Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätäkeskus ei uskonut päähän ammuttua teiniä Malmössä

Vierailija
21.02.2015 |

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015022119236138_ul.shtml

Uskomatonta tivaamista: Hätäkeskus ei uskonut päähän ammuttua teiniä

16-vuotias ruotsalaispoika soitti hätäkeskukseen, kun häntä oli ammuttu päähän, puukotettu kaulaan ja hänen ystäväänsä ammuttu rintaan, kertoo Aftonbladet.

Julkisuuteen vuotaneesta hätäkeskuspuhelusta käy ilmi, että avun paikalle saapuminen viivästyi, koska hätäkeskusvirkailija ei uskonut poikaa. Ampumavälikohtaus tapahtui Ruotsin Norrahammarissa 28. lokakuuta puolen yön jälkeen.

Esitutkinnan mukaan poika yritti soittaa hätäkeskukseen useita kertoja, ennen kuin pääsi puhumaan virkailijalle kello 01.13. Puhelutallenteesta kuulee, kuinka hän kertoo heti olinpaikkansa, mitä on tapahtunut ja luettelee ne kehonsa kohdat, joihin häntä on ammuttu. Hätäkeskusvirkailija ei usko nuorta miestä, vaan jankkaa samoja kysymyksiä yhä uudelleen ja uudelleen.

- Millä sinua on ammuttu? Mihin kohtaan päätä? Miten voit muka soittaa, jos sinua on ammuttu, virkailija kyselee.

Virkailijan pyynnöstä 16-vuotias toistaa olinpaikkansa, Tallhöjdenin, puhelun aikana peräti seitsemän kertaa. Lopulta hän menettää malttinsa ja kutsuu virkailijaa idiootiksi

- Voitko selventää minulle asian sen sijaan, että kutsut minua idiootiksi. Tarvitsetko apua, virkailija kysyy.

Joutui anelemaan

Poika toteaa useaan otteeseen vuotavansa kuoliaaksi, kysyy onko poliisipartio jo matkalla ja pyytää virkailijalta apua.

- Jos kuolen, kerro äidilleni, isoäidilleni ja koko perheelleni, että rakastan heitä, ole kiltti, poika anelee.

Virkailija tivaa myös useaan otteeseen, mistä numerosta poika soittaa. Vasta reilun minuutin kuluttua puhelun alusta hän hälyttää apua paikalle.

Kun poliisi saapui rikospaikalle, makasi 16-vuotias nurmikolla puhelin toisessa kädessään ja viittoi saadakseen apua.

- Hätäkeskus olisi voinut hoitaa tilanteen paremmin, ehdottomasti. On valitettavaa, ettemme tehneet niin, sanoo päällikkö Michael SandhSveriges Radiolle.

Hänen mukaansa puhelusta tehdään selvitys.

"Tämä syö sisältä"

Apua soittanut nuori mies selvisi kuin ihmeen kaupalla, mutta hänen 17-vuotias ystävänsä kuoli.

Kuolleen pojan äiti vaatii hätäkeskusta vastuuseen

- Haluan selvityksen tapahtuneesta. Tämä syö minua sisältä. Rakkaimpani, poikani kuoli ja hänen ystävänsä taisteli elämästään. Ihmettelen, miten hän selvisi. Hänellä on voimia, jotka eivät ole tästä maailmasta, äiti sanoo Aftonbladetille.

Hän lisää, että vaikka selvitys tehdään, se ei muuta asioita miksikään.

Kahta 17-vuotiasta nuorta miestä Malmöstä syytetään murhasta ja murhan yrityksestä.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnu olla Sven ja Kaarle murhaajina

Vierailija
2/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä juttu :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko syylliset ruotsalaisia vai "ruotsalaisia"?

Vierailija
4/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:35"]Oliko syylliset ruotsalaisia vai "ruotsalaisia"?
[/quote]

Ei tarvii olla Sherlock yhdistääkseen näin järkyttävän teon ja Malmön summaa

Vierailija
5/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osannut artikuloida ja haukkui päivystäjää idiootiksi. Koskaan nämä rikastajat eivät löydä mitään vikaa itsestään

Vierailija
6/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton hätäkeskustyypin pitäisi saada kenkää ja vankeustuomio. Se edesauttoi ihmisen kuoleman.

Vierailija
7/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:41"]

Ton hätäkeskustyypin pitäisi saada kenkää ja vankeustuomio. Se edesauttoi ihmisen kuoleman.

[/quote]

vai oliko kuitenkin muslimi?

Vierailija
8/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko missään enempää tietoa tekijöistä ja uhreista?

Vierailija
9/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:38"]Ei osannut artikuloida ja haukkui päivystäjää idiootiksi. Koskaan nämä rikastajat eivät löydä mitään vikaa itsestään
[/quote]

No osaatko itse artikuloida kun sua on ammuttu useaan kertaan, kaverisi on kuolleena vieressä ja hätäkeskuspäivystäjä jankkaa lähettämättä heti apua! Kysynpä vaan..
Ei varmaan liity syntyperään tai kielelliseen taitoon vaan juurikin vammoihin, shokkiin ja siihen että kyseenalaistetaan. Toki se että ei ole äidinkieli vaikuttaa, mutta sitten voitkin seuraavaksi miettiä vaikka tätä: Loukkaannut ampumisvälikohtauksessa vakavasti vieraillessa/asuessasi esim espanjassa osaatko shokiltasi selittää vieraalla kielellä selvästi artikuloiden asiasi??

Vierailija
10/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:38"]

Ei osannut artikuloida ja haukkui päivystäjää idiootiksi. Koskaan nämä rikastajat eivät löydä mitään vikaa itsestään

[/quote]

nimenoaan. kaikki sympatia on sen hätäkeskuspäivystäjän puolella. minä en olisi lähettänyt apua ollenkaan.

Vierailija
11/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on valitettavan yleistä että nykyään nuoria ei oteta vakavasti. Itsellänikin omakohtaista kokemusta. Ei ole kauaankaan kun sairastuin pahasti ja viikon kituuttamisen jälkeen raahauduin lääkäriin. Täti kyseli pari kysymystä ja käski juoda teetä ja ottaa buranaa. Ja minä pässi uskoin ja lähdin. Parin päivän päästä olo romahti ja isäni joutui taluttamaan terveyskeskukseen. Vasta silloin täti määräsi ottamaan tulehdusarvot ja nehän hipoi pilviä. Sitten vasta sain apua. Kolme viikkoa sängyssä ja kaksi antibioottikuuria. Vitutti.

Vierailija
12/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedätte että nämä on "rikastajia"? Taitaa ne ampujat olla niitä mamuja.

Vierailija
13/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on, ovatko uhrit tai tekijät Kaarleja vai Muhammedeja? Hätäkeskuspäivystäjä tässä töppäsi, isosti, eikä uhri! Älytöntä syyllistää uhria, joka ilmeisesti artikuloi muiden mielestä tarpeeksi selvästi, koska vuotanut nauha aiheutti kiinnostusta. Toisekseen, kyllähän päivystäjä kuuli ja ymmärsi että on ammuttu ja mm. päähän. 

Päivystäjälle potkut. Ja ihan mielenkiinnosta,miten jos päivystäjä olisi Muhammed ja uhri Sven, muuttuisiko mielenne?

Vierailija
14/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soitin teininä ambulanssin, kun vaarini sai sydänkohtauksen ja paikalla oli ainoastaan minä ja pikkuveli. Ei meinannut uskoa päivystäjä että kyseessä on tositilanne, vaan jankkasi vaaria puhelimeen. No milläs vitulla tulee kun päällä on sydänkohtaus? (Ei ollut kännyköitä silloin.) Meinasi hermot mennä itsellänikin, ja avun lähettämisessä tuntui menevän tosi kauan.

Vierailija
15/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:54"]

Tämä on valitettavan yleistä että nykyään nuoria ei oteta vakavasti. Itsellänikin omakohtaista kokemusta. Ei ole kauaankaan kun sairastuin pahasti ja viikon kituuttamisen jälkeen raahauduin lääkäriin. Täti kyseli pari kysymystä ja käski juoda teetä ja ottaa buranaa. Ja minä pässi uskoin ja lähdin. Parin päivän päästä olo romahti ja isäni joutui taluttamaan terveyskeskukseen. Vasta silloin täti määräsi ottamaan tulehdusarvot ja nehän hipoi pilviä. Sitten vasta sain apua. Kolme viikkoa sängyssä ja kaksi antibioottikuuria. Vitutti.

[/quote]

Tämä on kyllä totta. Minun ystäväni puolestaan kaatui ja loukkasi päänsä, niin ambulanssi ei ensin halunnut ottaa "humalaista" kyytiin vaan käski kavereita viemään kotiin selviämään. Onneksi eivät suostuneet, ystäväni oli koomassa monta kuukautta, mutta selvisi, kun pääsi ajoissa sairaalahoitoon.

Vierailija
16/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis liittyi siihen, että vaikka pilareita tulee varmaan paljon, tulisi kaikki hälysoitot ehdottomasti tarkistaa ilman viivytyksiä, jos ihmishenki on kyseessä. Ja pilareiden soittajat pitäisi jäljittää ja pistää maksamaan jättikorvaukset. Näistä kun uutisoitaisiin isosti, niin varmaan pilasoitot ajan mittaan vähenisivät.

T. 15

Vierailija
17/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina hätäkeskuksen kanssa joutuu väittelemään. Olen soittanut monta kertaa ja joka kerta jotain ihme vääntöä.

-soitin kun naapuria oli pahoinpidelty. Ei suostuneet lähettämään apua ennen kun shokissa ja tärisevä poika itse on kuiskannut puhelimeen: lähettäkää apua. Minun sanaan ei uskottu. Aikuinen nainen, sairaanhoitaja ammatiltani.

-soitin kun psykoosissa oleva nuorimies riehui kaupungilla. Hän käveli ympyrää ja suu vaahdossa huutaa: minä tapan teidät kaikki. Hätäkeskus neuvoi menemään kysymään mieheltä mikä hänellä on hätänä. Moimoi. Sanoin että en halua saada turpiini ja lähteväni töihin ja he saavat itse mennä kysymään.

-soitin töissä asukkaalle ambulanssi koska hänellä oli sydänkohtaus. Taas sain käyttää voimasanoja. Ei uskottu että henkeään haukkuvaa, dementiaa sairastaavaa vanhusta ei voi pyytää itse puhelimeen. Ambulanssi tuli 30min kuluttua ilman mitään kiirettä. Kaksi kertaa soitin vielä perään....

Vierailija
18/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:02"]

Mitä väliä sillä on, ovatko uhrit tai tekijät Kaarleja vai Muhammedeja? Hätäkeskuspäivystäjä tässä töppäsi, isosti, eikä uhri! Älytöntä syyllistää uhria, joka ilmeisesti artikuloi muiden mielestä tarpeeksi selvästi, koska vuotanut nauha aiheutti kiinnostusta. Toisekseen, kyllähän päivystäjä kuuli ja ymmärsi että on ammuttu ja mm. päähän. 

Päivystäjälle potkut. Ja ihan mielenkiinnosta,miten jos päivystäjä olisi Muhammed ja uhri Sven, muuttuisiko mielenne?

[/quote]

On sillä väliä.

En tunne minkäänlaista sympatiaa muhameddia kohtaan, vaikka oli pää irtoamassa. Ja vaikka olisi lapsi. Tämän tunteen ovat saaneet ihan itse aikaiseksi käyttäytymällä miten käyttäytyvät.

[/quote]

"Ja vaikka olisi lapsi". Kylläpäs media pystyy kouluttamaan ihmisistä hirviöitä. Hetken päästä et enää itsekkään erottaisi itseäsi "muhammedista".

Vierailija
19/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 12:02"]

[/quote]

On sillä väliä.

En tunne minkäänlaista sympatiaa muhameddia kohtaan, vaikka oli pää irtoamassa. Ja vaikka olisi lapsi. Tämän tunteen ovat saaneet ihan itse aikaiseksi käyttäytymällä miten käyttäytyvät.

[/quote]

Te persut olette kaikki täysin sairaita. 

Vierailija
20/36 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun nuoria ei oikein uskota

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä