Pussin päällä lukee kauraleipä, mutta silti on käytetty valmistuksessa vehnää
Olen siis aloittanut vehnättömän ruokavalion vatsavaivojen vuoksi ja joudun vielä etsimään vehnätöntä valmistetta. Monissa leipätuotteissa lukee kauraleipä, mutta olen oppinut että niissä voi silti olla vehnää. Mitä helkkaria!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Nimi määritellään siitä mitä esim leivässä on eniten eli tuoteluettelon eka raaka-aine.
Oon ihmetellyt ettei esim. Siiskosen Kauraleipää ole vielä käsketty vaihtamaan nimeään, kun eka ainesosa on vehnä ja kauraa vain 23%.
Mitä outoa tuossa on. Lukeehan paketissa vaikka nakki mut se onkin soijaa, tai sipsi onkin linssejä, lihapulla hernettä, maito jotain kasvia.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma ruisleipien kanssa.
Pitää aina tarkistaa tuoteselosteesta, onko leivässä vehnää, vaikka leivän nimi olisi ruisleipä, kauraleipä, ohrarieska tms.
Ruokarajoitteisena siihen on vain opeteltava, että aina pitää lukea tuoteselosteet, jopa niistä tutuista tuotemerkeistä, koska tuotteen koostumusta on saatettu muuttaa sitten viime näkemän. Etenkin silloin, kun tulee joku uusi rajoite, kannattaa lukea ihan kaikki tuoteselosteet, nekin, joissa ei ikinä voisi kuvitella olevan sitä kiellettyä raaka-ainetta.
Lisäksi kannattaa netistä katsoa, millä muilla nimillä sitä omaa vältettävää ainesosaa saatetaan kutsua. Se kun ei aina lue suoraan omalla nimellään.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Nimi määritellään siitä mitä esim leivässä on eniten eli tuoteluettelon eka raaka-aine.
Ei määritellä läheskään aina. Muuten esim. mehujen nimi olisi "vesi" ja karkkien nimi "sokeri".
Minulla todettiin parikymmentä vuotta sitten peruna-allergia. Oli muuten uskomattoman ison työn takana löytää kaupasta (ruis)leipää, jossa ei ole perunahiutaleita. Minulle myös naurettiin, kun kysyin, onko minulle tarjotussa leivässä perunaa. Kun ei tarjoajalla ei ollut siihen muuta vastausta kuin: "Eihän nyt leivässä perunaa ole." Niin en sitten syönyt ollenkaan hänen tarjoamaansa leipää. Ei ollut hänen itsensä leipomaa se.
Nykyisin tuo perunahiutalebuumi on osittain mennyt jo ohi, eikä leipomot enää tunge sitä ihan joka leipään.
Minä käytän Pullapirtin 100 kauraa. Ilmeisen moni muukin kun hylly usein tyhjänä.
Aina pitää tarkastaa leivät ja keksit vaikka kauraleipänä tai keksiä myytäisiin.
Jos haluat gluteiinitonta ,pitää kauran olla gluteiniton kaura ,tavallinen ei ole.
Ruokarajoitteisena on vain todellakin pakko lukea aina tuoteselosteet. Myös suklaat yms yms. Ihan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin parikymmentä vuotta sitten peruna-allergia. Oli muuten uskomattoman ison työn takana löytää kaupasta (ruis)leipää, jossa ei ole perunahiutaleita. Minulle myös naurettiin, kun kysyin, onko minulle tarjotussa leivässä perunaa. Kun ei tarjoajalla ei ollut siihen muuta vastausta kuin: "Eihän nyt leivässä perunaa ole." Niin en sitten syönyt ollenkaan hänen tarjoamaansa leipää. Ei ollut hänen itsensä leipomaa se.
Nykyisin tuo perunahiutalebuumi on osittain mennyt jo ohi, eikä leipomot enää tunge sitä ihan joka leipään.
Sen sijaan tunkevat joka paikkaan vehnää vähintään vehnägluteenin muodossa.
Minäkin suosittelen leipomaan itse. Etsi kaikki karppileipien ohjeet niissä voivat on korvattu esim mantelijauholla, auringonkukan siemenistä/ kurpitsansiemenillä jotka saa myös kätevästi jauhoksi teho sekö ytimessä pyöräyttämällä. Ja tiedät mitä sisältää.
Voi kele tätä tekstin korjaajaaa. Siis tehosekoittimessa.. Ja jauhot on korvattu 😂
Jos ostan tuotteen gluteenittomasta hyllystä, niin voiko niihin luottaa 100% eli ei tarvitse tiirailla tuoteselostetta?
Vierailija kirjoitti:
Jos ostan tuotteen gluteenittomasta hyllystä, niin voiko niihin luottaa 100% eli ei tarvitse tiirailla tuoteselostetta?
Gluteeniton kertoo vain, että tuote ei sisällä gluteenia. Se voi kuitenkin sisältää gluteenitonta viljaa eli ei sovi ihmiselle, jolle itse vilja on ongelma. Aina kannattaa lukea tuoteseloste. Se on pieni vaiva. Lukemista helpottaa se, että yleisimmät allergeenit on painettu tummemmalla fontilla. Äkkiä oppii skannaamaan nopealla vilkaisulla omat vältettävät aineet.
t. moniallerginen
Ostin gluteinittomia voileipäkeksejä ,joissa oli tiikerijauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vain 100% kauraleivässä ei ole vehnää.
Vaasan pienet pyöreät leivät ovat 100% kauraa.
Ruisleivästä Real leipä on 100 % ruista.
Nämä ovat omat suosikkini.
Siellä Rukalla hiihdon maailman cupissa ruottalaiset naiset on suihkussa. Lämmin vesi lorottelee suihkusta ja sprinttihiihdossa hiestyneitä pimppuja sekä peppuvakoja virutellaan ja myöskin kainalot... Teretjeffillä munan pesu samoin Kläbölla.
Sama homma ruisleipien kanssa.
Pitää aina tarkistaa tuoteselosteesta, onko leivässä vehnää, vaikka leivän nimi olisi ruisleipä, kauraleipä, ohrarieska tms.
Ruokarajoitteisena siihen on vain opeteltava, että aina pitää lukea tuoteselosteet, jopa niistä tutuista tuotemerkeistä, koska tuotteen koostumusta on saatettu muuttaa sitten viime näkemän. Etenkin silloin, kun tulee joku uusi rajoite, kannattaa lukea ihan kaikki tuoteselosteet, nekin, joissa ei ikinä voisi kuvitella olevan sitä kiellettyä raaka-ainetta.