Mistä tunnistaa älykkään lapsen ?
Tällaisia piirteitä ovat esimerkiksi:
Uteliaisuus.
Hyvä muisti.
Hyvä huomiokyky.
Hyvä päättelykyky.
Tarvittaessa hyvä keskittymiskyky.
Hyvä ongelmanratkaisukyky.
Oppii nopeasti tai vähillä toistoilla.
Suhtautuu omiin kiinnostuksen kohteisiinsa intohimoisesti.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät lapset ovat aina poikia. Ei naisia ole luotu loogiseen ajatteluun
Aivan oikein. Se lahjakkuus, mitä pojilla kutsutaan älykkyydeksi ja loogiseksi ajatteluksi, on tytöillä tunnollisuutta ja ahkeruutta.
Tyttö, jota kiinnostaa vaikkapa, kuinka koneet toimivat, on edelleen kulttuurissamme outolintu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi laaja sanavarasto.
Älykäs lapsi voi ihan hyvin pärjätä normaalilla sanavarastolla.
Kyllä kuka vain voi ihan hyvin pärjätä normaalilla sanavarastolla. Mutta älykkäillä on yleensä vähän ekstraa käytössään, joka suhteessa.
Mistä lähtien hyvä muisti on ollut älykkyyden mittari?
Sekin varmaan jotain todistaa, jos lapsi oppii aikaisin lukemaan ja laskemaan (itsekseen).
Siitä, että se on juuri se oma lapsi.
Lapseni on kyllä älykäs mutta tunneälyltään ei mikään paras... Siis on matemaattisesti ja taiteellisesti lahjakas mutta mitä tulee tunnepuoleen... siinä on vielä kehittämistä.
Vierailija kirjoitti:
On valkoihoinen eurooppalainen. Ei muista ihmisryhmistä löydy kuin idiootteeja.
Ei tarvita kummoista logiikkaa tajuta että rasismi on humpuukia. Siis faktapohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Sekin varmaan jotain todistaa, jos lapsi oppii aikaisin lukemaan ja laskemaan (itsekseen).
Minulla on älykäs aikuinen poika. Ihan testattu.
Hän oppi lukemaan vasta koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi laaja sanavarasto.
Ei kaikilla älykkäillä kielenkäyttö ole kovin rikasta.
On , koska lukevat paljon. Minä olin lapsena utelias , lähinnä pilkattiin. Sanoisin että kasvuympäristö täytyy myös olla otollinen geenien lisäksi.
Se että häiritsee muita tunnilla, kiusaa ja haukkuu. Heittelee tavaroita vaikka opettaja kieltää. Älykäs lapsi ei saa haasteita ja käyttäytyy siksi huonosti. Opettajan tulisi huomioida hänet paremmin ja antaa haastavampia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on kyllä älykäs mutta tunneälyltään ei mikään paras... Siis on matemaattisesti ja taiteellisesti lahjakas mutta mitä tulee tunnepuoleen... siinä on vielä kehittämistä.
Asperger?
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät lapset ovat aina poikia. Ei naisia ole luotu loogiseen ajatteluun
Vähemmän älykäs kommentoija liikkeellä taas.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset täyttävät jokaisen kohdan listaltasi. Olen onnekas, kun lapsista tuli älykkäitä. Saivat hyvät geenit molemmilta vanhemmilta sekä virikkeellisen kasvuympäristön, mutta mikään ei korvaa luontaisia ominaisuuksia.
Mutta samalla yksityisyytesi vähenee. Me vertailimme päiväkodissa vanhempiemme panemista ja panoaikatauluja.
Nyt täytyy muistaa, että älykkyyttä on montaa eri tyyppiä. Ap:n lista painottuu vahvasti matemaattiseen älykkyyteen.
Muisti ei kerro älykkyydestä, mutta hyvän muistin avulla voi kehittyä viisaaksi. Älykkyys on enemmän sellaista kykyä ymmärtää, pohtia ja luoda omia näkökulmia perustaen ne faktoihin. Tämä ymmärryskyky voi sitten liittyä kielellisiin, matemaattisiin, tunteisiin, luovuuteen yms, tai sitten niihin kaikkiin. Itse olen matemaattiinen ja uskomattoman kyvytön luovuudessa.
Mitä jos jokainen emä keskittyisi siihen omaan älykkyyteensä: Mitä innovaatioita olet elämässäsi tehnyt? Osaatko suunnitella laitteita joilla näpytät tänne? Osaatko poistaa ilmakehästä enemmän päästöjä kuin pumppaat sinne?
Kyllä nainen itsekin voi venyä muualtakin kuin vain alapäästään.
Gary Larson on kiteyttänyt sen aika hyvin:
https://1.bp.blogspot.com/-AZNV9I1nBF4/UB6SvKtIR6I/AAAAAAAAAWY/fk8_oWh9…
Tuo intohimoinen suhtautuminen kiinnostuksen kohteisiinsa ei kait välttämättä pidä paikkaansa? Luulen, että älykäs lapsi voi myös olla kiinnostunut kaikesta.
Miksi muuten älykäs lapsi pitäisi tunnistaa älykkääksi? Eikö lasta osaa kohdella oikealla tavalla ihan 'oireenmukaisesti'?
Tulipas pitkä ja ruman näköinen tuosta Larson-linkistä. Se vie kuitenkin suoraan JPEG-kuvaan, ei mainossivulle.
Millaista älykkyyttä tarkoitat? Kun sitä on aika monenlaista...
Ja höpsistä pussiin ja pussin suu kiinni. Ei kaikki älyköt ole samanlaisia. Eri osa-alueet voivat painottua eri tavoin. Kaikki älyköt eivät puhu samalla tavalla. Tosin sellainen ero varmaan lienee, että harva (muuten) älykäs on verbaalisesti aivan totaalisen tampiokaan.