Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vuoden ikäinen liian nuori päivähoitoon?

Vierailija
21.02.2015 |

Rehellisiä mielipiteitä?

Olen ollut nyt liki kolme vuotta kotona lasten kanssa ja töihin meno kiinnostaisi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Lapsi ei osaa vielä ilmaista tarpeitaan, on emotionaalisesti ja psyykkisesti vielä riippuvainen äidistään, eikä osaa kertoa mitä päiväkotipäivän aikana on tapahtunut. Itse koin hankalana sen, että yhdeksän tunnin hoitopäivän jälkeen sanottiin, että lapsella on mennyt "ihan kivasti" ja lueteltiin mitä lapsi on syönyt tai miten nukkunut. Kuten jokainen äiti tietää, kahdeksaan tuntiin taaperon kanssa mahtuu paljon muitakin kuin "ihan kivoja" asioita, ja se kaikki muu on oikeastaan paljon tärkeämpää kuin se mtä lapsi söi tai nukkuiko päikkäreitä.

Yksivuotias on vielä vauvamainen monella lailla, kaksivuotias on jo ihan erilainen, suorastaan eri lapsi. Ja pärjää hoidossa paljon paremmin. Millä en siis tarkoita sitä, että lapsi on vaivattomampi hoidettava hoitajille ja äidille, koska kyse ei ole siitä mikä aikuisille on helpointa ja hauskinta, vaan tarkoitan sitä että lapsi on paljon valmiimpi olemaan pitkiä aikoja erossa vanhemmistaan. Vuosi on lyhyt aika aikuiselle, lapselle taas pitkä aika.

Vierailija
2/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 13:55"]

Ei ole, jos äiti on tyytyväisempi töissä.

[/quote]

Jos lapsella paha olo tuskin äidin olo hääppönen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian pieni mutta eipä ollut vaihtoehtoja meillä vaan hoitoon oli mentävä

Vierailija
4/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian pieni mutta eipä ollut vaihtoehtoja meillä vaan hoitoon oli mentävä, nyt ollut vuoden pk ssa ja iloinen ja reipas tyttö on hänestä tullut:)

Vierailija
5/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian pieni, mutta aina ei ole vaihtoehtoja

Vierailija
6/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian pieni. Laittaisin aikaisintaan 2-vuotiaan, mielellään vanhemman. Oon päiväkodissa töissä, ei se ole niin pienten paikka.

Vierailija
7/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 13:55"]

[/quote]

Just....lapsesta ei niin väliä. Eipä ihme, että lapset ovat niin usein noin pieninä jo virikehoidossa, kun äiti on tietenkin tyytyväisempi kun ei tarvitse sitä omaa lastaan itse hoitaa vaikka olisikin kotona uuden vauvan kanssa tai työttömänä.

Vierailija
8/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:53"]

On liian pieni. Laittaisin aikaisintaan 2-vuotiaan, mielellään vanhemman. Oon päiväkodissa töissä, ei se ole niin pienten paikka.

[/quote]

Voi kun voisitte sanoa sen niille äideille, jotka tuovat sen 1v pilttinsä hoitoon ja menevät itse vauvan kanssa kotiin.

Vierailija
9/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan lapsesta, ja myös äidistä. Laitoimme lapset hoitoon kun toinen oli 2,5v ja toinen juuri täyttänyt 1. Reippasti oli siellä, pärjäsi hyvin muiden kanssa, mutta mulle se oli liikaa. En kestänyt kun mun pieni vauvani oli erossa minusta. Kävi myös niin että äiti olikin ihan tyhmä ja kun lapsia haettiin niin ei katsonutkaan muhun vaan riensi isin syliin. Tai jos hän satutti itsensä niin isi vaan sai lohduttaa. 3,5kk päästä jäinkin takas kotiin. En kyllä suosittele, mutta en missään nimessä tuomitsekaan muita.

Vierailija
10/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Meillä vanhin aloitti pk:ssa viikkoa vaille vuoden ikäisenä. Ryhmässä oli 8 lasta, joista 4 "vanhaa" (iät 1v1kk-1v 4kk) ja 4 uutta (iät 11kk-1v). Oma lapseni oli näistä uusista vanhin.

Talven aikana ryhmästä siirtyi vanhoja isompien ryhmään ja tuli nuorempia tilalle. Keväällä tuli 9kk ikäinenkin.

Nyt tämä lapsi on 18v abi.

Vierailija
11/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan kaksivuotias hoitoon, mielestäni tämä on hyvä ikä. Tosin meillä lapsi ei vielä puhu sujuvasti ja käyttää yhä vaippoja, vaikka nro 3 on sitä mieltä, että kaksivuotias on jo täysin omatoiminen ja osaa selkeästi kertoa päivän tapahtumista. No, meillä on tuollainen ihan normaali lapsi, joka ei vielä ole viisivuotiaan tasolla. Lapsen hoitopäivien pituudeksi tulee noin 5 tuntia, ja osa tästä on päiväunia. Minusta on mukava asia, että lapsi pääsee leikkimään muiden lasten kanssa joka päivä. Nykyinen tunti viikossa perhekerhoa on jo aivan liian vähän.

Vierailija
12/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:12"]

On mielestäni liian pieni. Mutta siitäkin selviää ja hyvin menee. Kokemusta on. Jäin työttömäksi juuri ennen synnytystä ja sain vakityöpaikan huonostityöllistyvältä alalta, kun lapsi oli 1v. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin laittaa hoitoon tai olisin saanut sanoa hyvästit koulutusta vastaaville töille. Lapsi meni ryhmäperhepäivähoitoon eli useampi perhepäivähoitaja hoiti lapsia samassa kunnan vuokraamassa asunnossa, jossa kukaan ei itse asunut. Oli hyvä ratkaisu ja lapsikin viihtyi - tai ei ainakaan tuntunut kärsivän. Itselleni teki pahaa jättää niin pieni hoitoon ja ekat aamut itkin kun ajoin uuteen työhön. Mutta nyt meillä on sosiaalinen 5v poika, joka saa helposti kavereita.

Toinen lapsi menikin sitten hoitoon hiukan vajaa 2v:na. Sekin meni hyvin. Ehkä luonteesta johtuen ehkä eri aloitusajasta johtuen hän on sosiaalisesti paljon ujompi.

Ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua, on eri perheille sopivia tai pakon sanelemia ratkaisuja. Kyllä se lapsi pärjää ja viihtyy hoidossa myös 1v lähtien.

Jos itselläni olisi rahat riittänyt, olisin ollut 3v asti kotona molempien kanssa. Rahallisesti se ei ole mahdollista tai sitten ollaan täysin veloissa kun viimein töihin palaisi.

[/quote]

Et kyllä voi tietää, olisiko sinulle tarjottu toista paikkaa esim puolen vuoden kuluttua. Eli et minusta voi sanoa että sinun oli pakko. Halusit itse mennä töihin, kun lapsesi oli vuoden.

Oliko irtisanomisesi muuten laillinen aiemmin? Olen käsittänyt että on laillisesti hyvin kyseenalaista antaa fudut raskaanaolevalle.

Vierailija
13/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 18:47"]

On liian pieni mutta eipä ollut vaihtoehtoja meillä vaan hoitoon oli mentävä

[/quote]

Miksei perhepäivähoitoon?

Vierailija
14/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
15/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian pieni. Vuoden päästä voisin harkita. Lapsen pitää osata syödä itse, käydä vessassa ja mielellään kertoa itse päivän asioista. Sitä ennen on liikaa toisten varassa.

Vierailija
16/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin lapsesta ja päiväkodista. Meillä aloittaneet molemmat päiväkodissa 1 v 3 kk ikäisinä, eikä mitään ongelmia, viihtyneet todella hyvin.

Vierailija
18/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaisin siihen että lapsi kävelee ja voi edes juosta karkuun...

Vierailija
19/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika monesta asiasta ja ennen kaikkea lapsesta itsestään. Olisiko sisarus menossa samaan paikkaan? Onko paikka tarkoitettu pienille? Minkä pituisia päiviä lapselle tulisi hoidossa (8h on liian pitkä aika) eli onko vanhemmilla esim. lyhennetty työpäivä tai liukuva työaika? Hoidossakäynti on rankkaa kaikenikäisille ja siksi olisi hyvä olla mahdollisuus tarvittaessa pitää hoidosta lomaa myös tarpeen mukaan.

Vierailija
20/22 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielestäni liian pieni. Mutta siitäkin selviää ja hyvin menee. Kokemusta on. Jäin työttömäksi juuri ennen synnytystä ja sain vakityöpaikan huonostityöllistyvältä alalta, kun lapsi oli 1v. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin laittaa hoitoon tai olisin saanut sanoa hyvästit koulutusta vastaaville töille. Lapsi meni ryhmäperhepäivähoitoon eli useampi perhepäivähoitaja hoiti lapsia samassa kunnan vuokraamassa asunnossa, jossa kukaan ei itse asunut. Oli hyvä ratkaisu ja lapsikin viihtyi - tai ei ainakaan tuntunut kärsivän. Itselleni teki pahaa jättää niin pieni hoitoon ja ekat aamut itkin kun ajoin uuteen työhön. Mutta nyt meillä on sosiaalinen 5v poika, joka saa helposti kavereita.

Toinen lapsi menikin sitten hoitoon hiukan vajaa 2v:na. Sekin meni hyvin. Ehkä luonteesta johtuen ehkä eri aloitusajasta johtuen hän on sosiaalisesti paljon ujompi.

Ei ole oikeaa tai väärää ratkaisua, on eri perheille sopivia tai pakon sanelemia ratkaisuja. Kyllä se lapsi pärjää ja viihtyy hoidossa myös 1v lähtien.

Jos itselläni olisi rahat riittänyt, olisin ollut 3v asti kotona molempien kanssa. Rahallisesti se ei ole mahdollista tai sitten ollaan täysin veloissa kun viimein töihin palaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi