Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme mun leipomisessa on vikana? kaikki menee pilalle!! :(

Vierailija
24.02.2015 |

Rakastan leipomista ja olen yrittänyt olla yritteliäs sen suhteen. En käsitä miksi kaikki leipomukseni epäonnistuvat. Kokeilin juuri kinkkupiirakkaa, ostin vielä valmispohjankin jotta onnistuisi, mutta ei. Ei paistunut uunissa kunnolla, päälinen musta ja pohja raakaa...voi v***! Yksi päivä tein pullia - taikina ei kohonnut kunnolla ja tekovaiheessa hyvännäköiset pullat olivat valmiina kovia. Teen aina kaiken ohjeen mukaan mutta onnistun silti ryssimään ruoat... :(

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen uuni teillä on?

Vierailija
2/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheata. Kyllä se siitä vielä muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla huono uuni? Ylälämpö päällä? Mistä otat reseptit? Onko ne varmasti toimivia? Jos leivot blogistien reseptien mukaan, niin lue myös kommentit. Niistä saa selville, onko muut onnistuneet ja mikä voi mennä pieleen. Tiedätkö mitään leipomisen perusniksejä? Esim. että kananmunien tulee olla huoneenlämpöisiä jne.? Ehkä voisit leipoa jonkun kokeneemman kanssa? Itse huomaan usein, että mies ja lapset eivät tiedä jotain juttuja, vaikka ihan ohjeita lukevatkin, eli jotkut reseptit olettavat, että leipoja osaa jotain perusjuttuja. Tsemppiä! Ja osta kunnon uuni:)

Vierailija
4/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä leipomuksia alemmalla tasolla ja miedommalla lämmöllä. Jos sulla on uuni liian kuumalla.

Vierailija
5/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai uunissa ollut grillitoiminto päällä?

Vierailija
6/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo uunissa vika kuten kaikki täällä sanookin! Hanki uusi uuni jossa kiertoilmatoiminto, et voi epäonnistua.

Vierailija
7/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaisen piirakan pohja jää yllättävän helposti keskeltä raa'aksi. Mun mielestä helppoja leipomuksia aloittelijalle on esim toskapiirakan pohjaa käyttäen leivotut marja- ja hedelmäpiirakat, murotaikinapikkuleivät ja teeleivät. Hiivaleivonnaisilla en lähtis heti kokeilemaan, koska hiiva vaatii oikean lämpötilan, jospa kokeilisit eka sellaisia jotka kohotetaan leivinjauheen avulla?
Onnea matkaan, muista että opettelu vie aikansa. Mun ekat sämpylät muistutti enemmän kiviä kuin leipiä :D:D

Vierailija
8/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla uunissakin vika. Ihan normaalilla keskilämmöllä paistan. Uuni on vuokra-asunnossa, vanha rosenlew.

En tiennyt tuota kananmunajuttua. Mitä muuta minun kannattaisi tietää leipoessa? :)

Kiitos tsempeistä. Ehkä yritän huomenna uudelleen.

Vierailija
9/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus vain kaikki epäonnistuu, mulla 30 vuoden kokemus mutta niin vain Brita-kakku epäonnistunut kaksi kertaa.

Vierailija
10/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:20"]Voi olla uunissakin vika. Ihan normaalilla keskilämmöllä paistan. Uuni on vuokra-asunnossa, vanha rosenlew.

En tiennyt tuota kananmunajuttua. Mitä muuta minun kannattaisi tietää leipoessa? :)

Kiitos tsempeistä. Ehkä yritän huomenna uudelleen.
[/quote]
Joo, uunit voi tosiaan olla melkoisia petsoonia, jotkut on tosi tehokkaita ja toisissa saa paistaa vaikka 5 v ja silti jää raa'aksi. Se oma uuni kanssa pitää vaan opetella tuntemaan, eli jos leipomukset järjestään palaa niin kurkkaa ennen annetun paistoajan loppumista uuniin, ja lämpötilaakin voi koittaa vähän alentaa.

Vierailija
11/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien piirakoiden pohjia kannattaa paistaa hetki, noin 5 min ennen "täytettä" , niin varmistaa ettei pohja jää raaaksi.

Lisäksi hyvät raaka-aineet ja ennenkaikkea puhtaat välineet ruoanlaitossa.

Vierailija
12/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä siihen, että pullat ei kohonneet on hiivan toimimattomuus. Muista, että nesteen mihin hiiva liotetaan pitää olla käden lämpöistä eli 37 c, kun käytät tuorehiivaa. Jos käytät kuivahiivaa se pitää olla pikkuisen lämpimämpää 42 astetta. Sokeri kannattaa lisätä heti hiivan perään,,koska auttaa hiivaa toimimaan. Alussa voi käyttää lämpömittaria nesteen lämpötilan mittaamiseen. Muista kohottaa taikina kaksinkertaiseksi ja kohota valmiita pullia pellillä n. 10 min.

Vierailija
13/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 tarkoittaa, että kohota leivottuja pulloa ennen paistoa pellillä 10 min.

Vierailija
14/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko ketaan hyvaa leipojaa? parhaiten opit jos leivot alkuun jonkun kokeneemman valvonnassa niin osaa puuttua mita teet vaarin ja samalla huomaat kuinka helppoa leipominen loppujen lopuksi on! Lue myos leivontakirjoja, ohjeita tms joista mieleen painuu vinkkeja vaikket juuri niita resepteja kokeilisikaan. Myo leivontaohjelmat on opettavaisia!

Vierailija
15/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikkunat kiinni, kun leivot, ettei saa vetoa ja kylmää. Mikrouunissa on hyvä nostattaa pullataikinaa, jos on matalahko kulho. Ja kuten sanottu, munat huoneenlämpöisiä, samoin margariini/voi.

Vierailija
16/32 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella tuntemaan uunisi, mulla palaa perällä mustaksi ja lähempänä luukkua lähes raa'aksi jää, mutta kikkoja olen opetellut senkin suhteen :)

Suolasen piirakan kanssa varmaan kannattaakin paistella hetki pohjaa, jos noin Raa'aksi jättää uunissasi..

Pullia ja sämpylöitä leipoessani olen laittanut jo uunin päälle ja siihen liedelle taikinakippo peitettynä kohoamaan, meillä on kauhean kylmä asunto ja vetääkin hirveästi keittiössä. Ehkä taikinasi on ollut kylmissään ja ei kohonnut? Toinen on kanssa, että altaaseen lämmintä vettä ja sinne kippo peitettynä lillumaan.
Pullien/sämpylöiden kovuuteen olen tehnyt ratkaisuksi että, jos esim. Pyydetään 15 dl jauhoja, laitan aluksi vaan sen 13-14 dl ja pikkuisen lisään, jos on tarvetta, ennemmin hieman löysää, kuin kauhea mötkö. Tällä menetelmällä olen aina saanut pehmoiset pullat ja sämpylät (ennen onnistuin aina leipomaan tiiliskiviä :D ).

Onnea leipomiseen ja muista huumori ja itselle nauraminen touhutessa, ei kiukulla parane :) (todennut sen itse)

Vierailija
17/32 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Minä en ole ikinä kohottanut leivottuja pullia pellillä ja maukkaita, tarpeeksi kuohkeita/kiinteitä ja hyvänkokoisia on tullut. Joten ei ole pakko kohottaa. Tässäkin on niin monia tapoja :) Jotkut on tottunu johonkin ja jotkut oppinu toiset

Vierailija
18/32 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:42"]Syynä siihen, että pullat ei kohonneet on hiivan toimimattomuus. Muista, että nesteen mihin hiiva liotetaan pitää olla käden lämpöistä eli 37 c, kun käytät tuorehiivaa. Jos käytät kuivahiivaa se pitää olla pikkuisen lämpimämpää 42 astetta. Sokeri kannattaa lisätä heti hiivan perään,,koska auttaa hiivaa toimimaan. Alussa voi käyttää lämpömittaria nesteen lämpötilan mittaamiseen. Muista kohottaa taikina kaksinkertaiseksi ja kohota valmiita pullia pellillä n. 10 min.
[/quote]
Usein alussa otettu lämmin nestekään ei riitä pitämään taikinaa oikean lämpöisenä(taikinan kylmetessä hiiva ei toimi). Usein saatan kohottaa pullia tai sämpylöitä uunissa, asteita sellaset nelisenkymmentä. Joskus taas sämpylöiden pinta saataa kohotessaan kuivua(mikä pysäyttää kohoamisen kun pinta ei anna periksi) ja silloin voi olla tarpeellista esim vain leivonnassa käytetyllä puhtaalla sumupullolla sumuttaa vettä päälle.

Myöskin kotona tehdyissä hiivaleivonnaisissa kannattaa käyttää maltillisesti jauhoja ettei taikinasta tule liian kovaa, sillä kohotusmahdollisuudet eivät ole niin hyvät kuin esim.leipomossa.

t.leipuri

Vierailija
19/32 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:43"]13 tarkoittaa, että kohota leivottuja pulloa ennen paistoa pellillä 10 min.
[/quote]

Voin melkein luvata, että tuo 10 min kohotus ei tule riittämään. Helposti saavat kohota ainakin puoltuntisen, tietysti taikinan pehmeydestä riippuen.

t.leipuri

Vierailija
20/32 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko uuni liian kuuma? Jos on kiertoilmauuni, lämpötilana käytetään usein hieman alempaa lämpötilaa. Sitten se pulla: otithan kananmunat lämpenemään ennen leivontaa? Oliko voita/margariinia tarpeeksi? Jos vaivaat pullaa paljon, siitä tulee kiinteämpi ja kovempi.