viikon päästä poistetaan nukutuksessa kolme viisaudenhammasta.
Kuinka kauan jonkun toisen ihmisen täytyy olla seurassani leikkauksen jälkeen? Jossain sanotaan että 12 tuntia, jossain että vuorokausi. Ei taida niin pitkäksi aikaa järjestyä.
Kommentit (7)
Miksi nukutuksessa? Kyllä minullakin kerralla kolme leikattiin pois eikä nukutettu.
Viisureiden poisto ei ole leikin asia. Voi tulla tulehdus ja siihen ei ihan perusantibiootit sitten autakkaan. Tarkoitus ei oo pelotella vaan tähdentää miten huomiota vaativaa jälkihoito on, vaikka rutiinileikkauksesta kysymys onkin. Suojaa itsesi hyvin kylmältä, ulkona ei parane hippailla yhtään enempää kuin on välttämätöntä (kotimatkalla yms). Voit kysyä hammasläkäriltä/hoitajalta jo etukäteen, jos askarruttaa. Lykkyä :)
Miksiköhän mulle ei sanottu että jonkun pitäisi olla kanssani vaikka minultakin leikattiin? En kyllä ollut nukutuksessa, ehkä sulla on vähän vaativampi homma sitten? Menin julkisilla kotiin apteekin kautta ja kävin kaupassakin :D Nimenomaan siis leikattiin eikä revitty irti. Mutta mulla ei ainakaan sattunut oikeastaan yhtään että älä pelkää, toivottavasti ei sinullakaan :)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:44"]Miksiköhän mulle ei sanottu että jonkun pitäisi olla kanssani vaikka minultakin leikattiin? En kyllä ollut nukutuksessa, ehkä sulla on vähän vaativampi homma sitten? Menin julkisilla kotiin apteekin kautta ja kävin kaupassakin :D Nimenomaan siis leikattiin eikä revitty irti. Mutta mulla ei ainakaan sattunut oikeastaan yhtään että älä pelkää, toivottavasti ei sinullakaan :)
[/quote]
Nukutus ja leikkaus ovat asia erikseen. Anesteetit ovat tujuja aineita, siksi pitää olla toisen aikuisen silmän alla.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:39"]
Miksi nukutuksessa? Kyllä minullakin kerralla kolme leikattiin pois eikä nukutettu.
[/quote]
Minultakin poistettiin kaksi isoa, poikittain leukaluun sisällä kasvanutta viisaudenhammasta, joiden juuretkin vielä ristissä, puudutuksessa. Hampaat piti lyödä palasiksi ja vetää juuri kerrallaan pois. Parani kolmessa päivässä eikä ollut missään vaiheessa kauhean kipeä. Muut otettiin yksi kerrallaan. Puudutus toimi moitteettomasti.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:39"]Miksi nukutuksessa? Kyllä minullakin kerralla kolme leikattiin pois eikä nukutettu.
[/quote]
Nukutus voidaan tehdä siksi, että potilas yksinkertaisesti pelkää niin paljon. Myös pelkäävät/vastahankoiset lapset ja kehitysvammaiset nukutetaan usein isompia hammastoimenpiteitä varten.
Lääkkeet vaikuttavat elimistössä 24h. Kyllä se vuorokausi pitäisi olla toisen aikuisen seurassa.