Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystyykö lääkäri kirjottaa sairaslomaa edellisestä päivästä?

Vierailija
24.02.2015 |

Otsikossa kysymykseni oikeastaan oli. Loukkasin jalkani ja siksi en päässyt tänään töihin. Omalta terveysasemalta en saanut aikaa ja pitäisi päivystykseen, jossa todennäköisesti saa jonottaa melko pitkään. Joskus kauan sitten lääkäri on kirjottanut mulle sairaslomaa päivän takautuvasti, mutta onko tällainen enää mahdollista?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin

Vierailija
2/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pystyy" mutta eri asia saatko suostuteltua siihen. + takautuvia sairauslomia ei välttämättä hyväksytä. Sinuna menisin päivystykseen jonottamaan tai lmalle terveysasemalle päivystävää hoitajaa moikkaamaan ettet jää ilman todistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Mutta etkö voi ilmoittaa töihin, että et pääse, menet lääkäriin, pitäisi olla sillä ok. Tai käyt töissä pyörähtämässä, jolloin tämä päivä kuitattu.

Vierailija
4/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty. Mä menetin puolen päivän palkan, kun pomo sanoi, että käyt sitten huomenna hakemassa lääkärintodistuksen, ettei sun tartte oksennustaudissa lähteä päivystykseen. Menin seuraavana päivänä työterveyteen, ja lääkäri sanoi, ettei voi todistusta kirjoittaa, koska ei tavallaan ole todistusaineistoa edelliseltä päivältä.

Vierailija
5/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. t.lk

Vierailija
6/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty, mutta jos menet tänään päivystykseen, lääkäri kirjoittaa sinulle sairauslomaa tästä päivästä alkaen, koska on todennut vaivasi tänään. Mikset mene työterveyteen?

Vierailija
7/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle kirjoitettiin 2 viikkoa takautuvasti. Mutta olin sen ajan sairaalassa, eli oli kyllä todisteet että olin ollut sairas. Sairauslomatodistuksen sain sairaalasta pois lähtiessäni.

Vierailija
8/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu. Anoppini on lääkäri ja on kirjoittanut monesti sekä miehelleni että minulle. Laittaa todistukseen päiväykseksi sen päivän jona saikku on alkanut.

Vierailija
9/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anoppi ehkä uskoo teitä, että olette olleet sairaita jo ennen todistuksen kirjoittamista. Toivottavatsi käytätte luottamusta oikein.

Kukaan vieras lääkäri ei voi tätä tehdä.

t. lääkäri

Vierailija
10/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ja kysy omalta terveysasemalta saatko ajan huomiselle. Ja jos saat, voiko lääkäri kirjoittaa todistuksen tästä päivästä, kun aikaa ei tälle päivälle järjestynyt. Periaatteessa näin voidaan tehdä, olettaen että sinulla on sellainen vaiva, joka on huomenna vielä todennettavissa.

Vierailija
11/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu. Toi sairaalassa olo on ehkä HIEMAN eri asia, sairaaloissa harvemmin terveitä ihmisiä pidetään. Ei nyt liittynyt apn kysymykseen mitenkään.

Vierailija
12/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on joskus kirjoittanut edellisestä päivästä. Silloin on ollut esim. selvä keuhkoputkentulehdus eikä mitään epäilystä ettenkö olisi ollut sairaana. Aina vain ei saa lääkärinsikas heti. Pienissä firmoissa ei työterveyshuoltpon edes kuulu mitään sairaudenhoitoa, vaan omalla kustannuksella käydään lääkärissä julkisella tai yksityisellä. Nämä kieltäytyjät ovat vain virkaintoisia lääkäreitä, osalla tiukat työnantajan määräykset.

Vierailija
13/13 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mähän voin kirjoittaa siihen todistukseen ihan mitä vaan. Eri asia on, että hyväksyykö työnantaja. Yleensä pidetään huonona käytäntönä kirjoittaa takautuvia toistuksia koska eihän lääkäri oikeasti voi kunnian ja omantuntonsa kautta vannoa, että ihminen on ollut flunssassa viime keskiviikosta. Siitä huolimatta olen usein kirjoittanut takautuvasti koska ei ole myöskään järkevää kenenkään kannalta päivystyksiä ruruukauttaa turhilla todistusasioilla. Reilu kymmenen vuotta sitten päivystin Hämeenlinnassa keskussairaalassa. Valkeakosken paperitehtaalta tuli mies flunssassa joskus puolenyön pintaan. Esimies oli käskenyt mennä saman tien hakemaan sairaslomaa jos aikoo jättää vuoronsa kesken. Kieltäydyin kirjoittamasta todistusta. Sanoin, että jos paperitehdas haluaa todistuksia keskellä yötä, saa se sen tehdä omilla rahoillaan (ie palkata oman lääkärin kirjoittamaan niitä yöaikaan). Yöllä hoidetaan veronmaksajan rahoilla välitöntä hoitoa vaativia potilaita. Kirjoitin itse asiassa sellaisen kirjeen vietäväksi työantajalle jottei potilas joutuisi pulaan. Järkevä työantaja hyväksyy muutenkin muutaman päivän sairaspoissaolon omalla ilmoituksella.