Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nilkkansa teloneilta apua?

Vierailija
21.02.2015 |

Kauanko nivelsiteet saattavat kipuilla nilkassa nyrjähtämisen jälkeen? Minulta revähti kerralla useammat nivelsiteet melko pahasti, mutta eivät katki asti. Nyt viides viikko meneillään, ja edelleen päivittäistä kipua (toki kipu on vähentynyt pikku hiljaa tässä ajan kuluessa, mutta särkevät kuitenkin selkeästi).

Lääkärissä (ortopedi) olen käynyt jo useasti, ja jalka on kuvattu(ei murtumia). Olen ymmärtänyt, että turvotus rasituksen myötä saattaa kestää pitkäänkin. Nyt kaipaisin kuitenkin kohtalotovereiden kokemuksia, koska kipu nilkasta on lähtenyt...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on nilkalle annettava fysioterapia? Venytyksiä, lihaskuntoa, hierontaa? Jollakulla kokemusta?

Vierailija
2/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:12"]

Kiitos vastauksista. Vielä ei siis kannata hätäillä paranemiseni kanssa... Fysiotepiaan olen menossa, sekin saattaa tuoda apuja, ainakin nilkan jäykkyyteen. Mutta ettekö ole menneet noin kauan kestäneen säryn kanssa uudestaan lääkäriin? ap

[/quote]

Tavat ovat tietenkin muuttuneet 20 vuodessa, mutta tuolloin ohjeena oli vaan lopettaa aktiiviurheilu (olin telinevoimistelija). Sanottiin, että nivelsiteet voitaisiin leikata, mutta tuota ei suositeltu, kun löystyneilläkin pystyy elämään, kunhan ei kauheasti pompi. 

Lähivuosina nilkat ovat alkaneet vaivaamaan enemmän, eli en esim. pääse kyykkyyn aina. Kauha naksuna on aina ollut esim. portaissa kulkiessa.

t.3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisen vuotta meni ja kauemminkin, ettei nilkka enää vaivannut. Kyllä sitä nilkkaa varoo vieläkin, pari vuotta vamman tulon jälkeen.

Vierailija
4/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni nivelsiteet reilu 20 v sitten. Eivät vieläkään ole entisensä. Sattuvat kovasti jos esim. hyppään tuolilta alas. Ts. en voi hypätä tuolilta alas koska kipu on niin kova.

Vierailija
5/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kipuilee välillä vieläkin, 2 vuotta tapahtuneen jälkeen. Sellaista repivää, vihlovaa kipua...

Vierailija
6/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Vielä ei siis kannata hätäillä paranemiseni kanssa... Fysiotepiaan olen menossa, sekin saattaa tuoda apuja, ainakin nilkan jäykkyyteen. Mutta ettekö ole menneet noin kauan kestäneen säryn kanssa uudestaan lääkäriin? ap

Vierailija
7/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin kipu on keskustelija nelosen kuvailemaa vihlovaa, repivää kipua. Aivan kuin joku venyttäisi/vetäisi väkisin nivelsiteitä...

Vierailija
8/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teloin tammikuun alussa nilkan. Liukastuin ja nilkka taittui sivuttain. Aina vaan on kipeä ja nilkka rusahtelee sivuttain paljon herkemmin.

Vierailija
9/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 7, kävitkö lääkärissä nilkan kanssa? Otettiinko röntgen/magneetti? Kauanko jouduit olemaan sairauslomalla? Itse kävelin kepeillä ekat 2 viikkoa, kun ei voinut varata ollenkaan. Erittäin hitaasti tuntuu nivelsiteet paranevan. :/ ap

Vierailija
10/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kipeän nilkan kanssa pystyy elämään. Urheilijoilla tuppaa olemaan kaikilla kipeät nilkat. Tosin urat päättyvätkin kolmenelikymppisinä.

Vierailija
11/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teloin kesällä jalkani. Turvotus kesti 5vk ja sen jälkeen kivut hellitti. Sit tulikin Mortonin oireyhtymä, mikä kesti pitkään ja oli kivulias. Nyt jalka kunnossa:)

Vierailija
12/26 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäköhän vaiheessa yösärky jää pois tai rasitussärky? Onko kokemuksia? Miten yksi liukastuminen voikin tehdä tällaista...

Vierailija
13/26 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäköhän vaiheessa yösärky jää pois tai rasitussärky? Onko kokemuksia? Miten yksi liukastuminen voikin tehdä tällaista...

Vierailija
14/26 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla kokemuksia? Missä vaiheessa kannattaa harkita nilkan magneettikuvausta?

Vierailija
15/26 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitoin nilkkani lokakuussa, katkoen kaksi nivelsidettä kokonaan poikki. Turvottelua on ollut välillä edelleen, mutta pahin kipu on takanapäin. Heti otettiin röntgen ja turvotuksen laskettua viikon kuluttua magneetti, jossa tarkemmat vauriot näkyivät. Olen käynyt ortopedilla neljä kertaa. Aluksi käytin kyynärsauvoja kolmisen viikkoa. Fysio aloitettiin n. kuukauden kuluttua vammasta, ihan aloittaen jalan oikeasta askeltamisesta. Edelleen harjoittelen nilkalla; varpaillenousua, nilkan ojennusta, venytystä ym. Kuntopyörä on hyvä. Myös yhdellä jalalla seisominen pehmeällä alustalla harjoittaa nilkkaa mukavasti. Kaikella tällä on vältetty tod.näk. leikkaushoito, joten kannattaa tehdä harjoitteita. Jos nilkka jää löysäksi, ei leikkausta liene vältettävän.

Vierailija
16/26 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 13:14"]Nro 7, kävitkö lääkärissä nilkan kanssa? Otettiinko röntgen/magneetti? Kauanko jouduit olemaan sairauslomalla? Itse kävelin kepeillä ekat 2 viikkoa, kun ei voinut varata ollenkaan. Erittäin hitaasti tuntuu nivelsiteet paranevan. :/ ap
[/quote]
en mennyt lääkäriin, enkä ollut saikulla. Ideaaliside on jalassa silloin kun se on sietämättömän kipee.

Vierailija
17/26 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 14, näkyikö nivelsiteiden kohtalo vasta magneetissa? Mulla on otettu vain röntgen jossa ei näkynyt murtumia, ja ortopedi tunnusteli nivelsiteet ja sanoi etteivät ole katkenneet. Mutta yhä kuuden viikon jälkeen on selkeästi kipuja molemmin puolin nilkkaa ja olen sairaslomalla. Yösärkyä ja turvotusta on ja nilkka on jäykkä. Fysioterapia aloitettu. Kauanko jouduit olemaan sairaslomalla?

Vierailija
18/26 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä 14. Tosiaan nivelsiteiden poikkimeno näkyi vasta magneetissa, samoin jänteen vauriot. Sairauslomalla olin viisi viikkoa. Fysioterapia auttoi muutamassa viikossa varsinkin jäykkyyteen, mutta harjoitteita tarvitsee tehdä usein, tein itse joka toinen päivä ja edelleen on suositus kolme-neljä kertaa viikossa. Tosi kipeä nilkka oli. Onko sulla käytössä sellaista nilkkatukea, mulla oli selllainen tarra- ja nauhakiinnitteinen, mikä oikeasti stabilisoi nilkan pysymään kasassa. Se oli ehdoton ekat pari kuukautta.

Vierailija
19/26 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nilkkatuki löytyy minultakin ja on ollut käytössä. Kotona olen ollut nyt jo ilman, kun kävelyalusta on tasainen. Ortopedillä itsekin käynyt pariin otteeseen, voinkohan itse kysyä tuota magneettikuvaa ortopediltä, jos vaiva ei tunnu menevän ohi ja kivut vain jatkuvat?

Vierailija
20/26 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranemiseen voi kulua monta viikkoakin...riippuu miten pahasti menneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän