Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pentulive <3

Vierailija
27.11.2021 |

Seuraa labradorinnoutajan pentujen elämää kahdeksan viikon ajan syntymästä luovutusikään asti. ❤️

https://yle.fi/aihe/a/20-10001682

Kommentit (1082)

Vierailija
801/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huvittavinta tässä pentulivessä on se. että kasvattaja jaksaa kytätä näitä kommentteja ja heti ala peukuttaa. kun ei kehu maasta taivaaseen.

moni tietämätön koiran ostaja on niin innoissaan varmastikin tästäkin livestä..... mutta mutta......

heti kasvattaja laittoi jonkun peiton ja toi vettä sekä istui siellä hetken..... boksissa... kun ihmettelin asiaa.....

kyllä asia on niin ..... että ihmiset huomaavat asiat  nopeasti.

yhdet pennut olen itse hoitanut ja siltä pohjalta sanon, että pennut ovat muutenkin koko ajan yhdessä kasassa, että ei tuo pentuboksi niin hirveän pieneltä näytä. Itse en tiedä saavatko olla päivisin esim. ulkoilla, luultavasti saavat, koska olen kahdesti nähnyt, että pennut ovat ulkona, joten varmaan ovat useamminkin olleet (en katso joka päivä). ELäinlääkäri nuokin pennut on nähnyt ja tarkistanut, joten kaipa hän tietää pentujen kasvuolotkin - ainakin meillä eläinlääkäri kysyi tarkkaan millaisessa paikassa pennut ovat ja onhan niillä tarpeeksi :pieni: boksi, se olisi parempi, koska siellä tulee pennuille turvallisempi tunne ja siellä on myös lämpöisempää. Kun kasvavat, ne pääsevät sitten itse hyppimään boksista pois (ainakin meillä boksi oli sen verran korkealaitainen, että noin 8 viikon iässä vasta pennut pääsivät itsenäisesti sieltä pois. Tuollainenkin kehittää pentua: pennun pitää itse oivaltaa ja ratkaista ongelma: miten täältä pääsee sinne minne emokin näyttää menevän. Noilla näyttää olevan kunnon ovet boksissa, en tiedä miksi, mutta luotan siihen, että on asetusten mukainen, muutenhan eläinlääkärinkin olisi pitänyt siihen puuttua.

Sehän tässä on se ongelma, että pennut ovat tuossa laatikossa lähes jatkuvasti. Pääsevät sieltä muutaman kerran vuorokaudessa pois ruokinnan ja siivouksen ajaksi kerrallaan 10-15min. Ja ihminen käy istumassa siellä 1-2 kertaa vuorokaudessa. Nyt ovat ottaneet ilmeisesti loppukirin, koska muutamana päivänä siellä on huomioitu pentuja hieman enemmän.

eli olet seurannut pentuliveä 24/7 ja tehnyt kirjanpitoa pentujen ulospääsyistä? Jos näin ja todellakin puhut faktoista, niin sinun tulee tehdä eläinsuojeluilmoitus

Eipä ole aihettailmoituksiin.  Et sitten ole nähnyt miten pennut juoksevat ulkoakin joskus  vapaaehtoisesti laatikkoon, eivätkä panikoi jos sinne nostellaan.   Kokevat laatikon mukavaksi omaksi paikaksi eikä se mikään vitriini ole vaan yläosasta avoin.  Ovat kyllä persoja huomiolle ja rapsutuksille kun ovat ihmisläheistä rotua.  Ei liene kuitenkaan tarkoituksenmukaista kiinnyttää pentuja kasvattajiinsa. Onkin varmaan kasvattajan vaikein rooli antaa pentujen olla oloissaan.  

Minua on turha lainata saarnasi kanssa, kunhan yritin tuolle trollille selittää, että jos on laiminlyöntejä, niin sitten tekemään asialle jotain virallista sen sijaan, että ulisee täällä vauvapalstalla mututuntemuksistaan. He, joilla ei ole oikeita todisteita, eivät koskaan ilmoitusta tee, niinkuin tuo henkilö, joka väitti suurinpiirtein koko ajan pentuliveä katsoneensa ja tietävänsä siksi mistä puhuu. Ei näköjään tiennyt.

Kyllähän hoito varmasti eläisuojelulain minimivaatimukset täyttää, niinkuin tuotantoeläinten kohdalla yleensä tapahtuu. Mitään ilmoitusta ei hyödytä tehdä. Pennut punnittiin äsken sen jälkeen kasvattaja istui laatikossa muutaman minuutin ja se sai riittää tälläkin kertaa. Kertokaapa te jotka olette vielä tiivimmin katsoneet liveä ja ilmeiseti tiedätte paremmin, että missä vaiheessa se pentujen runsas huomioiminen sitten tapahtuu, kun minä en sitä millään onnistu huomaamaan. Täällä väitetään, että pentuja kuuluukin huomioida mahdollisimman vähän, että eivät leimaudu kasvattajaan ja toisaalta sitten kehutaan miten pentuja on runsaasti sosiaalistettu ja vietetty aikaa niiden kanssa paljon. Miten on kumpi pitää paikkansa?

Ajattelisin siitä miten pennut käyttäytyi omistajansa luona. Sopeutuivat, olivat reippaita, leikkisiä ja yhteistyökykyisiä omistajan kanssa.  Iloisia.  Terveitä. Mitä jäi puuttumaan?

Vierailija
802/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, sinä olet varmaan niitä ihmisiä, jotka tekevät nimettömiä ja aiheettomia ilmoituksia eläinsuojeluun milloin mistäkin.

Olet ehkä SEYn tai vastaavan äärilaitaporukkaa, joka "aina tietää parhaiten".

Kamerat ovat Pentulivessä päällä 24/7.

Jos eläinsuojelulla olisi jotain sanomista, niin eiköhän tuossa ole todistetta tarpeeksi, ettei mitään sanomista ole.

Get yourself a life. :)

Olenko sanonut, että eläinsuojelulla olisi asian kanssa tekemistä? En ole näin sanonut missään kohtaa, totesinhan, että minimivaatimukset täyttyy. Tämä on vain ihan eritasoista pennun kasvatusta mitä aikaisempi pentulive, jossa rotuna oli bichon frise. Pennut olivat ihmisten kanssa samoissa tiloissa eikä jossain laatikossa ja sieltä onnistuin bongaamaan näitä kohtia paljon. Eikä tarvinnut edes kovin tiiviisti katsoa sitä. Ei sinun tarvitse kommentoida täällä kerran se ärsyttää noin paljon.

Olisi kiintoisaa saada asiantuntijoiden näkemys miten eri rotuja on paras varhaiskasvattaa.  Ei siis vain kouluttaa.  Nythän jo opaskoirakouluttaja totesi että niille on kokonaan oma jalostuslinjansa, ehkä varhaiskasvatuksessakin on eroa.  Tämän pentuliven koirat oli käyttölinjaa aktiivisiin harrastuksiin.  Tietty itsenäisyys luulisi olevan toivottua, ja mahdollisesti muuta jonka kasvattaja tietää ja jota omistajat arvostavat.  Näin ollen vaikea uskoa että pennut olisi kärsineet siten että siitä tarvitsisi olla huolissaan.  On tietysti hyvä että näistä asioista ollaan kiinnostuneita ja tartutaan epäkohtiin, arvostan, mutta nyt en näe asiaa samoilla silmillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huvittavinta tässä pentulivessä on se. että kasvattaja jaksaa kytätä näitä kommentteja ja heti ala peukuttaa. kun ei kehu maasta taivaaseen.

moni tietämätön koiran ostaja on niin innoissaan varmastikin tästäkin livestä..... mutta mutta......

heti kasvattaja laittoi jonkun peiton ja toi vettä sekä istui siellä hetken..... boksissa... kun ihmettelin asiaa.....

yhdet pennut olen itse hoitanut ja siltä pohjalta sanon, että pennut ovat muutenkin koko ajan yhdessä kasassa, että ei tuo pentuboksi niin hirveän pieneltä näytä. Itse en tiedä saavatko olla päivisin esim. ulkoilla, luultavasti saavat, koska olen kahdesti nähnyt, että pennut ovat ulkona, joten varmaan ovat useamminkin olleet (en katso joka päivä). ELäinlääkäri nuokin pennut on nähnyt ja tarkistanut, joten kaipa hän tietää pentujen kasvuolotkin - ainakin meillä eläinlääkäri kysyi tarkkaan millaisessa paikassa pennut ovat ja onhan niillä tarpeeksi :pieni: boksi, se olisi parempi, koska siellä tulee pennuille turvallisempi tunne ja siellä on myös lämpöisempää. Kun kasvavat, ne pääsevät sitten itse hyppimään boksista pois (ainakin meillä boksi oli sen verran korkealaitainen, että noin 8 viikon iässä vasta pennut pääsivät itsenäisesti sieltä pois. Tuollainenkin kehittää pentua: pennun pitää itse oivaltaa ja ratkaista ongelma: miten täältä pääsee sinne minne emokin näyttää menevän. Noilla näyttää olevan kunnon ovet boksissa, en tiedä miksi, mutta luotan siihen, että on asetusten mukainen, muutenhan eläinlääkärinkin olisi pitänyt siihen puuttua.

Sehän tässä on se ongelma, että pennut ovat tuossa laatikossa lähes jatkuvasti. Pääsevät sieltä muutaman kerran vuorokaudessa pois ruokinnan ja siivouksen ajaksi kerrallaan 10-15min. Ja ihminen käy istumassa siellä 1-2 kertaa vuorokaudessa. Nyt ovat ottaneet ilmeisesti loppukirin, koska muutamana päivänä siellä on huomioitu pentuja hieman enemmän.

eli olet seurannut pentuliveä 24/7 ja tehnyt kirjanpitoa pentujen ulospääsyistä? Jos näin ja todellakin puhut faktoista, niin sinun tulee tehdä eläinsuojeluilmoitus

Eipä ole aihettailmoituksiin.  Et sitten ole nähnyt miten pennut juoksevat ulkoakin joskus  vapaaehtoisesti laatikkoon, eivätkä panikoi jos sinne nostellaan.   Kokevat laatikon mukavaksi omaksi paikaksi eikä se mikään vitriini ole vaan yläosasta avoin.  Ovat kyllä persoja huomiolle ja rapsutuksille kun ovat ihmisläheistä rotua.  Ei liene kuitenkaan tarkoituksenmukaista kiinnyttää pentuja kasvattajiinsa. Onkin varmaan kasvattajan vaikein rooli antaa pentujen olla oloissaan.  

Tietenkin ne sinne laatikkoon menee, koska ovat leimautuneet siihen. Parempi varmaan viedä pennut kasvamaan korpeen ja ruokinta kerran viikossa, etteivät vaan leimaudu kasvattajaan.

Ei niin, vaan sopivasti omaa pentuaikaa turvallisissa oloissa ja sopivasti tottumista ihmisiin.  Turva merkitsee siksi ettei tarvitse olla aina varuillaan avoimella paikalla, vaan tuttujen sisarusten seurassa. Saa kehittää itseluottamusta eikä pelätä saalistajia.  Sekä varsinaiselle  omistaja-kasvattajalle, että pennulle itselleen on helpompaa että pentu ottaa hänet sitten  luottoihmiseksi.   Liiallinen  ihmisten hypistely pienenä voi häiritä tasapainoisen koiraluonteen kehitystä, kun emon ja sisarusten seura riirttää aluksi.    

Niin, ensimmäisiksi viikoiksi, ei koko kahdeksi kuukaudeksi.

Vierailija
804/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ne sinne laatikkoon menee, koska ovat leimautuneet siihen. Parempi varmaan viedä pennut kasvamaan korpeen ja ruokinta kerran viikossa, etteivät vaan leimaudu kasvattajaan.

Haluatko pennuille eroahdistuksen jo ensimetreillä?  Kyllä itse olisin paapomassa koko ajan ja istumassa pentulaatikossa, lihottamassa herkuilla muttei se ehkä olisikaan hyväksi, jos ne eivät jäisi mulle.  

Vierailija
805/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ja nenä.  Olisi mainiota jos ihmiselläkin olisi tuollainen tutkimuslaboratorio suoraan päässä!

Vierailija
806/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma minulle tässä on tilanpuute. Pennut ovat jo olleet muutaman viikon hyvinkin liikkuvaisia ja eivätkä voi pienessä tilassa kunnolla liikkua. Juuri kun pääsee kunnolla vauhtiin täytyy pysähtyä ja kompuroivat kopin keskellä olevaan lautaan. Ja eivät näytä kuitenkaan viihtyvän siellä kovasti pyrkivät sieltä pois. Joka päivä pitkiä aikoja noustaan seisomaan takajaloille ja hypitään ja haukutaan. Pennut ovat siellä sen verran ahtaasti ,että ainoat leikitkin mitkä onnistuu on tappelu leikit. Ja tuskin noutajan tarvitsee olla nyt mitenkään erityisen itsenäinen, ihmisen ohjauksessahan ne toimii tehtävissään.

Vierailija
807/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiintoisaa saada asiantuntijoiden näkemys miten eri rotuja on paras varhaiskasvattaa.  Ei siis vain kouluttaa.  Nythän jo opaskoirakouluttaja totesi että niille on kokonaan oma jalostuslinjansa, ehkä varhaiskasvatuksessakin on eroa.  Tämän pentuliven koirat oli käyttölinjaa aktiivisiin harrastuksiin. 

En nyt ota kantaa tähän pentuliveen, mutta yleisesti: Opaskoirakouluissa on ollut ongelmaa eläimiin kohdistuvan väkivallan kanssa, sitä valitettavasti paljastui suojelukoiratapauksen jälkimainingeissa. Ei ole sellaisia mystisiä jalostuslinjoja, joissa koirat synnynnäisesti osaavat kaiken ja ovat valmiita kouluttamatta. Niissä linjoissa voi olla enemmän sille alalle toivottuja ominaisuuksia kuin toisissa (esim. näyttelyyn raskasrakenteinen ja rauhallinen ja metsästykseen kevytrakenteinen ja energinen). Koirilta sitten poimitaan alalle sopivat ominaisuudet ja palkitaan niiden käytöstä ja houkutellaan niitä ominaisuuksia esille. Epätoivotut jätetään huomiotta, eikä niitä vahvisteta. Kaikki ovat kumminkin edelleen koiria. Ensimmäiset viikot tietysti saavat olla emon kanssa rauhassa kehittymässä, jolloin niitä ei häiritä turhaan. Jonkin verran käsittelyä on hyvä. Mitä lähemmäs luovutusikä tulee, sen enemmän asioita tapahtuu.

Vierailija
808/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. metsästyskoirilla, joiden tulee työskennellä koko metsästysporukan ja muiden koirien kanssa, on tärkeää tutustua uusiin ihmisiin ja muihin koiriin tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Tässä tapauksessa esim. metsästysporukan jäsenet voisivat käydä antamassa kokemusta vieraisiin ihmisiin. Voidaan esim. leikkiä leikkiä, jossa palkitaan lelun vieraalle luovuttamisesta. Sillonhan se palvelee tulevaa, jolloin ei haluta, että koira irvistellen ja hyökkäillen pitää saaliin itsellään. Suotta ampua hyväviettistä koiraa jos jo pentuna voidaan ohjilla siihen suuntaan, että saaliin luovuttaminen on iloinen juttu. Harrastuskoirilla, joiden tulee harjoitella, kilpailla ja vapaaehtoistyöskennellä vieraiden ihmisten ja koirien kanssa, on tärkeää, että ne saavat tarpeeksi aikaisessa vaiheessa kokemuksia. Tässä voidaan esim. totuttaa pentua erilaisiin alustoihin. Se ei ole koulutusta, vaan yksinkertaisesti annetaan leikin ohessa ja muualle kulkiessa tuntumaa, että jalkojen alla voi olla muutakin kuin lattia ja peti. Vaikka asettamalla erilaisia pintapaloja vierekkäin ja niiden yli kuljetaan muun touhun ohessa. Laumareiden tulee leimautua katraaseen ja niitä pidetään etenkin ulkomailla yleensä lampolassa. Jos eivät ole työkoiria, niin sitten kannattaa opettaa maailmaa jo varhain. Pennuille voi tehdä esim. viettejä ja vaistoja avaavia ja kehittäviä harjoituksia jo ennen luovutusikää. Noillahan oli yhtenä päivänä sorsa tutkittavana. Muuten riippuu aika paljon siitä montako henkeä omassa perheessä on, onko lasten kavereita jne. Ja siitä millainen ympäristö oma koti ja piha on (olettaen, että sitä pääsisi tutkimaan). Joissain perheissä pennut ovat enemmän mukana ja saavat todella paljon eväitä jo kasvattajan luota.

Eli hyvä kasvattaja esivalmistelee pennun ennen luovutusikää. Osa näyttelypuolen kasvattajista valmistelee pentuja seisomaan pöydällä jne. (tässäkin voi mennä liiallisuuksiin). Liiallinen kolinapaukutteluun totuttaminen on koiran hyvän kuulon takia lähinnä rangaistus. Tarkoitan nyt näitä, jotka vetävät överiksi toiseen äärilaitaan.

En nyt jaksa pitempää listaa kirjoittaa, mutta tässä pari esimerkkiä. Eikä hihnassa kävelynkään tarvitse olla kouluttamista kasvattajan toimesta, vaan yksinkertaisesti totutetaan pentua pantaan ja siitä roikkuvaan hihnaan. Onhan se myös sopimuskysymys ostajan kanssa haluaako ostaja tehdä kaiken itse. Kasvattaja voi kouluttaa vaikka ostajan mielestä väärillä metodeilla, joten varsinaista koulutusta ei toivottaisikaan. Mikä sitten on sopiva määrä? Esim. 1 kerta asiaa x voi olla liian vähän ja 6 kertaa asiaa x voi olla liikaa. Liika ja liian vähän on pahasta ja sopiva on hyvästä

Kuitenkin tärkeintä olisi se, että sekä kasvattajaa, että omistajaa kiinnostaa koiran kehitysvaiheet ja koiran päänsisäinen elämä. Se on hyvä lähtökohta ihmisen oppimiselle itselle vieraasta lajista eli koirasta. Koirahan tulee oppimaan useita ihmiskielen sanoja, mutta ihminen ei opi yhtään koirankielen sanaa. Muutamia koiraneleitä ihminen oppii tunnistamaan, mutta koiran elekieltä ihminen ei koskaan osaa matkia tai viestiä sillä tarpeeksi kattavasti. Se, että on halu ymmärtää koiraa on tärkeintä ja se, että haluaa yhteisen kommunikaation löytyvän. Tätä kommunikaatiota ja viestintäyhteyttä myös kasvattaja esivalmisteluillaan luo ihmisen ja koiran välille.

-eri

Vierailija
809/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on turha lainata saarnasi kanssa, kunhan yritin tuolle trollille selittää, että jos on laiminlyöntejä, niin sitten tekemään asialle jotain virallista sen sijaan, että ulisee täällä vauvapalstalla mututuntemuksistaan. He, joilla ei ole oikeita todisteita, eivät koskaan ilmoitusta tee, niinkuin tuo henkilö, joka väitti suurinpiirtein koko ajan pentuliveä katsoneensa ja tietävänsä siksi mistä puhuu. Ei näköjään tiennyt.

Kyllähän hoito varmasti eläisuojelulain minimivaatimukset täyttää, niinkuin tuotantoeläinten kohdalla yleensä tapahtuu. Mitään ilmoitusta ei hyödytä tehdä. Pennut punnittiin äsken sen jälkeen kasvattaja istui laatikossa muutaman minuutin ja se sai riittää tälläkin kertaa. Kertokaapa te jotka olette vielä tiivimmin katsoneet liveä ja ilmeiseti tiedätte paremmin, että missä vaiheessa se pentujen runsas huomioiminen sitten tapahtuu, kun minä en sitä millään onnistu huomaamaan. Täällä väitetään, että pentuja kuuluukin huomioida mahdollisimman vähän, että eivät leimaudu kasvattajaan ja toisaalta sitten kehutaan miten pentuja on runsaasti sosiaalistettu ja vietetty aikaa niiden kanssa paljon. Miten on kumpi pitää paikkansa?

Ajattelisin siitä miten pennut käyttäytyi omistajansa luona. Sopeutuivat, olivat reippaita, leikkisiä ja yhteistyökykyisiä omistajan kanssa.  Iloisia.  Terveitä. Mitä jäi puuttumaan?

Kokemukset ja ahaa-elämykset.

(Näitähän tuli, mutta olisi joidenkin mielestä pitänyt tulla enemmän)

Vierailija
810/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukset ja ahaa-elämykset.

(Näitähän tuli, mutta olisi joidenkin mielestä pitänyt tulla enemmän)

Onko tämä rinnastettavissa ihmislasten kasvatukseen, joita ei nykyisin pidetä aikuisten mukana esim. kotitöissä, vaan saavat vetelehtiä lastenhuoneissaan sometellen?  Että saisivat olla lapsia. Ovat sitten kuin öö aapisen laidassa kun pitäisi johonkin tarttua.  Sanoinpahan vain vaikkei tällä ollut mitään tekemistä minkään kanssa.

Vierailija
811/1082 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojanrellukat täällä vaan ❤️.

Vierailija
812/1082 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä samoja jotka tapaa olla pentulive chatissa

Vierailija
813/1082 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä samoja jotka tapaa olla pentulive chatissa

En ole kommentoinut koskaan Pentuliven chattiin, mutta luen satunnaisesti hyväntuulisia viestejä sieltä, kun satun samaan aikaan kurkkaamaan, mitä pennuille kuuluu ☺️

Katselin eilen illalla viimeksi ja pohdin, että ovatpa ne jo isoja poikia! Instassa on pennut ikuisen labradorin vieressä/kyljessä niin kuitenkin huomaa, että kasvunvaraa selvästi vielä kuitenkin on 😄

Vierailija
814/1082 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole seurannut pentuliveä lainkaan, mutta tuohon kasvatukseen liittyen.

Meillä pennut syntyy ja kasvaa olohuoneessa. Ne käyvät lampolassa, navetassa, näkevät hevosia, käyvät aktivointipuistossa, syövät monipuolisesti eri asioita (ehkäisee tutkimuksenkin mukaan tulevaisuudessa allergioita ja iho-ongelmia), ulkoilevat eri paikoissa, näkevät erilaisia ihmisiä, käyvät terveystarkissa ja silmätarkissa jne. Tutustuvat talouden muihin koiriin ja käyvät kuuntelemassa jotain treenejä, esim. toko tai agility.

Sitten reippaana mm. runsaaseen autoiluun tottuneena on hyvä lähteä 8 viikon iässä omaan kotiin.

Vierailija
815/1082 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole seurannut pentuliveä lainkaan, mutta tuohon kasvatukseen liittyen.

Meillä pennut syntyy ja kasvaa olohuoneessa. Ne käyvät lampolassa, navetassa, näkevät hevosia, käyvät aktivointipuistossa, syövät monipuolisesti eri asioita (ehkäisee tutkimuksenkin mukaan tulevaisuudessa allergioita ja iho-ongelmia), ulkoilevat eri paikoissa, näkevät erilaisia ihmisiä, käyvät terveystarkissa ja silmätarkissa jne. Tutustuvat talouden muihin koiriin ja käyvät kuuntelemassa jotain treenejä, esim. toko tai agility.

Sitten reippaana mm. runsaaseen autoiluun tottuneena on hyvä lähteä 8 viikon iässä omaan kotiin.

Hyvä juttu! Tuollaista pentujen hoidon pitäisi ollakkin. Pentuliven pennuilla nämä kohdat eivät toteutuneet kovinkaan hyvin.

Vierailija
816/1082 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku jo aikaisemmin sanoi että riitu onkin ruuti ja totta se on. Jos etsii karkki ja lumppis nimellä niin siihen kolmanneksi tulee se ruuti nimi. Laittakaas tähän jotain linkkejä asiasta!

Vierailija
817/1082 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuti nimi sopiiki aadalle hyvin🙂

Vierailija
818/1082 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku jo aikaisemmin sanoi että riitu onkin ruuti ja totta se on. Jos etsii karkki ja lumppis nimellä niin siihen kolmanneksi tulee se ruuti nimi. Laittakaas tähän jotain linkkejä asiasta!

Ei mulla ainakaan tolla nimellä tule mitään.

Vierailija
819/1082 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuti nimi sopiiki aadalle hyvin🙂

Se on RIITU.

Vierailija
820/1082 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: