Englannin opettajaksi opiskelu.
Minua on aina kiinnostanut opettajan työ, erityisesti englannin opettajan työ ja nyt olenkin alkanut katselemaan ihan mielenkiinnosta yliopistojen sivuilta näitä asioita. Suurin osa kaikista termeistä on mulle kuitenkin ihan hepreaa, esim. gradu- mikä se on?? Tunnen itseni niiin tyhmäksi, että mietin pitäisikö pitää tää englannin kieli vain "harrastuksena". Ja luin myös jonkun englannin kielisen kirjoitelman, josta oli linkki yliopiston sivuilla ja sielläkin oli monen monta sanaa joita en tiennyt ja siten koko tekstin ymmärtäminen oli vähän hankalaa (ymmärsin kuitenkin jotain mitä tekstissä kerrottiin).
Voisiko joku englannin kieltä opiskellut ja vaikka ihan e.opettajaksi valmistunut kertoa millaista opiskelu oli ja kauan se kesti jne... Lisäksi luin jostain, että pelkkää englantia ei voi(?) lukea, vaan olisi hyvä lukea myös jotain muuta kieltä esim. ruotsia. Onko totta? Kaikkea saa siis kertoa- valintakokeista valmistumiseen saakka, jos vain jaksatte kertoa! :)
En käynyt lukiota, en tiedä olisiko siellä oppinut näitä yliopisto termejä sitten vai ei..
Olisi tosi kiva jos edes joku voisi kertoa jotain. :)
Kommentit (6)
Vastaan lyhyesti niin hyvin kuin osaan/jaksan:
- Englantilainen filologia on se linja yliopistossa, jota haetaan opiskelemaan. Se on siis pääaine, eli aine jota suurimmaksi osaksi opiskelet. Sivuaineeksi voit valita monia muita aineita, mutta jos haluat opettajaksi sinun on opiskeltava aineenopettajan opinnot yhtenä sivuaineena.
- Gradu on yliopisto-opintojen päättötyö, n. 50-80 sivuinen tutkielma jostakin pääaineeseesi liittyvästä aiheesta. Ennen gradua kirjoitetaan kandityö, noin puolessa välissä opintoja. Kandi on suppeampi tutkielma, alasta riippuu kuinka pitkä.
- Pelkkää englantia voi lukea, ja voi hyvin valmistua pelkästään englannin opettajaksi. Suosituksena kuitenkin on, että olisi jokin toinen kieli, jotta työnhaku olisi helpompaa. Moni koulu varmasti suosii opettajia joilla on kaksi opetettavaa ainetta. Silti moni valmistuu ainoastaan englannin opettajaksi, ei ole lainkaan epätavallista.
- Älä ole huolissasi jos et ymmärtänyt kaikkea tieteellisestä englanninkielisestä tekstistä. Kielitaito voi kehittyä hyvinkin nopeasti jos on motivaatiota ja näkee vaivaa sen eteen. Millainen lähtötaso sinulla on englannissa? Millaisia arvosanoja olet saanut peruskoulussa/ ammattikoulussa (jos olet sellaisessa ollut)?
En tiedä onko lukion käyminen yksi vaatimus yliopistoon pääsemiseen, mutta suosittelisin ehdottomasti sen käymistä. Minkä ikäinen olet? Esimerkiksi aikuislukiossa voi opiskella omaan tahtiin ja samalla kun tekee töitä. Englannin kielen opiskeluun kannattaa panostaa ennen hakemista, sillä yliopistossa kieltä ei varsinaisesti enää opiskella. Kaikki pääaineen kurssit ovat englanninkielisiä, ja oletuksena on että opiskelijoilla on riittävän hyvä kielitaito mukana pysyäkseen. That being said, kukaan ei oleta että osaat puhua englantia natiivin tasoisesti. Oma kielitaito on ainakin kehittynyt hurjasti opiskellessa.
Toivottavasti vähän valaisi asiaa, vaikka sekava tästä tulikin :D
Kiitos tosi paljon vastauksesta! Auttoi ja selvensi paljon! :)
Olen 23v ja siksi ajattelinkin, että parempi hakea nyt kun ei ole lapsiakaan yms.
Peruskoulussa englannin numero tokarissa oli 8 ja 9, kokeista tuli usein 9 ja sanakokeista lähes aina 10, numero tokariin jäi joskus 8 "heikon" tuntiaktiivisuuden vuoksi (olin tosi ujo). Ammattikoulussa oli taas sitä ammattisanastoa ja hyvin koenumeroin valmistuin sieltäkin.
Tuota englannin kieltä olen jo alkanut uudestaan harjoittamaan, mm. lainaamalla en.kielistä kirjallisuutta ja katsomalla tv- ohjelmia ilman tekstitystä :D
Lisää saa toki kertoa joka haluaa ja jaksaa! :)
Kannattaa suorittaa aikuislukion englannin kurssit ja kirjoittaa englanti yo-kokeessa. Sen verran osaamista odotetaan yliopistossa aloittavalta.
mites elät nyt. menitkö englannin opettajaksi? 5 vuotta sitten tää juttu
Voiko tulla englannin opettajaksi amiksen kautta?
Up