Omistuskämppä uudesta kerrostalosta ja tänne jäätyy!!
Eka kerros. Patterit täysillä, on lämmin, ei kuuma.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vähän painella tapettia. Onko joku selvästi kylmä kohta.? Tampereella tässä muutama vuosi sitten oli uuden kalliin kerrostalon seinässä elementtien välissä isot aukot. Ne oli peitetty vaan tapetilla. Kyllä se asinasa ajaa.
Kauheeta olisi tämä. Kylmä asunto on masentava!
On terveellisempää olla hieman viileämmässä kämpässä. Mulla sama juttu, paitsi että olen säätänyt lämpöpatterit hieman viileämmälle. Mulla ohuet puuvillasukat ja villasukat niiden päällä. Sitten vielä korkeakauluksinen paita ja villapaita. Kyllä tarkenee ja on miellyttävä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta lämpömittari ja paremmat sisävaatteet. Omassa asunnossa on 16 astetta eikä tänne "jäädy" kun päällä on fleecetakki.
Todellakaan en ala kotonani kulkemaan sisällä ulkovaatteet päällä. Lämpöä pitää olla sen verran, että voi olla t-paidassa ja sortseissa sisällä.
Talvella? Kesavaatteissa? Puetko kesalla talvivaatteet paalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena vuonna -78 rakennettu talo ja ylin kerros, lämpötila 25 C.
Ei saada alemmas, kun muuten alakerrassa kuulemma jäädytään.Isännöijän pitää pyytää pätevää ihmistä säätämään lämmönsiirtimestä lämpökäyrä. Sitä käyrää pitää siis siirtää, ei vain lisätä volyymiä. Kun sen korjaa oikeaksi, niin joka kerroksessa on yhtä lämmintä ja säästätte lämmityskuluissa isot summat.
Nyt joku epäpätevä huoltomies on vain lisännyt lämmitykseen volyymiä ja siitä seuraa, että osassa asunnoissa on kylmä ja osassa kuuma ja asukkaiden vastikkeessa maksamat lämmityskustannukset moninkertaistuvat.
Käyrän säätäminen vaikuttaa omakotitalossa kyllä suoraan, mutta useiden asuntojen rakennuksissa tulisi selvittää, onko osa asunnoista kylmiä ja osa kuumia. Jos kaikki on kylmiä, niin käyrässä vikaa. Jos vaihtelee, niin säädöt, eli "volyymi" eli virtaamat eli verkoston tasapainotus on pielessä. Tasapainotus voi tosiaan uudessa olla kokonaan tekemättä, kun säädöt voidaan tehdä vasta kun ulkolämpötila on keskimäärin alle -5 C, jos oikein muistan. En jaksa tarkistaa.
Mitoitushuonelämpötila on lain mukaan 21 C, joten jos se tuntuu kylmältä, niin ei muuta kuin vaatetta päälle. Jos huonelämpötila on alle tämän, voit vaatia asian korjaamista.
T. LVI-insinööri.
Nyt on kylmä! Villasukat jalassa ja tuplavarustus yllä, peiton alla sohvalla pärjää jos ei touhua koko ajan. Mutta raaka pohjoistuuli tuntuu nyt sisälläkin.
Terv Stadista
Ap osta rautakaupasta infrapunalämpömittari ja mittaile nurkat/seinät. Jos löytyy selvästi kylmempiä kohtia niin ulkovaipassa on vuotoa, puuttuu villoja tms.
Seuraava askel tuosta on sitten kunnon lämpökuvaus.
Ja huoltomiehen voi pyytää säätämään patterit isommalle.
Itse asun ylimmässä kerroksessa uudessa kerrostalossa ja täällä on hemmetin KUUMA. Mulla on jatkuasti ovi auki parvekkeelle että täällä voi olla edes ilman että on kaikilla hiki. Makkarissa ikkuna auki ja patterit on pois päältä kaikkialla. Olohuoneessa on 22-24 astetta vaikka termostaatti on säädetty 19 asteeseen. Makkarissa on (jos ikkuna on kiinni) saman verran ja kun ikkunat on yöllä auki niin lämpötila on jotain 16 asteen tietämillä.
Kannattaa siis asua ylimmässä kerroksessa jos on vilukissa.