Kannattaako kuunnella suolituntemusta (gut feeling?) kun työpaikka vaikuttaa epämiellyttävältä?
Käyt haastattelussa, ja jotenkin aistit ahdistavan ilmapiirin vaikka mitään konkreettista ei todistakaan. Kohtaamasi henkilöt ehkä vaikuttavat kireiltä ja alakuloisilta. Työtä tarjotaan, mutta joku huutaa pään sisällä "EI EI EI JUOKSE". Kannattaako tuota tunnetta kuunnella?
Kommentit (16)
Ruokavaliota on syytä miettiä jos tuollaisia tuntemuksia tulee usein.
Kerran mulla oli toi tunne työpaikasta, ja ignoorasin sen tuntemuksen ja menin silti. Suolitunne oli ihan oikeassa, työpaikka oli kamalin missä olin eläessäni ollut. Vieläkin ahdistaa muistot siitä. Tämän jälkeen olen aina uskonut, jos tuntuu että joku asia mättää.
Joitko liikaa kahvia ennen haastattelua?
Tiesin tämän vatsallani jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Suoli on bowel.
Gut on myös synonyymi suolelle.
Jos jonnekin pääsee ns. liian helposti töihin, niin silloin paikassa yleensä jotain pahasti vialla.
Kyllä kannattaa. Itse en aikoinaan kuunnellut, ja harmitti pitkään se pari kk, mitkä ko. työpaikassa hukkasin.
Kannattaa kuunnella, haastattelussa sentään kaikki kai yrittävät olla ns. parhaimmillaan, millaista sitten on kun on asettunut työpaikkaan ja kaikilta putoaa ne vähäisetkin naamarit.
Kannattaa kuunnella. Minulla samanlainen kokemus. Kaikki näytti ja tuntui paperilla hyvältä, mutta käytännön asioissa oli paljon ”katsotaan sitten” ja ”pääset itse sitten vaikuttamaan tähän” -meininkiä, simputusta ja kiusaamistakin.
Kyseessä oli uusi paikka ja siksi epämääräisyys oli osin ymmärrettävää, mutta olisi pitänyt uskoa etenkin huonoja viboja, joita paikan pomosta henki heti haastattelussa. Yksinvaltias ja despootti, joka piti omaa hoviaan ja jonka viikottaiset tiimipalaverit olivat uskomatonta bullshit-bingoa ja lähes yksinomaan hänen suoritustensa ihailua.
Olin järkyttynyt siitä nami-nami -meiningistä, en olisi pystynyt pidemmän päälle esittämään leikissä muiden kanssa mukana. Ja oli uskomattoman raskasta esittää koko ajan ja teeskennellä että on ”mahtava jengi meillä, jee”, kun kaikki asiat oli todellisuudessa ihan päin helvettiä ja esim. yksi työntekijä kävi säännöllisesti itkemässä vessassa (minkä kaikki huomasivat, mutta teeskentelivät, että eivät). Intuitio on vahva merkki siitä, ettei kaikki ole kunnossa, sitä kannattaa kuunnella. Otin tästä kokemuksesta opikseni ja valitsen työpaikkani nykyään tarkemmin.
"sisäinen ääni" kun opin seuraamaan sitä huomasin välttyvän monelta ikävältä.
Sille on ihan suomenkielinenkin vastine, joka tekee järkeä.
Jos alkaa kakattaa, kannattaa poistua vessaan.
Kannattaa opetella ensin suomen kieltä ja hakea töitä vasta sen jälkeen.
No joo, suomennos aika ontuva, mut vastaus kysymykseen: kyllä kannattaa. Yhdessä paikassa jaksoin kaksi kuukautta. Olis vaan pitänyt luottaa omaan fiilikseen.
Tottakai.