Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asentohuimauksesta tietävät!!!

Vierailija
22.02.2015 |

Minulla on ollut oireita jo 6 viikkoa. Tiedän että voi kestää kolmekin kuukautta ennen kuin on kunnossa :( Olen tehnyt liikkeitä joka päivä mutta ei vaan helpota. Joudun heräämään aamuisin tosi aikaisin ilkeän tunteen takia ja siitä sitten alkaa taistelu olotilan kanssa. Yleensä vatsa on ihan sekaisin monta tuntia ja paha olo on kamalaa. Joudun kävelemään tosi varovaisesti ja tekemään hitaita liikkeitä. Päätä en kääntele sivuille. Sain närästyslääkkeetkin tän huonon olon takia. Paino on laskenut jokusen kilon näiden viikkojen aikana. Syöminen kun ei ole kivaa.

Sitä ihmettelen että miten päivät voivat olla niin erilaisia. Välillä oireet helpottavat niin että pystyn jotain varovaisesti tekemäänkin, ruoka maistuu tms. Mutta sitten voi taas tulla ihan kauhee olotila. Tila voi vaihtua päivän aikana moneen kertaan. Tai sitten väliin mahtuu jokunen siedettävä päivä ja sitten taas tulee päivä että olen vessassa jatkuvasti ja yritän vain kestää. Kuuluuko tähän sairauteen tämmöset vaihtelut? Alan olla niin loppu ja epätoivoinen :( Parantuuko tästä koskaan..

Kiitos jos joku vastaisi!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostellaan vielä jos joku vastailisi. Mua alkaa todellakin jo ahdistaa ja itkettää tämä olo :( Miten vielä jaksan tätä, en tajua... Heräsin taas tosi aikaisin aamulla ja siitä se huono olo taas alkoi. Olisi väsyttänyt, olisin halunnut vain nukkua mutta milläs siinä nukut kun tasapaino ei ole normaalin tuntuinen ja mahassa alkaa kiertää.

ap

Vierailija
2/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuosien ajan ollut asentohuimaus ja tuo kuulostaa juurikin siltä. Sun pitää vaan tehdä niitä asentoharjoituksia sinnikkäästi, jopa siihen pisteeseen, että oksennat (ota ämpäri viereen). Se on valitettavasti ainoa joka auttaa.

Etsi siis sellainen pään asento, jossa sua huimaa ja oksettaa eniten. Ole siinä niin pitkään kuin olotila antaa myöten. Toista useita kertoja putkeen, useina päivinä.

Mikäli haluat välttyä jatkossa noilta kohtauksilta, niin tee liikeharjoituksia säännöllisesti. Yksi mikä mulla on myös auttanut, on sellainen pieni hierontalaite (breo), jolla hieron makuuasennossa ohimoita ja päätä säännöllisesti korvien ympäriltä. Se tärisee sen verran, että uskoakseni sakkaa ei pääse kertymään samalla vauhdilla korvaan. Näin kuvittelen ja on se kyllä auttanutkin, jos on huimausta tuntunut.

http://www.terve.fi/hyvanlaatuinen-asentohuimaus/hyvanlaatuinen-asentohuimaus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, tiedän tunteesi. Sairastin itse jotain virusperästä tautia koko viime syksyn joka vei tasapainon. Onko sulla oireet alkaneet millä tavalla, flunssan jälkeen vai muuten? Mulla olo alkoi helpottaa 13 viikon jälkeen, 8 viikon jälkeen alkoi selkeä nousukausi. Itkeskelin myös tuota oloa päivittäin, joten toivotan sinulle paljon voimia ja uskoa tulevaan. Tee vaan sitkeästi niitä adentoharjoituksia, ne ei ainakaan pahenna oloa. Sulla voi olla sisäkorvassa myös jokin lievä vestibulaari tulehdus, joka aiheuttaa huimausta. Huimaus on siitä ikävä vaiva, että se saattaa jäädä hetkeksi myös ikäänkuin päälle, eikä siihen oikein auta muu kun lepo. Paljon voimia ja takuulla paranet tuosta! Nyt vain taistelutahtoa ja ajatus siitä pinnalle, että se mitä nyt koet on vain väliaikaista ja suunta on parempaan vähitellen!!!

Vierailija
4/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä :) Olette ihania ihmisiä! Jotenkin tässä pitää kait vain kestää vaikka en pysty tällä hetkellä edes uskoa että tämä loppuisi joskus. Mulla ei ollut flunssaa kun oireet alkoivat. Se oli vain yksi yö kun heräsin hiestä märkänä ja pää oli ihan sekaisin, silloin luulin kyllä kuolevani. Sitä kesti vain muutaman tunnin ja oireet helpottivat. Sitten meni noin viikko ja sama toistui yöllä. Muistan sen miten käänsin päätäni ja maailma meni sekaisin. Siitä sitten olo jäi päälle ja ravaaminen lääkärissä alkoi. Ekalla käynnillä ei edes tiedetty että mistä on kyse. Noita liikkeitä aloin tekemään vasta pari viikkoa siitä kun ekat kohtaukset olivat tulleet. Aamuisin en pysty liikkeitä tehdä ollenkaan kun vatsa on tosiaan löysällä.

Mites, jos niitä liikkeitä tekisi läpi vuoden niin voisiko auttaa ettei tulisi takaisin sama vaiva? Mutta millaisia liikkeitä pitäisi sitten tehdä. Nythän mulla on tuo oikea korva se "sairas" ja sen mukaan aloitan liikkeiden tekemisen. Entäs kun ja jos olo helpottaa niin jatkanko samalla tavalla? Voihan se sakka tulla vasempaankin korvaan.

ap

Vierailija
5/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskalihaksille jumppaa niin häviää väärin diagnosoidut Merieren taudit. Nim. kok. löyt.

Vierailija
6/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, sun on vaan pakko, siis pakko, olla sillä oikealla kyljelläkin vaikka kuinka tekee pahaa. Miten ihmeessä voit tehdä ne liikkeet oikein jos et ole sillä kyljellä ??

Ja, joo, olen kärsinyt kyseisestä vaivasta 3 kk putkeen. Yleensä se tulee niskaoireiden mukana. Eli käy hierojalla ja yiritä saada niskasi kuntoon. Auttaa myös asentohuimaukseen.

Kun sen vaivan kerran saa riesaksi niin siihen on aina taipumus.

Vierailija
7/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia liikkeitä:

Pään kallistusta sivuille, toisessa kädessä 4 kg puntti.  Lattialla selinmakuulla kädet niskan taakse, pientä liikettä.  Myös takaraivosta ote ja venytyksiä varoen.

Jos on ystävä, hän voi vetää niskaa pyyhkeellä.

Nämä auttaa tension neck-oireisiin, krooniseen huimaukseen ei auta muu kuin odottaa, kohtaus menee ohi.

Vierailija
8/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17? Liikkeitä tehdessä ei pidä olla oikealla kyljellä. Vain päätä pitää kääntää oikealle. No, joo se on hirveetä mutta kyllä tekee pahaa kääntää päätä toiseenkin suuntaan liikesarjaa tehdessä. Sängyssä nukkuessa en käänny yhtään oikealle kyljelle. Niskavaiva on ollut pitkään. Ongelma on siinä että niskaa ei voi hieroa taikka painella yhtään! Jos siihen koskee niin taju meinaa lähteä. Ja olo on hirveä pidemmän aikaa. Kokeiltu monta kertaa fysikaalisessa ja todettu että ei tule mitään. Ja lääkäri sanoi samaa että ei saisi hieroa kun oireet tulevat niin voimakkaana. Tarkemmin ei ole niskaa vielä kuvattu, kulumia on mutta muusta en tiedä. Rauhallista venyttelyä ja jumppaa yritän tehdä. Paitsi nyt on aika hankalaa mitään tehdä ja niska on tietty entistä enemmän jumissa.

ap

Vierailija
9/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menieren tauti?

Vierailija
10/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen on asentohuimaukseksi määritellyt. Kuulostaa menieren taudilta.

Vierailija
11/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. Ensiavussa lääkäri teki tämmösen diagnoosin. Ja korvalääkäri oli samaa mieltä kun kallisteli mua eri asentoihin. Näistä lääkärikäynneistä on kulunut aikaa jo jokunen viikko. Mulla ei kuulemma ole tyypillisiä menierin oireita. Ei soi huimauksen aikana korvissa eikä kait ole kuulokaan mennyt huonommaksi. Jotain tukkosuutta ja soimista korvissa on välillä mutta eikös vähän kaikilla ole joskus korvissa oireita? Ja sanotaan nyt että niskani on ollut melkoisen jumissa jo pidempään. Lääkäri sanoi että niskasta myös tulisi näitä oireita...

Tietääkö joku että näkyykö menier esim. päästä otetuissa magneettikuvissa? Onko korvakäytävät, nesteet sillon ihan ok? Juu, varmaan tyhmä kysymys.

ap

Vierailija
12/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
13/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni asentohoito ei auta, joten sain lääkitykseksi Betasercin mikä tekee elämästä siedettävämpää. Lääkityksen kävin pyytämässä kun maailma keinui neljättä kuukautta putkeen...

Vierailija
14/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassa korvassa? Vai onko molemmissa?

Minulla on vain vasemmassa ja aina oireiden ilmestyessä nukun vain oikealla kyljellä. Toimii.
Nimim. Vuodesta 2002 sairastanut.

Vierailija
15/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, siis jotain lääkitystäkin olemassa? Ei mulle sanottu että onko toisessakin korvassa mut ainakin kait tuossa oikeassa vikaa. En voi kääntyä sängyssä nukkueassa oikealle kyljelle ollenkaan. Muuten tulee hirveä olo :( Miten, onko teillä kokemusta tästä että oireet vaihtelee laidasta laitaan? Miten pärjäätte arjessa? Onneksi minulla on perhe joka on auttanut tosi paljon kun en voi ajaa autoa, aina ei ruokaa pysty laittamaan, siivoamaan jne.

ap

Vierailija
16/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menieren taudin kohtaukset ovat lyhyitä, tulee rajuna ja kestää yleensä vain muutaman tunnin. Silloin yleensä voimakasta pahoinvointia myös. Tähän sairauteen liittyy aina kuulonaleneminen sairaassa korvassa, joka huononee aina kohtausten myötä. Kohtauksen aikana korva yleensä humisee/soi tms.

Aloittajan oireet eivät viittaa mielestäni Menieren tautiin, vaan nimenomaan asentohuimaukseen. Hänelle tehdyissä kallistus-testeissäkin on huimausoire ilmeisesti tullut esiin, ja sillä asentohuimaus nimenomaan diagnosoidaan.

Itselläni asentohuimaus iski ensimmäisen kerran parikymppisenä ja silloin ensimmäisellä kertaa se olikin rajuinta. Pelkäsin kyseen olevan jostakin vakavasta. Lähdin poikaystävän taluttamana lääkäriin kun ensin olin vuorokauden verran maannut silmät kiinni sängyssä yhdessä ja samassa asennossa. Vessaan konttasin välillä oksentamaan. Pään kääntäminen sivulle tai ylös /alas katsominen saivat välittömästi aikaan maailman kieppumisen villisti ympäri parinkymmenen sekunnin ajan. Tällöin lääkäri meinasi, että minulla oli tasapainoelimen tulehdus ja kirjoitti antibiootit... Vaiva kesti kuitenkin tuolloin lähemmäs puoli vuotta kaikenkaikkiaan, sen kanssa vain oppi vähitellen elämään. Rajuin vaihe meni ohi kolmessa päivässä suunnilleen. Seksiä harrastaessa tuo oli kaikista ikävintä, se kun on laji jossa ei oikein voi keskittyä pitämään päätään paikallaan. :)

Tuosta on aikaa jo kymmenen vuotta. Nykyisin asentohuimaus vaivaa vuosittain ehkä kerran ja oireet kestävät parisen viikkoa. Siihen siis tottuu, enää ei okseta vaikka huone kieppuukin huimasti ympäri. Yleensä tämä iskee yön aikana siten, että aamulla herätessä toteaa hyvin äkkiä että kaikki ei olekaan ihan normaalisti, kun kääntyy sängyssä kyljelleen :D

Ei tulisi mieleenikään enää nykyisin mennä esim. huvipuiston laitteisiin :D Olen kuullut, että ihmiset joilla tasapainoelimen kanssa ongelmaa, ovat samoja jotka kärsivät matkapahoinvoinnista. Matkapahoinvointi johtuisi siis osittain samoista syistä/ tekijöistä kuin asentohuimaus. Siis siitä, että näköaistin ja tasapainoaistin tuottama informaatio on ristiriidassa keskenään. Minulla ollut matkapahoinvointia siitä asti kun tämä asentohuimauskin alkoi. Ilmenee tosin vain linja-autossa/ takapenkillä tms.

Itse olen hyvin huonosti toteuttanut niitä liikkeitä millä tätä asentohuimausta voi itse hoitaa... Ne tuntuvat niin inhottavilta tehdä silloin kun huimaa, mieluummin odotan että vaiva menee itsestään ohi. Minulla tämä ei siis nykyisin ole kovinkaan invalidisoivaa enää, ei ole ollut parin ensimmäisen huimausjakson jälkeen.

Vierailija
17/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei varsinaisesti pyöri silmissä vaan se on sellaista ehkä sivulta toiselle menevää tunnetta, huimausta. Ihan paikallaan pitää kuitenkin olla esim. sängyssä. Kävellessä saa ottaa tukea seinistä. Mitään nopeita liikkeitä ei voi tehdä eikä päätä tosiaankaan käännellä noin vain sivulle, alas taikka ylös. Oma pää ei tunnu omalta vaan ihan tukkoiselta ja tulee se kamala paha olo ja heti välittömästi vatsa menee kuralle. Mullakin on autossa pahaa oloa, etenkin jos on mutkikas tie. Huvipuistoissa ei mihinkään laitteisiin voi mennä. En edes lapsena ole pyörimistä sietänyt...

Lohdullista kuulla että kohtalotovereita löytyy. Kiitos kun olette vastailleet :)

ap

Vierailija
18/29 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kaikki lääkärit tutkia että missä kaarikäytävässä se sakka on? Että tulee sitten varmasti oikeanlaiset liikkeet mitä potilas tekee kotonaan.

Vierailija
19/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentohuimaus ei johdu niskavaivoista. Niskavaivat voivat kyllä muutoin aiheuttaa huimausta. Jos sulla todella on diagnosoitu asentohuimaus niin siihen ei auta kuin nuo linkkien takaa avautuvat harjoitukset. Huomaa kyllä, että ne jotka eivät tiedä mitä tuo sakan kertyminen korvaan aiheuttaa, eivät ymmärrä mitään asentohuimauksesta. Jos teet noita liikeharjoituksia läpi vuoden voit välttyä hyvinkin huimaukselta. T.13

Vierailija
20/29 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:42"]

Asentohuimaus ei johdu niskavaivoista. Niskavaivat voivat kyllä muutoin aiheuttaa huimausta. Jos sulla todella on diagnosoitu asentohuimaus niin siihen ei auta kuin nuo linkkien takaa avautuvat harjoitukset. Huomaa kyllä, että ne jotka eivät tiedä mitä tuo sakan kertyminen korvaan aiheuttaa, eivät ymmärrä mitään asentohuimauksesta. Jos teet noita liikeharjoituksia läpi vuoden voit välttyä hyvinkin huimaukselta. T.13

[/quote]

No, AP kertoi että myös niskavaivaa on ollut pitkään. Todennäköisesti nyt kyseessä niskavaivan ja asentohuimauksen yhdistelmä. Tokihan niitä kumpaakin täytyy silloin hoitaa. Itsellänikin on joskus ollut niska niin jumissa, ettei huimauksen vuoksi kävelemään pysty ja laatta lentää, asentohuimausta taas ei. Hoidettu lihasrelaksantti-injektioilla ja tableteilla, sekä fysioterapeutin vastaanotolla. Voin vaan kuvitella miten paska tilanne on, jos kärsii kummastakin samanaikaisesti!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme