Tuli kutsu papaan
Se ilmainen seulonta siis.
Alkoi suorastaan pelottaan sinne meno. Viimeksi olen käynyt 6v sitten odotusaikana, joten jos sieltä löytyykin jotain?? Jos jotain pahaa olisi, niin kai siitä jo jotain oireita olisi tullut?
Kommentit (49)
Minulta poistettiin syövän esiasteita 26-vuotiaana. Jos olisin odotellut ekan papan kanssa kolmekymppiseksi, olis saattanut käydä hassusti.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:31"]
Eikö viidessä vuodessa mahdollinen muutos ehdi todella pahaksi? Menisin varmuuden vuoksi joukkoseulotojen välillä papaan.
[/quote] Googleta vaikkapa aiheesta vähän lisää faktaa tuolta ihan oikeilta sivuilta, vaikka Käypä Hoito -sivuilta. Lukaise läpi ja kerro, miksi nimenomaan tuo 5 vuotta on ihan hyvä väli papakokeen otolle ja nimenomaan papaseulonnan kautta otetut.
Käytkö sä muuten tutkitummassa muutkin ruumiinosasi aika ajoin? Rintasyöpä tappaa kymmenkertaisesti enemmän...
Palstalle näyttää pesiytyneen "en käy gynekologilla"-fanaatikko.
Sen takia papa otetaan, koska oireita ei yleensä ole. Onko syytä pelätä? Eli jotain alistavia tekijöitä. Kondylooma? Mutta papassa muutokset löytyy tarpeeksi ajoissa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 11:05"]
Turhaa verorahojen tuhlausta, saisitte maksaa nämä kokeet itse.
[/quote]
Suurinosa maksaa ne itse. Joukkoseulonnat taas on järjestetty siksi, että ne loppupeleissä säästää valtion ja kuntien rahoja. Vaihtoehtona olisi velvoittaa kaikki käymään omavastuullisissa seulonnoissa.
Multa otettiin ensimmäinen papa 16-vuotiaana. 19-vuotiaana kun kävin gynellä niin sanoi että ei sitä papaa tarvitse nyt ottaa kun on vasta reilut 2 vuotta edellisestä. No tuosta on nyt vuosi enkä oo vieläkään käynyt ottamassa, pitäisiköhän?
Järjestetäänköhän kaikissa maissa seulontoja ilmaiseksi?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 12:07"]
Järjestetäänköhän kaikissa maissa seulontoja ilmaiseksi?
[/quote]
Kaikissa maissa :D mitäs luulet
Turhaa verorahojen tuhlausta, saisitte maksaa nämä kokeet itse.