Alkuraskauden ultra? Mies mukaan? Mitä tapahtuu?
Olen ensimmäistä kertaa ikinä raskaana. Kannattaako ottaa mies mukaan alkuraskauden ultraan? Olen käynyt yksin gynellä lapsettomuuden vuoksi, mies on töissä toisella paikkakunnalla. Mitä tuolla alkuraskauden ultrassa tapahtuu? Katsotaanko vain vatsan päältä? Ollaanko ns. Housut jalassa?
Kommentit (7)
Niin ja siis mitä tapahtuu; ultraaja mittaa sikiön jonka perusteella varmistuu raskausviikot, katsoo sydämen lyönnit sekä mittaa niskanturvotuksen (jos poikkeamaa se saattaa siis liittyä johonkin vakavampaan).
2
Mulla ollaan joka kerta (kuusi kertaa) katsottu housut jalassa mahan päältä, mutta tämän palstan perusteella yleisempää on katsoa alakautta ilman housuja.
Minun tapauksessa siis ollaan laskettu housuja alas, levitetty hieman häpyluun yläpuolelle geeliä ja sitten ultraaja on pyöritellyt sellaista puikkoa siinä häpyluun yläpuolella ja koittanut etsiä kohtua ja alkiota. Toivotuissa raskauksissa minulle on näkynyt kaksi näyttöä, toinen iso seinällä ja toinen pieni ultraajan edessä.
Sitten kun kohtu on löytynyt, siellä toivottavasti näkyy sitten sellainen leiskuva pieni pallukka, joskus ultraaja on laittanut laitteeseen äänet niin että alkion sydämen syke on kuulunut huoneessa mutta useimmiten ei. Riippuu varmaan laitteesta saako sydänäänet kuulumaan vai ei.
Ar-ultraan muistaakseni mennään täydellä virtsarakolla, se nostaa kohdun selkeämmin esiin. Minulla tosin on taaksepäin kallistunut kohtu, ja lähes poikkeuksetta ultraaja on käskenyt minut vessaan tyhjennykselle.
On oma päätöksenne, tuleeko mies mukaan vai ei. Kyllä suosittelen tulemaan, raskaus konkretisoituu ihanasti molemmille kun se sydämen syke näkyy.
Niin joo, puhutko ap siis alkuraskauden ultrasta (rv6->) vai niskaturvotusultrasta (rv11->)? Tuo eka vastaaja taitaa puhua jälkimmäisestä, ar-ultrassa ei niskaa mitata koska sellaista ei ole vielä olemassa :)
Nt-ultra on ainakin täällä päin ensimmäinen kunnan tarjoama, ar-ultra maksetaan itse yksityisellä ellei ole jotain terveyssyytä miksi ultrattaisiin kunnallisella.
-4
Voi ei, pahoitteluni, minä kerroin tuosta rv12 ultrasta, kun meillä ainakaan tuota alkuraskauden ultraa ei edes mainittu missään, olisi kai ollut omakustanteinen. Pahoitteluni!
Nro 2
... ja kyllä siellä ar-ultrassakin mitataan alkio, eli varmistetaan raskausviikko.
-4
Kannattaa ottaa mies mukaan. Mitenkään pelottelematta, voi olla että uutiset ei ole hyviä. Ja jos ne on hyviä, niin mikäs sen mukavampaa kuin jakaa ne miehen kanssa. Ja ar-ultra on lähes poikkeuksetta alakautta, riippuen viikoista.
Turussa ainakin ultrataan tuo eka ultra aina alapään kautta, sieltä usein parempi näkyvyys. Suosittelen lämpimästi miehen mukaan ottoa, hänestä on tukea, ja meillä kävi niin että siinä sitten todettiin, että kaksoset tulossa. Mies ei varmasti olisi uskonut, ellei lääkärin suusta sitä olisi kuullut! Ultrattiin kyllä samassa yhteydessä myös vatsan päältä, mutta meillä se taisi liittyä kaksosuuteen..