Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko pyytää lastentarhanopettaja-serkkuni häihin lapsiparkkiin?

Vierailija
25.02.2015 |

Serkkua en ajatellut kutsua häihin, ei olla niin läheisiä. Olisiko tökeröä pyytää sitä töihin häihini, tarvittaisiin lapsiparkkiin joku aikuinen pitämään pienille seuraa. Lapsiperheet lähtisivät kuitenkin aiemmin pois, eli tarvetta olisi noin 15-21 välisenä aikana.

On siis 35v nainen, jolla kaksi kouluikäistä lasta, eli ei omia pieniä enää.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:46"]

Paljonko, ap, ehdotit palkaksi? 

Itse en loukkaantuisi, jos mua pyydettäisiin vahtimaan lapsia, mutta pikkurahasta en siihen hommaan lähtisi. Vapaa-aika omien lasteni kanssa, harrastuksissani ja ystävien ja sukulaisten (sellaisten, jotka on niin läheisiä, että hääkutsukin irtoaisi) parissa on minulle arvokasta.

[/quote]

En edes ehtinyt puhua mitään rahasta, kun serkku kieltäytyi. Kerroin asiani ja kysyin, serkku kieltäytyi heti.

No, laitoin omaan Facebookiin kyselyn ja sain heti pari yhteydenottoa. Kyllä näitä 10€/h tulijoitakin siis on, vaikkei serkulle kelvannut.

ap

Vierailija
2/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin noin 16v, kun mun eräs sukulainen pyysi samaan hommaan. Tosin ilman palkkaa. Mun vanhempia ei kutsuttu häihin. Kyllä jo nuorena tyttönä tajusin, että nyt käytetään hyväksi ja lujaa. Kieltäydyin orjatyöstä.
Eikä vieläkään kiinnostaisi lähteä tuntemattomien kakaroita hoitamaan, edes palkkaa vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa ulkopuolinen lastenvahti! Hänellekkin on kyllä kohteliasta tarjota mahdollisuus käydä hakemassa ruokaa, kakkua ja kahvia jos on seisova pöytä eikä tiukkaa pöytiin tarjoilua. Mä oon ollut vastaavasti häissä ja saanut valokuvaajan nakin (harrasrtan sitä). Ihmettelin kutsua puolitutulta kunnes nakki viuhui. Aika stressaavaa oli vielä filmiaikaa ja piti oikeasti miettiä mistä ottaa ja miten monta ja toivoa että onnistuivat. Ei palkkaa, "sainhan" kutsun.

Vierailija
4/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:49"]

On. Mieti jos itse saisit vastaavan kutsun? Serkun ei tarvitse olla mikään sherlock päätelläkseen että kutsutaan "säälistä". Päteviä lastenvahteja välittää esim MLL. Tai sovi lastenvahtinakki sellaisen kanssa jonka kutsut muutenkin.

[/quote]serkku voi ihmetellä miksi paikalle oli kutsuttu ventovieras MLL:n kautta, eikö hän kelpaakaan?

[/quote]

Olen lastentarhanopettaja. Olen opiskellut yliopistossa kasvatustiedettä, tehnyt gradunkin, vaikkei sitä lastentarhanopettajilta edes vaadita. Olen ylpeä siitä työstä, mitä teen. Olen myös sen verran omanarvontuntoinen, ettei tulisi mieleenikään mennä mihinkään lapsiparkkiin lapsia valvomaan, en tuntemattomien, enkä tuttujen häihin. 

Miettikää nyt vähän, mitä pyydätte ja keneltä. 

[/quote]Minä olen diplomi-insinööri, olen tehnyt diplomityön joka siis vastaa gradua. Joka syksy ja kevät vaihdan anopin autoon renkaat. Ei ole tullut mieleenkään sanoa hänelle, että minulla on ylempi korkeakoulututkinto, olen ylikoulutettu tähän hommaan, etsi joku amisjätkä. Autan mielelläni asioissa, jotka osaan. Ei se minun ihmisarvoani alenna mitenkään.

[/quote]

Onkohan nämä nyt ihan vertailukelpoiset, onkohan?

[/quote]

On mielestäni. Olen diplomi-insinööri ja monesti olen ruuvaillut tuttujen koneita ja asentanut ohjelmistoja. Olen ylikoulutettu siihen hommaan...

Oikeasti kyse on kuitenkin siitä, että et kutsu serkkua vieraaksi ja sitten haluaisit töihin kuitenkin. Itse en pyytäisi juuri tuon tilanteen takia, koska kyse lienee isohkoista häistä, jos kerran lapsiparkkiakin tarvitaan. Pyydä pari lapsenlikkaa MLL:lta, jos lapsia on paljon.

Vierailija
5/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 00:46"]

Paljonko, ap, ehdotit palkaksi? 

Itse en loukkaantuisi, jos mua pyydettäisiin vahtimaan lapsia, mutta pikkurahasta en siihen hommaan lähtisi. Vapaa-aika omien lasteni kanssa, harrastuksissani ja ystävien ja sukulaisten (sellaisten, jotka on niin läheisiä, että hääkutsukin irtoaisi) parissa on minulle arvokasta.

[/quote]

En edes ehtinyt puhua mitään rahasta, kun serkku kieltäytyi. Kerroin asiani ja kysyin, serkku kieltäytyi heti.

No, laitoin omaan Facebookiin kyselyn ja sain heti pari yhteydenottoa. Kyllä näitä 10€/h tulijoitakin siis on, vaikkei serkulle kelvannut.

ap
[/quote]
Voi pälli. Sitähän sinulle on tässä yritetty takoa kaaliin että hanki joku ulkopuolinen hommaan, jolle se 60-70€ mitä olet maksamassa on hyvä palkkio. Tottakai niitä löytyy! MLL on täynnä vastaavia keikkahoitajia! Mokasit siinä että oletit 35-vuotiaan perheellisen ihmisen joka tekee pitkää viikkoa lastentarhanopettajana lähtevän riemusta kiljuen viikonloppuna istumaan lapsiparkkiisi. Häissä joissa muu suku on juhlavieraina. Juntti.

Vierailija
6/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minusta kysymys oli osoitettu ihan väärään osoitteeseen, ja serkku oli syystäkin hämillään. Miksi hänet palkataan työntekijäksi häihin, joihin on muu suku kutsuttu ihan vieraina? Miksei hän kelpaa vieraaksi asti, mutta hänen ammattitaitonsa (toki edulliseen hintaan!) käy? 
Hänellä oli pokkaa kieltäytyä, ja aivan oikein. Moni teini-ikäinen vastaavassa tilanteessa ei kehtaa kieltäytyä, vaikka typerältä tuntuisikin.

Miksi et alun perinkin kääntynyt ihan vaikka MLL:n tai vastaavan puoleen? Näissä palveluksia sukulaisilta ja tuttavilta- keisseissä kannattaisi muutenkin olla hienovarainen. Joo, jollekulle 70-100 € voikin olla kiva raha lasten kanssa puuhastelusta. Mutta onko se kiva raha 35-vuotiaalle aikuiselle työssäkäyvälle, tai oikeastaan edes sille suvun teinille, jolle "tekisi hyvää olla lasten kanssa", ja saisi samalla kaadella kahveja ja tiskata.

Vierailija
7/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaisi pyytää ketään aikuista tuolaliseen hommaan. Jollekin kivalle 15-16v. naapurin tytölle voisin tuollaista keikkaa tarjota kunnon tuntipalkalla.

Erityisen noloa olisi serkun pyytäminen, koska hän on kuitenkin sukulainen ja myös potentiaalinen vieras häissä. Jos häne kutsuttaisiin vieraaksi, en kehtaisi missään tapauksessa linkittää siihen työntekoa. Jos häntä ei kutsuta vieraaksi, en kehtaisi pyytää töihinkään - vähän kuin sanoisi suoraan, että vieraaksi et kelpaa, mutta töihin kyllä.

Älä pyydä serkkua, löytyy varmasti joku muukin. Itse en edes pidä tuollaista lapsiparkkia tarpeellisena.

Vierailija
8/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:50"]

Ap tässä. Tuli aika selväksi, ettei kysyminen olisi sopivaa. No, kysyin kuitenkin. Vastasi, ettei kyllä tule. Oli ihan hämillään, että edes kysyin. Pyysin anteeksi, että vaivasin.

Ilmeisesti näen tämän asian ihan eri tavalla kuin moni muu. Miksei lasten kanssa töitä tekevä voisi tulla hoitamaan lapsia rahasta myös vapaa-aikanaan? Onko oikealla alalla, jos tällainen on jotain ihan pöyristyttävää?

ap

[/quote]

Provo tämä taisi siis ollakin - lisää vettä myllyyn. 

Eli ap: samalla logiikalla pyydät oletettavasti kaukaisen kirjanpitäjäserkkusi tekemään miehesi yrityksen kirjanpidon? Jos hän kieltäytyy, voit kitkerästi pohtia, onkohan hän lainkaan oikealla ajalla, kun ei kirjanpitohommat vapaa-ajalla kiinnosta, vaikka olisit maksanutkin 10 euroa / tunti. 

Olen itse opettaja, pedagogi. Suhtaudun työhöni suurella intohimolla ja olen ehdottomasti omalla alallani. Työ- ja vapaa-aika ovat kuitenkin minullakin erillisiä (tai päätän itse, milloin haluan käyttää vapaa-aikaa työni hyväksi - usein sitäkin tapahtuu). Hyvälle ystävälle olen valmis tekemään suuriakin palveluksia (olen mm. antanut yksityisopetusta läheiselle teinille), mutta jos joku käyttäytyisi ap:n tavoin, pitäisin moukkana. 

[/quote]Mitä "käyttäytymistä" on esittää kysymys, johon voi vastata joko kyllä tai ei?

Ihmiset on yksilöitä, joku haluaa tehdä vähän enemmän töitä kuin TESsiin merkityt 37,5 tuntia viikossa, jotkut vähän vähemmän. Moni miespuolinen yrittäjä tekee 70-80-tuntisia viikkoja ja pitää jatkuvasti työpuhelinta auki ja jos joku soittaa ja kysyy lisäkeikalle, sinnekin sitten vielä mennään. Tai jos ei mennä, ei se kysymys silti loukkaava ole.

Ja sitten kateelliset nillittää miksi putkiasentaja tienaa enemmän kuin päiväkodin täti tai miksi "naisen euro on xx senttiä" jne.

[/quote]

Ap:han selvästi loukkaantui kun serkku kieltäytyi työkeikasta. Sitä tuo "käyttäytyminen" on. 

Vierailija
9/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa tuo valokuvaajan nakki! Miehen kanssa harrastetaan valokuvausta ja näitä kaukaisten tuttujen kutsuja on välillä ilmaantunut. Juu, tervetuloa vaan, ja sitten sivulauseessa että otattehan sitten kamerat mukaan? Siis tullaanko vieraina vai kuvaajina? Pohjanoteeraus oli häät, joissa ei saatu edes ruokaa ennen kuin mentiin keittiöön norkoilemaan. Toki tuttujen häitä kuvataan mielellään ja silloin yleensä itse tarjoudun kuvaamaan, enkä sitten osta erikseen mitään kippoa tai kuppia lahjaksi.

Vierailija
10/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kampaaja ja voitte vain arvata, moniinko häihin minut on kutsuttu "ihan vain nopeasti vähän kampaamaan". Saat sitten vähän boolia extrana.

Vierailija
11/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:36"]

No, minusta kysymys oli osoitettu ihan väärään osoitteeseen, ja serkku oli syystäkin hämillään. Miksi hänet palkataan työntekijäksi häihin, joihin on muu suku kutsuttu ihan vieraina? Miksei hän kelpaa vieraaksi asti, mutta hänen ammattitaitonsa (toki edulliseen hintaan!) käy? 
Hänellä oli pokkaa kieltäytyä, ja aivan oikein. Moni teini-ikäinen vastaavassa tilanteessa ei kehtaa kieltäytyä, vaikka typerältä tuntuisikin.

[/quote]Jos muitakaan serkkuja ei kutsuttu vieraiksi, ei hänellä mielestäni ole syytä pahastua siitä ettei häntäkään kutsuttu vieraaksi.

Vierailija
12/100 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Tuli aika selväksi, ettei kysyminen olisi sopivaa. No, kysyin kuitenkin. Vastasi, ettei kyllä tule. Oli ihan hämillään, että edes kysyin. Pyysin anteeksi, että vaivasin.

Ilmeisesti näen tämän asian ihan eri tavalla kuin moni muu. Miksei lasten kanssa töitä tekevä voisi tulla hoitamaan lapsia rahasta myös vapaa-aikanaan? Onko oikealla alalla, jos tällainen on jotain ihan pöyristyttävää?

ap

Vierailija
13/100 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Koska sillä on jo työ jota se tekee arkipäivät. Vapaa-päivänä vietetään vapaa-aikaa. Mikä tässä on niin vaikea käsittää. Sillä on oma perhe, jonka kanssa viettää viikonloput. Ei se halua tulla sulle töihin ja viettää lauantaita lapsiparkissa. Sillä on parempaa tekemistä.

Vierailija
14/100 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Oletko sä ihan vajaa? Miksi ihmeessä sä et mene hääpäivänäsi sinne lapsiparkkiin töihin? Sehän on niin kivaa hommaa. Kyllä säkin varmasti lapsista tykkäät ja haluat hoitaa niitä ihan koko ajan. Olethan sä nainen ja naisillahan on hoivavietti.

Vierailija
15/100 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa MLL:n kautta hoitajia, yksi hoitaja neljää lasta kohden/8,2e tunti+muut työnantajavelvoitteet. Jos häät ovat kaupungissa löytyy hoitajia helposti, mutta jos sijaitsevat keskellä metsää varaudu maksamaan taksi/hoitamaan kyyti. Terveisin MLL:n hoitaja, joka on myös ollut pitämässä häiden lapsiparkkia :)

Vierailija
16/100 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:50"]Ap tässä. Tuli aika selväksi, ettei kysyminen olisi sopivaa. No, kysyin kuitenkin. Vastasi, ettei kyllä tule. Oli ihan hämillään, että edes kysyin. Pyysin anteeksi, että vaivasin.

ap
[/quote]
Miksi aikuinen, perheellinen, arkiviikot töissä pakertava ihminen haluaisi tehdä jotain ihme "lisäkeikkaa" vapaa-ajallaan? Ellei ole totaalisesti ryssinyt talouttaan, mitä ilmeisen fiksu serkkusi ei ole tehnyt. Mitä itse haluat tehdä vapaa-ajallasi? Keikkatyötä juhlissa joissa muu suku vieraina? Moi vaan puoliso, lapset, ystävät ja harrastukset, Ritva lähtee nyt tienaamaan satkua Janican häistä!

Vierailija
17/100 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin tutulta näin muusikon korvaan. Joka ikiseen kissanristiäiseen pitäisi ottaa soitin mukaan ja soittaa jotain. Ehkäpä vielä jonkun viulistitädin kanssa tai jonkun kuuron kanttorin kanssa vetäistä 'jotain kaunista'. 

Se, että minä vetäisen jonkun kappaleen vaikkapa jonkun häissä, tarkoittaa valmistautumista, keskittymistä, harjoittelemista ja mahdollisesti vielä jonkun tuntemattoman ihmisen kanssa harjoituksista sopimista ja vapaa-aikani käyttämistä johonkin harjoituksiin. 

Kerran ristiäisissä pappi potkaisi soittimeni hajalle. Vahingossa toki, mutta meni kuukausi, ennenkuin sain oman työvälineeni soittokuntoon. Ei nämä pikkupalvelukset ole mitään ihan yksinkertaisia asioita.

Minulle ei ole ikinä maksettu yhtään mitään kenenkään kaverin tai sukulaisen juhlissa soittamisesta. Mutta annas olla, jos pyydän joltain kampaajamorsiamelta sitten vastapalvelusta soitostani, niin lasku tulee perässä.

Vierailija
18/100 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Provo tämä taisi siis ollakin - lisää vettä myllyyn. 

Eli ap: samalla logiikalla pyydät oletettavasti kaukaisen kirjanpitäjäserkkusi tekemään miehesi yrityksen kirjanpidon? Jos hän kieltäytyy, voit kitkerästi pohtia, onkohan hän lainkaan oikealla ajalla, kun ei kirjanpitohommat vapaa-ajalla kiinnosta, vaikka olisit maksanutkin 10 euroa / tunti. 

Olen itse opettaja, pedagogi. Suhtaudun työhöni suurella intohimolla ja olen ehdottomasti omalla alallani. Työ- ja vapaa-aika ovat kuitenkin minullakin erillisiä (tai päätän itse, milloin haluan käyttää vapaa-aikaa työni hyväksi - usein sitäkin tapahtuu). Hyvälle ystävälle olen valmis tekemään suuriakin palveluksia (olen mm. antanut yksityisopetusta läheiselle teinille), mutta jos joku käyttäytyisi ap:n tavoin, pitäisin moukkana. 

Vierailija
19/100 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tuo kieltäytyminen kyllä mitenkään liity siihen pitääkö alastaan :D T.Kampaaja joka ei todellakaan vapaalla innosta piukena käherrä sukulaislikkojen kuontaloita.

Vierailija
20/100 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeasti vähän tökeröä, miten olis se mll?