Alta vai päältä; sytytät takan?
Sekin on tutkittu juttu, miten sytyttämistavalla on hiukkaspäästöihin eniten vaikutusta.
Kommentit (13)
Alta, vaikka oikeaoppinen tapa taitaa olla päältä.
Päältä. Syttyy helpommin ja paremmin.
Alta, koska syttyy helpommin ja paremmin
Riippuu täysin miten puut on pinottu. Molempia olen kokeillut.
Paras tapa oli alta. Sillin pitää olla pieniä puita ja pinottu ilmavaksi keoksi ja hyvä veto.
Päältä sytyttäessä savuttaa enemmän.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:50"]
Riippuu täysin miten puut on pinottu. Molempia olen kokeillut.
Paras tapa oli alta. Sillin pitää olla pieniä puita ja pinottu ilmavaksi keoksi ja hyvä veto.
Päältä sytyttäessä savuttaa enemmän.
[/quote]
Näin. Syttymisessä tarvitaan polttoainetta, ilmaa ja lämpöä.
Alta kun sytyttää pienistä puista kasatun ilmavan pinon, niin sytykkeiden (paperin, tuohen) tuottama lämpö lämmittää yläpuolella olevat puut nopeasti syttymispisteeseen.
Päätä jos yrittää sytyttää, niin sytykkeiden tuottama lämpö häviää hormiin, eikä juurikaan lämmitä niitä sytytettäviä puita -> saa sytyttää moneen kertaan ennen kuin lähtee, ja silloinkin lämmön pitäisi lämmittää alapuolella olevat puut (väärä suunta)
Alta kun ylläolevalla tavalla sytyttää, niin syttyy kerralla.
Aikalailla pöhköjä ohjeita tehdään jossain korkeakoulussa missä ei varmaan ole takkaa ikinä edes nähty. Muutamalla nokihiukkasella ei ole mitään merkitystä kenellekään.
Kuten #9, sytytän takan alta pienillä puilla ja sytykkeillä. Mukaan reilusti ilmaa niin syttyy nopeasti.
Olen tottunut sytyttämään akan takaapäin mutta kyllä alta/päältäkin käy.
Sytytyspala päälle ja alle. Niitten välille muodostuu imu joka sytyttää parhaiten puut.
Päältä tietysti. Palaa pidempään ja tulee vähemmän nokea ja tuhkaa. Toki puiden oikeinlainen asettelu tarkempaa hommaa, kuin alta sytyttäessä, mutta syttyy kyllä kerrasta.
Ilmavasti keskeltä, pääasia palamisen kannalta, että sitä takkaa tai muutakaan pesää ei tungeta liian täyteen ja tiukkaan vaan että se saa kunnolla ilmaa palamiseen ja veto säädetään sitten pellillä sopivaksi.
Alta. Tiiän kyllä.