Pukeutuuko n. 10v tytöt yleensä vielä näin?
Ja sanon heti, että tarkoitus ei ole pilkata tai paheksua, lähinnä mietin sitä, että haluaakohan tyttö itse pukeutua näin vai onko äidin keksintöä (hieman kontrolloiva tapaus nimittäin...). Eli pakkaskelin vaatteet on tyyliä toppahaalarit, kuomat, reimarukkaset jne. Niin ja autossa käyttää vielä turvaistuinta (tosin muuttuiko tässä pituusraja niin, että se on pakollistakin?).
Kommentit (50)
Meillä on vapaa-ajalle jotain tuon tyyppistä. 9-vuotias.
Turvaistuin on suositeltavaa 150 senttiin asti. Ei pakko, mutta suositus. 10-vuotiaat yleensä kai ovat lyhyempiä?
Yleensä kyllä lapset siirtyvät istuinkorokkeeseen jo paljon ennen tuota autossa.
Kyllä meillä 8 v pukeutuu noin. Ulkona on -10 pakkasta!
Riippuu siitä asuuko maalla vai kaupungissa. Maalla lapset pukeutuu pitempään pienten lasten tapaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei tod, vähänx noloo.
RIippuu siitä, onko kyseessä kouluvaatteet vai kotipihan vaatteet. Koulussa varmaan voisi tulla "sanomista" muilta, mutta miksei kotipihaan voisi pukeutua kunnolla?
Tosi noloo. Kyllä 10-vuotiaan pitäisi jo pukeutua perseshorteisihin, alle verkkosukkahousut.
Tuo on oikein fiksua pukeutumista jos lapsi vaan itse ne vaatteet kelpuuttaa! Kyllä meillä kotipihan leikeissä on usein haalari. "Kylillä" sitten siistimpi takki ja housut.
Ihan normaalia pukeutumista varsinkin, jos on yhtään menevä ulkona viihtyvä lapsi.
Alakoulun ope
No pari tyttöni luokkakaveria pukeutuu noin, ei mitään outoa. Ja meilläkin on vielä penkki käytössä, vaikka tyttö 137cm. Ei vaan vyöt mene vielä kunnolla. Kolmosluokkalainen. Asutaan"maalla" joten täällä pukeudutaan käytännöllisesti.
Meillä lapset pukeutuvat 18-vuotiaaksi asti kuten minä eli äiti määrään koska he ovat vielä alaikäisiä eivätkä osaa hankkia itse itselleen sopivia vaatteita tai pukeutua sopivasti tilateen ja sään huomioonottaen. Sitten 18 vuotta täytettyään he saavat vähitellen ruveta ostamaan vaatteita itsekin ja päättää, että mitä päälleen laittavat kunhan minä olen näkemässä, että he ostavat kunnollisia vaatteita ja pukeutuvat oikein, esim. talvella laittavat tarpeeksi vaatteita päälle kun menevät ulos. Yksikään lapsi ei ole vielä 18-vuotias tai yli mutta eivätköhän he noin 25-vuotiaana ole sopivan vanhoja, aikuismaisia ja kokeneita ostamaan itse omat vaatteensa ja valitsemaan päälleen laittamat vaatteensa.
"Ja sanon heti, että tarkoitus ei ole pilkata tai paheksua, lähinnä mietin sitä, että haluaakohan tyttö itse pukeutua näin vai onko äidin keksintöä (hieman kontrolloiva tapaus nimittäin..."
Sanot yhtä ja tarkoitat toista.
Meillä 8v kotona haalari mut jos joku näkee tai kouluun pukee sitten toppahousut ja takin, pipo ja esim nahkarukkaset. Mut ei haalaria ku se on jo "noloa".
Toppahousut, -takki, -rukkaset, kuomat ja lämmin pipo. Siinä oman 10-vuotiaan lapseni ulkovaatteet sekä koulussa että muualla.
Mitä noloa on turvaistuimessa?? Joo 90-luvulla pyöräilykypäräkin oli nolo...
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikein fiksua pukeutumista jos lapsi vaan itse ne vaatteet kelpuuttaa! Kyllä meillä kotipihan leikeissä on usein haalari. "Kylillä" sitten siistimpi takki ja housut.
Niinpä. "Lastenvaatteissa" on juuri huomioitu niitä käytännöllisiä juttuja, jotka toimivat hyvin isommallakin ulkoilijalla. Esim. rukkaset, jotka vedetään hihojen päälle, niin ei mene lunta ranteisiin. Haalarit, niin ei mene kylmää selkään. Ja pitkävartiset kuomat ja haalarin lahkeet lenkeillä niihin kiinni, niin pysyy jalat lämpiminä ja kuivina!
Järkevää pukeutumista lumeen, viimaan ja pakkaseen. Voi tehdä ulkona muutakin , kuin seistä tönkkönä paikallaan.
Meillä 10 vuotiaalla on turvavyöistuin, suositus 150 cm asti.
On hyvä, jos lapsi pukeutuu sään mukaisesti ja lämpimästi.
Minulla itsellänikin oli tänään toppahousut, kuomat, toppatakki ja kintaat.... Miksei siis lapsellakin.
Harmi, että nykypäivänä aikuiset siirtävät typeriä asenteitaan lapsille. Annetaan lasten olla lapsia ja pukeutua oman persoonaansa mukaisesti ja lämpimästi.
Ei