Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut koulutetut ja hyvätuloiset, ns. eliitti, käsittelette sitä kun lapsenne tuovat kotiin ystäviltään aika kiusallisia puheenaiheita?

Vierailija
29.11.2021 |

Me olemme esim. opettaneet lapsillemme, että kierrätämme, koska välitämme heistä ja siitä maailmasta, jonka heille jätämme. Ystävillä ei sitten kierrätetäkään... lapsi sitten miettii...

Miten toimitte?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron totuuden. 

Vierailija
2/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä, esim että pitäisi saada mopo, ei hakua mennä huippulukioon vaikka pääsisi, vaan saman lössin kanssa paikallislukioon. Eihalua pitää hyviä merkkivaatteita kun kavereilla on ostettu Uffista. Ei halua yliopistoon kun ei kukaan muukaan, kuulemma. Kai sitä aika hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa.. uffi... yh

Vierailija
4/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä ne kiusalliset aiheet oli?

Vierailija
5/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron sen tosiasian että meilläkään ei kierrätetty paperinkeräystä lukuunottamatta kun minä ja useampi sisarukseni asuimme autottoman yksinhuoltajaäitimme kanssa kaupungin vuokrakerrostalossa. Mitään muita pönttöjä ei ollut kuin sekajäte ja paperinkeräys eikä autottomana usean yhlapsen vanhempana äidillä ollut mitään mahdollisuutta säilöä saati kuskata jätteitä useamman kilometrin päähän kierrätysasemalle.

Elämä ei mene aina niin kuin ajattelisi ja ihmisillä on erilaisia tilanteita.

Vierailija
6/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutetuksi eliitin edustajaksi vaikutat hieman yksinkertaiselta jos et itse tiedä kuinka lapsiasi kasvattaa.

Minä olen lapsilleni sanonut että meillä kotona toimitaan tietyllä tavalla ja jossain toisessa perheessä toisella. Eikä sitä tarvitse kummastella tai paheksua, en halua opettaa lapsistani sellaisia jotka korottavat itsensä muiden yläpuolelle.

Vierailija
7/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana "eliitti" sai nyt ihan uusia sävyjä.

Vierailija
8/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron sen tosiasian että meilläkään ei kierrätetty paperinkeräystä lukuunottamatta kun minä ja useampi sisarukseni asuimme autottoman yksinhuoltajaäitimme kanssa kaupungin vuokrakerrostalossa. Mitään muita pönttöjä ei ollut kuin sekajäte ja paperinkeräys eikä autottomana usean yhlapsen vanhempana äidillä ollut mitään mahdollisuutta säilöä saati kuskata jätteitä useamman kilometrin päähän kierrätysasemalle.

Miten tuo liittyy nykytilanteeseen, jossa kierrättää voi lähes missä vain? Pienellä perehtymisellä ymmärtää, että esim. pelkkä metallinkierrätys on aivan mielettömän hyödyllistä, ja autoton yh-äitikin saa varmaan reppuun metallipussin ja voi jättää sen kaupan kierrätysastioihin, vai eivätkö he käy kaupassa?

Vierailija
9/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo liittyy nykytilanteeseen, jossa kierrättää voi lähes missä vain? Pienellä perehtymisellä ymmärtää, että esim. pelkkä metallinkierrätys on aivan mielettömän hyödyllistä, ja autoton yh-äitikin saa varmaan reppuun metallipussin ja voi jättää sen kaupan kierrätysastioihin, vai eivätkö he käy kaupassa?

Tuossa taloyhtiössä tilanne oli kierrätyksen osalta tuo vielä pitkälle 2010-luvulle, kun olin jo muuttanut pois kotoa. Ei näkynyt kummallakaan kaupalla metallinkeräystä vaikka viikottain käytiin useammankin kerran.

Mitä muuta halusit vielä tietää?

Vierailija
10/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu eliittiin, mutta eiköhän nuo perheiden erilaisuudet tule esiin ihan joka yhteiskuntaluokassa.

Meillä on ala-asteikäiset lapset ja tänä syksynä on keskusteltu mm. siitä että on lapsia joilla ei ole mitään rajoituksia netin, ikärajojen, kotiintuloaikojen tai syömisen suhteen. Kaikkien kotona ei ole siistiä, kaikilla ei ole omia huoneita, ei harrastuksia, eikä tule vastakutsua kaverisynttäreille sillä niitä ei pidetä. Kaikkien vanhemmat ei valvo läksyjä, herätä kouluun, eivätkä ilmeisesti edes yritä opettaa lapsilleen mitalia ja käytöstapoja. Tarkkaan saa sanansa valita, kun näihin marinoihin koittaa jotain neutraalia vastausta keksiä, mikä ei leimaa tai arvostele ketään.

Vierailija
11/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

*mitalia = moraalia :)

Vierailija
12/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wannabe eliitti itseään eliitiksi kutsuu ja omaa paremmuuttaan korostaa

Vierailija
13/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ei käy kavereidensa luona. Lukevat koulukirjoja että saavat sitten aikuisena saman elintason kun meillä vanhemmillakin. Lukematta ei elämässä pärjää. Köyhälistön lapset riekkuu vaan ulkona.

Vierailija
14/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa taloyhtiössä tilanne oli kierrätyksen osalta tuo vielä pitkälle 2010-luvulle, kun olin jo muuttanut pois kotoa. Ei näkynyt kummallakaan kaupalla metallinkeräystä vaikka viikottain käytiin useammankin kerran.

Mitä muuta halusit vielä tietää?

Niin se nykytilanne, tosiaan.

Vierailija
15/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutetuksi eliitin edustajaksi vaikutat hieman yksinkertaiselta jos et itse tiedä kuinka lapsiasi kasvattaa.

Minä olen lapsilleni sanonut että meillä kotona toimitaan tietyllä tavalla ja jossain toisessa perheessä toisella. Eikä sitä tarvitse kummastella tai paheksua, en halua opettaa lapsistani sellaisia jotka korottavat itsensä muiden yläpuolelle.

Niinpä. Luulin, että aloitus oli "toiselta puolelta". 

Vierailija
16/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuh, kuinka todellisuus läpsähtää ikävästi vasten eliitin kasvoja!

Vierailija
17/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kovin sivistyneelle et ainakaan itse vaikuta. Eikö kannattaisi puhua lapsille sitten esimerkiksi ylisukupolvisesta köyhyydestä tai periytyvästä huono-osaisuudesta, varojen epätasa-arvoisesta jakaantumisesta jne.

Todellakaan Suomessa ei lapset synny tasa-arvoiseen yhteiskuntaan. Lapsiköyhyys lisääntyy jatkuvasti.

Oisko näistä teemoista hyvä aloitella? Mitä eliitti ajattelee?

Vierailija
18/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on melkoinen eliittikumppari aloittajana

Vierailija
19/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut oikein. Mitkä aiheet ovat kiusallisia teillä?

Meillä olen eliittiä, mutta lapsen kaverit ovat vielä rikkaampia ja hän on alkanut jutella kotona aika kovia arvoja ja tuntuu halveksivan työttömiä. Vertailee kavereihinsa, yhdellä peruskoululaisella on Rolex ja toisella 100 000 euroa maksanut sänky. Kaikilla on isommat kodit ja omat huoneet jme. Olen yrittänyt selittää lapselle, ettei tarvitse olla kalleinta, vähempi riittää hyvin.

Vierailija
20/61 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin, että kuulumme tähän "eliittiin", koska sen luonnehdinta oli löysähkö. Todellakin esim. kierrätämme ja tyttäreni ostaa vaatteita kirppikseltä. En tiedä, mikä olisi kiusallinen keskustelunaihe. Ehkä jos jotkut juntit toisivat kotiin rasistisia puheita ja ajatuksia. Joku lukioon menemättömyys ei varmaankaan näitä houkuta, sillä eivät he ole tuossa mielessä ympäri puhuttavissa. Molemmilla teineillä on toisaalta arvomaailma jo sellainen, että eivät tuollaista kuuntelisi hetkeäkään. Huomaan "eliittiin" kuulumisemme (siis en oikeasti edes ajattele niin) siitä, että monet ihmettelevät asuntomme kokoa tms.