Vinkkejä puliakkamaisen ihon hoitoon...
En oikeasti käytä alkoholia tai muutenkaan päihteitä. Sokeria menee suklaapatukan verran viikossa.
Iho on kauhea, punoittava ja katkenneita verisuonia, ihonalaisia näppyjä poskilla ja hilseilevä otsa. Aamulla suihkusta tullessani totesin näyttäväni ihan puliakalta tummanpunaisine poskineni. Jotain täytyisi tehdä.
Kommentit (57)
Mua kanssa huijattiin myymällä tuota Whamisaa herkälle iholle. Koko naama meni ihan tulipunaiseksi niistä hajusteista. Olen sitten käyttänyt sitä vartalovoiteena ettei ihan hukkaan mennyt kallis rasva.
Vierailija kirjoitti:
Mua kanssa huijattiin myymällä tuota Whamisaa herkälle iholle. Koko naama meni ihan tulipunaiseksi niistä hajusteista. Olen sitten käyttänyt sitä vartalovoiteena ettei ihan hukkaan mennyt kallis rasva.
"Tuotteiden tuoksuja on päivitetty ja esimerkiksi kaikki kasvovedet ja kasvovoiteet ovat nyt vapaita allergeenejä sisältävistä hajusteista (Whamisan tuotteissa näitä hajusteita ovat olleet limonene ja linalool, sy-voiteessa myös citronellol)"
Epäilen punoituksen aiheuttajaksi noissa tuotteissa olevia aktiiviaineita, iho olisi varmasti rauhoittunut ja tottunut parin käyttökerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama ongelma. Ihotautilääkärille en haluaisi mennä, koska en halua pilata suolistoani antibioottikuurilla tai muulla lääkityksellä.
Jouduin hiljattain syömään ab-kuurin hampaanpoiston yhteydessä ja samalla vuosia vaivanneet iho-oireet katosivat. Vatsa ei kärsinyt, vaikka olen todella herkkävatsainen. Nappikuurin päätyttyä punoitus uhkasi palata, joten olen omin päin jatkanut alun perin ihan muuhun vaivaan määrätyn antibiootti-hydrokortisonivoiteen käyttöä kasvoilleni, ja sillä iho-oireet on pysyneet poissa.
Omalle punoittavalle ja hilseilevälle kasvojeni iholle muuten parhaiten sopineet tuotteet mitä olen löytänyt ovat olleet: Garnierin Pure Active 3in1 valkosavikuorinta päivittäiseen pesuun ja sitten kosteutukseen geelimäinen Xyliderm-voide apteekista
Mitä sitten, kun tämä voide loppuu? Olet vaan hoitanut oiretta ja aiheuttaja on kaiken aikaa olemassa. Kortisonia ei suositella pidemmäksi aikaa, saati antibiootti on hyväksi jatkuvassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi muiden hyväksi kokemat kosmetiikkatuotteet. Millä kosteutatte ja pesette kasvonne?
Pesen ceraven tuotteilla. Kokeiltuja ja hyväksi havaittuja on ainakin https://www.yliopistonapteekki.fi/cerave-hydrating-cleanser-236-ml-76836 ja https://www.yliopistonapteekki.fi/cerave-foaming-cleanser-236-ml-76841. Nyt talveksi siirryn tuohon ekaan.
Kosteutukseen käytän hoitovesien ja seerumeiden kerrostamista joka toimii mulla erinomaisesti, mutta av:lla siitä saa vaan alapeukkuja joten en vaivaudu niitä luettelemaan. Pelkkä voide ei minulle ole riittävä. Päällimmäiseksi kuitenkin laitan tällä hetkellä joko tätä https://kokoskin.fi/tuote/benton-snail-bee-high-content-steam-cream/ (yöksi) tai https://www.yliopistonapteekki.fi/cerave-facial-moisturising-lotion-52-… (päivällä)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi muiden hyväksi kokemat kosmetiikkatuotteet. Millä kosteutatte ja pesette kasvonne?
Itse pidän tästä:
Niasiiniamidijauhe + kamomillavesi + aloegeeli tai/ja jokin laadukas, puhdas kasvoöljy (esim. Jojoba).
Niasiiniamidi rauhoittaa, vähentää punoitusta ja korjaa. Kamomillavesi on antioksidanttinen, kosteuttava ja rauhoittava. Aloe myös. Tässä yhdistelmässä ei ole mitään ylimääräistä, ei hajusteita eikä emulgaattoreita. Kaikki neljä yhteen sekoitettuna tuottavat vähän Deep rich tonerin kaltaisen seerumin, joka jättää ainakin oman ihon rauhalliseksi, raikkaaksi ja ravituksi. Vaatiihan se sekoittaminen vähän vaivaa, mutta itse koen lopputuloksen olevan sen arvoinen ja teen sen tosi mielelläni. Muuta en siis sen päälle laitakaan, paitsi aamuisin aurinkovoiteen.
https://www.ruohonjuuri.fi/products/alteya-organics-kamomillavesi-chamo…
https://www.stockmann.com/the-ordinary-niacinamide-powder--niasiiniamid…
https://www.life.fi/epages/life.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/HLT/Product…
Ja esim. https://www.life.fi/epages/life.sf/fi_FI/?ObjectID=14096023
(Tässä viimeisessä on kiva, tuotteen hyvin säilyttävä pullo.)
Aurinkovoiteista mielestäni parhaita ovat kemiallisista La Roche-Posayn Anthelios Invisible fluid SPF 50+ ja fysikaalisista Bybin Day defence SPF 30. Fysikaalinen aurinkovoide on periaatteessa paras herkälle iholle ja muutenkin turvallisin, mutta itse en jostain syystä saa kaikenlaisista yrityksistä huolimatta poistettua fysikaalista aurinkosuojaa kunnollisesti tuplapuhdistuksellakaan, joten olen olen luovuttanut sen suhteen.
Ihon pesuun olen tykännyt käyttää Mujin puhdistusöljyä tai Taigan puhdistusöljyä. Taiga on manteliöljyn vuoksi vielä rauhoittavampi (+ kotimainen). Tykkään myös Ceraven kevyesti kuorivasta SA smoothing cleanserista ja konjakkisienistä. Tätä käytän puhdistusöljyjen jälkeen ja aamuisin.
Kaikki tuotteet ovat hajusteettomia. Se on todella tärkeää. Itsellänikin iho on ärtynyt Frantsilan kehäkukkaöljystä sen sisältämän kahden eteerisen öljyn vuoksi, vaikka käyttäisin sitä muuten tosi mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Käytätpä melko runsaasti tuotteita, ja tuo laventeli on hyvinkin ärsyttävää yhtään herkälle iholle. Karsisin tuotteet puhdistusaineeseen ja voiteeseen.
Olen ihotautilääkärillä laseroittanut verisuonia ja punaisuutta, mutta tulivat kahdessa päivässä takaisin. Sain sieltä myös voiteita, jotka vain pahensivat tilannetta. Paras apu itselleni ylimääräisten ihonhoitotuotteiden poisjättäminen ja meikkaamattomuus. Jos olisin ymmärtänyt jättää kosmetiikan ennen ihotautilääkärille menoa, olisi ihoni todennäköisesti vähemmän puliakkamainen nykyisin.
Vielä tärkein juttu, josta Suomessa viisveisataan: aurinkovoide. Aina eikä vain silloin kun otetaan aurinkoa. Ellei ympäri vuoden, niin viimeistään helmikuusta lähtien, kun aurinko alkaa näkyä.
What? Poistatit katkenneita pintaverisuonia ja punaisuutta laserilla , mutta ne tuli kahdessa päivässä takaisin? Onko jollakin muulla käynyt näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätpä melko runsaasti tuotteita, ja tuo laventeli on hyvinkin ärsyttävää yhtään herkälle iholle. Karsisin tuotteet puhdistusaineeseen ja voiteeseen.
Olen ihotautilääkärillä laseroittanut verisuonia ja punaisuutta, mutta tulivat kahdessa päivässä takaisin. Sain sieltä myös voiteita, jotka vain pahensivat tilannetta. Paras apu itselleni ylimääräisten ihonhoitotuotteiden poisjättäminen ja meikkaamattomuus. Jos olisin ymmärtänyt jättää kosmetiikan ennen ihotautilääkärille menoa, olisi ihoni todennäköisesti vähemmän puliakkamainen nykyisin.
Vielä tärkein juttu, josta Suomessa viisveisataan: aurinkovoide. Aina eikä vain silloin kun otetaan aurinkoa. Ellei ympäri vuoden, niin viimeistään helmikuusta lähtien, kun aurinko alkaa näkyä.
What? Poistatit katkenneita pintaverisuonia ja punaisuutta laserilla , mutta ne tuli kahdessa päivässä takaisin? Onko jollakin muulla käynyt näin?
Vaikea uskoa.
Noissa kaikissa tuotteissa mitä käytät, on eteerisiä öljyjä. Ne pahentaa juurikin punoituksia ja ihonalaisia näppyjä.
Mulla oli sama, sitten sain kauhean ripulin (vasikkojen virusripuli) ja olin 2 viikkoa nestedieetillä.
Ihoni oli parempi kuin koskaan. Uteliaana aloin syömään systemaattisesti ylös kirjaten eri ruoka-aineita ja seurasin ihon kehitystä. Tadaa! Vehnä aiheutti minulle tuon! Joten kannattaa sitäkin kokeilla. Voihan se olla joku muukin ruoka-aine, esim lehmänmaito tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Couperosa.
Tiedän että on couperosaa, mutta miten sen saisi paremmaksi?
-ap
Ikävä vaiva. Minulla ihan sama, kuiva iho ja tuota couoerosaa.
Siinä on myös se ruusufinni, johon saat lääkäriltä voiteen. Varmasti ihan yleislääkärillekin riittää.
Voiteen nimi on Rosazol ja sitä saa apteekista. Tarvitset siihen reseptin.
Ne rasvat ei kokonaan auta, mutta tuo on hyvä.
Ei kannata kaikenmoisia ns ihmevoiteita ostella, mitkä täynnä hajusteita ja mitä lie. Detria arbutin tuotteet apteekista on juuri punoittavalle couperosa iholle. Sarjasta löytyy puhdistus, kosteutus ja hoitavat tuotteet.
Kuulostaa ihan ihosairaudelta, sellaiselta johon ei itse juuri voi vaikuttaa. Oletko ihopolin asiakas?
Tietyt reumasairaudet näkyvät myös mm ihossa kuvaamallasi tavalla.
Itsekin olen kärsinyt pitkään couperosa ja ruusufinnin aiheuttamista ihovaivoista. Mistään voiteista en ole saanut pysyvää helpotusta ja kokeillut useampia lääkärinmääräämiä lääkekuureja, mutta niistä on ollut lopputuloksena ihon allerginen reaktio. Löysin suosittelujen kautta avuksi E-light hoidon ja todella ihmeissäni olin ensimmäisen hoitokerran jälkeen kun huomattava punoitus ja ruusufinnioireilu oli vähentynyt merkittävästi. Hoito oli hintavampi, mutta kaikkiin hoitovoiteisiin ja lääkkeisiin menneiden rahojen arvoinen. Tämä kokemus oli Sointu Studiolla Lahdessa.
Puhdas vaseliini on ainoa mikä ei ärsytä couperosaa.
Jätä öljyt kosmetiikasta pois, ne eivät yleensä sovi ruusufinnistä kärsiville. Sen sijaan vesikosteutusta paljon.
Omat suosikkini: puhdistus: Juice Beauty Stem Sellular Cleansing Oil, Novexpert herkän ihon puhdistusmaito, Laponie of Scandinavian puhdistusgeeli.
Kosteutus: Urang kasvovesi, Urang True Rose Repair Essence, Frantsilan kehäkukkavoide, Suki Balancing Facial Oil.
Lue mitä Katja Kokon blogissa kerrotaan rosaceasta. Laponie of scandinavia olisi varmasti hyvä sarja sinulle, kuten joku jo ehdottikin.