Neuvoja! Miten lohdutan tytärtäni
12-vuotiaan kuukautiset alkaneet, on aivan lohduton kun tietää niiden jatkuvan vaivoineen nyt sen 40 vuotta. Mikään puhe ei auta, vertaa poikien elämän helppouteen eikä voi hyväksyä epäreiluutta…
Onhan se omastakin mielestäni kosminen vääryys, mutta sitä ei tietenkään parane paljastaa. Mitä voisin äitinä sanoa, oletteko olleet samassa tilanteessa?
Kommentit (30)
Anna olla. So tottuu niihin kyllä 40 vuodessa.
Mun molemmat tytöt oli ihan onnessaan, kun menkat alkoivat. Olivat että, wau.
Joo, no yleensä toisen tunteiden vähättely Ei auta. Itse ainakin muistan masentuneeni kovasti menkkojen alettua just samoista syistä kuin ap:n tytär.
Kerro, että joo, muistat itsekin, miten kamalaa se alussa oli, mutta kerro myös, että niiden kanssa oppii elämään ihan kaikissa tilanteissa ja kivut sekä vuoto laantuvat ja kaikki tulee olemaan paremmin. Piristä jollain kivalla jutulla myös, kyllä se siitä.
Sano, ettei ne kestä kuin muutaman päivän aina kerrallaan. Kuukautissuojia on monenlaisia, joten niistä voi valita itselleen sopivimman. Ja kipuihin on olemassa kipulääkkeet.
Mulla ainakin oli jonnekin kolmekymppiseksi asti vain n. 4 - 5 kertaa vuodessa. Ei paha. Sitten tuli n. 20 vuoden ajan joka kuukausi. Siihenkin tottui. Nykyisin ei taas tule joka kuukausi.
N52
Vierailija kirjoitti:
:D kukaan, koskaan ei ole ollut että wau! Paitsi teinipojat, jotka ei tajua. Ja näköjään joku aikuinen mies ei myöskään tajua.
Juo risiiniöljyä ja käytä vaippoja viikko 24/7, sitten ymmärrät, miksi ei ole kivaa.
Itselläni oli hyvinkin samat fiilikset teininä, kun menkat alkoivat. Oli runsaat, pitkät ja usein. Ensimmäinen helpotus oli tampoonit, sillä side tuntui ällöttävältä ja falskasi. Lisäksi myös e-pilleri myöhemmin helpottivat kipuja ja säännöllistivät menkkoja. Nyt hormonikierukka on ollut pelastus, sillä menkat ovat sen myötä jääneet kokonaan pois.
En oikein tiedä mikä nuoren mieltä piristäisi, mutta ehkä kannattaa miettiä asioita, jotka helpottaisi kokemusta? Tietysti voit myös sanoa, että ajan kanssa niihin tottuu ja muuttuvat enemmän rutiiniksi, mutta se ei välttämättä tähän hetkeen auta.
Ja kuten sanottu (10 jatkaa) vähätellä ei missään nimessä kannata, tosin viestistäsi ei sellasta kuvaa saanutkaan :)
Kerro totuus että niitä voi käyttää erittän moneen asiaan tekosyynä jos ei haluaisi jotain tehdä ja sen avulla vapautetaan käytöstavoista mitä muilta vaaditaan
Kaikilla sama kirjoitti:
Joo, no yleensä toisen tunteiden vähättely Ei auta. Itse ainakin muistan masentuneeni kovasti menkkojen alettua just samoista syistä kuin ap:n tytär.
Kerro, että joo, muistat itsekin, miten kamalaa se alussa oli, mutta kerro myös, että niiden kanssa oppii elämään ihan kaikissa tilanteissa ja kivut sekä vuoto laantuvat ja kaikki tulee olemaan paremmin. Piristä jollain kivalla jutulla myös, kyllä se siitä.
Ihana vastaus, juuri näin! Muistan itse itkeneeni vuolaasti kun menkat alkoivat, äiti vähätteli ja nauroi että se on se naisen elämän kirous... äiti ei myöskään kertonut minulle siitä, että suojia on erilaisia, vaan iski käteeni paketin järkyttävän kokoisia siteitä ja sanoi että käytä näitä. Kannattaa siis jakaa omia kokemuksiaan, lohduttaa ja kertoa ihan käytännön vinkkejä. Esim. että millä saa lievitettyä kipua jne. Tieto ei tässä tapauksessa lisää tuskaa vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten sanottu (10 jatkaa) vähätellä ei missään nimessä kannata, tosin viestistäsi ei sellasta kuvaa saanutkaan :)
Mä just sain ap:n kirjoituksesta mielikuvan vähättelystä, koska siinä oli jotain että: omastakin mielestä kosminen vääryys, mutta sitä ei äiti voi paljastaa.
Eikö äidin just kuuluisi sanoa ihan suoraan ja ymmärtää, että joo, on karmeaa ja vääryys, mutta helpottuu.
Jos äiti väittää että eihän tässä mitään ja kyllä on kivaa, niin pahimmillaanhan tyttö luulee, että hänessä on jotain pahasti vialla.
Tuo nyt on vain asia joka kuuluu elämään. Parempi hyväksyä realiteetit jo nuorena niin ei katkeroidu turhan takia.
Miksi on poistettu tosiasia, että menkat lähtee pois vuosiksi, kun porsii kuin vanhoillislestadiolainen
Ostat hyvän lajitelman siteitä ja tamponeja, niistä saa valita mieleisensä. Jos vuodosta on ongelmia, e-pillerit voi hakea ihan sitä varten ilman ehkäisytarvetta.
Nykynaisen ei tarvitse enää kärsiä menkoista. Niitä ei ole tarkoitettukaan tulevaksi joka kuukausi seuraavat 40 v.
Huisii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D kukaan, koskaan ei ole ollut että wau! Paitsi teinipojat, jotka ei tajua. Ja näköjään joku aikuinen mies ei myöskään tajua.
Juo risiiniöljyä ja käytä vaippoja viikko 24/7, sitten ymmärrät, miksi ei ole kivaa.[/quote
Höps, kyllä mun kaveripiirissä odotettiin et menkat alkaa ja nyt omien lasten kohdalla näköjään myös hieno ja odotettu juttu. Et ihan varmasti monellekin asia on wau!
Ap, onpas teillä kurja tilanne mutta voit kertoa et on pojillakin omat harminsa, ei kannata kadehtia.
Sanot, että aivan normaali ja luonnollinen asia, ja hienoa, että on terve tyttö. Opastat, miten menkkojen kanssa selvitään eri tilanteissa.
Älä nyt ainakaan tee sitä virhettä, kuin minun äitini aikoinaan, että menkat oli pääosin tabu tai jopa pilkan aihe ja siteitä ei antanut kuin muutaman ensimmäisiin menkkoihin, ja sen jälkeen olit omillasi 12-vuotiaasta lähtien, oli käytettävä vaikka mitä paperituppoja, muovinpaloja yms. runsaisiin vuotoihin. Rahaa ei tietenkään antanut siteiden ostoon. Koulusta jouduin lähtemään kesken päivää housuista valuvan veren takia. Se häpeä ja salailu ja jatkuva veristen housujen pesu ja kuivattelu salaa ja äidin pilkka se hirveää oli. Itse asiassa voit kertoa tämän, niin toivottavasti tajuaa, että helpolla pääsee siihen verrattuna.
Jos masentuu menkkojen alkamisesta niin miettisin kyllä onko nuoren elämässä muuten kaikki kohdallaan. Tuo on normaali kasvamiseen liittyvä asia, en tekisi siitä numeroa enkä jäisi surkuttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että aivan normaali ja luonnollinen asia, ja hienoa, että on terve tyttö. Opastat, miten menkkojen kanssa selvitään eri tilanteissa.
Älä nyt ainakaan tee sitä virhettä, kuin minun äitini aikoinaan, että menkat oli pääosin tabu tai jopa pilkan aihe ja siteitä ei antanut kuin muutaman ensimmäisiin menkkoihin, ja sen jälkeen olit omillasi 12-vuotiaasta lähtien, oli käytettävä vaikka mitä paperituppoja, muovinpaloja yms. runsaisiin vuotoihin. Rahaa ei tietenkään antanut siteiden ostoon. Koulusta jouduin lähtemään kesken päivää housuista valuvan veren takia. Se häpeä ja salailu ja jatkuva veristen housujen pesu ja kuivattelu salaa ja äidin pilkka se hirveää oli. Itse asiassa voit kertoa tämän, niin toivottavasti tajuaa, että helpolla pääsee siihen verrattuna.
Hyi h.elve.tti mikä äiti
Kyllä tyttö ehtii vielä masentua monta kertaa elämässä. Ajatella, töihinkin pitää herätä tulevaisuudessa viitenä päivänä viikossa, vähintään.
Oletko yhtään keskustellut hänen kanssaan elämän realiteeteista?
Anna toisen tuntea harmituksensa.
Eipä siinä muuta voi kuin sanoa, että kipuihin saa lääkettä ja pillereillä voi pidentää vuotovälejä.