vaikea anoppi.. vertaistukea tai neuvoja?
tässäpä vain lyhyesti sitten näitä.. tapasin appivanhempani vasta yhteen muuton jälkeen. Ollenkaan tutustumatta anoppi on päättänyt etten osaa käyttää pyykkikonetta, en osaa laittaa ruokaa, olen laiska, olen muka valehdellut ammattini ja en käy töissä, syntymäpäivänikin on eri, uhoaminen miten hän saa kieroiltua minut ulos asunnosta ja soittelee sitten vuokran antajalle kun mies on sen numeron mennyt näyttämään (en tiedä miksi mutta vuokranataja sanoi että hänelläkin on ollut vaikea anoppi), tukkii poikansa mukana ruokaa (vasten tahtoani) ja selittelee sitten kuinka minä makkaan hänen rahoillaan, minulla on kuulemma alkoholi ja huume ongelma. Minulla ei ole siskon lapsia vaan käytän mielikuvitus sukulaisiani selityksenä sinisilmäiselle miehelleni pettämisestä. Huoraksikin haukkuu ja tietää kuulemma tämmöiset naiset. En ole itsenäinen vaan itsekäs.
Hermot ei kestä. Perusteluja kun ei tältä päälle huutavalta akalta saa ja kummasti käytös on ihan kuin paholaisella kun mieheni ei ole näkemässä. Ja kun miehelleni olen kertonut niin ei rakas äiti edes tiedä mitä puhun ja olenkohan vain hullu ja kateellinen hänelle jostain.
Tavaroitanikin olisi ovasti ollut heittämässä roskiin kun huomsi että miehen kanssa päätettiin heittää hänen kulahtaneet ja asuntoon sopimattomat sohvat yms. pois koska minulla oli meidän tarpeisiin käytännölisemmät. Luultavimmin anoppi itse ne siis poikansa kotiin raahannut.
Mies suhteen alkuajoista lähtien on väittänyt että äitinsä on vain ylisuojeleva. Ei ihan tältä kuulosta.
Mitä voin tehdä. muutto noiden ihmisten läheltä houkuttelee kyllä totaalisesti.
Kommentit (6)
Kuten 2 jo antoi ymmärtää, ikävät anopit ovat yleensä sairaita tavalla tai toisella, ja heidät pitäisi saada hoitoon. Koska muistisairaudet ja monet muutkn kehittyvät hiljalleen, omakaan perhe ei välttämättä tajua, milloin normaaliuden raja on ylitetty. Jo vakavastikin muistisairaan poika tai mies saattaa väittää silmät kirkkaina, että ei se sairas voi olla, ainahan se on ollut vähän kummallinen. Ei pidä uskoa. Tutkimuksiin ja hoitoon vaikka jollain tekosyyllä!
Äänitä vaikka kännykällä salaa anopin huutoa niin miehesi uskoo ja voitte alkaa järkätä hoitoa.
Sanokaas nyt näitä muistisairauden viattomilta näyttäviä oireita? Minulla samantyyppinen koko ajan paheneva anoppi ja oon miettinyt, mikä on käytöksen taustalla.
Joo, jos mies ei usko niin kännykkä vaivihkaa johonkin lähettyville nauhoittamaan ääntä tai videota... Voitte sitten yhdessä mettiä, onko anoppi vain pahuuttaan ilkeä ja vittumainen vai onko hoidon tarpeessa.
Jos et jaksa, olipa syy anopin käytökselle mikä hyvänsä, muutatte vähän kauemmaksi ja mies tavatkoon äitiään keskenään, mielummin muualla kuin teidän kotona.
Soitteleeko anoppi sinulle? Lataa puhelimeen auto call recorder.
Ota yhteyttä kunnan kotisairaanhoitoon ja pyydä muistihoitajaa anoppisi luo kotikäynnille. Nuo olivat oman anoppini kohdalla ensimmäisiä dementia oireita. Hän ei eri todellisuudessa kuin me muut.