Pussin päällä lukee kauraleipä, mutta silti on käytetty valmistuksessa vehnää
Olen siis aloittanut vehnättömän ruokavalion vatsavaivojen vuoksi ja joudun vielä etsimään vehnätöntä valmistetta. Monissa leipätuotteissa lukee kauraleipä, mutta olen oppinut että niissä voi silti olla vehnää. Mitä helkkaria!
Kommentit (38)
Leivo ite. Töissä meillä oli kakkua tarjolla ja luin sisällysluettelosta varmaan tuhat eri ainesosaa. Leivoin itse samaa ja tyyliin 6 ainesta, eikä lisäaineita.
Vierailija kirjoitti:
No onhan siinä paljon muitakin aineita kuin kauraa ja vehnää. Esimerkiksi vettä, hiivaa, suolaa jne.
Hyvin ymmärsit aloittajan pointin :D
Vaasalla on ainakin kauraleipä ja kaura-tattarileipä ilman vehnää. Sitten on myös Leivon Leipomon Pro Kaura täysjyväkauraleipä.
Muitakin on, mutta nämä nyt muistan, kun näitä eniten käytän.
Mä yritän nyt vältellä vehnää, ruista ja ohraa. En muita ainesosia.
Ap
Monessa ruisleivässäkin saattaa olla vehnää, ellei erikseen sanota "100% ruista". Eli katso siis tuotteita joissa nimenomaan mainitaan "100% kauraa/ruista"
Nimi määritellään siitä mitä esim leivässä on eniten eli tuoteluettelon eka raaka-aine.
Fazerin 100% kauraleipä sisältää vehnää. Se, jos mikä on mielestäni harhaanjohtava pakkausmerkintä. Laitoin aiheesta palautetta Fazerille ja vastasivat jotain diiba-daabaa siitä, miten vehnää ei lasketa viljaksi ja sen avulla leivästä tulee ihanan pehmeää jne. Jatkossa ostan vain Vaasan leipää. He ymmärtävät, että vehnäkin on viljaa eivätkä markkinoi 100% kauraleipänä muuta kuin aidosti 100% kauraleipää.
Vierailija kirjoitti:
Monessa ruisleivässäkin saattaa olla vehnää, ellei erikseen sanota "100% ruista". Eli katso siis tuotteita joissa nimenomaan mainitaan "100% kauraa/ruista"
Melkein kaikissa leivissä tuntuu olevan vehnää, jos ei nimenomaan erikseen mainita, että on sataprosenttiseti jotain muuta viljaa.
Luuletko ap oikeasti, että esim. mansikkakääretortussa on oikeasti mansikkaa :D:D
Vaikka valmistuksessa olisi käytetty vain kauraakin, vehnää voi silti olla vähän mukana, koska leivät yleensä valmistetaan samoilla tuotantolinjoilla muiden leipien kanssa.
Erikseen gluteenittomiksi mainitut leivät taitavat olla ainoa vaihtoehto venhäallergiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mä yritän nyt vältellä vehnää, ruista ja ohraa. En muita ainesosia.
Ap
No lue se tuoteseloste.
Vierailija kirjoitti:
Fazerin 100% kauraleipä sisältää vehnää. Se, jos mikä on mielestäni harhaanjohtava pakkausmerkintä. Laitoin aiheesta palautetta Fazerille ja vastasivat jotain diiba-daabaa siitä, miten vehnää ei lasketa viljaksi ja sen avulla leivästä tulee ihanan pehmeää jne. Jatkossa ostan vain Vaasan leipää. He ymmärtävät, että vehnäkin on viljaa eivätkä markkinoi 100% kauraleipänä muuta kuin aidosti 100% kauraleipää.
Vehnää ei lasketa viljaksi? Mitä hemmettiä?
Pullapirtin 100 kaura ja pakasteesta löytyvä Moilas kaura100 on omia lemppareita ja ovat täyttäkauraa.
Vain 100% kauraleivässä ei ole vehnää.
Vierailija kirjoitti:
Tuohonkaan ei voi luottaa. Ostin Fazerin leipää, jossa luki "100% leivän viljasta kauraa". Sisälsi myös vehnää. Onneksi luin tuoteselosteen varmuuden vuoksi. Allergisen lapsen äitinä saa olla supertarkkana näissä. Ei voi luottaa pakkaustekstiin vaan AINA pitää lukea tuoteseloste huolellisesti. Vehnää voi olla muullakin nimellä kuin vehnä. Maltodekstriini esimerkiksi voi olla vehnäpohjaista.
Vierailija kirjoitti:
Vain 100% kauraleivässä ei ole vehnää.
Voi olla siinäkin. Tässä Fazer Puikula 100kaura leivän tuoteseloste:
Täysjyväkaura (hiutale, jyvä, jauho), vesi, kaurajauho, kauralese, vehnägluteeni, hiiva, rypsiöljy, emulgointiaine (E481), sakeuttamisaine (E412), jodioitu suola, säilöntäaine (E282). Saattaa sisältää pieniä määriä maitoa ja kananmunaa. Kauraa 53 % leivästä ja 100 % leivän viljasta.
Keliaakikkona minua ärsyttää erinomaisen paljon moni tuote, joka voisi olla täysin gluteeniton ja keliaakikolle sopiva, jos se tehtäisiin ns. puhtaissa tiloissa. Puhtailla tiloilla tarkoitan paikkaa, jossa ei lainkaan käytetä (tai jos käytetään niin siivotaan huolella pois) keliaakikolle sopimattomia vilja-tuotteita. Tiedän, tämä maksaa. Niinpä sitten 100% gluteenittomasta tuotteesta saa maksaa lähes poikkeuksetta enemmän kuin sellaisesta, jossa lukee saattaa sisältää pieniä määriä (mm.) vehnää.
Mutta joo. Onneksi nykyään gluteenittomia tuotteita on erinomaisen paljon tarjolla, ainakin Suomessa. - Ja lähinnä vain tälläpalstalla olen enää viime vuosina kohdannut kirjoituksia, joissa keliaakikkoja ja muita muita gluteenia vältteleviä halveksitaan ja pidetään kahjoina ymmärtämättä lainkaan, että kyse on ainakin keliakikoille sairaudesta, joka hoitamattomana saattaa olla hyvinkin kivulias ja kohtalokas.
No onhan siinä paljon muitakin aineita kuin kauraa ja vehnää. Esimerkiksi vettä, hiivaa, suolaa jne.