Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelukaupunkina Rovaniemi vai Oulu?

29.11.2021 |

Hei! Nyt on melko kummallinen kysymys täällä, mutta aijon kokeilla silti. Eli jos sulla on kokemusta yliopisto-opinnoista joko Rovaniemellä taikka Oulussa, niin voisitko jakaa minulle ajatuksiasi. Yritän kuumeisesti miettiä, kummanko laitan ensi kevään yhteishaussa korkeammalle.
Kiitos, jos päädyt kommentoimaan jotakin minua hyödyttävää. :)

Opiskelukaupunkina Rovaniemi vai Oulu?

Vaihtoehdot

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsin Rovaniemen, koska sieltä löytyi "oman alani" opiskelupaikka. -Toinen paikka, johon olisin päässyt Helsinki ja yrittää mahd. ensi-sijaisesti haluamaani paikkaa myöhemmin   Lapissa veti puoleensa sen oma taika, kaltaistani "etelän pelleä". Kuvittelin saaneeni pientä esimakua lapin taiasta lähinnä pääsiäis ja hiihtolomaviikoilla, jolloin olen ollut usein sisarusten ja vanhempien kanssa pohjoisen laskettelurinteessä, ellemme sitten valinneet suunnaksi keski-eurooppaa.

Enemmän opiskeluaikanani olen oppinut tuntemaan Helsingistä ja Espoosta Rovaniemelle muuttaneita opiskelijoita kuin heitä, jotka ovat, jotain päin Lappia kotoisin. Kyllä heitäkin tietysti on.

Ylipäätään itselleni on ollut avartavaa, että on voinut tutustua eripuolilta tulleisiin. Olisi ollut liiankin vaivatonta jäädä tutulle seudulle, jonne suurin osa vanhoista kavereita ja ystävistä jäi opiskelemaan. 

Vierailija
2/20 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemi, koska oulu on paska paikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu on ainakin aivan kamala paikka. Asuin siellä jonkin aikaa, koska sain kaupungista todella hyvän harjoittelupaikan. Minut olisi myös vakinaistettu tehtävääni, mutta mieluummin lähdin pois.

Vierailija
4/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemen tollot kateellisina haukkumassa Oulua. Itkettääkö heillä maalaiskunta noin paljon? Oululaiset vs rovaniemeläiset ovat aivan eri maista. Toiset ovat kyräileviä juntteja, jotka eivät siedä erilaisuutta ja oululaiset ovat pääosin mukavia, omaan elämäänsä keskittyviä ihmisiä. Toki joka paikkaan mahtuu mätiä omenoita, mutta rovaniemellä tämä on omaa luokkaansa. 

Vierailija
5/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemellä on melko pienet piirit ja paikallisten porukoihin voi olla hitaampaa päästä.Oulussa ihmisiin tutustuminen on helpompaa. 

Mutta tuolla opiskelijapiireissä löytää omansa varmasti kummassakin kaupungissa ja löytyy kiinnostavia ja hauskoja opiskelijoiden tapahtumia. Molemmat myös kansainvälisiä.

Vierailija
6/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulu on ainakin aivan kamala paikka. Asuin siellä jonkin aikaa, koska sain kaupungista todella hyvän harjoittelupaikan. Minut olisi myös vakinaistettu tehtävääni, mutta mieluummin lähdin pois.

Miksi oli sinun mielestäsi kamala paikka?

Vierailija
7/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemen tollot kateellisina haukkumassa Oulua. Itkettääkö heillä maalaiskunta noin paljon? Oululaiset vs rovaniemeläiset ovat aivan eri maista. Toiset ovat kyräileviä juntteja, jotka eivät siedä erilaisuutta ja oululaiset ovat pääosin mukavia, omaan elämäänsä keskittyviä ihmisiä. Toki joka paikkaan mahtuu mätiä omenoita, mutta rovaniemellä tämä on omaa luokkaansa. 

Älä ota niin henkilökohtaisesti. Oululaiset sannoo ihte, että paska kaupunni.

Vierailija
8/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemellä on paremmat juopotteluporukat, mutta Oulussa on todella hyvät homoilumahdollisuudet. Kokemuksesta voin sanoa, että Oulussa pääsin joka viikonloppu junaan.

Vierailija
9/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin yliopistohan on ihan vitsi, mutta jos rahkeet eivät riitä muualle, niin minkäs sille mahtaa.

Vierailija
10/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistojen taso heikkenee ,mitä pohjoisemmaksi pitsakolmiosta edetään ja näin ollen niihin myös pääsee sisään alemmilla pisteillä kuin muualle. Suurin osa opiskelijoista onkin etelämpänä tulleita.

Oulu on parempien liikenneyhteyksien päässä kuin Rovaniemi. Oulusta Rovaniemelle on matkaa vielä 220 km ja autolla tähän kuluu lähemmäs 3 tuntia. Sieltä ei ihan helposti tulla viikonloppuna etelässä käymään.

Oulusta saa asunnon vuokrattua helpommin. Tälläkin hetkellä siellä on yli 330 yksiötä tarjolla plus PSOASin opiskelija-asunnot. Rovaniemellä on 56 yksiötä tarjolla. Kaveri joutui asumaan kimppakämpässä kolmen muun kanssa 4 ensimmäistä opiskeluvuotta. Matkailu tekee sen ettei vapaita asuntoja ole niin paljon ja pienempi kaupunki muutenkin.

Oulu on merenrantakaupunki ja siellä tuulee aina ja meri tekee tuulesta raa'an tuntuisen. Vanhoissa yliopiston tiloissa on homeongelmaa . Uutta kampusta suunnitellaan, mutta sijaintiakaan ei ole vielä sovittu. Rakentamisen aloittamisesta puhumattakaan.

Vierailija
11/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemen oikkarista kokemusta. Saat paperit jos pari ekaa vuotta käyt välillä paikan päällä. Sen jälkeen iso osa muuttaa etelään ja valmistuu pääosin etäopintoina. Aika matala taso tietty näin

Vierailija
12/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa Linnanmaan kampuksella on sisäilma ongelmat, vaikka yliopisto kiistää. Tutulle puhkesi siellä astma. Nyt on tarkempi kuin homekoira ,mikäli sisäilmassa on mitään vikaa. 

Vierailija
13/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemen oikkarista kokemusta. Saat paperit jos pari ekaa vuotta käyt välillä paikan päällä. Sen jälkeen iso osa muuttaa etelään ja valmistuu pääosin etäopintoina. Aika matala taso tietty näin

Kaveri aloitti opinnot korona-aikaan siellä ja oli ensimmäisetkin vuodet rtänä. Toki kätevää kun pystyi täällä tekemään duunia koko "opintojen" ajan

Vierailija
14/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun yliopisto on täynnä tutkijoita, jotka ovat olleet ja ovat edelleen maailmallakin mukana. Osaavaa opetusta olen saanut ja moni muukin, eri aloilla opiskelevat ihmiset. Lapin yliopistosta en ole samaa kuullut. Oulu on kuitenkin Suomen yliopistoranking:ssa korkealla. Ja ihmiset ovat tosiaan sosiaalisempia! Ouluun muuttaneet Lappalaiset eivät sopeudu vaan Ouluun jostain syystä. Ei ehkä ihmekään, ovat tottuneet ilkikuriseen juoruiluun ja juonitteluun, mitä ei täällä moni kattele hyvällä.  

Vierailija
15/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse valitsin Rovaniemen, koska sieltä löytyi "oman alani" opiskelupaikka. -Toinen paikka, johon olisin päässyt Helsinki ja yrittää mahd. ensi-sijaisesti haluamaani paikkaa myöhemmin   Lapissa veti puoleensa sen oma taika, kaltaistani "etelän pelleä". Kuvittelin saaneeni pientä esimakua lapin taiasta lähinnä pääsiäis ja hiihtolomaviikoilla, jolloin olen ollut usein sisarusten ja vanhempien kanssa pohjoisen laskettelurinteessä, ellemme sitten valinneet suunnaksi keski-eurooppaa.

Enemmän opiskeluaikanani olen oppinut tuntemaan Helsingistä ja Espoosta Rovaniemelle muuttaneita opiskelijoita kuin heitä, jotka ovat, jotain päin Lappia kotoisin. Kyllä heitäkin tietysti on.

Ylipäätään itselleni on ollut avartavaa, että on voinut tutustua eripuolilta tulleisiin. Olisi ollut liiankin vaivatonta jäädä tutulle seudulle, jonne suurin osa vanhoista kavereita ja ystävistä jäi opiskelemaan. 

Olen aina miettinyt, että mikähän se on se "lapin taika"? Älytön vitutus ja viina kun talvea 10kk vuodesta? Ilkeät ihmiset, joista menee mielenterveys jos on tottunut etelämpään menoon?

Vierailija
16/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa on todella hyvät pyöräilyreitit! Ja kävelyreitit kans. Nytkin kesällä Hupisaaret ja Tuiran pikkusillat ovat ihania kesäiltojen reittejä. Rovaniemellä ei ole mitään muuta kuin kämänen Ounasvaara ja hitokseen itikoita.

Vierailija
17/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulun yliopisto on täynnä tutkijoita, jotka ovat olleet ja ovat edelleen maailmallakin mukana. Osaavaa opetusta olen saanut ja moni muukin, eri aloilla opiskelevat ihmiset. Lapin yliopistosta en ole samaa kuullut. Oulu on kuitenkin Suomen yliopistoranking:ssa korkealla. Ja ihmiset ovat tosiaan sosiaalisempia! Ouluun muuttaneet Lappalaiset eivät sopeudu vaan Ouluun jostain syystä. Ei ehkä ihmekään, ovat tottuneet ilkikuriseen juoruiluun ja juonitteluun, mitä ei täällä moni kattele hyvällä.  

Kas kun Oulu ei ole kansainvälisissä yliopistovertailuissa pärjännyt?

Samalla tavalla kaikissa paremmissakin yliopistoissa tutkimusyhteistyötä tehdään kansainvälisesti. 

Kannattaa muuten huomata se, että valmistumisen jälkeen on helpoin työllistyä monella alalla sinne oman yliopistokaupungin ympäristöön, koska ne omat verkostot muodostuu sinne. 

Vierailija
18/20 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton määrä hyttysiä ja mäkäräisiä sun muita polttiaisia?

Vierailija
19/20 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemeläiset ovat mukavampia kuin oululaiset.

Oulu on kaupunkina ok, mutta ne alkuperäiset, aidot oululaiset..ennakkoluuloisia, töykeitä, huono itsetunto, kateellisia jne. Oululaisten mielestä Helsinki sortaa Oulua joka tavalla : lentoja on liian vähän jne. Nythän Oulusta pääsee Saksaan ja sehän tarkoittaa, että Oulu on portti Eurooppaan 🤣

Oikia oululainen ihiminen

Vierailija
20/20 |
14.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oululaiset sosiaalisia ?? Kyräileviä  ilkimyksiä