Miksi yksilapsisten perheiden arkea vähätellään?
Voi voi, on se nyt niiin rankkaa kun on vain yksi lapsi....jne.....
Vaikka olisikin VAIN yksi lapsi, ei se kerro kaikkea arjen sujuvuudesta. Äitejä on erilaisia, lapsia on erilaisia ja tempperamentteja on erilaisia.
Kyllä sille yhdellekin lapselle tulee ne samat uhmat ja kiukkukaudet yms kuin monilapsistenkin perheiden lapsille. Kyllä niissä on jaksamista kenellä tahansa.
Joten ei kannata aina yleistää, jos luulee tietävänsä, että yksilapsisen perheen elämä olisi ainaista auvoa, niin ei se sitä aina kyllä ole. Lapset on lapsia, oli niitä sitten perheessä yksi tai sitten kymmenen.
Kommentit (41)
22, ja?
Ihan normielämää. Ja jos lapsia on ihan vain se yksi, jopa erittäin helppoa normielämää. Mitä yrität sanoa?
No tämä on näitä naiseuden outouksia, eli muut naiset ovat silmät kiiluen riemuissaan, kun toisella on raskasta. Kellään ei saa olla helpompaa kuin itsellä. Jos yksi nainen synnytti ilman epiduraalia, ei kukaan mukaan sitä tarvitse. Jos jonkun vauvalla on koliikki, hykerrellään tyytyväisenä. "Voivotellaan", että vauva varmasti valvottaa, ja jos ei valvotakaan niin ollaan suorastaan pettyneitä.
Itse olen yhden lapsen äiti. Kun lapsi täytti vuoden, alkoi kysely seuraavasta vauvasta. Kun kerroin avoimesti, että lapsilukumme on täynnä, sain ja saan edelleen suorastaan vihamielisiä vastauksia, poikkeuksetta isompien perheiden äideiltä. Koska eihän kenenkään elämä saa missään tapauksessa olla helpompaa. Veloilla on varmaan vastaavia kokemuksia.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:31"]22, ja?
Ihan normielämää. Ja jos lapsia on ihan vain se yksi, jopa erittäin helppoa normielämää. Mitä yrität sanoa?
[/quote] montako miestäsi olet 22-vuotiaana haudannut?
25, ei se niin kamalan tavatonta ole. Mikä siinä on vaikeaa? Terve nuori ihminen ja yksi ainoo lapsi. Mikä on vaikeaa ja ylipääsemätöntä?
Enpä usko että ketään kiinnostaa toisten lisääntymiset (että oikein vihamielisesti tivataan!! ;)) noin paljoa kuitenkaan. Jos joku kysyy toisesta lapsesta jotain, niin tuskin siitä kannattaa pulttia ottaa?! Ihmeen tiukkapipoista porukkaa...
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:40"]25, ei se niin kamalan tavatonta ole. Mikä siinä on vaikeaa? Terve nuori ihminen ja yksi ainoo lapsi. Mikä on vaikeaa ja ylipääsemätöntä?
[/quote] Ei varmasti mikään, silloin jos on tunteeton psykopaatti.
Riippuu tosiaan tilanteesta. Jos on 3 helppoa ja tervettä lasta, hyvä parisuhde ja hyvät tulot on luultavasti helpompaa kuin jos on yhden vakavasti sairaan lapsen köyhä ja itsekin sairas yksinhuoltaja.
Koska se on helppoa. Mitä enemmän lapsia, sen enemmän huolehtimista, järjestelemistä ja rahan menoa. Eikö se nyt ole kaikille päivänselvää?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:45"]Koska se on helppoa. Mitä enemmän lapsia, sen enemmän huolehtimista, järjestelemistä ja rahan menoa. Eikö se nyt ole kaikille päivänselvää?
[/quote] periaatteessa näin. Mutta ihan noin mustavalkoista se ei ole
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:40"]
Enpä usko että ketään kiinnostaa toisten lisääntymiset (että oikein vihamielisesti tivataan!! ;)) noin paljoa kuitenkaan. Jos joku kysyy toisesta lapsesta jotain, niin tuskin siitä kannattaa pulttia ottaa?! Ihmeen tiukkapipoista porukkaa...
[/quote]
Ilmeisesti tämä oli tarkoitettu minulle. Toki kysyä saa, mutta kun vastauksen kuultuaan alkaa vänkääminen. "Miksi ette? Oottepa itsekkäitä/mukavuudenhaluisia/kylmäsydämisiä/naurettavia/huonoja vanhempia! Kyllä lapsella pitää olla sisaruksia!"
Ja osa tosiaan on ihan laittanut välejä poikki, kun ei kuulemma jaksa kuunnella yksilapsisen perheen juttuja kun monilapsisissa perheessä on niin paljon enemmän työtä. Niin varmaan onkin, mutta jos puhutaan esim. uhmaiästä niin minä en ilmeisesti saa sanoa mitään, kun lapsia on vaan tuo yksi... Minuakaan ei enää oikein jaksa henkilökohtaisesti kiinnostaa ihan pieniin lapsiin liittyvät jutut, mutta en ole katkaisemassa välejä kehenkään monen lapsen äitiin sillä perusteella, että "voi vittu taas sillä on uusi mukula ja se jauhaa noita vauvajuttuja vieläkin".
24
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:45"]
Koska se on helppoa. Mitä enemmän lapsia, sen enemmän huolehtimista, järjestelemistä ja rahan menoa. Eikö se nyt ole kaikille päivänselvää?
[/quote]
Juuri näin. Järkikin se sanoo! Eikä ne lapset ole ikuisesti vauvoja, ne kasvaa ja tulee uusia asioita/ongelmia eteen. Rahaa palaa, henkisesti väsyttää joskus, tulee teini-ikä ym. Kyllä mä voin ihan käsi sydämmellä sanoa, että elämä olisi helpompaa yhden lapsen kanssa. Silti halusin useamman ja näillä mennään, eikä kaduta vaikka tästä tekstistä saa sen kuvan;).
Mulla on ollut aina tosi helppoa yhden lapsen kanssa. Siksi onkin vain yksi lapsi.
Melu on iso kuormittava tekijä niin kotona kuin päiväkodissakin. Kyllä siltä osin on helpompaa 1-2lapsisessa perheessä. Ja kotitöiden /kauppaostosten määrä myös runsaampi moni lapsisissa perheissä. Jos menisit yhdeksi viikoksi pyörittämään moni lapsisen perheen arkea niin luulempa,että sen jälkeen myöntäisit: "On minulla helppoa."
Kyllähän perhe-elämässä on paljon muutakin kuin lapsi / lapset.
Voi olla omia sairauksia, omien vanhempien sairauksia ja auttamista, työ vaatii toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Samoin jotkut lapset nukkuvat yönsä hyvin ja jotkut huutavat kellon ympäri ensimmäiset kaksi vuotta.
Kyllä väitän että sairaita vanhempiaan hoitava, vaativassa paljon matkustamista edellyttävässä työssä oleva ja valvottavan lapsen vanhempi on taatusti väsyneempi ja kokee elämänsä rankemmaksi kuin kolmen lapset kotiäiti, jonka lapset nukkuvat ja syövät kun käsketään.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:05"]
Kyllähän perhe-elämässä on paljon muutakin kuin lapsi / lapset.
Voi olla omia sairauksia, omien vanhempien sairauksia ja auttamista, työ vaatii toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Samoin jotkut lapset nukkuvat yönsä hyvin ja jotkut huutavat kellon ympäri ensimmäiset kaksi vuotta.
Kyllä väitän että sairaita vanhempiaan hoitava, vaativassa paljon matkustamista edellyttävässä työssä oleva ja valvottavan lapsen vanhempi on taatusti väsyneempi ja kokee elämänsä rankemmaksi kuin kolmen lapset kotiäiti, jonka lapset nukkuvat ja syövät kun käsketään.
[/quote]
Selkeästi sulla on 1 lapsi kun on kauhea tarve selittää...
Onko tää joku kilpailu kummalla on rankempaa, yksilapsisilla vai useammalla lapsella? ;)
Luepa uudestaan, niin suakin alkaa naurattaa.
Yksilapsisessa on rankkaa seuran puute. Vanhemmat siis tarvitaan leikkiseuraksi.
Mutta myös se, että terve "kilpailu" puuttuu. Lapsen ei tarvitse opetella tekemään asioita itse, kun ei ole toista, jonka kanssa kilpailla, että minäpä teen itse. Vanhempia voi kohdella huonosti, kun kukaan ei kilpaile rakkaudesta.
En osaa selittää, mutta yksin olevalle kaikki palvelu on itsestään selvää. Se ei ole hyväksi. (Olen itse yksin ollut ja valitettavasti laoseni jäi ainoaksi. Ei mua hemmoteltu todellakaan, mutta jotain jäi puuttumaan)
On se vaikeaa olla yhden lapsen Äiti, olisipa lapsia edes viisi vuoden välein niin tietäisi sen helppouden tunteen.
N29
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 13:30"]On se vaikeaa olla yhden lapsen Äiti, olisipa lapsia edes viisi vuoden välein niin tietäisi sen helppouden tunteen.
N29
[/quote]Voi kauhistus on sul vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:26"]Jos on niin heikko nainen, ettei yhden lapsen kanssa jaksa, niin olisiko syytä sijoittaa lapsi uuteen perheeseen?
[/quote] kun sun mies on kuollut ja äitisi sairastunut nuoresta iästä huolimatta kuolemanvakavasti, tule kertomaan arjen jaksamisestasi tänne. Toki silloinkin on pakko jaksaa, mutta kriisien keskellä se ei ole ihan helppoa.
Mutta uskon kyllä monilapsisilla olevan rankkaa ison perheen kanssa. Toki myös iloja moninkertaisesti