Tuli kutsu papaan
Se ilmainen seulonta siis.
Alkoi suorastaan pelottaan sinne meno. Viimeksi olen käynyt 6v sitten odotusaikana, joten jos sieltä löytyykin jotain?? Jos jotain pahaa olisi, niin kai siitä jo jotain oireita olisi tullut?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:17"]Oon 24 enkä koskaan käyny gynellä...tuleeko mullekin kutsu papaan sit kun täytän 25v? :o [/quote]niin ja olen Helsingistä!
[/quote]
Tulee.
Minä en ole käynyt noissa seulonnoissa, ne on ihan turhaa yhteiskunnan rahojen haaskausta. Kävin papassa 14 vuotta synnytyksen jälkeen, minusta se on ihan sopiva väli gynekäynneille jos ei ole ongelmia. Tai en kyllä muista otettiinko sitä papaa edes, mutta kaikki näytti olevan kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:08"]
No ei siitä oireita tule välttämättä ja sen takia sinne seulontoihin kutsutaankin. Näytteenotto väliksi suositellaan 2-3 vuotta, jos kaikki ok (näin mulle sanottu). Itse käyn vuosittain gynekologilla ja papa otetaan aina samalla. Syön pillereitä siis ja mulla ollut joskus solumuutoksia. Rohkeasti sinne vaan.
[/quote]
Suositusväli on 3-5 vuotta, jos kaikki on ok. Seulontakutsut tulevat viiden vuoden välein.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:03"]
Meillä 30 v, 35 v jne En ole pääsyt koskaan kun aina raskaana tai imettämässä. Imetysaikana tulee huonot tulokset joten turha mennä.
[/quote]
Ajan voi siirtää tuon takia. Ohjeissa tuli viimeksi sellainen tieto.
[/quote]juu ja koska vaan voi ilmaiseksi käydä omalla terveysasemalla, ei tarvi mennä sinne minne kutsuttu. Nytkin yli 2 v imettänyt ja sitä ennen raskaana tietysti niin tovi taas mennyt...
Mä olen pari kertaa käynyt. ekalla kerralla löydettiin muutoksia, toisella kerralla oli taas puhtaat paprut. Mene ja tiedä...
Vaikuttaako seksin määrä mitenkään? Jos seksiä on tyyliin kerran kahdessa vuodessa, niin onko tarvetta käydä gynelläkään kovinkaan tiheästi? Onko silloin tuollainen 5-10v ihan sopiva väli?
Eikö viidessä vuodessa mahdollinen muutos ehdi todella pahaksi? Menisin varmuuden vuoksi joukkoseulotojen välillä papaan.
Huolehtikaa omasta terveydestänne ja käykää noissa seulonnoissa! Ei se kivaa ole mutta kestää muutaman minuutin ja sillä selvä. Gynellä kannattaa käydä muutenkin säännöllisesti tsekkaamassa että kaikki on kunnossa. Ei noista käynneistä kukaan nauti mutta oman terveyden takiahan noissa käydään.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:15"]Helsingissä 25-v eka kutsu.
[/quote]
Mulle tuli ensimmäinen kutsu viime vuonna, kun täytin 40v. En sit tiedä onko posti kadottanut edelliset, ei nimittäin aiemmin ole tullut... Asun Vantaalla. En tosin mennyt, kun ei kiinnostanut. Saa sen otettua myöhemmin enkäisyneuvolassakin.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:14"]Muuttanut, soita tk ja pyydä lähete papaan!
[/quote] kiitos täytyy soittaa.
Multa otettiin koe ekan kerran 19 vai 20vuotiaana kun olin käyttänyt pillereitä pari vuotta.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:22"]
Minä en ole käynyt noissa seulonnoissa, ne on ihan turhaa yhteiskunnan rahojen haaskausta. Kävin papassa 14 vuotta synnytyksen jälkeen, minusta se on ihan sopiva väli gynekäynneille jos ei ole ongelmia. Tai en kyllä muista otettiinko sitä papaa edes, mutta kaikki näytti olevan kunnossa.
[/quote]
Tiesitkö, että pitkälle ehtinyt kohdunkaulansyöpä on tappava? En pitäisi turhana yhteiskunnan rahojen haaskauksena!
Halvempaa se on varmasti seuloa jos sillä ehkäistään edes osa syövistä, ei oo meinaan halpaa niidenkään hoito. Lisäksi syöpiin voi liittyä (myöhempiä) muita asioita joista tulee kustannuksia välilliesti, pitkistä sairaslomista alkaen. Puhumattakaan siis inhimillisestä kärsimyksestä, mutta meinasin siis että ihan rahankin näkökulmasta on fiksua.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:22"]
[/quote]
Tiesitkö, että pitkälle ehtinyt kohdunkaulansyöpä on tappava? En pitäisi turhana yhteiskunnan rahojen haaskauksena!
[/quote]
Mutta jos on noin tyhmä kuin tuo kirjoittaja niin ihan hyvin voi jättää menemättä. ;)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:25"]
Mä olen pari kertaa käynyt. ekalla kerralla löydettiin muutoksia, toisella kerralla oli taas puhtaat paprut. Mene ja tiedä...
[/quote]
Ei kai tässä mitään erikoista ole?
Täh?! Mä käyn ainakin gynellä kerran vuodessa tarkastuksessa ja samalla otetaan papa. Nuorempana tk:ssa ja sittemmin yksityisellä. Joskus jätetty yksi vuosi väliin papassa, kun lekuri sanonut että jokatoinenkin riittää. En mä mitään seulontoja jää odottamaan; saati että jättäsin niihin menemättä!
Syöpä kehittyy 10-20 vuotta. On ihan turhaa käydä vuoden välein papakokeessa. Nykysuositus on hormoniehkäisyä käyttävällä 3 vuotta väli ja ei ehkäisyä 5 vuotta väli. Lukekaa itse syöpäseulonna sivuilta. Jos on ollut oireita tai aiempia muutoksia, silloin on tiehämmät seulat. TERVEEN naisen ei tarvitse ravata papakokeessa joka vuosi. Seulontakutsut kannattaa hyödyntää, ne on paras tapa välttää syöpää.
Puolueetonta tietoa : http://www.papa-seulonta.fi
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:17"]Oon 24 enkä koskaan käyny gynellä...tuleeko mullekin kutsu papaan sit kun täytän 25v? :o
[/quote]niin ja olen Helsingistä!