Voinko pyytää lastentarhanopettaja-serkkuni häihin lapsiparkkiin?
Serkkua en ajatellut kutsua häihin, ei olla niin läheisiä. Olisiko tökeröä pyytää sitä töihin häihini, tarvittaisiin lapsiparkkiin joku aikuinen pitämään pienille seuraa. Lapsiperheet lähtisivät kuitenkin aiemmin pois, eli tarvetta olisi noin 15-21 välisenä aikana.
On siis 35v nainen, jolla kaksi kouluikäistä lasta, eli ei omia pieniä enää.
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:53"]
Pätevälle lastentarhanopettajalle on tietenkin maksettava enemmän kuin Mll:n kurssin juuri käyneelle teinille. Eli noin 20 euroa on minimi lto:lle. Ja esitä pyyntösi niin, että tuot palkan selväksi ja korostat, että voi kieltäytyäkin.
[/quote]Jos saa verottomana käteen 12 euroa tunnissa, niin se vastaa hyvinkin sitä jos saisi 20 euron tuntipalkkaa virallisesti ja verollisesti maksettuna.
Mitä ajattelit maksaa, kun töihin pyydät?
On. Mieti jos itse saisit vastaavan kutsun? Serkun ei tarvitse olla mikään sherlock päätelläkseen että kutsutaan "säälistä". Päteviä lastenvahteja välittää esim MLL. Tai sovi lastenvahtinakki sellaisen kanssa jonka kutsut muutenkin.
Miksei kukin aikuinen voi hoitaa oman lapsensa?
Jos et lähetä mitään hääkutsua, vaan soitat ja kysyt tuleeko hoitamaan lapsiparkin ja maksat asiallista tuntitaksaa, niin voit pyytää.
Ei ole tökeröä, jos maksat siitä palkkaa, sanotaan nyt tyyliin parikymppiä tunti. Jos ajattelin hyväksikäyttää serkkuasi ilmaisena lastenhoitajana, hän toivottavasti tajuaa kieltäytyä. Se olisi hyväksikäyttöä sinulta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:49"]
Mitä ajattelit maksaa, kun töihin pyydät?
[/quote]
En ole selvillä lastenhoitopalkkioista, mutta ehkä jotain 10-12 euroa tunti?
ap
Mitä outoa siinä on? Eihän hän olisi häävieras vaan töissä siellä, jos tahdotte järjestää lapsille hoitajia tai ohjattua toimintaa. Ihan kiva idea sitäpaitsi, etenkin jos häissä on ohjelmanumeroita "aikusille", esimerkiksi musiikkiesityksiä tai laulua. Palkkaatte hänet sinne töihin.
Siis kuka 35-vuotias nainen lähtisi jonkun kaukaisen serkun häihin istumaan lapsiparkkiin, oli koulutusta tai ei? En minä ainakaan. Tuohan on sellaisten 14-15-vuotiaiden tyttöjen homma.
Pätevälle lastentarhanopettajalle on tietenkin maksettava enemmän kuin Mll:n kurssin juuri käyneelle teinille. Eli noin 20 euroa on minimi lto:lle. Ja esitä pyyntösi niin, että tuot palkan selväksi ja korostat, että voi kieltäytyäkin.
Kuuden tunnin homma ja mahdollisesti usean ihan vieraan lapsen kanssa? Kyllä tuollaisesta pitää maksaa kunnon könttäsumma, esim, 300e.
Olen pph enkä tuhlaisi vapaapäivääni lapsenvahtina. Tai no sopivasta palkasta toki voisin harkita eli vähintään 20€/h.
Jumalavita, mee kuule ite sinne lapsiparkkiin könyään kersojen sekaan.
Lapsiparkki on hyvä idea, mutta erittäin tökeröä pyytää/palkata serkku siihen. Muut sukulaiset juhlii ja yksi tekee töitä. Hän ei varmaan kehtaa kieltäytyäkään.
Vaikka serkulle maksaisi hyvänkin palkan, hän olisi ikään kuin paarialuokassa kutsuilla, joilla on hänen sukuaan kutsuttuna. Eli hän olisi töissä, muut sukulaisensa vieraana juhlimassa... ei juu ei!
Minusta ei siten ole ollenkaan fiksu ajatus kutsua serkkua. Hommaa mieluummin vaikka Mll:sta hoitaja tai vaikkapa pari, lapsimäärästä riippuen.
Voit, mutta teet nolon itsestäsi
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:49"]
On. Mieti jos itse saisit vastaavan kutsun? Serkun ei tarvitse olla mikään sherlock päätelläkseen että kutsutaan "säälistä". Päteviä lastenvahteja välittää esim MLL. Tai sovi lastenvahtinakki sellaisen kanssa jonka kutsut muutenkin.
[/quote]serkku voi ihmetellä miksi paikalle oli kutsuttu ventovieras MLL:n kautta, eikö hän kelpaakaan?
[/quote]
Olen lastentarhanopettaja. Olen opiskellut yliopistossa kasvatustiedettä, tehnyt gradunkin, vaikkei sitä lastentarhanopettajilta edes vaadita. Olen ylpeä siitä työstä, mitä teen. Olen myös sen verran omanarvontuntoinen, ettei tulisi mieleenikään mennä mihinkään lapsiparkkiin lapsia valvomaan, en tuntemattomien, enkä tuttujen häihin.
Miettikää nyt vähän, mitä pyydätte ja keneltä.
[/quote]Minä olen diplomi-insinööri, olen tehnyt diplomityön joka siis vastaa gradua. Joka syksy ja kevät vaihdan anopin autoon renkaat. Ei ole tullut mieleenkään sanoa hänelle, että minulla on ylempi korkeakoulututkinto, olen ylikoulutettu tähän hommaan, etsi joku amisjätkä. Autan mielelläni asioissa, jotka osaan. Ei se minun ihmisarvoani alenna mitenkään.
[/quote]
Onkohan nämä nyt ihan vertailukelpoiset, onkohan?
[/quote]Eli lapsiparkin pitäminen alentaa korkeakoulutetun LTO:n arvoa, mutta autonrenkaiden vaihto ei alenna DI:n arvoa?
Missä tässä on ero, vai onko toinen ihminen vain "herkempi" omasta arvostaan ja ammattiylpeydestään (tai epävarmempi itsestään) kuin toinen?
[/quote]
Huoh, miten voit olla noin yksinkertainen? Tuskin kukaan miettii renkaiden vaihtoa niin, että "pyydänpä nyt sen insinöörin vaihtohommiin. Hän varmasti osaa, kun on kerran insinööri". Ap sen sijaan ilmiselvästi haluaa etäisen serkkunsa lapsiparkkiin töihin juuri sen takia, että serkku on muutenkin päiväkodissa töissä. Eli on todellakin aivan eri asia.
En ole itse päiväkodintäti tms. mutta ymmärrän harmistuksen hyvin. Koulutettua ihmistä pyydetään tekemään samaa, mitä teineille tarjotaan muutamalla kympillä.
[/quote]Eikö tuo sitten mielestäsi ole vastuullista ja vaativaa hommaa? Etkö arvosta lapsia? Mitä jos jotain sattuu, ja siellä on vain joku kouluttamaton teini vastuussa?
[/quote]
Jos se on vastuullista ja arvostettavaa työtä, niin liksankin pitäisi olla suurempi kuin 10-12€/h. Sitäpaitsi, aikuisena ihmisenä en menisi juhliin lapsiparkkiin töihin, koska jos siellä jotain sattuu, niin kenen vastuulla se on? Minun vai vanhempien? Kun Pirjo-Petteri kaatuu ja sille tulee vekki naamaan, niin onko se minun vikani? Autonrenkaiden vaihdossa voit teloa itsesi, ehkä max. naarmuttaa autoa. Ja se on kuitenkin vain auto, ei elävä ihminen. Teiniä tuskin kukaan lähtee syyttelemään haavereista, mutta annas olla, jos tilalla olisikin ammatti-ihminen.
Itse palkkaisin lapsenlikan MLL:stä. Tuo vastuukin lienee silloin selkeämpi. Eikä lapsenvahdin tarvitse olla mitenkään koulutettu, koska tuollaisella kertaluontoisella keissillä ei tarvitse omata minkäänlaisia pedagogisia taitoja, tarkoituksena lienee kuitenkin lasten viihdytys, ei minkään oppiminen tai kuntouttaa lasta mitenkään. Itse vahdin kavereiden lapsia silloin tällöin, kun jelppiä tarvitsevat. Ihan ilmaiseksi. Se lienee verrattavissa tuohon renkaiden vaihtamiseen.
Toinen LTO