Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 17v kuparikierukan?? V*tuttaa popsia hormonallisia, kondomi ei käy

Vierailija
21.02.2015 |

Olen siis ollut vakisuhteessa 3v, joista 2v syönyt e-pillereitä. Ne on sopinut ihan ok, mutta viime aikoina (ehkä viimeisen puolen vuoden aikana) on alkanut tuntua siltä, että mikään ei kiinnosta, olen aina alakuloinen ja itkuinen, pienestäkin vastoinkäymisestä tekisi mieli hakata päätä seinään.. Iho on myös alkanut rasvoittua ja kukkia, vaikka ennen ei ole ollut mitään. Haluaisin siis vaihtaa ehkäisymuotoa, ja kuparikierukka olisi ihanteellinen, koska siinä ei ole ylimääräisiä hormoneja. Kondomin käyttö ei ole vaihtoehto, en jaksa sitä kuumotusta hajonneesta kumista/ ainaista paikalleen rämpläämistä ennen seksiä. Ainoa vaan, että kierukkaa ei taideta näin nuorelle laittaa..? Kokemuksia, neuvoja?:/

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia!

Vierailija
2/16 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi koittaa saada. Muista että kierukka ja pillerit ei ehkäse taudeilta, siihen tarvitaan kumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin samoista syistä 18-vuotiaana ehkäisyneuvolassa kyselemässä samaa. Kieltäytyivät antamasta, perustelivat sitä sillä että olen synnyttämätön nainen ja että kohtuni "synnyttäisi" (jopa sen synnyttämättömille tarkoitetun) kierukan ulos. Kertoi vielä pari kauhutarinaakin. Poistuin sieltä lopulta toinen e-pilleriresepti kourassani.

No, kondomeilla mennään nyt. Mutta jos kierukan haluat, mene yksityiselle, sieltä saat. Itse kävin taannoin gynekologisessa tarkastuksessa yksityisellä ja gyne ehdotti hormonikierukkaa siellä ja kertoi että voi laittaa sen vaikka heti jos haluan.

Vierailija
4/16 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pari vuotta vanhempi ja kokeillut läpi monia hormonaalisia ehkäisyvaihtoehtoja, joista mikään ei ole sopinut. Minulle tarjottiin kierukkaa. Voi tosin olla, että sinulle ehdotetaan ensiksi minipillereitä kokeiltavaksi, mutta ainahan voi kysyä. :)

Vierailija
5/16 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa, jos kierukka mahtuu. Se selviää ultraamalla. Itse en saanut, kohtuni oli liian pieni. Raskauden jälkeen sain kuparikierukan, on ihan kiva ehkäisykeino sellaiselle, jolle hormonaaliset keinot eivät sovi. Ehkäisyteho vähän arveluttaa (olen kuullut paljon tarinoita "kuparikierukkavauvoista", eli kierukasta huolimatta raskaaksi tulleista) ja kuukautisvuodot ovat välillä tosi runsaita.

Vierailija
6/16 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kierukka siihen ole ratkaisu, siinä on samat hormonit kuin e-pillereissäkin.

Vierailija
7/16 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:30"]Ei se kierukka siihen ole ratkaisu, siinä on samat hormonit kuin e-pillereissäkin.
[/quote]

Taidat sekoittaa hormonikierukan ja kuparikierukan toisiinsa.

Vierailija
8/16 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jotenkin tosi surullista, kun lapset harrastavat seksileikkejä. Sitä ollaan niin aikuista, niin aikuista. "Vakisuhteessa" 14-vuotiaasta lähtien? Suosittelen keskittymään kouluun. 

Vierailija
9/16 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:19"]

Kondomin käyttö ei ole vaihtoehto, en jaksa sitä kuumotusta hajonneesta kumista/ ainaista paikalleen rämpläämistä ennen seksiä. Ainoa vaan, että kierukkaa ei taideta näin nuorelle laittaa..? Kokemuksia, neuvoja?:/

[/quote]

Sinäkö sitä rämpläät paikalleen? Eikö poikkis osaa hommaa? Jos hajoaa niin voi ottaa jälkiehkäisyn, pienempi paha se on kuin vuositolkulla syötävät hormonipillerit.

Ettei vaan olisi niin että jätkä painostaa sua hoitamaan ehkäisyn kun haluaa vedellä paljaalla...

Vierailija
10/16 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sain kierukan, olin silloin juuri täyttämässä 16 vuotta. Eli nähtävästi ihan paikkakunnasta riippuen. :-)

Vierailija
11/16 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D kiitos vastauksista, tosin olisi pitänyt arvata, että tännekin tulee näitä viiasastelijoita.. Joku valitti siitä, että olen ollut vakituisessa suhteessa 14vuotiaasta, kyllä, 3 vuoden seurustelu on mielestäni vakituista eikä itseäni ainakaan harmita yhtään, että niin nuorena löysin pojan, jonka kanssa jo muutama vuosi takana:) ja toiselle vastanneelle, poikaystävä ei pakota minua hoitamaan ehkäisyä, vaan se olen minä joka pidän kondomia käyttöä hyvänä vain yhden illan jutuissa, jos sellaisia harrastaa. Kiitos huolenpidosta. Erityinen kiitos muille vastaajille kokemuksista, täytyy ottaa asia esille, kun menen reseptiä uusimaan, sillähän se selviää!

Vierailija
12/16 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:41"]On jotenkin tosi surullista, kun lapset harrastavat seksileikkejä. Sitä ollaan niin aikuista, niin aikuista. "Vakisuhteessa" 14-vuotiaasta lähtien? Suosittelen keskittymään kouluun. 
[/quote]

Olisi hienoa nähdä, millainen ihminen siellä kirjoittelee. Sinulle ei kuulu kenenkään muun seksielämä, varsinkaan pian täysi-ikäisen ap:n. Et voi tosissasi naureskella nuoren monivuotiselle suhteelle, mielestäsikö se on huonompi vaihtoehto kuin usean muun teini-ikäisen ihastukset, joiden kanssa sitten mennään sänkyyn ilman ehkäisyä. Aloittaja on fiksu nuori nainen, kun huolehtii ehkäisystä.

Vierailija
13/16 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä periaatteessa pitäisi saada, mutta ilmeisesti on kovin lääkärikohtaista. Yksityiselle gynelle jos menet niin saat varmasti jos se suinkin vaan sinulle sopii :)

Vierailija
14/16 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä saat varmimmin :/

Vierailija
15/16 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka voi sitten aiheuttaa myös vuoto-oireita esim.

Ärsyttää ihmiset, jotka mielummin pilaavat kroppansa kuin käyttävät kondomeita! Minä en ole koskaan käyttänyt muuta ehkäisyä kuin kortsuja. Pää ja keho kiittävät.

Vierailija
16/16 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:24"]Kuparikierukka voi sitten aiheuttaa myös vuoto-oireita esim.

Ärsyttää ihmiset, jotka mielummin pilaavat kroppansa kuin käyttävät kondomeita! Minä en ole koskaan käyttänyt muuta ehkäisyä kuin kortsuja. Pää ja keho kiittävät.
[/quote]

Olen tietoinen noista vuoto-oireista.. Kiitos mielipiteestäsi, mutta kai ymmärrät, ettei sinun tapasi ole se, joka sopii kaikille:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän