Kuinka nopeasti työkyvyttömyyseläkettä?
Mitenköhän pääsisin kaikista sutjakoimmin työkyvyttömyyseläkkeelle? Minulla on epäilty kaksisuuntaista mielialahäiriötä, diagnosoitu ptsd ja minulla on paljon muistihäiriöitä, jotka vaikeuttavat jokapäiväistä elämää. En ole töissä, keskeytyneitä opintoja on hajanaisesti sieltä sun täältä ja ikää 23v. Haluaisin että edes yksi stressitekijä, eli toimeentulon epävarmuus, olisi poissa päiväpäiväjärjestyksestä, niin voisin ehkä saada omien voimavarojeni puitteissa jotain aikaankin. Miten etenen että pääsisin eläkkeelle?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:41"]
Jahas, taas yksi lusmuilija vailla laiskottelun kustantajaa ...
[/quote]
Eip, minulla vain ei ole henkilökohtaista tukiverkkoa tai tervettä päätä että voisin pärjätä samaan tyyliin kuin te normaalit ihmiset. Helppohan siinä on laiskaksi huudella.ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:41"]
[/quote]
Eip, minulla vain ei ole henkilökohtaista tukiverkkoa tai tervettä päätä että voisin pärjätä samaan tyyliin kuin te normaalit ihmiset. Helppohan siinä on laiskaksi huudella.ap
[/quote]Ei se eläkkeeseen oikeuta. Olet niin nuori että joudut vielä pyörimään byrokratiassa vähintään 10 vuotta Ennenkuin Kela edes harkitsee eläkettä.
Onko osa aika eläke mahdollisuus? Tai voitko saada sairautesi perusteella kuntoutustukea opiskellaksesi johonkin ammattiin mihin voimavarasi riittäisivät. Ehdotan näitä koska tiedän että työkyvyttömyys eläkkeeltä on sitten tulevaisuudessa hankala palata työelämään sikäli mikäli se joskus olisi mahdollista. Juttele lääkärisi kanssa vaihtoehdoista. Eiköhän lääkäri osaa katsoa mikä on parhaaksi. Jaksamista sinulle.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:41"] Jahas, taas yksi lusmuilija vailla laiskottelun kustantajaa ... [/quote] Eip, minulla vain ei ole henkilökohtaista tukiverkkoa tai tervettä päätä että voisin pärjätä samaan tyyliin kuin te normaalit ihmiset. Helppohan siinä on laiskaksi huudella.ap [/quote]Ei se eläkkeeseen oikeuta. Olet niin nuori että joudut vielä pyörimään byrokratiassa vähintään 10 vuotta Ennenkuin Kela edes harkitsee eläkettä.
[/quote]
Olen kuullut huhun että joka päivä kolme nuorta menee eläkkeelle. Vai onkohan tämä urbaanilegenda..Mutta tietääkseni aika monetkin päätyy alle 30 vuotiaana mielenterveysongelmien vuoksi eläkkeelle. Jos minä eläkkeellä ollessani parantuisin tarpeeksi niin tottakai minä lähtisin uuteen nousuun, mutta minusta kitkuttelulla stressaaminen ei tuo mitään positiivista lopputulosta. Oikeastaan se saattaa jopa olla osatekijä.
5, Minä olen kuullut että osaaikaeläke on huonompi vaihtoehto, mutta tarkkaan en tiedä mistä on kyse(pienempi summa?). Minä olen useinkin opiskellut sekä tuella että ilman ja lopputulos on ollut sama. Viimeisen kerran kokeilin viime syksynä omaehtoisesti eikä siitä tullut mitään joten siksi alan kallistua muihin vaihtoehtoihin. Mutta vapaaehtoistyötä olen tehnyt jaksamiseni puitteissa, mutta korkeintaan kerran viikossa. Toki pidän mielessä että voin ja oikeastaan minun pitääkin keskustella tästä lääkärin kanssa, mutta tulin kysymään josko täällä on asiasta tietäviä ihmisiä.
Mä olin määräaikaisilla 3 vuotta ennen kuin pysyvän hakemista saattoi edes harkita. Myös kaksisuuntainen. Lukuisia lääkkeitä, terapiaa, neuropsykologin jne testejä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:12"]
Mä olin määräaikaisilla 3 vuotta ennen kuin pysyvän hakemista saattoi edes harkita. Myös kaksisuuntainen. Lukuisia lääkkeitä, terapiaa, neuropsykologin jne testejä.
[/quote]
Jotain tällaista vähän pelkäänkin. Minulla on kyllä sattumanvaraisia merkintöjä viimeiseltä 3 vuodelta ja olen huolellisesti selittänyt myös menneisyyteni. Ja olen myös "aloittanut" samaan tyyliin terapioita kuin koulutuksia ja erinäisistä syistä keskeyttänyt ne. Joskus olen vain unohtanut kerta toisensa jälkeen(niin kuin sanoin minulla on muistiongelmia). ap
Mikä on lääkärin tämänhetkinen kanta asiaan? Voithan pyytää myös toisen lääkärin mielipiteen. Pitää vaan tohtia vaatia sitä.
t.5
Älä poika haaveile. Nyt säästetään, eli olet terve poika kuten minäkin. Jos menet kertomaan psykiatrille huoliasi, se heittää sut pihalle, aivan kuten minutkin. Sossusta sut myydään orjaksi yritykseen, kuten minutkin. Mikäli valitat, sinua "kuntoutetaan" 3kk jaksoissa. Ellet kuntoudu, kuntoutetaan lisää jne... Jotain vammaista oli kuntoutettu 9vuotta, jonka jälkeen joku tollo otti ns. normitöihin. Kaverilla kävi tuuri. Mene sen 3suuntasen mielialasi kanssa vaikka sossuun, niin kyllä täti sitten parantaa. Välttämättä se sossu ei ole ei ole lääkäri ollenkaan, tekeepähän nyt diagnooseja siinä ja ankaraa vittuilua harrastaa. Valvira voisi olla kiinnostunut, muta epäilen. Tänä päivänä poliisikin katsoo tilinauhasta, kuka on kadonnut ja kuka omilla teillään. Kaikkihan nuo suojelee omaa ja kaverin rectumia. Tätä ei tule ottaa vittuiluna, kun itsekin näitten mielijuttujen kanssa taistelen.
Pakko kysyä että onko noiden mielenterveyteen liittyvien asioiden kanssa oikeasti noin vaikeaa saada sairaseläkettä/kuntoutusta yms. ja diagnoosia? Siis tarkoitan verrattuna muihin työkykyä laskeviin sairauksiin. Itselläni on reuma (itsellä tällähetkellä kyllä tilanne jossa yritän saada työuraani pidennettyä) ja lääkäri on ehdottannut eri vaihtoehtoja ja koen että asioita on suhteellisen helppo viedä eteenpäin.
onko tässä joku eriarvoisuus mt ongelmaistrongelmaisten ja fyysisistä vaivoista kärsivien kanssa? SAmalla tavalla kummatkin kuitenkin alentavat ttyökykyä.
t. 5
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:55"]
Mikä on lääkärin tämänhetkinen kanta asiaan? Voithan pyytää myös toisen lääkärin mielipiteen. Pitää vaan tohtia vaatia sitä. t.5
[/quote]
En ole uskaltanut kysyä tarkkaan. Enkä ole kertonut muistiongelmistani. Tosin viimeksi kun keskustelimme ptsd:stä hän jätti asian aika avoimeksi tilanteen, koska näyttää siltä että terapiasta ei ole välttämättä hyötyä. Eli tilanne on auki, eikä hänellä ole mitään "kuntoutumissuunnitelmaa" minulle. Minulla ei ole hajuakaan mitä hänen päässään liikkuu. Yksityisellä käyminen ehkä olisi varmempi nakki.ap
Ei nälkään tapeta (ainakaan vielä), vaikka ei eläkettä saisikaan. Nykyään vielä suht helppoa kun tt-hakemuksen voi tehdä netissä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:41"] Jahas, taas yksi lusmuilija vailla laiskottelun kustantajaa ... [/quote] Eip, minulla vain ei ole henkilökohtaista tukiverkkoa tai tervettä päätä että voisin pärjätä samaan tyyliin kuin te normaalit ihmiset. Helppohan siinä on laiskaksi huudella.ap [/quote]Ei se eläkkeeseen oikeuta. Olet niin nuori että joudut vielä pyörimään byrokratiassa vähintään 10 vuotta Ennenkuin Kela edes harkitsee eläkettä.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Itse olen eläkkeellä pakko-oireisen häiriön takia. Olen 24-v nainen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:20"]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Itse olen eläkkeellä pakko-oireisen häiriön takia. Olen 24-v nainen.
[/quote]
Saanko kysyä minkälainen ja kuinka pitkä prosessi sinulla oli?ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:07"]Älä poika haaveile. Nyt säästetään, eli olet terve poika kuten minäkin. Jos menet kertomaan psykiatrille huoliasi, se heittää sut pihalle, aivan kuten minutkin. Sossusta sut myydään orjaksi yritykseen, kuten minutkin. Mikäli valitat, sinua "kuntoutetaan" 3kk jaksoissa. Ellet kuntoudu, kuntoutetaan lisää jne... Jotain vammaista oli kuntoutettu 9vuotta, jonka jälkeen joku tollo otti ns. normitöihin.[/quote]
Jaa? Ei mua vaan ole kuntoutettu kertaakaan, vaikka olen ollut sossun asiakas vuodesta 1992. Hengissä edelleen. Viime vuonna pääsin johonkin ö-mappiin, josta ei kutsuta edes virkailijaa tapaamaan, jos ei itse pyydä päästä juttelemaan.
Nämä eläkeläiset voisivat ihan itse kustantaa elämisensä. Ihan liikaa nuorissa ja etenkin nuorissa naisissa näitä "pakko-oireisia" ja "paniikkihäiriöisiä" joiden todellinen ongelma on se, että kasvatus on mennyt persiillleen ja eivät arjessa ja työelämässä kestä sitä, että eivät saa tahtoaan läpi joka asiassa. Pois eläkkeet ja tuet näiltä tyypeiltä niin alkaa oireet poistua ja työ maistua. Siperia opettaa!
Kuntoutustuki pitää uusia joka vuosi, lääkärinlausunto hankkia ajoissa ja oikeasti myös olla kuntoutuksessa (esim terapia) samalla.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:54"]Nämä eläkeläiset voisivat ihan itse kustantaa elämisensä. Ihan liikaa nuorissa ja etenkin nuorissa naisissa näitä "pakko-oireisia" ja "paniikkihäiriöisiä" joiden todellinen ongelma on se, että kasvatus on mennyt persiillleen ja eivät arjessa ja työelämässä kestä sitä, että eivät saa tahtoaan läpi joka asiassa. Pois eläkkeet ja tuet näiltä tyypeiltä niin alkaa oireet poistua ja työ maistua. Siperia opettaa!
[/quote]TÄHÄN!!
Itse tunnen yhden joka feikkasi hullua ja pääsi kuntoutustuelle ja 22-vuotiaana eläkkeelle. Nyt kulkee ympäriinsä leuhkimassa ettei ikinä tarvii mitään tehdä ja Kela maksaa sossun kanssa kaiken elämisen eikä vuokraakaan tarvitse maksaa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:54"]
Nämä eläkeläiset voisivat ihan itse kustantaa elämisensä. Ihan liikaa nuorissa ja etenkin nuorissa naisissa näitä "pakko-oireisia" ja "paniikkihäiriöisiä" joiden todellinen ongelma on se, että kasvatus on mennyt persiillleen ja eivät arjessa ja työelämässä kestä sitä, että eivät saa tahtoaan läpi joka asiassa. Pois eläkkeet ja tuet näiltä tyypeiltä niin alkaa oireet poistua ja työ maistua. Siperia opettaa!
[/quote]
Minä uskon että minulla vaikuttaa taustalla perusturvallisuuden puute. Jos ei ole voinut rauhassa kasvaa kotonaan tasapainoiseksi niin ei sitä myöhemminkään välttämättä pysty kasvamaan henkisesti aikuiseksi jos koko ajan täytyy pelätä että joutuu kadulle tai hyväksikäytetyksi. Eli puoliksi olet oikeassa - menneisyys vaikuttaa. Töitä muuten ei yhäkään ole kaikille, joten siksi teen vapaaehtoishommia voimieni puitteissa, mutta sehän ei elätä enkä aina jaksa sitäkään.ap
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:41"] Jahas, taas yksi lusmuilija vailla laiskottelun kustantajaa ...
Eip, minulla vain ei ole henkilökohtaista tukiverkkoa tai tervettä päätä että voisin pärjätä samaan tyyliin kuin te normaalit ihmiset. Helppohan siinä on laiskaksi huudella.ap Ei se eläkkeeseen oikeuta. Olet niin nuori että joudut vielä pyörimään byrokratiassa vähintään 10 vuotta Ennenkuin Kela edes harkitsee eläkettä.
Täytyy olla oikeasti hullu, että 24 v. laitetaan työkyvyttömyyseläkkeelle. Miten se loppuelämä sitten sujuu? Sossun elätti?