Mitä mieltä? Kehitysvammainen lapsi..
Eli 5v kehitysvammainen joka on sekä älyllisesti että fyysisesti n. 8kk ikäisen tasolla, " kiukuttelee" niin se viedään omaan huoneeseen rauhoittumaan?
Kommentit (14)
Laitoksessa noin ei saa tehdä muuta kuin perustellusta syystä lääkärin luvalla. Lasta hoitava henkilö tekee varmaan niinkuin parhaaksi katsoo.
Jos ei vaadita tai pidetä kuria, ei lapsi opi itsestään mitään tekemäänkään.
Varsinkin downit on niin jääräpäisiä että 5vuotiaalle jäähy tekee terää.
lapselle annetaan mahdollisuus kokeilla itse syömistä, annetaan lupa viedä itse ruokaa suuhunsa vaikkapa nyt kädellä jos lusikalla ei onnistu. Ei siis ajatella etukäteen, että koska hän on sen ja sen ikäisen tasolla, häneltä ei voi eikä saa vaatia mitään.
Oletetaan, että sinulla olisi älyllisesti normaali lapsi, joka ei pystyisi ajamaan ilman apupyöriä vielä viisivuotiaana. Pakottaisitko hänet hänet ajamaan ilman niitä, vaikka hän jatkuvasti satuttaisi itsensä? Et varmaankaan, vaikka viestiesi perusteella välillä hieman agressiiviselta vaikutatkin. Kehitysvammaisellekin annetaan mahdollisuus elää normaalia elämää niiltä osin kuin hän sitä voi tehdä. Hänen ei siis tarvitse opetella ajamaan pyörää ilman apupyöriä, mutta hänelle annetaan mahdollisuus opetella liikkumaan, eikä sidota sänkyyn vain siksi, että vauvatkaan eivät osaa ajaa pyörällä.
Ihan oikeasti käytännön tasolla se tarkoittaa sitä, että heille suodaan edellytykset kehittyä niinkuin normaalit lapset. He ovat ensisijaisesti kuitenkin lapsia - ja myöhemmin aikuisia - ja vasta toissijaisesti kehitysvammaisia. Tämä tuntuu olevan monelle vaikea ymmärtää.
Yksi kehitysvamman mittareista on maksimissaan 12-vuoden kehitysikä. Maksimikehitysikä normaalilla ihmisellä on 18 vuotta. Montakohan 13-17 vuoden kehitysiän omaavaa aikuista tälläkin palstalla kirjoittelee? Veikkaan, että hyvin monta. Ei heiltäkään evätä normaalia elämää vain siksi, että heidän henkinen kehitysikänsä ei ole sama kuin Stephen Hawkingilla.
Fletch:
Meidän kolmivuotias syö itse, kuten muutkin normaalit kolmivuotiaat tapaavat. Tarkoittaako tämä sitä, että vauvan tasolla olevan kolmivuotiaan kehitysvammaisen kuuluu syödä itse, koska hänellä on oikeus ikätasoiseen kohteluun? Entä, jos hän kuolee sen takia nälkään? Entä pitäisikö tälle alussa mainitulle viisivuotiaalle kehitysvammaiselle antaa lahjaksi polkupyörä ja opettaa ajamaan sitä ilman apupyöriä? Siis siitä huolimatta, että on fyysisesti vauvan tasolla? Mitä ihan oikeasti käytännössä tarkoittaa tuo " iän mukainen kohtelu on kehitysvammaisenkin oikeus."
Entä kun ei vammainen opi ikinä esim liikkumaan? Kuinka nämä oikeuksien toitottajat hoitaisivat esim aikuista miehenkokoista avutonta joka on vauvan tasolla henkisesti? Olen työskennellyt eriasteisesti vammaisten kanssa ja käytännössä se kohtelu menee kehitysiän mukaan, aivot toimivat henkisen iän tasolla ja pikkulapsen tasolla olevalle aikuiselle on aivan turha yrittää käyttää muita kun lapseen sopivia rangaituskeinoja jne...Jos 5v on 8kk tasolla niin miettikääs kuinka sen ikäinen tajuaa rangaistuksen? Ei se ymmärrä siltikään enempää vaikka kuinka olisi 5v.
Nämä syvästikehitysvammaiset ovat eriasia kun esim down-lapsi.
Missä olet työskennellyt kehitysvammaisten kanssa, jos mielestäsi down on synonyymi lievästi kehitysvammaiselle?
Kuten viestissäni jo mainitsin, tarkoitus on suoda kehitysvammaiselle mahdollisuus elää elämää kuten ikäisensä tekisi. Ketään ei ole tarkoitus pakottaa toimimaan kuten ikäisensä.
Kehitysvammalaitokset ovat osittain asia erikseen. Henkilökunnan vähyyden (?) vuoksi kehitysvammaisia kohdellaan toisin kuin ns. normaalia ihmistä. Pari viikkoa sitten julkistetun tutkimuksen mukaanhan työntekijöitten työtä helpottaakseen kehitysvammaisten liikkumista rajoitetaan jopa tapauksissa, joissa se ei ole tarpeen heidän oman turvallisuutensa tai kehitystasonsa takia. Osa kehitysvammaisista sidotaan sänkyihin oman turvallisuutensa takia ja muutenkin kohtelu tuntui olevan ihmisoikeuksien vastaista jopa kehitysvammaisilla, joilla olisi mahdollisuus elää ns. normaalia elämää. Ja tämä siis tässä ikiomassa hyvinvointivaltiossamme, ei missään kehitysmaassa.
Palstallakin muistan kirjoitelleen jonkun joka kehotti kehitysvammaisten vanhempia harkitsemaan hyvin tarkkaan lapsensa laitokseen laittamista. Hän oli kuulemma työskennellyt vuosikausia kehitysvammalaitoksissa ja kertoi, että henkilökunnan päätavoitteena oli liinavaatekaappien järjestyksessä pitäminen, noin niinkuin kärjistettynä.
Vierailija:
Entä kun ei vammainen opi ikinä esim liikkumaan? Kuinka nämä oikeuksien toitottajat hoitaisivat esim aikuista miehenkokoista avutonta joka on vauvan tasolla henkisesti? Olen työskennellyt eriasteisesti vammaisten kanssa ja käytännössä se kohtelu menee kehitysiän mukaan, aivot toimivat henkisen iän tasolla ja pikkulapsen tasolla olevalle aikuiselle on aivan turha yrittää käyttää muita kun lapseen sopivia rangaituskeinoja jne...Jos 5v on 8kk tasolla niin miettikääs kuinka sen ikäinen tajuaa rangaistuksen? Ei se ymmärrä siltikään enempää vaikka kuinka olisi 5v.
Nämä syvästikehitysvammaiset ovat eriasia kun esim down-lapsi.
13: missä sanoin että down on synonyymi lievälle keharille? Sanoin että down on eriasia kun syvästi vammainen joka ei kykene itse edes liikkumaan. Olen työskennellyt hoitokodissa+ työkeskuksessa ja nähnyt kyllä koko kirjon. Ja mitä tulee tuohon hoitoon niin kyllä siellä käytetään seisomalautoja jne...mutta kaikki eivät koskaan kehity vauvatasoa pidemmälle. Liinavaatekaappia emme ehtineet nähdä kun lakanoiden vaihtotilanteessa, kaikki aika meni näiden asukkaiden hoitoon ja viihdytykseen. Totta on että down voi olla lievästä vaikeaan.
-12-
Käsitys, että downit olisivat aina hyvätasoisia lienee enemmänkin maallikoiden - ei ammattilaisten - kuvitelmaa. Siitä syystä ihmettelin kuinka voit väittää työskennelleesi kehitysvammaisten parissa.
Vierailija:
13: missä sanoin että down on synonyymi lievälle keharille?
-12-
Vierailija:
Ja mitä tulee tuohon hoitoon niin kyllä siellä käytetään seisomalautoja jne...mutta kaikki eivät koskaan kehity vauvatasoa pidemmälle. Liinavaatekaappia emme ehtineet nähdä kun lakanoiden vaihtotilanteessa, kaikki aika meni näiden asukkaiden hoitoon ja viihdytykseen. Totta on että down voi olla lievästä vaikeaan.
-12-
Näin tämä palstalla kirjoittava muuten kertoikin väitettävän =) Heillä ei siis ollut lupa kertoa siitä mitä laitoksessa todellisuudessa tapahtuu, joten kehitysvammaisten sukulaisille ja läheisille kuulemma piti kertoa, että " kaikki aika menee asukkaiden hoitoon ja viihdytykseen" . Tämä toinen kirjoittaja muuten käytti aika lailla samoja sanojakin.
On todella pelottavaa ajatella, ettei vammaisten ihmisoikeuksia ole saatu juurikaan eteenpäin " synkältä keskiajalta" , jolloin kehitysvammaisia ei pidetty moraaliolentoina laisinkaan. Jos kehitysvammalaitoksissa kohtelu on ihmisarvoa alentavaa, miten ihmeessä kehitysvammaisen vanhempana voi luottaa siihen, että omaa lasta tullaan kohtelemaan ihmisenä?
Vierailija:
Pari viikkoa sitten julkistetun tutkimuksen mukaanhan työntekijöitten työtä helpottaakseen kehitysvammaisten liikkumista rajoitetaan jopa tapauksissa, joissa se ei ole tarpeen heidän oman turvallisuutensa tai kehitystasonsa takia. Osa kehitysvammaisista sidotaan sänkyihin oman turvallisuutensa takia ja muutenkin kohtelu tuntui olevan ihmisoikeuksien vastaista jopa kehitysvammaisilla, joilla olisi mahdollisuus elää ns. normaalia elämää.
sen jälkeen on tullut suhtauduttua hieman epäillen täälläkin vastailevien kehitysvammaisten kanssa työskentelevien kirjoituksiin.
tottakai he kertovat, että kehitysvammaisia ei kuulukaan kohdella ikäistensä tavoin vaan ainoa oikea tapa kohdella näitä vaikeimmin vammaisia on käsitellä heitä vauvoina.
henkilökuntahan on ehdollistettu ajattelemaan, ettei muuta voi tehdä, kuin sitoa vammaiset kiinni sänkyihin. joka työpaikalla kun on omat käytäntönsä.
Luulen, että joku " pavlov" tyyppinen ratkaisu on ainut: palkitaan hyvästä ja rangaistaan huonosta - vaikka sitten huoneeseen viemisellä. Kunhan sinne ei " hylätä" .
Tosin ymmärrän jos vanhemmat puhki - 8kk ikätasoinen kehitysvammainen voi olla TOSI raskas.
Se ei ole mikään vauva, sillä on kokemusta elämästä viiden vuoden ajalta. Iän mukainen kohtelu on kehitysvammaisenkin oikeus.
Meidän kolmivuotias syö itse, kuten muutkin normaalit kolmivuotiaat tapaavat. Tarkoittaako tämä sitä, että vauvan tasolla olevan kolmivuotiaan kehitysvammaisen kuuluu syödä itse, koska hänellä on oikeus ikätasoiseen kohteluun? Entä, jos hän kuolee sen takia nälkään? Entä pitäisikö tälle alussa mainitulle viisivuotiaalle kehitysvammaiselle antaa lahjaksi polkupyörä ja opettaa ajamaan sitä ilman apupyöriä? Siis siitä huolimatta, että on fyysisesti vauvan tasolla? Mitä ihan oikeasti käytännössä tarkoittaa tuo " iän mukainen kohtelu on kehitysvammaisenkin oikeus."
Vierailija:
Se ei ole mikään vauva, sillä on kokemusta elämästä viiden vuoden ajalta. Iän mukainen kohtelu on kehitysvammaisenkin oikeus.
ja häntä mm pidetään pystyasennossa, eikä vain vaaka-asennossa " koska hän on vasta 8kk tasolla" . Tosiasiassahan monella kehitysvammaisella saattaa olla huomattavasti parempi käsityksiä maailmasta kuin ulkopuoliset voivat koskaan tietää.
Mutta ihan oikeasti, en mä osaa mun kohta 5v kv lasta kohdella ikätasoisesti. En vaikka miten ajattelisin.