Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä Kokoomus! Haluavat leikata opiskelijoiden asumistukia

Vierailija
26.11.2021 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/66203517-28db-43e0-9dd1-5e2df9508…

"Puolueen mukaan on vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen.

– Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen"

Nythän opiskelijat ei enää suostu soluun koska tuet mahdollistaa yksiön joap kasvukeskuksissa. Toinen valtava ongelma on että tukia saa myös vanhempien lapselleen ostamiin asuntoihin jos lapsi asuu "vuokralla". Eli käytännössä me veronmaksajat maksamme rikkaiden lapsille asunnot.

Opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin oli suuri virhe. Kannustaa vaan heitä asumaan entistä kalliimmin ja eriarvoistaa eri paikkakunnilla asuvia koska asumistuki riippuu paikkakunnasta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri opiskelijat pitäisi laittaa soluun? Miksei työttömiä tai kaikkia köyhiä?

Vierailija
22/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppositio voi aina toivoa, mitä haluaa. He eivät kuitenkaan päätä asioista.

Vielä.

Nykyinen hallitus kippaa äänet pois itseltään. Mistä ne sitten löytää uuden kodin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juuri opiskelijat pitäisi laittaa soluun? Miksei työttömiä tai kaikkia köyhiä?

Syrjääntyneet niihin pitäisi laittaa, saavat väkisin kontakteja. Opiskelijoille tuollaisesta asumisesta on vain paljon haittaa, vaikeuttaa opiskeluihin keskittymistä.

Vierailija
24/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä tehdä opiskelusta niin kallista ettei siihen ole varaa. Suoraan vain työttömiksi tukien varaan.

Vierailija
25/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluista ei pidetä koska talojen omistajat ei halua pitää yllä minkäänlaista järjestystä. Niinpä soluissa touhutaan mitä ihmeellisempiä kuvioita. Lähtien vaikka siitä että sen solun yhteiset tilat valtaa jonkun asukkaan sukulaiset joka ei siinä asumisesta maksa. Tai sitten nää soluasukit jotka elää kuin sikolätissä. Tai sinne kopperoon ja soluun tunkee partneritkin, taas kerran muilta lupaa kysymättä. Tai jonkun asukin bileporukat, tai narkkikaverit jne. jne.

Siinä katoaa aika äkkiä opiskeluinto jos talon omistajaa ei tuollaisten ongelmien ratkaisu eri syistä kiinnosta. 

Vierailija
26/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä nykyajan opiskelijoita, kun ei enää soluasuminen kelpaa. Pitää olla oma sauna, parkettilattiat, lasitettu parveke ja induktioliedet. Asumistukea pitäisi muuttaa niin että siitä hyötyy enemmän isossa soluasunnossa. Yksinasuvalle asumistukea max 10% hyväksyttävästä vuokrasta (350 euroa) eli 35 euroa. Asumistuen neliörajat pitäisi palauttaa kaikille.

Muutin viime kuussa solusta yksiöön, ja tuntuu kuin olisi elossa taas. 7kk solussa ilman yksityisyyttä tai omaa rauhaa oli tosi raskasta, etenkin kun keväällä ei päässyt edes kirjastoon lukemaan kun ne olivat kiinni. Yritä siinä nyt sitten solussa keskittyä etäkouluun ja tehdä tehtäviä.

Yksiöni ei todellakaan ole kuvailemasi kaltainen, vaan ihan tavallinen luukku 1970-luvulla rakennetussa talossa. Ei ole parkettia, induktioliettä saatika saunaa enkä niitä kaipaakaan. En todellakaan koe että tämä on jotenkin "liikaa" tai että opiskelijana minun ei kuuluisi muka asua näin. Saisin työttömänä asua yksiössä (ja enemmän tukia) joten miksi minun opiskelijana pitäisi jakaa kotini tuntemattomien kanssa?

Vierailija
27/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan asumistuki takaisin! Ennen oli 200e/kk 9kk vuodessa, nykyään se voisi olla 250-300e/kk 9kk vuodessa ja vuokran maksimimäärä esim 450e, yli sen ei tuki enää nousisi.

Suuri virhe siirtää yleiseen asumistukeen, kaikki muut kärsii korkeammista vuokrista.

Tuo vain pakottaisi lopettamaan opinnot, kun työttömänä olisi varaa asumiseen mutta opiskelijana ei. Etenkään pk-seudulla ei nimittäin ole 450€ tai sen alle olevia kämppiä tarjolla juuri lainkaan.

Mutta sitähän Kok haluaakin, että vain varakkaiden perheiden nuorilla olisi varaa opiskeluun.

Vierailija
28/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solu on ihan vihoviimeinen asumismuoto, enkä usko että kukaan soluasumista opiskelijoille vaativa olisi valmis itse muuttamaan sellaiseen.

Soluasunnoissa ei oikeasti ole mitään hyvää, olen asunut sellaisessa joten tiedän.

Opiskelu on hankalaa, kun mitään rauhallista paikkaa sitä varten ei ole. Yksiössä sen sijaan saa opiskella kunnolla.

Jos kämppis rikkoo jotain, sytyttää tulipalon, sammuu suihkuun tms. niin sinäkin maksat. Ja kämppiksiä ei edes saa valita itse, vaan sieltä voi oikeasti tulla millainen täystuho tahansa.

Itse et kehtaa tuoda seurustelukumppania kotiin yksityisyydenpuutteen vuoksi, mutta kämppis kyllä kehtaa ja sitten omassa huoneessasi saat tahtomattasi kuunnella korvat punaisena mitä siellä tapahtuu.

Et myöskään saa vaikuttaa siihen, keitä kotonasi on. Kämppis voi tuoda narkkikaverinsa istumaan iltaa monta kertaa viikossa tai järjestää bileet niin usein kuin haluaa. Ja pitää tietenkin niin kovaa meteliä kuin haluaa, kunhan lopettaa viimeistään klo 22.

Kyllä opiskelijakin tarvitsee oman kodin siinä missä työtönkin.

Vierailija
29/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä todellakaan ymmärrä miksi näitä tukia EI leikattaisi? Asuin itse opiskelijana solussa kun ei ollut varaa muuhun ja se kuului osana opiskelijan elämään. Etsiä uusia solukavereita, tutustua uusiin ihmisiin ja nauttia yhdessäolemisesta, bileistä ja vapaa-ajasta. 

Olen opiskelija, ja bileiden sijaan opiskelijaelämä on minulle opiskelua. Kirjojen lukemista, etäkoulua ja tehtävien tekemistä. Solussa se oli hyvin vaikeaa, joten tarvitsin yksiön sitä varten.

Vierailija
30/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kok ei ole NYT hallitseva puolue, paitsi Stadissa päällikkö.

Ja bisneshommissa.

Vaalit ratkaisee, köyhät olkaa hereillä.

Vierailija
31/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis itsehän nuo ajoivat opiskelijoiden oikeutta yleiseen asumistukeen silloin 2015, kunnon tuuliviirejä.

Muistan tuon. Kokoomus laski, että kannattajat hyötyvät.

No niin olen hyötynyt minäkin. Asun vanhempieni omistamassa talossa. Kämppä olisi muuten jäänyt tyhjilleen mutta 2015 asti olen tässä asunut ja maksanut vuokraa niin paljon kuin asumistuesta irtoaa. Joka euro on mennyt tämän kämpän kunnostukseen ja verotettavaa vuokratuloa on vuosittain jäänyt 0 euroa. Mikä tässä asustaessa ja joskus sitten itselle tulevaa kämppää remontoidessa.

Kiitos Kokoomus, että teitte tämän minulle mahdolliseksi.

t. eläkeläinen

Vierailija
32/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sekä työssä, työtön, opiskelija (solussa) että syrjäytynyt. Kyllä helpointa on järjestyksessä 1 työssä 2 opiskelijana 3 työtön 4 syrjäytynyt. Elikkäs ei pidä kasata ongelmia semmoisille joilla niitä on jo valmiiksi enemmän kuin muilla: jos nyt jonkun pitää solussa asua niin ei ainakaan sen kenellä menee muutenkin huonoiten. (Sillä soluasuminenhan on kamalaa).

Vierailija
33/33 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan asumistuki takaisin! Ennen oli 200e/kk 9kk vuodessa, nykyään se voisi olla 250-300e/kk 9kk vuodessa ja vuokran maksimimäärä esim 450e, yli sen ei tuki enää nousisi.

Suuri virhe siirtää yleiseen asumistukeen, kaikki muut kärsii korkeammista vuokrista.

Miksi opiskelijan pitäisi saada vähemmän asumistukea kuin muiden?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi