AMK-insinööriksi. Lukion vai amiksen kautta?
Olen siis ysillä oleva tyttö, ja tavoitteena ja toiveena on lukea ympäristötekniikkaa.
Sinne pääsisin kumpaa kautta vain kun teen opintoni hyvin, mutta lukiossa pärjääminen huolettaa. Olen erittäin huono ruotsissa (sain nelosen / ehdot viime vuonna) ja pelkään etten edes läpäise kursseja. Lisäksi en oikeastaan tykkää lukioaineista muuta kun liikunnasta ja fysiikasta. Amis olisi siis mielenkiinotisempi vaihtoehto opintojen kannalta. Tosin lukiossa saisi paremman pohjan matematiikkaan ja paljon enemmän fysiikkaa :/
Amisaloista opiskelisin varmaan sähkö- tai rakennusalaa, ja jälkeen mainitussa hieman mietityttää fyysinen pärjääminen. Lisäksi miesvaltainen ala, esiintyykö syrjintää tai väheksyntää? Ottavatko pojat kaveriksi ? Onko vähemmistösukupuoleen kuulumisesta haittaa? Minulle on tärkeää että voin kokea kuuluvani tasavertaisena porukkaan. Lukiossa olisi tyttöjä enemmistö, ja sikäli sosiaalisesti varmaan helpompaa, mutta muuten amis houkuttelee enemmän.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:56"]
Mikä numero sinulla on matematiikasta ja fysiikasta?
[/quote]
10, mutta ei noi mua huoleta, ruotsi huolettaa. Mä olen sellainen että en opi mitään lukemalla, tai kuuntelemalla vaan pitää tehdä asioita ja olla motivaatio. Enkkua tulee kuultua ja käytettyäkin mutta ruotsia ei missään, ja multa puuttuu se pohja kun se meni huonosti alusta lähtien. En siis oikeasti osaa yksinkertaisimpiakaan fraaseja, seiskaluokalla ei tullut opeteltua ja nytkin vaikka yritän niin en oikein saa omaksuttua sitä kieltä eikä se oikeastaan kiinnostakaan kauheasti, on niin vaikea motivoitua tohon. Olen koettanut nyt alkaa harjoitella siltikään ei tullut viime kokeesta 6- parempaa :( ja lukiossa kun tuo tahti kiristyy niin en mä pärjäisi, se taitaa olla vaan fakta. Kaksoistutkinto voisi ehkä olla ok:/
-AP
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:56"]
Mikä numero sinulla on matematiikasta ja fysiikasta?
[/quote]
10, mutta ei noi mua huoleta, ruotsi huolettaa. Mä olen sellainen että en opi mitään lukemalla, tai kuuntelemalla vaan pitää tehdä asioita ja olla motivaatio. Enkkua tulee kuultua ja käytettyäkin mutta ruotsia ei missään, ja multa puuttuu se pohja kun se meni huonosti alusta lähtien. En siis oikeasti osaa yksinkertaisimpiakaan fraaseja, seiskaluokalla ei tullut opeteltua ja nytkin vaikka yritän niin en oikein saa omaksuttua sitä kieltä eikä se oikeastaan kiinnostakaan kauheasti, on niin vaikea motivoitua tohon. Olen koettanut nyt alkaa harjoitella siltikään ei tullut viime kokeesta 6- parempaa :( ja lukiossa kun tuo tahti kiristyy niin en mä pärjäisi, se taitaa olla vaan fakta. Kaksoistutkinto voisi ehkä olla ok:/
-AP
[/quote]
Sama juttu paitsi toisinpäin, menin lukioon kielten perässä enkä saanut nyt kemiaa läpi, kauhulla odotan fysiikkaa.
Tsemppiä mitä sitten päätätkään.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:57"]
Opiskelin amiksessa sähköpuolen, koen siitä olleen hyötyä paljon insinööriopinnoissa (tuotantotalous), vaikka ala oli hyvin erilainen. Ammattiopinnoissa pärjäsin paremmin kuin lukiopohjaiset, ja ammattiopinnothan ne tärkeämmät on kuin peruskurssit! Syrjintää en ole kummassakaan kokenut ollenkaan, sillä opiskelin ahkerasti ja olin tosissani. Suosittelen amista, voit kysyä jos voisit käydä esim. aikuislukiossa lisää tuota ruotsia vaikket yo:ksi aiokkaan. Jep, nainen se minäkin ja neuvon että rohkeasti vain alalle joka oikeasti kiinnostaa!
[/quote]
Miksi ihmeessä ruotsia iltalukiossa? Lukisi iltalukiossa mieluummin niitä amk:ssa tarvittavia aineita: matematiikkaa ja fysiikkaa (ja kemiaa?)
"Olen erittäin huono ruotsissa (sain nelosen / ehdot viime vuonna) ja pelkään etten edes läpäise kursseja."
Tässä huomaat nyt käytännössä, millainen takapajula ja sadistinen valtio Suomi on kansalaisiaan kohtaan. Monella on stopanneet opinnot pakkoruotsitukseen, josta ei ole missään muualla hyötyä, kuin jossain pohjanmaan ja uudenmaan rannikoilla.
Mikään muu itsensä demokraattiseksi ja edistykselliseksi esittelevä Euroopan valtio ei pakota kansalaisiaan opiskelemaan kieltä, jota maassa puhuu viiden %:n vähemmistö.
Tämä vie aikaa muiden kielten opiskelulta, toisekseen, ylivoimainen enemmistö ei tarvitse ruotsia elämässään.
Jo järki sanoo, että jos kieltä puhuu viisi % väestöstä, niin loppua 95% ei voi pakottaa opiskelemaan sitä.
Olisi eri asia, jos kieltä puhuisi vaikka 30% väestöstä.
Ei kannata antaa ruotispaskan pysäyttää opintoja joten älä valitse amista vain sitä välttääksesi.
Jos taas haluat amikseen muistakin syistä kun vaan ruotsia pakoillaksesi niin go for it. AMK-insinööriksi pääsee oikein hyvin sieltäkin :)
olisko ammattilukio mahdollinen? kaksoistutkinnossa saisit lukea fysiikkaa ja matematiikkaa. ruotsia ei olisi pakko kirjoittaa eikä kai edes käydä kursseja kuin korkeintaan muutama.