Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiin asumaan?

Vierailija
25.02.2015 |

Oon jo vuosia haaveilllut Helsingissä asumisesta. Joka kerta kun siellä käyn tunnen erityisen voimakkaasti, että tää on mun kaupunki, täällä mun pitäisi asua. Oonko ihan hölmö?? :) Voiko tunteen perustella tehdä tälläisiä päätöksiä? Helsinki on niin kaunis kaupunki, kauniita paikkoja, luontoa ja rakennuksia sekä täynnä elämää ja tapahtumia. Haaveilenko ihan turhanpäin? Onko taviksen ihan turha haaveilla tälläisestä, siis tarkoitan nyt realistisesti ajatellen asuntojen/vuokrien hintoja tai työmahdollisuuksia? 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:02"]

Joo, oon ehkä helsinkiläisen silmin landepaukku, mut kai mullakin saa olla hassuja unelmia :(

ap.

[/quote]

Minusta helsinkiläisyys on enemmän mielentila kuin kiinni siitä, missä on alunperin syntynyt. Mun mies on syntynyt Virroilla ja kasvanut Vaasassa ja silti ihan täysverinen helsinkiläinen. Sitten on niitäkin, jotka ovat samalla tavalla kuin mieheni, muuttaneet tänne opiskelemaan ja jääneet asumaan, mutta eivät koskaan viihdy ja kaipaavat takaisin synnyinseuduilleen. Ei tämä paikka kaikille sovi, kaikki vaan ei viihdy.

Mutta sinä olet selvästi sisäisesti helsinkiläinen, sun pitää päästä asumaan tänne! Työttömäksi tänne ei kannata tulla, mutta yritä saada työpaikka täältä ensin, siitä se lähtee. Tervetuloa!

Vierailija
22/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:35"]

Aika monen kommentoijan mielestä asunnon koko on se kaiken a ja o, jonka perusteella kannattaa jäädä mieluummin landelle. Itse en ajattele lainkaan noin. En ymmärrä, miksi minun pitäisi asua 100 m2 omakotitalossa, kun mahdun pieneen yksiöön-kaksioon aivan hyvin. 

[/quote]

Tää on se juttu, joka erottaa helsinkiläiset muista. Helsinkiläisyyteen kuuluu se, että arvostaa kaupunkimaista ympäristöä, julkista liikennettä ja että viihtyy kerrostalossa. Ne, jotka ei ole sisäisesti helsinkiläisiä, ei koskaan pysty ymmärtämään miksi jotkut viihtyy pienessä kopissa. Me tykätään näistä meidän kerrostaloista! Asutaan vähän korkeammalla ja nähdään vähän kauemmas. Kaupat ja palvelut meillä on lähellä ja me arvostetaan sitä, että autoton elämä on ihan varteenotettava vaihtoehto. Satunnaisiin menoihin käytetään taksia vai CityCarClubin autoa - ja säästetään rahaa rutosti. Toki ne rahat menee sitten asumiseen, mutta meidän mielestä se on parempi investointi kuin ruostuva auto :-)

Jo espoolaisilla on ihan erilainen mentaliteetti. Ne pelkää, että metro tuo spurguja ja ne ei uskalla julkista liikennettä muutenkaan käyttää, vaan auto tai kaksi pitää olla joka perheessä. Espoon julkinen liikenne on muutenkin sitä, että bussi tuo Helsinkiin. Espoolaiset asuu lautahökkeleissään keskellä peltoa ja ilkkuvat sieltä käsin Helsingin kerrostaloasukeille, että mitä köyhiä ootte, vaikka helsinkiläisen kerrostaloasunto on helposti kalliimpi kuin se espoolaisen talo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sitten huomioon että on ihan eri tunnelma ja eri hintaista asua jakomäessä kuin jossain huippupaikakalla merinäköalalla. Lähiöissä ei ole palveluitakaan ollenkaan samalla tavalla kuin keskustassa. Itse haluaisin muuttaa johonkin pienempään=halvempaan kaupunkiin, koska täällä Helsngissä minulla ei ole varaa asua kuin keskinkertaisella alueella.

Vierailija
24/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Helsinkiä lämpimästi, jos pitää aktiivisesta elämästä ja uusista ihmisistä. Ja kiireestä, mutta myös kiireettömistä brunsseista sunnuntaiaamuisin ystävien kanssa. Ihana kaupunki. Asun nyt muualla opintojen takia, enkä tässä kaupungissa ole kokenut samanlaista vibaa kuin Helsingissä!

Vierailija
25/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen kommentoijan mielestä asunnon koko on se kaiken a ja o, jonka perusteella kannattaa jäädä mieluummin landelle. Itse en ajattele lainkaan noin. En ymmärrä, miksi minun pitäisi asua 100 m2 omakotitalossa, kun mahdun pieneen yksiöön-kaksioon aivan hyvin. Toimivat ratkaisut ja tavaramäärän kurissa pitäminen ovat olennaisia pienessä kodissa. Jos elää vilkasta työ- ja muutakin elämää ja käy kotona lähinnä nukkumassa, niin miksi pitäisi yrittääkään haalia neliöitä niin kauheasti. Mieluummin harrastan, matkustan, käyn ulkona jne. Helsingissä ei tekeminen lopu!

Sijainti, sijainti, sijainti. Asun itse keskustassa ja työpaikkani on naapurikorttelissa. Asun pienessä asunnossa joo, mutta säästän valtavasti aikaa ja rahaa työmatkoissa (=niitä ei juuri ole). Suosittelen ap:lle tarkkaa haarukointia työpaikan suhteen - työpaikan sijainti kannattaa pitää yhtenä valttina, vaikka tottakai työn mielekkyys ja työssä viihtyminen ovat tärkeimmät valintakriteerit. Toivottavasti työskentelet alalla, jossa on mahdollisuus työllistyä Helsingissä. Asuntoa haet sitten työpaikan lähettyviltä ja toivottavasti natsaa.

Alueesta riippuen tulee yksiön vuokrassa varautua 600-1000 € kuukausisummaan. Ja silläkin pääset kantakaupungissa pikkiriikkiseen yksiöön. Solu- ja yhteisasunnot sitten tietysti halvempia ratkaisuja, jos sellaiset ovat sinulle mahdollisia...

[/quote]

Kuules nyt hölmöläinen. Minäkin rakastan Helsinkiä ja voisin aivan hyvin asua vaikka 20 neliön yksiössä jos se vain olisi Helsingin keskustassa tai muulla kauniilla alueella. Mutta katsos, mun on pakko hankkia tarpeeksi sitä tilaa siksi, että mulla on kaksi kouluikäistä lasta. Ei yksiön hinnalla nyt yksinkertaisesti saa samalta paikalta asuntoa, johon myös mun lapset mahtuisivat.

Vierailija
26/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Helsinkiin! Mä asuin 8 vuotta ja kaipasin pois kun tuli lapsia. Nyt ikävöin takaisin.

Vierailija
27/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:42"]

Muuta Helsinkiin! Mä asuin 8 vuotta ja kaipasin pois kun tuli lapsia. Nyt ikävöin takaisin.

[/quote]

Hei, minäkin asuin 8 vuotta ja ikävöin joka päivä takaisin. Muutin siis Tampereelle eikä Tampere ole läheskään yhtä mukava paikka kuin Helsinki. Tyhmä minä kun muutin.

Vierailija
28/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 20:10"]

Jos olet hoito- opetus- tai sosiaalialalla niin töitä kyllä riittää. Asunnot toki kalliita ja keskustasta turha haaveilla, jos ei ole kova palkka tai kovapalkkainen mies :) Itse asun keskustassa ja rakastan Helsinkiä. Voi olla että lähiössä en viihtyisi. Mieluummin lähiön sijasta ehkä asuisin esim. Turun tai Tampereen keskustassa.

[/quote]

Tampereen keskusta on melkein yhtä kallis kuin Helsingin. Järkytyin kun tämän havaitsin. Itsekin suunnittelen muuttoa Helsinkiin kunhan lapset saavat koulunsa päätökseen Tampereella.

Vierailija
29/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin, ettei asuminen Helsingissä ole pelkästään jugend-uksiöitä keskustassa. Itse asun palstan vihaamassa Itä-Helsingissä, ja rakastan sitä! Rauhallinen alue, metsää rantoja ja kallioita, mutta julkiset kulkee ja palvelut pelaa. Asuntojen hinnat kohtuulliset, mutta vaatii tietysti hieman paikallistuntemusta valita sopiva alue. Kyllä lähiössäkin voi viihtyä :)

Vierailija
30/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka asunnot ovatkin kalliita, omaa autoa ei tarvitse mihinkään. Säästyy paljon rahaa, vaikka sitten siihen kalliimpaan kämppään.

Vierailija
31/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:52"]

Helsingissä asunnot ovat vanhoja, pieniä ja kalliita. En suosittele.

[/quote]

Niin on. Mullakin on 75-neliöinen kaksio 110-vuotiaasta talossa. Aika ällöttävää, huonekorkeuskin 3,60m

[/quote]

Landella sulla olisi neljä kertaa isompi asunto.

[/quote]

Landella on rumaa, pimeää ja ankeaa. Rakastan vanhaa jugendkaupunginosaani, puistoja, merta, kahviloita, kaikki on kaunista ja yksilöllistä. 

[/quote]

Tsadissa on likaista, ahdasta ja kallista. Lisäksi siellä on nistejä, pulsuja ja epäystävällisiä ihmisiä. Sitä samaa salkkariporukkaa. Landella on puhdasta, halpaa ja paljon tilaa. Lisäksi landella on metsiä, rantoja, puhdasta ilmaa ja luontoa. Ja todellakin yksilöllisiä ihmisiä.

[/quote]

TSAD on valtio Afrikassa. Stadissa täällä Eeteläkärjessä ei ole ahdasta, ei nistejä eikä epäystävällisiä ihmisiä.

Vierailija
32/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:52"]

Helsingissä asunnot ovat vanhoja, pieniä ja kalliita. En suosittele.

[/quote]

Niin on. Mullakin on 75-neliöinen kaksio 110-vuotiaasta talossa. Aika ällöttävää, huonekorkeuskin 3,60m

[/quote]

Landella sulla olisi neljä kertaa isompi asunto.

[/quote]

Landella on rumaa, pimeää ja ankeaa. Rakastan vanhaa jugendkaupunginosaani, puistoja, merta, kahviloita, kaikki on kaunista ja yksilöllistä. 

[/quote]

Tsadissa on likaista, ahdasta ja kallista. Lisäksi siellä on nistejä, pulsuja ja epäystävällisiä ihmisiä. Sitä samaa salkkariporukkaa. Landella on puhdasta, halpaa ja paljon tilaa. Lisäksi landella on metsiä, rantoja, puhdasta ilmaa ja luontoa. Ja todellakin yksilöllisiä ihmisiä.

[/quote]

Oletko Helsingissä käynytkään? Kukaan muu kuin landepaukku ei sanoisikaan Tsadi, edes vitsillä.

Itse olen törmännyt elämäni karmeimpiin alkoholistiporukoihin Kajaanissa, ja nistiporukoihin Riihimäellä, joten ei ne kaupungit (isot tai pienet) tässä asiassa juuri eroa. Mitäs jos satut siellä landella muuttamaan psykopaattipedon naapuriin? Elämä on. Häviävän pieni osa helsinkiläisistä on ongelmaisia nistejä. 

Helsingissä on ihania rantoja, kaunista kaupunkiluontoa, kaupunkimetsiä, puistoja, merta, saaria ja puhdasta ilmaa. Kun ei muuta aivan kehä III:n viereen. Tosiasiahan on, että landella erilaisuus nousee hyvinkin silmätikuksi - miksi muuten kaikki homot ja vähemmistöt haluavat isoihin kaupunkeihin? Toki tapaamaan toisiaan, mutta paljon myös kiusaamisen, halveksumisen ja karsastamisen vuoksi. 

Molemmissa paikoissa on varmasti hyvät puolensa, siksi niin monella helsinkiläisellä onkin loma-asunto maalla :-). Voi saada helposti ne molemmat. Helsingin haukkuminen on kylä varsin surkuhupaisaa jo, omasta asenteesta paljon kiinni!

Vierailija
33/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:36"]

Aika monen kommentoijan mielestä asunnon koko on se kaiken a ja o, jonka perusteella kannattaa jäädä mieluummin landelle. Itse en ajattele lainkaan noin. En ymmärrä, miksi minun pitäisi asua 100 m2 omakotitalossa, kun mahdun pieneen yksiöön-kaksioon aivan hyvin. Toimivat ratkaisut ja tavaramäärän kurissa pitäminen ovat olennaisia pienessä kodissa. Jos elää vilkasta työ- ja muutakin elämää ja käy kotona lähinnä nukkumassa, niin miksi pitäisi yrittääkään haalia neliöitä niin kauheasti. Mieluummin harrastan, matkustan, käyn ulkona jne. Helsingissä ei tekeminen lopu!

Sijainti, sijainti, sijainti. Asun itse keskustassa ja työpaikkani on naapurikorttelissa. Asun pienessä asunnossa joo, mutta säästän valtavasti aikaa ja rahaa työmatkoissa (=niitä ei juuri ole). Suosittelen ap:lle tarkkaa haarukointia työpaikan suhteen - työpaikan sijainti kannattaa pitää yhtenä valttina, vaikka tottakai työn mielekkyys ja työssä viihtyminen ovat tärkeimmät valintakriteerit. Toivottavasti työskentelet alalla, jossa on mahdollisuus työllistyä Helsingissä. Asuntoa haet sitten työpaikan lähettyviltä ja toivottavasti natsaa.

Alueesta riippuen tulee yksiön vuokrassa varautua 600-1000 € kuukausisummaan. Ja silläkin pääset kantakaupungissa pikkiriikkiseen yksiöön. Solu- ja yhteisasunnot sitten tietysti halvempia ratkaisuja, jos sellaiset ovat sinulle mahdollisia...

[/quote]

Kuules nyt hölmöläinen. Minäkin rakastan Helsinkiä ja voisin aivan hyvin asua vaikka 20 neliön yksiössä jos se vain olisi Helsingin keskustassa tai muulla kauniilla alueella. Mutta katsos, mun on pakko hankkia tarpeeksi sitä tilaa siksi, että mulla on kaksi kouluikäistä lasta. Ei yksiön hinnalla nyt yksinkertaisesti saa samalta paikalta asuntoa, johon myös mun lapset mahtuisivat.

[/quote]

Sitä samaa sulle, pikku hölmöläinen. Ap ei ollut mikään suurperheen  mutsi, ymmärtääkseni. En tullut ruotimaan tänne sinun elämäntilannettasi vaan hänen.

Kyllä keskustassa asuu paljon lapsiperheitäkin. Monet kaksioissa. Revi siitä!

Vierailija
34/46 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihankuin se olis joillekin henkilökohtainen loukkaus kutsua helsinkiä vaikka tsadiksi :DD Ihan sama hei.... Ja joo on nistejä helsingis siitä oon samaa mieltä mut nii on joka paikas suomessa.

Vierailija
35/46 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa!

Vierailija
36/46 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! :)

Vierailija
37/46 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä edes kehtaa itse kertoa miksi aikoinaan muutin Helsinkiin...hävettää. Tervetuloa, täällä on mukavaa!

Vierailija
38/46 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 17:34"]Enpä edes kehtaa itse kertoa miksi aikoinaan muutin Helsinkiin...hävettää. Tervetuloa, täällä on mukavaa!
[/quote]

Anna tulla nyt. ;) Joku mies?

Vierailija
39/46 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa Helsingissä. Tuntuu että on liikaa ihmisiä, jotka tunnistavat. Niin pieni kaupunki kuitenkin. Eikä olisi varaa asuakaan täällä. Pidän silti merestä.

Vierailija
40/46 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ruma ja kalsea paikka!