Onko suomenruotsi siksi niin hölmön kuuloista
koska sitä lausutaan suomen aksentilla? Eli kuulostaa vähän samalta kuin tankeroenglanti eli kuulostaa siltä, että ei oikein edes yritä lausua oikein?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:45"]
Miltä suomenruotsi kuulostaa ruotsalaisten korvaan? Onko verrattavissa esim. siihen, miltä viron kieli kuulostaa suomalaisten korvaan tai johonkin tiettyyn murteeseen?
[/quote]
Nimittävät sitä muumiruotsiksi.
Kyllä Tukholman slangi on ihan yhtä katseen kuuloista kuin Helsingin slangi.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:57"]Närpesin ja Nykappin murretta saati sitten sitä Maxmon syrjäkylien böndejen solkkausta ei ymmärrä edes aito ruotsinsuomalainen, ne eivät ole ruotsia. T. Vasabo
[/quote]Mikä on Nykapp? Google ei tunne.
[/quote]
Nykaappi=Nukarleby=Uusikarleby
Rikssvenskaan on sekoittunut paljon englantia, esim smajla, mejla. Suomenruotsalainen sanoo le, sända e-mail.
Unpopular opinion: Mun mielestä suomenruotsi on paljon kivemman kuuloista kuin ruotsinruotsi :D
Miltä suomenruotsi kuulostaa ruotsalaisten korvaan? Onko verrattavissa esim. siihen, miltä viron kieli kuulostaa suomalaisten korvaan tai johonkin tiettyyn murteeseen?
Kyllä se jäykkää on mutta niin on ihmisetkin. Kieli ei kehity kuten riksvenska. Tai kyllä se oikeastaan kehittyi, sotkettiin suomenkielisiä sanoja sekaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:44"]
Unpopular opinion: Mun mielestä suomenruotsi on paljon kivemman kuuloista kuin ruotsinruotsi :D
[/quote]
Minkä paikkakunnan ruotsinmurteeta tarkoitat?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:46"]Kyllä se jäykkää on mutta niin on ihmisetkin. Kieli ei kehity kuten riksvenska. Tai kyllä se oikeastaan kehittyi, sotkettiin suomenkielisiä sanoja sekaan.
[/quote]
Jättekiva kurabyxor
Kyllä se on parempaa kuin rikssvenska. Nämä norjalaisetkin vääntävät puheensa sellaiseksi sopaksi, että luulee että ne on maistissa. T. suomenruottalainen.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:44"]
[/quote]
[/quote]
Ai niitä on Suomessakin eri murteita? :D No en ole itse ikinä käynyt muualla Suomessa kuin Helsinki-Turku -välisellä rannikolla eli varmaan sitten sen alueen murretta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:44"] Unpopular opinion: Mun mielestä suomenruotsi on paljon kivemman kuuloista kuin ruotsinruotsi :D [/quote] Minkä paikkakunnan ruotsinmurteeta tarkoitat? [/quote] Ai niitä on Suomessakin eri murteita? :D No en ole itse ikinä käynyt muualla Suomessa kuin Helsinki-Turku -välisellä rannikolla eli varmaan sitten sen alueen murretta.
[/quote]
Olet niin oikeassa. Eihän suomenkielisilläkään ole erillaisia murteita.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:49"]
Kyllä se on parempaa kuin rikssvenska. Nämä norjalaisetkin vääntävät puheensa sellaiseksi sopaksi, että luulee että ne on maistissa. T. suomenruottalainen.
[/quote]
Norja on kaunis kieli ja oikea kieli
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:44"]
[/quote]
[/quote]
Ai niitä on Suomessakin eri murteita? :D No en ole itse ikinä käynyt muualla Suomessa kuin Helsinki-Turku -välisellä rannikolla eli varmaan sitten sen alueen murretta.
[/quote]
Jossain saaristossa ne jopa lausuu sitä ruotsia jotenkin. Helsingissä eivät edes yritä. Ääntäminen on surkeampaa kuin keskivertopakkoruotsinopiskelijalla.
Veljeni vaimo (suomen-ruotsalainen) sanoo, että suomen-ruotsi on paljon nopeampaa kuin normi ruotsi. Oma mies Englannista nauraa aina, että vain suomalainen voi puhua nopeasti putkeen samalla hengittäen, mutta ei pitäen hengityspaussia. Huomasin veljen vaimon kykenevän tähän myös puhuessaan suomen-ruotsia.
Ja vielä lisäyksenä, että suurimmalla osalla suomen-ruotsalaisia on vaikea ymmärtää esim. Närpiön murretta. Siinä vasta kauhea murre on.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:44"]
[/quote]
Samaa mieltä, se on puhtaampaa kuin ruotsin ruotsi. Tosin pohjanmaalla se on aika moista.
Aj vittu ja tycker nog att finlansvenskan e myky kivasti o låter.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:49"]
[/quote]
Norja on kaunis kieli ja oikea kieli
[/quote]
Hyi, norja kuulostaa oksentamiselta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:24"]
Ja vielä lisäyksenä, että suurimmalla osalla suomen-ruotsalaisia on vaikea ymmärtää esim. Närpiön murretta. Siinä vasta kauhea murre on.
[/quote]
Johan tässä yks ruudinkeksijä väitti ettei suomessa ole murteita. Ei suomenruotsalaisilla eikä suomenkielisillä