Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyläpaikan rasittava 10 v

Vierailija
20.02.2015 |

Kävin kylässä ystävättärellä ja en varmaan vähään aikaan mene. Parempi tapailla vaan meillä tai lenkillä. Nimittäin juttelusta ei tullut mitään, kun 10 vuotias tytär kiehnäsi koko ajan vieressämme ja keskeytti juttelun. Narisi, ettei ole mitään tekemistä ja kyseli koko ajan jotain tyhmiä. Olisin ymmärtänyt, jos kyseessä olisi ollut 4 vuotias, mutta 10 vuotiaan käytöksenä tintuu tosi oudolta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliasta on keskustella lapsen kanssa eikä vain häiritä äidin ja tyttären keskusteluja. Opettele käytöstavat tai ole ainakin levittämättä huonoja tapojasi kasvaville nuorille.

Vierailija
2/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:12"]

Kohteliasta on keskustella lapsen kanssa eikä vain häiritä äidin ja tyttären keskusteluja. Opettele käytöstavat tai ole ainakin levittämättä huonoja tapojasi kasvaville nuorille.

[/quote]

Totta kai kyselin tytöltä kuulumisia ja juttelin hänen kanssaan. Istuin kylässä puolitoista tuntia ja tyttö ei jättänyt meitä koko aikana rauhassa puhumaan aikuisten asioita. En mennyt kylään tapaamaan tyttöä vaan äitiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minä ymmärrän ärsyyntymisesi. Minun lapseni on vasta pieni ja olen kuvitellut, että ajan myötä kaikki vähän helpottuu. Tarkoitan siinä mielessä, ettei tarvitsisi joka jumalan sekunti olla viihdyttämässä.

Olen kuitenkin tehnyt tuon saman huomion tuttavien isommista lapsista. Puhuvat päälle ja luulevat, että maailma pyörii heidän ympärillään. Tulee pakokauhu kun ajattelenkin, että oma lapsi ei oppisi kunnioittamaan aikuisia sen vertaa, että leikkisi tunnin yksin. Ei ole paljoa pyydetty.

Vierailija
4/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva pissis. Miksi vanhemmat luulee, että kaikki jaksaisi jutella heidän rasittavien kakrujen kanssa?

Minusta, hei mitä kuuluu,  riittää pennulle jutteluun jos on tullut vanhempien luo kylään. Minä en ainakaan jaksa jaaritella jonnin joutavia epäkiinnostavista asioista 10v kanssa, kun ei ole pakko.  Miksi luullaan automaattisesti että pitää koko perheelle pitää seuraa varsinkin näille kiehnääjä kakaroille, joiden ainut agenda on huomionhaku.

Vierailija
5/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni 13-v tytär on samanlainen. Viime viikonloppuna järjestettiin kotonamme synttärijuhlat ja tyttö kiehnaa isän kyljessä jatkuvasti. Oltiin tekemässä keittiössä tarjoiluja ja tyttö on koko ajan vieressä. Tosi hankalaa kun keittiön "kokkausalue" on pitkän ja kapean mallinen, ja kahdellakin ihmisellä tekee tiukkaa. Lisäksi piti olla sisäkengät jalassa, joten sai varoa ettei tyttö astu varpaille vieressä pyöriessään. Sitten pitää pyöriä jotain piruetteja siinä vieressä. Välillä kävi hetken omassa huoneessaan mutta sitten taas "isii! mikä toi on? isiii, voisitsää!, isiii, voisiksmää!"

Vierailija
6/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa muksuillenne tietokone, pelejä siihen ja kuulokkeet. Johan tulee hiljasta ja lapset on poissa silmistä.

Vierailija
7/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näkä draama Qeenit halua silloin olla missään nimessä pelaamassa tietsikalla kun joku on kylässä. Kaiken huomion pitää olla vain ja ainoastaan hänessä.

Itse olin kerran kyläilemässä ja juteltiin perheen äidin kanssa, kun tytär 9v liimautui äitiinsä ja käänsi äitinsä kasvoja kokoajan itseensä päin ja kimitti; et kato muita kun mua, et puhu ku mulle ja todella vittumainen katse vieraaseen. Keräsin kimpsuni ja sanoin terve!

Vierailija
8/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kuutonen, ettekö ottaneet likkaa mukaan valmisteluihin. Johan 13-vuotias osaa tehdä vaikka mitä, edellyttäen tietysti, että on pienestä asti opetettu tekemään. Eikö sinulla tai ukollasi tullut mieleen sanoa likalle, että nyt menet pois häiritsemästä ja olemasta tien tukkona, jos et kerran tee mitään auttaaksesi meitä.

Jaa niin, mutta eihän lasten mieltä saa pahoittaa käskemällä tai kieltämällä. Tulee traumoja ja frustraatioita. Mutta jos ette käytä kasvattajan oikeutta ja velvollisuutta kasvattaa, niin älkää tulko vinkumaan tänne, kun mukulat on tiellä häsläämässä.

Vierailija
9/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kakarat voi olla todella epämiellyttäviä, miks niistä pitäis pitää sillä varjolla, kun ne on lapsia? mä lähden heti jos joku pentu alkaa terrorisoida, se sirkus menettää heti katsojan minussa. Olkoot mutsinsa sitten hänen palvelijanaan ja seuraneitinään. Jos pennun mutsi haluu viettää tenavansa kanssa, sopii, mä en.

Vierailija
10/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:31"]

Mieheni 13-v tytär on samanlainen. Viime viikonloppuna järjestettiin kotonamme synttärijuhlat ja tyttö kiehnaa isän kyljessä jatkuvasti. Oltiin tekemässä keittiössä tarjoiluja ja tyttö on koko ajan vieressä. Tosi hankalaa kun keittiön "kokkausalue" on pitkän ja kapean mallinen, ja kahdellakin ihmisellä tekee tiukkaa. Lisäksi piti olla sisäkengät jalassa, joten sai varoa ettei tyttö astu varpaille vieressä pyöriessään. Sitten pitää pyöriä jotain piruetteja siinä vieressä. Välillä kävi hetken omassa huoneessaan mutta sitten taas "isii! mikä toi on? isiii, voisitsää!, isiii, voisiksmää!"

[/quote]

Parilla tutulla on juuri tällaiset lapset molemmat tyttöjä. Jos ovat keskenään, niin eivät ole huomaavinaankaan, mutta kun on vieraita, niin pyöritään siinä jaloissa. Yhden kerran jo äiti sanoi, että mene nyt pois, saadaan puhua aikuisten juttuja (siis puhuttiin yhden tutun sairauksista) ja tyttö tähän, en mä mihinkään lähde. Todella rasittavaa. 

Vierailija
11/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:34"]

Ostakaa muksuillenne tietokone, pelejä siihen ja kuulokkeet. Johan tulee hiljasta ja lapset on poissa silmistä.

[/quote]

Käytössä olis ollut iPhone, iPad, iPod ja MacBook (tästä tosin vanha malli, joten ei kovin käyttis), mutta jostain syystä ne kelpaavat vain silloin kun ollaan perheen kesken kolmistaan,ei silloin kun on vieraita ja heille pitää olla seuraksi ja valmistella tarjoiluja. Veikkaan että tyttö halusi olla esillä, mutta sosiaaliset taidot eivät vielä riitä aikuisten kanssa seurusteluun.

Vierailija
12/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:40"]

Hei kuutonen, ettekö ottaneet likkaa mukaan valmisteluihin. Johan 13-vuotias osaa tehdä vaikka mitä, edellyttäen tietysti, että on pienestä asti opetettu tekemään. Eikö sinulla tai ukollasi tullut mieleen sanoa likalle, että nyt menet pois häiritsemästä ja olemasta tien tukkona, jos et kerran tee mitään auttaaksesi meitä.

Jaa niin, mutta eihän lasten mieltä saa pahoittaa käskemällä tai kieltämällä. Tulee traumoja ja frustraatioita. Mutta jos ette käytä kasvattajan oikeutta ja velvollisuutta kasvattaa, niin älkää tulko vinkumaan tänne, kun mukulat on tiellä häsläämässä.

[/quote]

Kuten työelämässäkin, myös kotona noudatan periaatetta että teen asian itse jos sen neuvomiseen menee yhtä kauan. Tyttö asuu pääasiassa äidillään ja tekee siellä kuulemma kaikenlaisia kotitöitä ja ruokaakin. Meillä ollessaan olen kyllä opettanut tytön esim. viemään likaiset astiat koneeseen ja tähänkin meni vuosia. Nykyään laittaa usein jo pyytämättäkin.  Juhlatilanteessa en lähde opettamaan uusia taitoja varsinkin kun vaarana on se, että tyttö lopettaakin homman kesken tai huomaa ettei haluakaan tehdä juuri sitä työtä.

Vierailija
13/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tuossa iässä olevia lapsia eivätkä onneksi käyttäydy noin. Kyllä istuvat jonkin aikaa seurana pöydässä, mutta jättävät sitten aikuisillekin tilaa jutella. Otamme toki heidät aina mukaan pöytään ja siinä oppivat käytöstapoja, mitta katoavat siitä sitten omille touhuillensa. Olen sanonut joskus aiemmin heille tarvittaessa, että aikuiset haluavat jutella jonkin aikaa rauhassa aikuisten asioita. Lapset on fiksuja ja moni asia on kasvatuskysymys

Vierailija
14/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavien äidit: menkää kiehnäämään lasten viereen kokoajaksi, kun lapsella on kaveri kylässä. Tai ihan ensinnäkin puhutelkaa, ohjatkaa vieraiden aikana omaan huoneeseen ja sanokaa, ettei saa häiritä.

Vierailija
15/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on pelkkiä poikia. Ja jos heidän kanssa jotain vastaavaa tapahtuu (mutta paljon lievempänä, koska eivät onneksi ole ihan noin rasittavia), niin todellakin pistetään lapset heti ruotuun ja tehdään selväksi, että nyt riittää ja aikuiset haluavat puhua rauhassa. Ja kyllä meillä myös miehen lapset tottelevat minua, vaikka äitinsä luona onkin ihan eri säännöt eli ei sääntöjä ollenkaan.

Vierailija
16/16 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta pitää huomioida, ettei se tunne jäävänsä ulkopuolelle. Olisit keskustellut myös tytön kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi