Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymys toimeentulotuesta, EKAA KERTAA HAKEMASSA

Vierailija
23.02.2015 |

Terve! En ole koskaan eläissäni joutunut täyttämään toimeentulotukihakemusta. Kerron lyhyesti tarinani, ja toivon asiallisia vastauksia.

Olen lukiosta valmistumisen jälkeen ollut täyspäiväisesti (6v) töissä. Viisivuotta sitten aloin pelleillemään pikavippejen kanssa, ja parinvuoden sisällä luottotiedot oli menneet.

Olen siitä asti ahkerasti joka tilistä maksanut UO-velkaa pois ja tämän vuoden puolella kaikki on maksettu.

Olin poissa suomesta puoli-vuotta (miehen työn takia ulkomailla) Ero tuli, ja tulin suomeen kolmeviikkoa sitten matti kukkarossa.

Asuntoa minulla ei luonnollisesti ole, joten olen tämän 3vk nukkunut äitini sohvalla/kavereiden nurkissa. Sain työpaikan heti suomeen tultuani, mutta eka palkka maksetaan vasta 1kk kuluttua. Äiti lainasi rahaa sen verran, että sain ostettua bussikortin/tarpeelliset asiat kuten shamppoot yms hygieni tuotteet. Ruokaa oon täällä porukoilla saanut syödäkseni.

Kysynkin siis, että onko minun mahdollista saada toimeentulotukea niiltä kuukaisilta, jotka olen suomessa ollut ilman palkkaa? eli helmi-maaliskuu? Kirjani ovat äitini luona. Tilillä oli suomeen tultaessa 25e, ja nyt ei edes sitä. Pitääkö minun olla 2kk ilman rahaa siihen asti jotta ensimmäinen palkkani tulee?

Sitten toinen kysymys.

Tarvitsen luonnollisesti asunnon. Työni on vuorotyötä, ja äidin/kavereilla sohvalla nukkuminen tuntuu vähän raskaalta haastavan työn ohessa. Minulla ei tietenkään ole varaa maksaa 2kk takuuvuokraa + 1kk vuokraa nyt heti. Ja jos kerään rahan palkoistani, pystyisin muuttamaan aikaisintaan kesäkuussa. Olen suh pienituloinen, mutta palkkani riittää vuokraan+elämiseen just ja just. Ongelma vaan onse, että takuuvuokran kerääminen kestää palkoistani monta kuukautta. Jos löydän asunnon nyt, voiko sosiaalitoimi avustaa minua takuuvuokran ja ensimmäisen kuun vuokrassa? Sen jälkeen kun alan palkkaa normaalisi saada, en tarvitse enää apua heiltä. Tämä alkuun pääseminen on vaan hieman vaikeaa..

Kiitos vastauksista!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita oman kuntasi sosiaalitoimeen ja varaa aika.
Aikaa varatessa sinulle kyllä kerrotaan mitä papereita tarvitset mukaasi, kun kerrot että nyt tilanne on huono (eli tarvitset ajan lähiaikoina etkä esim huhtikuussa) etkä ole koskaan hakenut tt-tukea eikä järjestelmä ole sinulle tuttu.

Vierailija
2/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep soittoa sinne. Helmikuulta et voi enää saada tukea, koska olet jo pärjännyt tämän kuun eikä tukea myönnetä takautuvasti.
Alkaako työsi siis maaliskuussa ja ensimmäinen palkka tulee huhtikuun alussa? Silloin luultavasti oet oikeutettu tt-tukeen ensi kuussa, koska siinä katsotaan ensi kuun käytettävissä olevia varoja (jotka on nolla). Jos saat asunnon jo 1.3 alkaen, saat ensimmäisen vuokran osana tukea, mutta jos muutat 1.4. Alkaen niin silloin ensimmäinen menee siitä sun palkasta.
Sossu ei koskaan maksa vuokravakuutta rahana vaan antaa maksusitoumuksen, tämä taas ei kaikille vuokranantajille käy. Pääasiassa avustetaan niitä jotka on jo tt-tuen piirissä mutta tilanteessa jossa olet koditon ja saamassa töitä, saattavat vuokravakuuden hoitaa. Kannattaa tätä kysellä mahdollisimman pian, ethän pysty ottamaan mitään asuntoa vastaan ennen kuin tiedät saatko vakuuden.

Onko paikkakunnallasi vvo:n asuntoja? Niissä takuuvuokra on vain 250€ ja sen voisit hätätilanteessa ehkä saada lainaan jostain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuulle ehtii vielä tukea hakea kunhan hakemuksen laittaa ennenkuin kuu vaihtuu. Samalla hakemuksella voit siis hakea molemmille kuukausille.Netistä löytyy kyllä ohjeet hakemiseen kun vähän googletat

Vierailija
4/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP TÄÄLLÄ

Tein toimeentulohakeumuksen netissä 17.2 jo, laitoin tarvittavat liitteet mukaan. (2kk tiliote, joulu,tammikuu ja vielä helmikuun 1.2-17.2 ajalta. Olin siis ollut suomessa jo 2vk, mutta ei käynyt mielessäkään että voisin hakea tt-tukea ennenkuin äitini vinkkasi asiasta :D

Käsittelyaika täällä mun kotikaupungissa on jopa 3viikkoa?!

Tutkin nettisivuja, niin tänään 23.2 he käsittelevät hakemuksia, jotka ovat saapuneet 3.2... Eli tällä menolla mun hakemus käsitellään vasta maaliskuun ekan viikon loppupuolella.. Voisinkohan soittamalla nopeuttaa käsittelyä? Olen jo hakenut kaupungin vuokra-asuntoa, ja yksi hyvä löytyikin, mutta vuokrasopimus alkaa 1.3, enkä voi tietää saanko ottaa sen vastaan vai en, ennenkuin saan tiedon voisinko saada avustusta takuuvuokraan/ensimmäisen kuun vuokraan..

AP

Vierailija
5/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa,

Olen siis aloittanut työt tällä viikolla, ensimmäinen 2viikon palkka maksetaan 15.3, mutta tähän palkkajaksoon ehtii tulla vain muutama vuoro. Seuraava "kokonainen" kahden viikon palkka maksetaan 1.4

Vierailija
6/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa kertaa hakemassa, tälle päivällekö?!

Vierailija
7/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:13"]

AP TÄÄLLÄ

Tein toimeentulohakeumuksen netissä 17.2 jo, laitoin tarvittavat liitteet mukaan. (2kk tiliote, joulu,tammikuu ja vielä helmikuun 1.2-17.2 ajalta. Olin siis ollut suomessa jo 2vk, mutta ei käynyt mielessäkään että voisin hakea tt-tukea ennenkuin äitini vinkkasi asiasta :D

Käsittelyaika täällä mun kotikaupungissa on jopa 3viikkoa?!

Tutkin nettisivuja, niin tänään 23.2 he käsittelevät hakemuksia, jotka ovat saapuneet 3.2... Eli tällä menolla mun hakemus käsitellään vasta maaliskuun ekan viikon loppupuolella.. Voisinkohan soittamalla nopeuttaa käsittelyä? Olen jo hakenut kaupungin vuokra-asuntoa, ja yksi hyvä löytyikin, mutta vuokrasopimus alkaa 1.3, enkä voi tietää saanko ottaa sen vastaan vai en, ennenkuin saan tiedon voisinko saada avustusta takuuvuokraan/ensimmäisen kuun vuokraan..

AP

Lain mukainen käsittelyaika on 7 päivää. Näin pitäisi ainakin lain mukaan olla. Hakemuksesi on tullut helmikuun puolella, joten olet ainakin laittanut sen ajoissa ja luulisi sen riittävän.

Yksi vaihtoehto on pyytää päästä sosiaalityöntekijän juttusille. Sen pitäisi tapahtua 7 päivän kuluessa (lain mukaan) ja se voisi nopeuttaa tilannettasi. Kelassa jotkut hakemukset voidaan määritellä kiireisiksi ja ratkaista vaikka samana päivänä, joten luulisi että sama onnistuisi tt-tuen kohdalla. Asumistuen saat sitten takautuvasti. 

Voit myös soittaa tai lähettä sähköpostia sosiaalitoimistoon (jälkimmäinen riippuu kunnasta).

Vierailija
8/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sosiaalitoimeen, selitä tilanne että alkaa olla kiire. Jos n väärin neuvo niin voit saada sen maksu sitoumus paperin vuokravakuuteen jo aiemmin

Vierailija
9/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan sähköpostia heti. Jos eivät huomisen aikana vastaa, niin soitan!

Tulen kertomaan kuinka kävi.

Vierailija
10/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et jäänyt ulkomaille asumaan? Kyllähän sielläkin on töitä ja asuntojakin.. Ja olisit säästänyt lentorahat. Tai siis ymmärrän kyllä tilanteesi ja sen että Suomi on tuttu maa. Haluan vain tietää että miksi tulit tänne takaisin?

Vierailija
11/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireellisissä tapauksissa päätös voidaan antaa jo samana päivänä. Ks. vaikka Wikipedia :) 

Vierailija
12/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä. Tulin takaisin, koska minulla on AMK-opiskelupaikka. Olen siirtänyt opintojani nyt 2-vuodella ja ensi syksynä on opinnot pakko aloittaa. Ensin siirsin niitä vuodella, sillä olin "ahne" ja halusin tehdä töitä ja nähdä maailmaa. Sitten viime vuonna mies sai tuon työtarjouksen ulkomailta ja päätin lähteä mukaan koska oltiin niin rakastuneita. Nyt oli rankka ero, ja en kokenut että englannissa olisi minulle mitään annettavaa viimeiselle puolelle vuodelle, koska tarkoitus oli kuitenkin tulla aloittamaan koulu syksyllä 2015.  (ex)-miehenkin työkomennus loppuu heinäkuussa, joten oltaisiin kuitenkin kummatkin tultu viimestään kesällä suomeen. Ja sain kuulla, että entinen työpaikkani tarvitsee työntekijöitä, joten sain heti vanhan työnikin takaisin.  Tässäpä syyt.

Vierailija
13/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt uusi isänmaa joten voisitko mennä sinne elätettäväksi

Vierailija
14/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että tulit! Sinusta tullee vielä iso resurssi tähän maahan:)

Vierailija
15/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:37"]

Sulla on nyt uusi isänmaa joten voisitko mennä sinne elätettäväksi

[/quote]

Hyi kuin tuhma setä!:(

Vierailija
16/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET SAA MITÄÄN!

T. SOSIAALITANTTA

Vierailija
17/17 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, voihan helmikuulta saada tukea? Nehän laskee sen helmikuukaudenkin tulot&jamenot, jos ollu vajausta se huomioidaan myös ensi kuukaudelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän