Jos sinun pitää valita kumpi jää eloon, miehesi vai lapsesi, mitä valitset?
Tuli vain noista Saimin puheista mieleen, että jos joutuisit jostain syystä päättämään näin kauhean asian, pitäisikö sinun punnita kauankin päätöstäsi ja kumman valitsisit? Ja oletus olisi että eläisit onnellisessa parisuhteessa ja sekä mies, että lapsi olisi terveitä jne.
Ja kerro vielä:
Onko sinulla lapsia (jo syntyneitä)?
Kommentit (28)
täytyy kyllä sanoa, että riippuu ihan kaikesta!
Jos kyseessä olisi tosiaan joku tulipalo, niin tietenkin ottaisin mukaani lapseni!
Mutta jos vaikkapa Jumala kysyisi minulta että kumman minä " päästäisin" Hänen luokseen taivaaseen niin valitsisin luultavasti lapseni.
Monimutkaisia ja hankalia asioita (paha maailma).
Toivottavasti en koskaan joudu tuollaisen valinnan eteen, mutta jos joku hädänhetki tulisi (tulipalo tms) niin epäilemättä suojelisin lasta!
aina logiikasta vaan vaistosta. Ihmiset toimivat myös niiden mukaan ennenkaikkea sellaisissa tilanteissa missä on henki kyseessä (itsesuojeluvaisto). Ei lisääntyminen ole mikään pieni harharetki biologiassa.
lapsia voi tehdä lisää jos haluaa. Mun miesystävä on vaan niin ihana etten ikinä löydä toista samanlaista. Mulla on yks lapsi vm 03
Onneksi ei tuollaisia tarvitse päättää, mutta jos jostain ihmeen syystä olisi pakko valita niin kyllä lapsi saisi elää ja mies kuolla, vaikka yli kaiken miestäni rakastan. Lapsella on vielä elämää paljon edessä ja hän on " lihaani ja vertani" .
Heillä on vielä elämä edessä ja minun velvollisuuteni on suojella heitä.
Mieheni valitsisi vastaavasti myös varmasti lapset. Ja se on mielestäni oikein.
En voisi elää ihmisen kanssa, joka asettaisi minut lastensa/minun lasteni edelle.
Mutta jotenkin ällöttää toi kysymys.
Tiedän mitä tekisin. Mutta olen mielummin ajattelematta tälläisiä..
Itsekin olisin koska tahansa valmis kuolemaan lapseni puolesta, jos sellainen kauhea tilanne tulisi syystä tai toisesta.
Elän erittäin onnellisessa parisuhteessa ja olemme kaikki terveitä. Lapsia on yksi syntynyt (poika 1v8kk) ja toinen mahassa rv17. Lapset saisivat jäädä eloon vaikka miestänikin rakastan aivan hirveästi.
Olen joskus miettinyt sellaistakin, että jos perheeni olisi nopeasti uppoavassa laivassa, mitä tekisin. Luultavasti antaisin lapsen miehelle, joka on fyysisesti vahvempi ja toivoisin, että he - ja ennen kaikkea lapsi - pääsisivät pelastusveneeseen. Itse koettaisin sitten rämpiä perässä. Jos taas olisin siellä lapsen kanssa kahdestaan, niin yrittäisin parhaani mukaan pelastaa hänet ja itseni. Jos se ei olisi mahdollista, niin jäisin hänen kanssaan laivaan. Se ei tulisi kuuloonkaan, että jättäisin lapsen ja lähtisin itse pelastautumaan.
Kamalia ajatuksia, mutta kaikenlaista tulee mietittyä.
Todella vaikea päätös. Jättäisinkö kaksi nykyistä lasta äidittömäksi vai pelastaisinko itseni. En tiedä kuinka tärkeä loppujen lopuksi olen lapsilleni.. Toisaalta, rakastan syntymätöntä vauvaanikin jo valtavasti.
Meillä onnellinen avioliitto ja 2 pientä lasta. Vaikka välillä olisin valmis myymään nuo riiviöt ensimmäiselle vastaantulijalle niin silti valitsisin lapset ja mieheni haluaisi niin myös.
Miehiä nääs löytyy uusia mutta lapsia ei ehkä saisi enempää. Lapset ovat verisukulaisia, mies ei. Miehestä voisi erotakin niin ettei ikinä enää näkisi, lapsista ei.
Toivottavasti ei ikinä tule tuollaista tilannetta eteen!
Valitseeko tosiaan noinkin moni miehen elämän?
olemme mieheni kanssa keskustelleet tästä joskus ja hän on myös sitä mieltä, että lapset pitää pelastaa.
2 lasta ja 15 vuoden liitto miehen kanssa.
Ja totta tosiaan toivon, että mies valitsisi samoin. Mies on minulle äärimmäisen rakas ja meidän suhteemme tärkeysjärjestyksessä minulla ensimmäisenä (koska lasten koti on vanhempien parisuhteessa), mutta silti minä olen äitinä vastuussa lapsestani. Olen vastuussa siitä, että hän elää. Näin alkukantaista suojelun tarvetta ei mikään mahti voisi estää.
Perustelut:Lapsella on keskimääräistä elinikää enemmän jäljellä kuin miehellä. Lapsi myös takaisi suvun jatkumisen.
Mun on ihan kamalan vaikea uskoa, että yksikään teistä mammoista alkaisi raahata tulipalon keskeltä tajutonta miestä lasten huutaessa apua. Jos kysymys olisi filosofinen ja periaatteessa aikaa rajattomasti, voi joillakin tulla empimistä. Mutta mitä suhteestanne miehen kanssa sen jälkeen tulisi, kun olisit valinnallasi tapattanut lapsenne? En usko, että vaimo & mies voisivat unohtaa tapahtunutta, olla huojentuneita ja onnellisia, että ovat edelleen yhdessä.....????? Ainakin minusta tuntuisi aivan mahdottomalta ajatukselta.
Pitää kynsin hampain kiinni narkkarimiehestään, elää väkivaltaisessa suhteessa ja hyppää miehen pillin mukaan. Ja lapsi saa kärsiä. Itse valitsen tietysti lapsen eloonjäämisen, se on äidin tehtävä. Vaikka miestäni rakastankin.
Hätätilanteessa ei pysty millään lailla toimimaan noin johdonmukaisesti, vaikka olisi miten vannotettu, että pelastetaan lapset tai pelastetaan kumppani. Se tilanne tulee vain niin äkkiä ja yllättäen, että siihen ei pysty mitenkään varautumaan ja toiminta on enemmänkin vaistonvaraista.
Mites sitten, jos on kaksi lasta? Pelastetaanko se nuorempi ja jätetään se vanhempi kuolemaan?
Sitten kattokaas meidän parisuhde on lasten koti ja sittenhän koti menisi rikki jos mies kuolisi. Duh!