Ryhmästä eristäminen päiväkodissa
Heip
Nuorin lapseni on päiväkotilainen ja tänään olivat sitten keksineet eristää lapseni 4 v aulatilaan jäähylle siksi aikaa kun vietettiin yhden lapsen synttäreitä salissa. Tämä oli rangaistus ennen lounasta tapahtuneesta huonosta käyttäytymisestä ja kemut lounaan jälkeen. Olin aika lailla haavi auki tarinasta vaikka tässä jo kaikenlaista kolmen lapsen äitinä tullut vastaan. Onko ihan normaali käytäntö päiväkodeissa että juhlasta jätetään aiemmin hoitopäivän aikana vaatetuksen kanssa niskuroineet tenavat ulkopuolelle? En usko että lapseni tapahtuneesta suuremmin kärsii enää huomenna, ryhmän yhteenkuuluvuus kylläkin -ja äidin luottamus päiväkodin ammattitaitoon.
Kommentit (60)
kyllä saa ja pitää laittaa jäähylle lapsi joka vahingoittaa muita, häiriköi tai ei tottele. miten te luulette että ne lapset oppivat jos kotona ei ole seuraamuksia huonosta käytöksestä eikä päiväkodissa? luuletteko että se sanominen auuttaa??
Lapselle oli varmasti sanottu, että ei pääse synttärijuhliin, jos ei käyttäydy paremmin, eikä lapsi ollut totellut. Rangaistus on pakko toteuttaa, jos uhkaa. Minun lastani saa rangaista, jos ei osaa käyttäytyä.
Mun lapsi 3veenä oli puraissut kaveriaan, joutui sitten lounaan syömään yksin erihuoneessa, ilman valvontaa...
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:42"]
Minkä verran aikaa nuo pk:n "synttärit" kestävät lounaan ja päivälevon välissä? 5 min? 30 min? En siis kettuile vaan kysyn kun en oikeasti tiedä.
[/quote] Meillä niihin menee n. 15 minuuttia, mutta pidämme ne välipalan jälkeen. Onnittelulaulu, kortin ja lahjan anto, herkkujen jako ja niiden syönti. Yksi lähihoitaja.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:25"]
Mun lapsi 3veenä oli puraissut kaveriaan, joutui sitten lounaan syömään yksin erihuoneessa, ilman valvontaa...
[/quote]
Virkavirhe. Maksat siitä, että lastasi valvotaan sen ajan, kun itse olet töissä. Sinun tulee voida luottaa siihen, ettei lasta jätetä valvomatta silloin, kun olet itse töissä. Tee valitus.
miksi ette hoida niitä helvetinriivaamiakusiperkeleitänne kotona, jos niitä ei saa tarhassa kasvattaa??
Eristäminen ei ole koskaan perusteltua tavallisessa päiväkodissa. Tee virallinen kantelu.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:26"]
Ota selville kuntasi vasu. Meidän kunnassa ainakin jäähy- ja eristysrangaistukset on täysin kielletty ja niiden käytöstä joutuu automaattisesti puhutteluun. Lastenhoitaja
[/quote]Jatkan vielä: ja vaikka jostain kivikautisesta syystä jäähyä vielä käyttäisikin, sen on tapahduttava heti. Niin ja lasta ei ole tarkoitus rangaista, silloinhan se on kosto. Tarkoitus on opastaa käyttäytymään oikein.
[/quote]
Jäähy on ihan ok tapa rahoittaa akuutti tilanne, mutta ei tosiaan noin kuten ap väittää sen tapahtuneen. En usko että tarina on totta. Täällä on jatkuvasti tuolaisia samantapaisia provoja. Jos on totta, niin kannattaa kannella, ei ole oikea tapa toimia.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:51"]Oneksi tuo oli vain provo
[/quote]
Ei ole provo. Tositarinaa eiliseltä. Vantaalaisesta pk:sta puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:22"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:26"]
Ota selville kuntasi vasu. Meidän kunnassa ainakin jäähy- ja eristysrangaistukset on täysin kielletty ja niiden käytöstä joutuu automaattisesti puhutteluun. Lastenhoitaja
[/quote]Jatkan vielä: ja vaikka jostain kivikautisesta syystä jäähyä vielä käyttäisikin, sen on tapahduttava heti. Niin ja lasta ei ole tarkoitus rangaista, silloinhan se on kosto. Tarkoitus on opastaa käyttäytymään oikein.
[/quote]
Mikä lastenhoitaja säkin olet? Rangaistus ei ole kosto. Todellakaan. Vaan kasvatuskeino. Vai onko vankilatuomion saaminen sun mielestä kosto myös? Se on sitä aikuisten maailmaa, sitä varten lapsia kasvatetaan! Ja meillä on jäähyt kotikaupungissa tavallisia.
Jos ap:n ipana käyttäytyi yhä huonosti eikä sen haluttu pilaavan toisen juhlahetkeä?
[/quote]Lapsia kasvatetaan. Se kasvatus on sitä, että aikuinen toiminnallaan ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan. Rangaistukset ja mäkätys yleensä saavat aikaan vain negatiivista. Meillä puhutaan seuraamuksista, eikä se seuraamus voi koskaan olla eristäminen. Miten huonosti sosiaalisia taitoja osaava lapsi oppii sosiaalisia taitoja sillä, että häneltä estetään sosiaalinen kanssakäyminen? Epäloogista. T: Se hoitaja
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:05"]Nykyään lasta ei saa kasvattaa mitenkään, ei sanoa mitään painavasti, ei kieltää eikä komentaa. Päiväkodissa on kyllä pirun vaikea olla töissä.... Lapsia on niin häiriintyneitä ja aina vaan katsellaan.
[/quote]Mitenkäs häiriintynyttä lasta auttaa se, että eristetään? Jätetään yksin? Ei lohduteta pahassa olossa? Ei nimetä tunteita, kuunnella, olla läsnä? Vaan rangaistaan pahasta olosta?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:25"]Mun lapsi 3veenä oli puraissut kaveriaan, joutui sitten lounaan syömään yksin erihuoneessa, ilman valvontaa...
[/quote]Täh??? Mä saisin tuosta jo johtajalta kirjallisen varoituksen. L h
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:51"]Oneksi tuo oli vain provo
[/quote]
Ei ole provo. Tositarinaa eiliseltä. Vantaalaisesta pk:sta puhutaan.
[/quote]Satun tietämään, että vantaalla on eristäminen kielletty vasussa. T: vantaalainen varhaiskasvattaja
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 09:05"]Nykyään lasta ei saa kasvattaa mitenkään, ei sanoa mitään painavasti, ei kieltää eikä komentaa. Päiväkodissa on kyllä pirun vaikea olla töissä.... Lapsia on niin häiriintyneitä ja aina vaan katsellaan. [/quote]Mitenkäs häiriintynyttä lasta auttaa se, että eristetään? Jätetään yksin? Ei lohduteta pahassa olossa? Ei nimetä tunteita, kuunnella, olla läsnä? Vaan rangaistaan pahasta olosta?
[/quote]
Eihän ap:n lasta ollut jätetty yksin, vaan oli aikuisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 12:07"]Aivan uskomatonta toimintaa vanhemmilta ja näyttää alkavan jo päiväkodista lähtien. Oma lapsi ei osaa käyttäytyä, ulkopuolinen taho rankaisee lasta jäähyllä ja mitä tekee vanhemmat? Suuttuvat asiasta, nostavat valtavan haloon, eivätkä viitsi edes selvittää, miksi, missä ja miten lapsi käyttäytyi. Lapsi puolestaan oppii tästä, että hän saa riehua joka paikassa ja jos joku häntä toruu, äiti&isä puolustavat eli hänessä ei ole mitään vikaa! Sinuna ap menisi itseeni, jos pieni päiväkotilainen ei osaa normaaleita käyttäytymissääntöjä ja hän ei tottele aikuisten kieltoja. Olet tosiaan epäonnistunut kasvattajana. Voi niitä muita lapsiraukkoja, jotka joutvat viettämään peruskouluajan lapsesi luokalla, puhumattakaan opettajista.
[/quote]
Epäonnistunut kasvattaja koska mukula kiukutteli pukeutumisessa?!
Ok.
Av on huippu!
Mites päiväkotilaisten viikko sujuu? Kohta ollaan jo puolivälissä :)
Meidän lapsen mielikuvitusleikkejä ihmeteltiin kun kukaan toinen ei ollut kuullut tällaista. No shit sherlock! (Lapsi ymmärtää kyllä itse täysin, mikä on mielikuvitusta.)
Myöskin häntä on ok raapia verinaarmuille otsaan ja muualle, lyödä ja potkia, eristää ryhmästä. Lapsi ja minä valehdellaan että näin on tapahtunut!
Kaikki sai alkunsa erään skitson hoitajan jutuista, joka erotettiin, mutta jatkaa mustamaalaus kampanjaansa edelleen.
Olen neuvoton tilanteeseen. Tuo hoitaja on kohta pilannut lapsemme elämän, kaverisuhteet ja itsetunnon. Olemme tehneet kaikkemme tukeaksemme hänen kehitystään vahvaksi ihmiseksi ja nyt tuo noita pilaa kaiken. Lapsi kysyi multa itkien, miksei hänellä ole yhtään kaveria? Mun olis ilmeisesti pitänyt teeskennellä tälle yksinäiselle (mistähän syystä?) ja katkeralle ihmiselle ystävää, niin tältä olis vältytty. Mun ystävät vaan ei kohtele ketään noin huonosti. (Veetuile päinnäköä ja epäile toden puhumista.) Olen neuvoton. Onko mun erottava (mies ei halua muuttaa) ja muutettava paikkakuntaa pelastaakseni lapseni?
Mainittakoon vielä, että tuo erotettu hoitaja vaikuttaa jotenkin itsekin aivan lapsen tasolle jääneeltä henkiseltä kehitykseltä.
Minkä verran aikaa nuo pk:n "synttärit" kestävät lounaan ja päivälevon välissä? 5 min? 30 min? En siis kettuile vaan kysyn kun en oikeasti tiedä.