fibromyalgiaa sairastavia?
Sain pari viikkoa sitten tuon diagnoosin. Tämä kyseinen sairaus on minulle vieras. Olen kyllä ollut tietoinen tälläisen olemassa olosta mutta en siitä sen kummemmin tiedä.
Olen reilu kolmekymppinen äiti. Työni on fyysisesti hyvin rankkaa. En ole kertaakaan ollut töistä pois näiden oireiden vuoksi, vaikka monesti olisi pitänyt. Ennen kuin tiedettiin mistä nämä kivut ja uupumus johtuu, niin olin itse sitä mieltä etten kehtaa olla pois töistä koska eihän kukaan ollut löytänyt minusta mitään vikaa.
En tunne ketään kellä tämä sama sairaus olisi, joten ajattelin josko täältä löytyisi. Haluisin kuulla miten muilla menee. Oletko töissä? Miten pärjäät? Ymmärtääkö miehesi/ läheiset sinua ja näitä alati vaihtuvia kipuja ja uupumusta? Onko mitään apua tähän uupumiseen? Kipujen kanssa pystyn elämään, mutta tämä uupumus on minulla se suurin ongelma. Mieli on virkeä ja iloinen, tekisi mieli tehdä yhtä sun toista. Leikkiä ja touhuta lasten kanssa , mutta kroppa ei suostu.
Ja kuuluuko tähän tautiin myös ruokahaluttomuus? En tunne nälkää eikä ruoka yksinkertaisesti maistu. Olen laihtunut pienessä ajassa yli 10kiloa ja nyt jouduin painon tarkkailuun ettei enempää paino laskisi.
Netistä olen joitakin sivustoja kahlannut läpi lukien faktatietoja ja joitakin "omia kokemuksia", mutten ole löytänyt mitään liittyen tuohon rukahaluttomuuteen.
Kommentit (23)
Ainakin yksi fibroa sairastava jonka tunnen on helvetinmoinen läski, ei puhettakaan ruokahaluttomuudesta.
MSM-jauheet kannattaa jättää väliin. Tässä sulle asiatietoa:
Lääkärikirja Duodecim
Tietoa potilaalle: Fibromyalgia
Lääkärikirja Duodecim
22.9.2014
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki
Fibromyalgian syyt
Fibromyalgian oireet
Fibromyalgian itsehoito
Fibromyalgian lääkehoito
Fibromyalgian ehkäisy
Fibromyalgiassa esiintyy kipuja eri puolilla kehoa, väsymystä ja muita oireita. Väestöstä noin 2–4 sadasta sairastaa sitä, mutta vain osalla oireet ovat niin voimakkaat, että tarvitaan lääkärin apua. 80–90 % potilaista on naisia. Iän mittaan fibromyalgian mahdollisuus kasvaa, tavallisimmin se todetaan 30 - 50 vuoden iässä.
Fibromyalgian syyt
Fibromyalgiapotilailla kivun kokeminen on poikkeava, mikä todennäköisesti johtuu keskushermoston häiriöstä. Sairauteen liittyy alentunut kipukynnys, jonka ajatellaan johtuvan hermoston kipuratojen poikkeavasta toiminnasta. Fibromyalgiassa samanlainen ärsyke aiheuttaa voimakkaamman kivun tunteen kuin muilla.
Sairauden perussyytä ei tunneta. Se ei ilmeisesti ole itsenäinen sairaus, vaan oireet voivat kehittyä monella eri mekanismilla.
Fibromyalgian oireet
Melko usein kipu- ja uupumusoireet alkavat melko nopeasti. Monet potilaat voivat osoittaa hetken, jolloin vaivat alkoivat. Oireiden taustalla on usein laukasevia tekijöitä, esimerkiksi vakava sairastuminen, työssä raskas vaihe tai vaikea psyykkinen rasittuminen.
Fibromyalgiassa jatkuvaa kipua tuntuu laajasti. Taudin määritelmään kuuluu, että kipua tuntuu molemmilla puolilla kehoa ja sekä vyötärön ylä- että alapuolella. Kivun paikka ja laatu voivat muuttua selittämättömästi. Kipu on usein kolottavaa, mutta tuntuu ajoittain repivänä, polttavana tai vihlovana. Sairauteen kuuluvat painoarat kohdat eri puolilla kehoa, esimerkiksi niskassa, selässä, pakaroissa ja lantion alueella.
Sairauteen liittyy aamulla alkava ja koko päivän kestävä uupumus. Yöuni on katkeilevaa eikä tuo virkistystä. Oireet voivat vaihdella ulkoisten tekijöiden, esimerkiksi säätilan, saunomisen tai stressin, vaikutuksesta.
Lisäksi voi esiintyä vaihtelevasti monia muita oireita, kuten turvotuksen tunnetta, puutumista ja pistelyä, päänsärkyä, vatsaoireita, sydänoireita, keskittymisvaikeutta ja masentuneisuutta. Sairaus on pitkäaikainen eli krooninen, mutta sen oireita voidaan hoidolla lievittää.
Fibromyalgian toteamiseksi ei ole mitään laboratoriokoetta. Diagnoosi perustuu tyypillisiin oireisiin ja siihen, ettei muita sairauksia löydy oireiden aiheuttajaksi.
Fibromyalgian itsehoito
Fibromyalgian oireisiin voidaan parhaiten vaikuttaa liikunnalla, laihduttamalla ja parantamalla yöunta.
Useissa tutkimuksissa on liikunnan todettu selvästi vähentävän fibromyalgian oireita. Sekä tavallisen kuntoliikunnan että lihasharjoittelun on havaittu vaikuttavan. Kuntoliikunnan vaikutus fibromyalgiaan, ks. kuva 1.
Liikunta aloitetaan varovasti, alussa vain muutama minuutti kerrallaan. Viikkojen ja kuukausien aikana liikunnan kestoa lisätään, tavoitteena on liikkua noin puoli tuntia kerrallaan. Liikunnan aikana voi lievästi hikoilla ja hengästyä, mutta voikakkaampaa rasittumista vältetään. Aluksi viikon parin aikana liikunta saattaa joskus väliaikaisesti pahentaa oireita, mutta liikunnan jatkuessa ne vähenevät. Sopivia lajeja ovat esimerkiksi reipas kävely tai sauvakävely, kuntopyörä, uinti ja muu vesiliikunta, hiihto ja kevyt kuntosaliharjoittelu. Liikuntaa pitää harrastaa vähintään kaksi kertaa viikossa, jotta se tehoaisi.
Äskettäin julkaistiin tutkimus, jonka mukaan taiji-voimistelu selvästi lievitti fibromyalgian oireita. Taijissa yhdistetään mietiskely hitaaseen, rauhalliseen liikehdintään ja syvään hengitykseen ja rentoutumiseen. Koehenkilöt harrastivat lajia taiji-mestarin johdolla tunnin kaksi kertaa viikossa 12 viikon ajan. Vielä puolen vuoden kuluttua taiji-ryhmällä oireet olivat lievemmät kuin vertailuryhmällä.
Ylipainoisilla fibromyalgia-potilailla laihduttamisen on todettu huomattavasti lievittävän oireita. Vertailupotilaisiin verrattuna laihtuneilla oli vähemmän kipuja, parempi unen laatu ja mieliala oli koentunut. Painon lasku vähensi tulehdusaineiden pitosuuksia, mikä osittain selittänee tuloksen.
Fibromyalgiassa yöuni on huonoa eikä virkistä normaalin unen tapaan. Yöunta parannetaan vähentämällä sitä haittaavia häiriötekijöitä: kahvia ja muita piristeitä sekä alkoholia vältetään, makuuhuone pimennetään, vältetään melua, kiinnitetään huomiota vuoteen ja tyynyn laatuun jne.
Fibromyalgian hoidossa usko omaan pystyvyyteen on tarpeen. Siinä auttaa tuki hoitohenkilökunnalta ja läheisiltä. Tärkeää on tietää, että kipu ei ole selittämätön ja hallitsematon ilmiö, jolle ei voi mitään. Kipu johtuu hermoratojen reagoinnista, johon voidaan vaikuttaa liikunnalla, kuntoutuksella ja lääkkeillä.
Tulehduskipulääkkeet (esimerkiksi ibuprofeeni, ketoprofeeni, diklofenaakki ja naprokseeni) eivät tehoa fibromyalgiaan.
Fibromyalgian lääkehoito
Lääkkeillä ei voida korvata yllämainittuja itse toteutettuja hoitotoimia, mutta niillä voidaan lievittää vaivoja. Jos itsehoito ei tehoa riittävästi, voidaan käyttää iltaisin masennuslääkkeisiin kuuluvaa amitriptyliiniä, jonka on todettu lievittävän fibromyalgian oireita. Myös uudemmat masennuslääkkeet saattavat myös auttaa. Tulehduskipulääkkeet (ks. 1) tai lihaksia rentouttavat lihasrelaksanttilääkkeet eivät tehoa.
Hankalassa fibromyalgiassa potilaalle laaditaan kuntoutusohjelma, johon kuuluu liikuntaa, rentoutusta, mahdollisesti psykoterapiaa ja tarvittaessa lääkehoitoa.
Fibromyalgian ehkäisy
Fibromyalgian syntymekanismia ei tunneta. Siksi tällä hetkellä ei tiedetä, miten sitä voitaisiin ehkäistä.
Mulla on ollut fibrodiagnoosi n. 20 vuotta Töistä en ole ollut sen takia pois kertaakaan ja ihan hyvin pärjään nykyään kipujen kanssa. En tarvitse edes jatkuvaa lääkitystä toisin kuin diagnoosin saamisen aikoihin, jolloin olin tosi huonona. Runsas liikunta on kaiken a ja o. Saunassa en voi käydä ollenkaan, koska sen jälkeen kivut ja uupumus iskevät pahoina. Vaikka fibroon voi kuulua vatsaoireitakin ja niitä on itsellänikin, niin silti ei ole ruokahaluttomuutta ollut. Olen normaalipainoinen ja pikemminkin joudun rajoittamaan syömistä, etten lihoisi.
Kiitoksia vastauksista. Tuo ruokahaluttomuus minulla alkoi samoihin aikoihin kuin muutkin oireet. Mitään selitystä ei ole tuolle ruokahaluttomuudelle. Ja kun yritän syödä, niin ruoka vaan pyörii suussa ja on vaikea niellä, vaikkei mitään estettä nielemiselle ole. Nyt tosiaan painoni on pudonnut liikaa ja olen jo liian laiha (bmi 17.9). Ravintolisiä olen yrittänyt lisätä ruokavalioon mutta eipä niistä oikein mitään apua ole ollut.
Miten teillä muilla läheiset ovat suhtautuneet tietoon, että sairastat fibromyalgiaa? Mieheni ei oikein ole käsittänyt koko asiaa, vaikka olen hänelle perinjuurin asian selittänyt ja annoin lääkäriltä saamani info lappuset myös luettavaksi. Minulla on myös muistin ja keskittymisen kanssa ongelmia. En välttämättä muista sovittuja juttuja tai unohdan tapaamisia. Kaiken joudun kirjoittamaan ylös muistiin, kuten jos pitää hakea lapsi koulusta jostakin syystä aikaisemmin tai lupauduin kahville jonkun kanssa. Muuten saattaa unohtua. Yöunet ovat katkonaisia, mikä selittää muistiongelmat sekä vaikean uupumuksen. Tuohon uupumukseen kun saisi edes jotakin helpotusta... :( ap
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:00"]
Ainakin yksi fibroa sairastava jonka tunnen on helvetinmoinen läski, ei puhettakaan ruokahaluttomuudesta.
[/quote]
Tervetuloa valvomaan öisin ja kärvistelemään kipujen kanssa. Ei siinä välttämättä ruokahalusta ole kyse, vaan pahan olon tukahduttamisesta jollain huonolla tavalla.
Suosittelen kokeilemaan Triptyl-lääkitystä. Minulla riittää pari pientä tablettia, 40-50 mg, ja yöunen laatu paranee hurjasti, plus kipukynnys nousee.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:59"]
Kokeile vhh-ruokavaliota.
[/quote]
Pitkälti samat oireet kun kilpparin vajiksessa.
Tällä hetkellä en oikein voi kokeilla mitään erityisiä ruokavalioita, koska syötävä on mitä alas menee. Saattaa tietysti olla että minulla kivut aiheuttaa tämän ongelman ruokailun kanssa. Koska fyysisesti ei ole mitään estettä tai syytä, niin psyykkinen vaiva tämä on. Noista lääkityksistä ajattelin keskustella lääkärin kanssa sitten kun saan vastaanottoajan. Tuohon uniongelmaan minun on todellakin saatava jotakin apua. Vaikka tuntuu että nukun heräämisistä huolimatta hyvin, koska nukahdan välittömästi uudelleen, niin katkonainen uni ei ole hyvä juttu. Ap
Ap, olen sairastanut fibroa jo 17 vuotta, pari muutakin diagnoosia on tullut siihen päälle. Itse hankin heti paljon tietoa sairaudesta ja olen ollut 2 kertaa kuntoutuksessa. Aluksi testasin lääkkeitä, mutta ne eivät mulle sopineet, joten hoidan kivut muilla menetelmillä. Olen ollut töissä koko ajan, välillä on vaikeaa, unirytmin takia ja palautuminen on hidasta, joten uupuu helposti. Nyt teen sen tyylistä työtä, että voin suunnitella aika pitkälle päiväni itse, joten välillä teen enemmän, välillä taas teen lyhyitä päiviä.
Läheisistä on pakko sanoa, että monet eivät ole sairautta ymmärtäneet, paras ystäväni ei asiaa pystynyt kestämään vaan välimme katkesivat. Aika vähän tuke olen saanut läheisiltä, joten suosittelen sinua selittämään miehellesi asian hyvin havainnollisesti. Kerro miten hän voi sinua auttaa konkreettisesti.
Ehdotan seuraavaa:
1) Jos sait diagnoosin varmistaneelta reumalääkäriltä lähetteen kuntoutukseen, hae Kelan kuntoutukseen. Muuten hae lääkäriltä lähete. Se voisi olla hyvä alku itsehoidolle.
2) Kannattaa liittyä alueensa reumayhdistykseen, sen kautta voi päästä infokurssille, liikuntaryhmiin ja saada vertaistukea. Joskus järjestävät myös luentoja omaisille, koska varsinkin aviomiehillä on ollut vaikeuksia ymmärtää vaimon sairautta ja ottaa se huomioon.
3) Terveysasemalla kannattaa etsiä itselleen lääkäri, jonka kanssa hoitosuhde toimii. Nuoremmat lääkärit tietävät fibromyalgiasta paremmin.
4) Keskustele omalääkärisi kanssa lääkityksestä, hän voi tarvittaessa konsultoida diagnoosin antanutta reumalääkäriä. Jos unihäiriötä on ja kovia kipuja, voi kokeilla kuurina Triptyliä. Itselleni se ei toiminut, otan joskus uneen melatoniinia. Kokeile kaikkia lääkkeitä ensin hyvin pienellä annoksella. Akuttiin kipuun on hyvä olla joku lääke alussa, esim. Panacod tai lihasrelaksantti.
5) Koita hoitaa eri oireita erikseen (fibromyalgiaan ei ole olemassa yhtä pilleriä, joka auttaisi kaikkeen). Ruokahaluttomuus voi johtua huonosta unesta, itse en pysty syömään jos nukun huonosti. Syvän unen aikana erittyy ruoansulatushormoneja, joten unen häiriintyminen voi vaikuttaa niin että on vatsavaivoja ja lihoo tai sitten toisinpäin.
6) Suosittelen lämminvesiallasta ja vesijumppaa. Lisää sopivasti jotain muuta liikuntaa. Muista pitää liikuntapäivän jälkeen useampi päivä lepoa. Ja jos aloitat uuden harrastuksen, sitten etene vähitellen. Jos liikerajoituksia on, tai lihasjumia tms., sitten voi neuvotella fysioterapiaan pääsystä, siellä voidaan hoitaa kipuja ja voit saada räätälöidyt ohjeet liikuntaan salille.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:15"]
Tällä hetkellä en oikein voi kokeilla mitään erityisiä ruokavalioita, koska syötävä on mitä alas menee. Saattaa tietysti olla että minulla kivut aiheuttaa tämän ongelman ruokailun kanssa. Koska fyysisesti ei ole mitään estettä tai syytä, niin psyykkinen vaiva tämä on. Noista lääkityksistä ajattelin keskustella lääkärin kanssa sitten kun saan vastaanottoajan. Tuohon uniongelmaan minun on todellakin saatava jotakin apua. Vaikka tuntuu että nukun heräämisistä huolimatta hyvin, koska nukahdan välittömästi uudelleen, niin katkonainen uni ei ole hyvä juttu. Ap
[/quote]
Niin,että mieluummin lääkettä kuin kunnon ruokaa? Säälittävää!!
Onko kilpirauhasarvot katottu? Tai oisko joku syöpä kuitenkin?
Minulla todettu myös muutama kuukausi sitten. En ole joutunut olemaan töistä pois, mutta välillä käytän rannetukia (kun ranteet kipeät). Tarjottiin triptyl lääkitystä, mutta en aloittanut koska oli yritys tulla raskaaksi. Nyt olen vihdoin raskaana, tosin vasta alkuviikoilla.
Olen sitä mieltä, että uniongelmat on saatava ensimmäisenä kuntoon. Se vaikuttaa kaikkeen. Toivottavasti saat perheesi täyden tuen hyvään nukkumiseen ja rauhoittumiseen. Netistä löytyy vinkkejä, mm. Minulla makuuhuoneen alhaisempi lämpötila, kunnon tuuletus illalla, hyvä tyyny jne. Ovat ehdottomia. Uni on katkonaista, jos on liian kuuma, huono ilma jne. Tietysti sika ajoin minulla esim. Stressi (työ) aiheuttaa heräilyä öisin, mutta pyrin pitämän "puitteet" nukkumiselle hyvinä. Tarvittaessa siirryn sohvalle nukkuminen ja usein uni tuleekin siellä, vaikka sängyssä ei tullut. Ole luova ja tee niin kuin parhaalta tuntuu, älä tingi nukkumisolosuhteista.
Minua kehotettiin myös hakeutumaan kelan kuntoutukseen.
Kuinka kovaksi luokittelette fibromyalgiakivun? Olin pitkään tutkimuksissa ja seurannassa reumapolilla, epäilyksenä mm. selkärankareuma. Lääkekoikeiluna vaihdettiin Panacod pois ja tilalle Norspan-laastari- lopulta hyvä hoitotaso löytyi 15-20 mikrogrammasta. Pnacodia olisi vastaavaan tarvittu 12kpl päivässä.
Kuitenkaan selkärankareumaa ei löytynyt, kipupaikat eivät sopineet fibroon. Allergisoiduin kipulaastareille. Kipulääkäri määräsi yöksi 30-100mg Triptyliä ja lähinnä nauroi minut ulos vastaanotoltaan.
Olen sen jälkeen ollut ihan hiljaa, en uskalla hakeutua enää mihinkään, vaikka koen vaihtelevia kipujaksoja ja ajoittain uupumus vie toimintakyvyn ihan maahan. Hoidan itseäni hyvin kasvisruualla, pehmeillä rasvoilla, varmistamalla vitamiinien saannin ja käymällä vesijuoksemassa 3-4 kertaa viikossa.
Kilpirauhasarvot on katsottu ja syöpä poissuljettu. Kaikki mahdollinen harvinaisesta tavanomaiseen on ollut syynissä. Reumatologi vihdoin osasi kertoa mikä minulla on.
Minulla on myös erittäin yliliikkuvat nivelet, joten yhtä sairautta minulla vielä epäillään. Siihen on tutkimukset vasta tulossa.
Ja en minä syö tällä hetkellä mitään lääkkeitä. Enkä ole mitenkään innolla mitään lääkitystä ottamaan vastaan. Lääkärin kanssa haluan keskustella mahdollisesta lääkityksestä ja vaihtoehdoista. Ja jos nyt aloittaisin jonkun ruokavalion jossa poistetaan jotakin, niin huonommaksihan tämä minun syöminen siinä menee. Korostan että minulla on diagnosoitu määrittelemätön syömishäiriö. Eli tämä ei ole vain sellasta etten tykkäisi jostakin tai ei vain muuten vaan huvita. Haluan kyllä ehdottomasti syödä niin että se helpottaisi näitä minun fibromyalgia oireitani, mutta se ei tällä hetkellä onnistu.
Tuonne Kelan kuntoutusjaksolle olisin enemmän kuin halukas lähtemään. Onko se sellainen mihin puolisokin voi samalla osallistua?
Huoooh.... Minulla olisi niin miljoona kysymystä ja asiaa tästä sairaudesta... :/ ap
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:58"]
Kilpirauhasarvot on katsottu ja syöpä poissuljettu. Kaikki mahdollinen harvinaisesta tavanomaiseen on ollut syynissä. Reumatologi vihdoin osasi kertoa mikä minulla on. Minulla on myös erittäin yliliikkuvat nivelet, joten yhtä sairautta minulla vielä epäillään. Siihen on tutkimukset vasta tulossa. Ja en minä syö tällä hetkellä mitään lääkkeitä. Enkä ole mitenkään innolla mitään lääkitystä ottamaan vastaan. Lääkärin kanssa haluan keskustella mahdollisesta lääkityksestä ja vaihtoehdoista. Ja jos nyt aloittaisin jonkun ruokavalion jossa poistetaan jotakin, niin huonommaksihan tämä minun syöminen siinä menee. Korostan että minulla on diagnosoitu määrittelemätön syömishäiriö. Eli tämä ei ole vain sellasta etten tykkäisi jostakin tai ei vain muuten vaan huvita. Haluan kyllä ehdottomasti syödä niin että se helpottaisi näitä minun fibromyalgia oireitani, mutta se ei tällä hetkellä onnistu. Tuonne Kelan kuntoutusjaksolle olisin enemmän kuin halukas lähtemään. Onko se sellainen mihin puolisokin voi samalla osallistua? Huoooh.... Minulla olisi niin miljoona kysymystä ja asiaa tästä sairaudesta... :/ ap
[/quote]
No todellakin myös syömishäiriö pitää hoitaa kuntoon. Ei liity sairauden kannalta suoraan fibromyalgiaan, mutta näitä sairastavilla voi olla samantyyppinen luonne (vähän perfektionisti, stressille herkkä, tunnollinen), joka altistaa.
Kelan kautta pääsee kuntoutukseen, joka on sekä tiedollista että fysioterapiaa, jumppaa, yms. Joskus reumayhdistykset järjestävät ns. sopeutumisvalmennuskursseja, ne ovat tietopohjaisia, ja hyviä juuri alkuvaiheessa.
Noita omaisten iltoja on ollut mun reumayhdistyksessä. Kerron lähinnä Helsingin tilanteesta, kun sen tunnen.
Etsipä käsiisi uusin Reuma-lehti, siinä on juttua fibrosta. Reumalehteä julkaisee Suomen Reumaliitto, joka on kansallinen toimija, noi yhdistykset ovat taas paikallisia ja usealla on oma lehti ja nettisivu, eli etsi oman paikkakuntasi nimellä.
Kummastakin tahosta saa tietoa ja vertaistukea.
Kelan sivuilta löytyy taas tiedot kuinka hakeutua heidän kuntoutukseen. Sulle voisi tuon syömishäiriön kanssa sopia joku, jossa on psykologi mukana tiimissä. Kuntoutukisa on siis erilaisia, joten kannattaa miettiä omalääkärin kanssa mitkä oireet kaipaavat eniten apua ja lähteä siitä hakemaan. Nuorelle äidille laitoskuntoutusjakso voi olla myös hyvä lepojakso, jossa saa keskittyä itseen (jos saa lastenhoidon järjestettyä). Jos ajatukset ovat koko ajan arjessa kiinni, ei kuntoutuksesta saa parasta hyötyä. Toinen vaihtoehto on Kelan perhekurssit. En tunne niitä itse, joten Kelasta voit kysellä.
Kipuja voi hoitaa monella tapaa, joten ei tarvitse uskotella että pillerit ovat ainoa hoito. Olin itse Ortonin kipukuntoutuksessa ja siellä sai kokeilla monia ns. pehmeitä menetelmiä.
Sinulle suosittelen erityisesti rentoutustekniikkojen opettelua, olen itse saanut niistä jatkuvasti apua: auttavat rentouttamaan lihakset, joka helpottaa kipua ja unensaantia. Rauhoittavat myös mieltä, fibrossahan saattaa välillä olla sellainen tunne että hermot ovat ylikiihtyneet (johtuu liiallisesta stressihormoni erityksestä oletan).
Kipua voidaan hoitaa mm. lämpö-, kylmähoidoilla, sähkö- ja ultrahoidoilla, vesihoidoilla, yms. Jos on turvotusta, lymfaterapiasta on apua.
Kevyt liikunta, oikean asennon etsintä ja ergonomia kaikessa mitä tekee ovat tärkeitä.
Ruokavaliosta tiedetään että punainen liha ja vehnä sekä ruis luultavasti lisäävät kipuja. Itse en noita syö. Muuten pitää olla tasapainonen ruokavalio, kalaa ja vihannesta, marjoja, täysjyväkauraa, hapanmaitotuotteita, pähkinöitä yms.
Jos et kovin paljon saa nyt alas kiinteää ruokaa, koitapa edes juoda ravintorikkaita juomia eli smoothiet jossa olisi banaania, marjoja, rahkaa tai jugurttia sekä kauralesettä olisi sopiva.
Minulla alkoi jo 2014 erilainen pieni kivullinen nivelissä tuntuva kipujaksosarja.Tosin sitten niskaan todettiin oikeastikin kahdes kohtaa protriuusit,jotka on jo nivelmuutoksia mutta kun ei lausuttu prolapsina niin niitä ei esim leikattu.Mutta sitten alkoi alaselän kipu vähitellen kehittyä,Mutta sitä alaselän kipua ennen muistaakseni mulla oli hammastulehdus että jostain hampaasta ehti lähteä vanha ilmeisesti siellä amalgaamipaikan alla tulehtunut ja mätinyt osa rusahti vaan pois eli se kohta otti kokonaan lopulta kiinni purukumin ja lähti ja hammashermo kai jo näkyi sen pois lähteneet kuivuneen ja ruskean alueen jälkenä.Mutta tuon niska säryn ja hammastulehduksen jälkeen kehittyi massiivinen alaselkäsärky että sitä alaselkää,varsinkin kai sen toista puolta kuvattiinkin sitten monta kertaa magneetilla ja olikohan ortopedi lausui viimein että välilevyrappeumat ja hermojuurioireisto ja sitten kun tuota kipu alue juttua olin kärsinyt jo monta vuotta niin 2018 viimein lausuttiin myös fibromyalgia..Mutta että reuma asioihin voidaan vähän pikkuisella paikkakunnalla suhtautua monipiippuisesti että joillekin vähän sanotaan että älä kuvittele ja toiselle tutkitaan kaikki nopeasti mutta täytyy itse olla nyt keskityytyväinen että olen edes tuon asian saanut jotenkin läpi..siis edes fibromyalgia diagnoosi vaikka osa lääkäristäkään ei oikein ehkä ymmärrä sitä asiaa kuinka rampauttavaa sen aiheuttama kipu useimmiten on..lisäksi mulla on massiivisesti myös muita sairauksia että se on ollut välillä esim hyvälle unelle ollut vähän niinkuin "moro ja kiva oli että joskus aiemmin on saanut edes hyvää unta"mutta nyt on aika sumussa ja väsyneenä vaikka oudointa ehkä asiassa on se että se väsymys ei kuitenkaan näy kovinkaan hyvin päältäpäin että sekin asia mulla vähän lisää tuskaani.Mutta haluan toivottaa kaikille fibroille hirveästi lohtua ja jaksamista ja toivon että kaikki löytävät jotain pehmeåä liikuntaa esim joka vähentää sairauden ja siihen littyvien asioiden stressiä
Minulla on diagnosoitu fibro jo 20 vuotta sitten. Oireena eri puolella kehoa vaeltavat, voimakkuudeltaan vaihtelevat kivut sekä uupumus ja heikkous.
Lääkkeistä tai ravintolisistä ei minulla ole ollut mitään hyötyä. Suurin muutos tapahtui, kun 8 vuotta sitten tuttu vinkkasi minulle tiedon että elävästä ravinnosta (raakavegaani) voi olla apua sairauden oireisiin. Kokeilin ja todellakin: se oli kuin ihme. Raakaruokaveganismi kovin tiukkana on kuitenkin sosiaalisesti hankala noudattaa, joten nykyisin syön niin vain kotosalla, muualla voin syödä muutakin kasvisruokaa (kypsennettyä tai jopa maitotuotteita sisältävää, tosin maitotuotteet selvästi on minulla yksi oireiden pahentaja, liha toinen).
Ruokavaliolla on ollut erityisesti merkitystä uupumusoireeseen. Kipuoireita on edelleen, mutta ihan ilman lääkkeitä siedettävissä olevalla tasolla. Esim. nyt on pari päivää ollut aaltoileva kiputila selän ja rinnan alueella, mutta se on pientä kyllä verrattuna siihen kipuh*lvettiin mitä oli silloin kun aikoinani oireineni lääkärille menin ja sain diagnoosin.
Lue uusi kuun Emilian kirjoitus MSM- jauheesta, se auttaa kipuihin.