Pukeutuuko n. 10v tytöt yleensä vielä näin?
Ja sanon heti, että tarkoitus ei ole pilkata tai paheksua, lähinnä mietin sitä, että haluaakohan tyttö itse pukeutua näin vai onko äidin keksintöä (hieman kontrolloiva tapaus nimittäin...). Eli pakkaskelin vaatteet on tyyliä toppahaalarit, kuomat, reimarukkaset jne. Niin ja autossa käyttää vielä turvaistuinta (tosin muuttuiko tässä pituusraja niin, että se on pakollistakin?).
Kommentit (50)
Omat lapset on 8 ja 9 eikä kenelläkään heidän kavereistaankaan ole enää toppahaalaria. Kaikilla on kyllä toppahousut ja toppatakki mutta ei ainakaan minun luokasta varmasti kukaan suostuisi laittamaan haalaria päälle. Omat lapseni sanoi muistaakseni 5-6-vuotiaana talvivaateostoksilla, että haluavat mielummin takin ja housut kuin haalarin. Toki lapset on niin yksilöitä, että joku voi tykätä siitä haalarista vielä 10-vuotiaanakin ja sehän on tietysti aivan ok. Lapset vaan saattavat olla aika julmia toisilleen ja epäilen, että ilkeitä kommentteja saattaa kuulua jos vielä kouluikäisenä on haalari.
Eihän aikuinen mies voi tuollaisesta kiinnostua!
Pk-seutu, oma lapsi 10 v. Rukkasia näkee kavereillakin ja omallanikin on. Toppahousut ja -takki ollut jo monta talvea, en ole tainnut tokaluokan jälkeen haalareita nähdä luokkakavereista kenelläkään. Kuomia voi hyvinkin olla, omallani oli ehkä toissatalvena vielä. Nehän ois lämpimät ja edulliset, mielelläni ostaisin jos kelpaisi.
Onko kellään nykyään sellaisia korkeita toppahenkselihousuja? Joissain vaiheessa omaa lapsuutta käytettiin noita. Eikö se voisi olla hyvä kompromissi, jos kokohaalari ei enää lapselle käy?
jaa mä en kertaakaan vielä pakottanut mutta mun 9v käyttää omasta halustaan villa ja toppahaalaria, rukkasia eivät ole kyllä reiman vaan lennen. Kuomat ei sovi meidän nilkoille mutta viking toppasaappat on käytössä. Todellakin istuu 125cm turvavyöistuimessa.
Niin istuu meidän 11.5vkin 135cm koska koroke ei suojaa niskaa. korokekin löytyy joskus eksyy käyttöön jos kulkee oudomman kaverin kanssa jonnekin. omat tutut kaverit ei kommentoi. käyttää ihan toppatakkia ja toppahousuja, vikingin talvikenkiä991 sekä toppakintaita
Useammalla lapseni (10 v) kaverilla vielä kuomat.
Meillä ei muita hanskoja juuri ole kuin "reimarukkasia" (mitä sitten pitäisi olla? Sormikkaat tai nahkahanskat?)
Omalla ollut 2-osainen toppapuku pari talvea, tokalla viimeksi halusi toppahaalarin.
Mitä mieltä olette sormikas vs. rukkanen? Mun mielestä lapsen pienessä kädessä toppasormikkaat on aika kömpelöt ja meillä on lapsilla vain rukkasia, paitsi alkusyksyn käytössä on neulesormikkaita. Lapset 9 ja 11.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette sormikas vs. rukkanen? Mun mielestä lapsen pienessä kädessä toppasormikkaat on aika kömpelöt ja meillä on lapsilla vain rukkasia, paitsi alkusyksyn käytössä on neulesormikkaita. Lapset 9 ja 11.
Meillä on pikkupakkasilla toppahanskat ja kovilla pakkasilla nahkarukkaset. Pukeutuminen sään mukaan, tietysti.
Mun 19v tyttö käyttää pakkasella toppahoisuja Kuomia :D Pitääkö tuomita?
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. 9V:llä on neulesormikkaita lämpimälle ja muuten on lapasia ja topparukkaset, kurarukkaset ja nahkarukkaset.
Meillä ei vielä noin vanhaa, mutta kyllä minä aion hankkia ns. lastenvaatteita niin pitkään kun ylipäätään ulkona puuhailee. Eli en näe, että olisi mitään väärää näissä mainituissa vaatteissa.
Kuulostaa ihan normaalilta. Meillä tosin lapsella on hassut mittasuhteet ja haalarit eivät ole koskaan istuneet. Mutta säänmukaiset ulkovaatteet on aina. Sisävaatteista saa päättää itse.
Nythän tuolla on ollut oikeasti tosi kylmä. Tottakai lapsella on tuollaiset vaatteet päällä, jos vanhemmat yhtään katsovat perään.
Vierailija kirjoitti:
jaa mä en kertaakaan vielä pakottanut mutta mun 9v käyttää omasta halustaan villa ja toppahaalaria, rukkasia eivät ole kyllä reiman vaan lennen. Kuomat ei sovi meidän nilkoille mutta viking toppasaappat on käytössä. Todellakin istuu 125cm turvavyöistuimessa.
Niin istuu meidän 11.5vkin 135cm koska koroke ei suojaa niskaa. korokekin löytyy joskus eksyy käyttöön jos kulkee oudomman kaverin kanssa jonnekin. omat tutut kaverit ei kommentoi. käyttää ihan toppatakkia ja toppahousuja, vikingin talvikenkiä991 sekä toppakintaita
Vähän ohis, mutta onkohan mun lapsi tosi pitkä, kun on 8-vuotias ja 136cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikein fiksua pukeutumista jos lapsi vaan itse ne vaatteet kelpuuttaa! Kyllä meillä kotipihan leikeissä on usein haalari. "Kylillä" sitten siistimpi takki ja housut.
Niinpä. "Lastenvaatteissa" on juuri huomioitu niitä käytännöllisiä juttuja, jotka toimivat hyvin isommallakin ulkoilijalla. Esim. rukkaset, jotka vedetään hihojen päälle, niin ei mene lunta ranteisiin. Haalarit, niin ei mene kylmää selkään. Ja pitkävartiset kuomat ja haalarin lahkeet lenkeillä niihin kiinni, niin pysyy jalat lämpiminä ja kuivina!
Miten teidän isommat lapset suhtautuu noin lenkkeihin? Meillä oli syksyllä kymmenvuotiaan tytön uusissa välikausihousuissa tuollaiset silikonilenkit ja ensin se halusi ne heti pois, mutta lopulta tykkäsikin niitä käyttää kumppareiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta onkohan mun lapsi tosi pitkä, kun on 8-vuotias ja 136cm pitkä.
Hieman yli keskimääräisen:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikein fiksua pukeutumista jos lapsi vaan itse ne vaatteet kelpuuttaa! Kyllä meillä kotipihan leikeissä on usein haalari. "Kylillä" sitten siistimpi takki ja housut.
Niinpä. "Lastenvaatteissa" on juuri huomioitu niitä käytännöllisiä juttuja, jotka toimivat hyvin isommallakin ulkoilijalla. Esim. rukkaset, jotka vedetään hihojen päälle, niin ei mene lunta ranteisiin. Haalarit, niin ei mene kylmää selkään. Ja pitkävartiset kuomat ja haalarin lahkeet lenkeillä niihin kiinni, niin pysyy jalat lämpiminä ja kuivina!
Miten teidän isommat lapset suhtautuu noin lenkkeihin? Meillä oli syksyllä kymmenvuotiaan tytön uusissa välikausihousuissa tuollaiset silikonilenkit ja ensin se halusi ne heti pois, mutta lopulta tykkäsikin niitä käyttää kumppareiden kanssa.
Ei mitenkään erityisesti suhtautunut. Käytti lenksuja niin pitkään kuin haalareitakin. Nehän tavallaan kuuluu juuri haalareihin.
Oma 9-vuotias tyttöni pukeutuu suht samoin. Tosin halusin hänelle jo ekalla luokalla takin + housut enkä haalaria, koska on todella lyhyt ja näyttää helposti ikäistään nuoremmalta sen takia. Vasta tänä talvena halusi toppakäsineet hanskojen sijaan, ovat kuulemma kätevämmät ulkopuuhissa. Kuomat eivät mielestäni ole kamalan hyvät kengät kellekään, mutta monelle lapselle ihan ok valinta tietyissä olosuhteissa. Asutaan kehyskunnassa, samalla tavalla muutkin luokkalaisensa näyttävät pukeutuvan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään nykyään sellaisia korkeita toppahenkselihousuja? Joissain vaiheessa omaa lapsuutta käytettiin noita. Eikö se voisi olla hyvä kompromissi, jos kokohaalari ei enää lapselle käy?
Nämä ovat mielestäni hyvä keksintö, mutta kun etsin omalle tokaluokkalaiselleni tuollaisia, koot loppuivat kesken! Suurimmat taisivat 134cm.
Hmm. Ehkä tyhmä kysymys, mutta miten te käytännössä hoidatte vaateostoksia tämän ikäisille, kun ei ole ihan varma mikä on sen ikäisellä sopivaa ja mikä ei? Esim. kysyttekö etukäteen, että haluatko haalarin? Vai menettekö kauppaa ja sovitutat haalareita ja sitten jos lapsi laittaa vastaan, kokeilette vasta sitten kaksiosaisia? Vai mikä on oikea taktiikka?
Meillä 10-vuotiaalla on toppapuku, ei haalaria. Ei halunnut myöskään kuomakenkiä, vaan ostettiin täksi talveksi lämpövuoriset "maiharit". Paksuimmat hanskatkin on lyhytvartiset.