Muistaako kukaan sitä aikaa, kun perheisiinne ostettiin "jouluomenoita" iso pahvilaatikollinen?
Itse olen elännyt sitä aikaa 1960-luvulta lähtien, kun jouluksi vanhempani ostivat ulkomaalaisia punaposkisia omppoja isoon pahvilaatikkoon pakattuina silkkipapereihin omena kerrallaan käärittyinä. Paikallisesta Osuusliikkeestä isä kävi autolla noutamassa omppolaatikon. Nykyäänhän on jo vuosien ajan saanut kaupoista kotimaisia omenoitakin, ja ulkomaalaisia ei välttämättä tarvitse ostaakkaan.
Esim. Ranskasta ja Saksastahan niitä kaupat siihen aikaan saivat vissiin tilattua tai kauempaakin ulkomailta. Muistelen, että niitä punaposkisia omppoja laitettiin myös koristeeksi joulukuusen oksille pari kappaletta muiden koristeiden sekaan.
Tonttupipareitakin ripustettiin kuusen oksille. Isäni halusi ostaa jouluksi myös kokonaisen ananaksen, joka sitten kypsyttyään joulun pyhinä parisen päivää kuorittiin ja viipaloitiin renkaiksi ja syötiin pois.
Kommentit (31)
olen vm87, ja muistan nämä isovanhemmiltani. Tuvan korkuiseen kuuseen ripustettiin näitä, lähelle runkoa, ja vaikka olivat sitten ajan kanssa hieman ehkä nahistuneita, muistelen että niissä oli myös kuusen "makua" mukana, ai että 💕
Kun saisikin Ingrin Marieita vielä jostain. Vaan eipä ole enää näkynyt moneen vuoteen. Parhaan makuisia omenia mitä löytyy.
Elbe Obstia oli laatikkotolkulla meilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ingrid Marie-omenat olivat odotettuja jouluomenoita, kirpeitä, mehukkaita ja maukkaita. Vieläkin ne ovat minusta parhaita ulkolaisia omenoita. Nyt niitä saa vain harvoista kaupoista ja sesonki on tosi lyhyt. Halpoja ovat kuitenkin.
Niiden rinnalla oli myös Jonathan ja vielä parempia. Ei ole enää moniin , moniin vuosiin kaupoissa ollut. Kaipaan suunnattomasti ja haluaisin tietää miksi Jonathanania ei enää ole myytävänä😞😞
En muista, koska ei mun vanhemnat koskaan mitään omenalaatikoita ole ostaneet. N62
Niissä oli myöhemmin semmoinen purppuran värinen levy, jolla estettiin etteivät osuneet pakkauksessa toisiinsa.
Ei meilllä noita ostettu vaan mandariineja
Vierailija kirjoitti:
Tullimääräysten vuoksi Suomeen tuotiin omenoita vasta jouluksi, siihen mennessä oli kotimainen sato syöty. Isä haki laatikollisen ja sieltä sitten yksitellen otettiin silkkipaperiin kääritty omena, pestiin se ja kiillotettiin lasimaljaan syötäväksi.
Ennen osattiin käyttää järkeä. Nykyisinhän sadosta menee suuri osa hävikkiin.
Isä osti jouluksi mandariineja ja laatikollisen omenoita. Kellarin rapussa säilytettiin ja sieltä sai halutessaan herkun hakea. Isä oli muutenkin jouluihminen.
Mandariineja oli meilläkin Ei mitään omenoita
Pussillinen ostettiin. Ei laatikollista