Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiveden määrästä ja vauvan tunnustelusta

11.09.2006 |

Kävin neuvolalääkärillä viikko sitten rv 37 ja kyselin lapsiveden määrästä (kun aikaisemmin raskaudessa epäiltiin sitä olevan liikaa - osoittautui kuitenkin ihan normaaliksi äitipolilla ultratessa). Lääkäri totesi, ettei tätä tosiaan liikaa ole, ihan normaalisti. Lisäsi vielä, että ei kuitenkaan liian vähän kun vauvan jäsenet eivät tunnu tämän selkeämmin lävitse...

Tätä viimeistä lausetta jäin sitten myöhemmin miettimään, koska kotona maatessani selälläni ja vatsaa tunnistellessani tunnen aivan selvästi vauvan jalat, kädet, selän, pepun ja pään siis koko vauvan kädellä vatsanpeitteiden lävitse! Vaikka jalat olisikin välillä alempana niin selvästi voi seurata reiden muotoa kohti säärtä ja jalkaterää, josta voisi ihan napata kiinnikin vauvan potkiessa... eli aivan selvästi tuntuu jäsenetkin ja se taas sai miettimään, että onkohan sitä lapsivettä sittenkin liian vähän.

Voi olla että stressaan nyt ihan turhaan, mutta jotenkin tässä loppusuoralla alkaa pelätä kaikenlaista, vauvan menettämistä jne. Olisi mukava kuulla miten muilla eli tuntuuko vauvan jalat ja kädet kuinka hyvin vatsanpeitteiden lävitse? Onko tämä normaalia ja mikä sitten merkkinä että lapsivettä olisikin liian vähän?

Mayella rv 37+5

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden ekan kanssa vettä on ollut reiluhkosti. siis ihan normaali määrä mutta aika paljon. en heiltä koskaan tuntenut muuta kuin oudon pallon (pää tai pylly) tai potkuja. kun lapset syntyivät niin molemmilta tuli paljon vettä ja ok asiat.

tämän kolmannen kanssa on ollut ihan erilainen tuntu koko raskauden. itsekin olen ollut huolissani, kun tunnen vauvan raahaavan kyynärpäätä ja tunnen ruumiinjäsenet todella selvästi. minua on muista syistä ultrattu parin viikon välein tässä raskaudessa ja joka kerta on todettu ihan normaali lapsivesimäärä. viimeksi tänään olin ultrassa ja ok oli.

eli kyllä siihen voi luottaa kun sanovat että ok on ja varsinkin jos ultrattu on.

Vierailija
2/3 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukan paikka vaikutti varmasti eka raskaudessa (oli etuseinässä), nyt on takaseinässä mutta en siltikään tunne vauvan kroppaa yhtään. Olen aina ihmetellyt kun muut sanovat että hyvin tuntuu. Mitään yletöntä rasvakerrosta ei pitäisi tiellä olla, potkut tuntuu tosi selkeästi läpi mutta en silti erota että missä jalka ja missä peppu...

Esikoisen aikana epäiltiin näillä tai vähän pidemmillä viikoilla että olisi liian vähän lapsivettä, mutta silloinkaan en siis tuntenut (tutkimuksissa osoittautui että lapsivettä oli riittävästi, alarajoilla kylläkin mutta kuitenkin normaalisti eikä mitään kontrolleja tarvittu).

Coe rv 34+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olo on hieman enemmän huojentunut ja onneksi tänään on neuvola, jossa voin vielä kysyä asiasta tarkemmin.

Itse en myöskään aijemmissa ole tuntenut vauvaa näin hyvin kädellä vatsanpeitteiden lävitse, esikoisesta en edes aina tiennyt kumminpäin vatsassa on (kääntyi perätilaan rv 30 enkä itse edes huomannut muutosta!), toisesta jo tunnistin pään pepusta ja jalan potkiessa, mutta tämä kolmas tuntuu ihan selvästi kädellä kun makaa selällään...

Istukka on tällä kertaa kohdun takaseinämässä kun aijemmissa se oli edessä eli varmaan vaikuttaa kun ei tuossa ole samalla tavalla " estettä" . Vauva on myös ultran mukaan aikaisempia suurempi eli kokokin voinee vaikuttaa miksi tuntuu niin hyvin.

Syy miksi tämä näin erityisesti huolettaa on siinä, että vauvalla on todettu huulihalkio ja muistelen, että lapsiveden vähyys on yhteydessä joihinkin kromosomipoikkeavuuksiin. Nyt aloin pelätä onko vauvalla jotain muutakin vialla halkion lisäksi. Viimeksi on ultrattu rv 30 ja silloin tosiaan lapsivettä oli runsaasti, mutta normaalin rajoissa. Nyt sitten huolettaa onko sitä tarpeeksi... varmaan ihan aiheetta.

Mayella rv 37