En osaa prosenttilaskuja
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. En ole koskaan osannut. Joskus olen lainannut 7 luokan matikankirjoja ja koittanut opetella, mutta en vain ymmärrä. Miten joku voi olla näin tyhmä? Koulussakin matematiikan numero oli aina 5-6.
Onko muita samanlaisia?
Kommentit (41)
Jos pystyy välttävästi ratkaisemaan yhtälöitä, prosenttilaskut voi laskea myös x-muuttujaa apuna käyttäen. Ja tiedän, etteivät yhtälöt välttämättä kaikille nappaa, mutta tästä voi olla jollekin aua, jolla yhtälöt onnistuvat prosentteja paremmin. :)
Esim. Paljonko on veroton hinta (x) 185 euroa maksaneesta takista (alv 24 %)?
124 % * x = 185 // yksi kokonainen veroton (100%) osuus + 24 % verottomasta osasta päälle
1,24 * x = 185 // : 1,24 ; jotta saadaan x (vero osuus) selville, jaetaan molemmat puolet yhtälöstä x:n kertoimella
x = 185 / 1,24 ≈ 149,19 €.
Mun mielestä pitäisi jo yläkoulussa saada päättää ottaako pitkän vai lyhyen matematiikan. Sitten näille lyhyen matikan lukijoille opetettaisiin tavallisessa elämässä tarvittavaa matikkaa ja pitkän lukijoille sitten niitä vaikeampia asioita. Täällä myös yksi tyhmä matemaattisesti.
Minunkin mielestäni näitä prosenttilaskuja olisi pitänyt olla enemmän koulussa. Näitähän juuri elämässä ja työelämässäkin tarvitaan.
1 % = 1/100 = 0,01
10 % = 10/100 = 0,10
100 % = 100/100 = 1,0
200 % = 200/100 = 2,0
Kuinka monta prosenttia luku 1 on luvusta 100?
1/100 = 0,01 = 1%
Kuinka paljon on 1 % luvusta 100?
0,01 * 100 = 1
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:42"]
Noihin teidän kaavoihin sanoisin, että turhaan yritätte :D en millään muista niitä ulkoa, enkä ymmärrä sitä logiikkaa joten en voi päättelemälläkään laskea. Aina muuten, kun olen ajatellut matikantunnilla, että nyt minä tajusin ja nämähän ovatkin helppoja, niin laskut ovat väärin... :D Lohduttaudun sillä, että olen sentään kielissä hyvä.
[/quote]
Älä nyt luovuta. Ei niitä kaavoja tarvitse ulkoa osata, jumppaat vaan vähän aivojasi noilla joka päivä ja sulla on homma hallussa parissa viikossa.
Aloita helpoilla: 10% mistä tahansa luvusta (jaa se kymmenellä tai siirrä pilkkua yksi numero vasemmalle). Sen avulla voi laskea kaikki tasakymmenprosentit helposti (30% on 3 kertaa 10%). Sitten 50% mistä tahansa luvusta (eli puolet, jaat kahdella). Kun osaat tuon, voit laskea 25% mistä tahansa luvusta laskemalla sen 50% kaksi kertaa (eli jaat neljällä).
Treenailet noita päässäsi mistä tahansa luvuista mitä päivän mittaan näet. Aloita helpoilla (10%) ja kun ne menee sen suuremmin ajattelematta, siirryt hieman haastavempiin (20%, jne.). Jossain vaiheessa ymmärrät prosenttien ja murtolukujen suhteen (50% = 50/100 = 5/10 = 1/2; 25% = 25/100 = 1/4; 10% = 10/100 = 1/10; 20% = 20/100 = 2/10 = 1/5; etc), mikä helpottaa hommaa ihan mahdottomasti.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:02"]
Olen itse matikassa hyvä. Oma lapseni ei kertakaikkiaan osaa matikkaa, käy tukiopetuksessa, minä yritin auttaa, menetin hermoni monta kertaa...
Kunnes koulupsykologi kertoi lapsellani olevan häiriöitä visuaalisessa hahmottamisessa. Hän ei vaan hahmota näkemäänsä loogisesti, kuten muut.
Voisko ap:lla olla samaa vaivaa? Eksytkö, hukkaatko tavaroita, osaatko piirtää hyvin. Osaatko hahmottaa ilmansuunnat, hahmotatko hyvin kaavioita? Hahmotatko hyvin esineitä, osaatko kuvitella niiden muodon eri asennoissa?
[/quote]
Heh, voisiko mulla oikeesti olla joku häiriö? Eksyn helposti tutussakin paikassa, olen täysin suuntavaistoton. Ilmansuunnat muistan ulkoa, mutta en osaa soveltaa niitä. En osaa piirtää ja kaikki on aina hukassa :D Minä siis en ole ap, olen kirjoittanut viestit 11, 13 ja 22.
Mulle oli ainut ymmärrettävä matiikan juttu prosenttilasku ( ala-asteen jälkeen). En laskenut nopeimmalla tavalla, mutta ne oli kuitenkin loogisia.
Olen 13 ja osaan laskea päässä prosenttilaskut. Ehkä kannattaisi vähän miettiä, mikä meni pieleen.
Noihin teidän kaavoihin sanoisin, että turhaan yritätte :D en millään muista niitä ulkoa, enkä ymmärrä sitä logiikkaa joten en voi päättelemälläkään laskea. Aina muuten, kun olen ajatellut matikantunnilla, että nyt minä tajusin ja nämähän ovatkin helppoja, niin laskut ovat väärin... :D Lohduttaudun sillä, että olen sentään kielissä hyvä.
[/quote]
Niin, minusta se ongelma on tässä. Turhaan kukaan yrittää sinua opettaa, koska olet päättänyt ettet osaa etkä muuten opi. Yleisestikin ajatellen asennevamma on kaikkein suurin este yhtään minkään oppimiselle. Sen oman asenteen tulisi ensin olla kunnossa, että voisi oppia jotakin. Olet kielissä luontaisesti hyvä? Se on hieno asia, opit ne helposti. Olet matemaattisesti luontaisesti huono? Ei se mitään haittaa, kunhan korjaat sen vaivannäöllä! Kun se nyt kuitenkin ihan aikuisten oikeasti on niin, että ne prosenttilaskut on sitä helpointa matematiikkaa ja ainakin omasta mielestä todella tärkeä hallita arkielämän kannalta. Tosin onhan sinua helppo pissiä silmään raha-asioissa, jos et VIITSI opetella edes prosenttilaskuja.
Lapsellani on lukihäiriö, noin niin kuin muun problematiikkansa kruunuksi. Arvaa vain, hyväksyisinkö häneltä selitystä "kun mä en oo hyvä siinä!" En todellakaan! Lapseni ei ole tyhmä, hänen on vain tehtävä kovemmin töitä, jotta hallitsee lukemisen ja kirjoittamisen ikätasoisesti. Ja vaikka leimautuisinkin liikaa vaativaksi paskamutsiksi, niin kyllä, olen ehdottomasti sitä mieltä, että ihmisen on osattava lukea ja kirjoittaa omaa äidinkieltään sujuvasti ja ymmärrettävästi.
Vaan jos ihminen aina haluaa mennä siitä, mistä aita on matalin, hän ei ole muuta kuin laiska. Ei edes tyhmä tai toistainen. Vain ja ainoastaan laiska.
Se ettei joku muiden korvissa yksinkertainen matemaattinen juttu kuten prosenttilaskeminen vain 'tartu päähän' ei kyllä välttämättä ole mitään tyhmyyttä tai itsetunnon puutetta vaan kyseeseen voi tulla dyskalkulia, eli lukihäiriöön verrattava laskemaan oppimisen häiriö :)
Hyvällä ystävälläni on sekä keskivaikea lukihäiriö että dyskalkulia, jonka vuoksi hän ei ikinä oppinut laskemaan juuri prosentteja. Ei edes siis sellaisia "mikä on 50% kymmenestä". Hän on kuitenkin läpäissyt ylioppilaskirjoitusten lyhyen matiikan ihan hyvin arvosanoin koska osasi sitten kaiken muun.
Yleensä ongelma on siinä, että on jäänyt ymmärtämättä se, mihin kaikki perustuu. Sitten kun yrittää väkisin opetella uusia asioita ja ulkoa paukuttaa päähänsä miten jotain lasketaan, ei se onnistu, kun ei ole tietoa siitä, mikä niissä laskuissa on pohjalla.
Vaikka nyt näitä prosenttilaskuja on aika mahdotonta osata, jos ei ymmärrä, mikä prosentti on. Sen ymmärtäminen on kaiken perusta ja siitä opetus lähtee koulussakin. Ne, jotka tippuvat jo tässä vaiheessa kyydistä tai eivät vaivaudu opettelemaan tätä alun helppoa osuutta, tippuvat lopulta kärryiltä, kun aletaan sitten ihan oikeasti pelata niillä numeroilla ja käyttää hyödyksi prosentin käsitettä. Se on vähän kuin yrittäisi suoraan opettaa lapselle kertotaulua, vaikka tämä ei osaa vielä yhteenlaskua.
Itselläni ihan sama juttu. Jo ekaluokalla Olin matematiikan tukiopetuksessa, mun looginen päättelykyky kun on 1/10
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:38"]
Luulin että peruskoulun läpäisy hyväksytysti edellyttää yksinkertaisimman matematiikan osaamista. O_O
[/quote]
Luulo ei ole tiedon väärti.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:28"]Olen 13 ja osaan laskea päässä prosenttilaskut. Ehkä kannattaisi vähän miettiä, mikä meni pieleen.
[/quote]
Sunko kannattaa miettiä
AP (ja muutkin), laskepa ajankuluksi vaikka tämä:
Pöydällä on 200 kpl omenoita, joista punaisia on 198 kpl, loput 2 kpl vihreitä. Punaisia omenoita on siis 99% koko määrästä.
Montako punaista omenaa pitää pöydältä poistaa, jotta pöydällä olisi 98% punaisia omenoita?
Älä jää pähkäilemään, vaan kirjoita vastaus nyt!!!!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:19"]
Aloita helpoilla: 10% mistä tahansa luvusta (jaa se kymmenellä tai siirrä pilkkua yksi numero vasemmalle). Sen avulla voi laskea kaikki tasakymmenprosentit helposti (30% on 3 kertaa 10%). Sitten 50% mistä tahansa luvusta (eli puolet, jaat kahdella). Kun osaat tuon, voit laskea 25% mistä tahansa luvusta laskemalla sen 50% kaksi kertaa (eli jaat neljällä). [/quote]
Pitää hieman takertua vihjeen sanamuotoon. Jos _ensin_ kertoo luvun 50 prosentilla ja sitten taas siitä saadun luvun kertoo 50 prosentilla, niin on vain sattumaa että siitä tulee 25 prosenttia alkuperäisestä luvusta, toisin sanoen että siitä tulee 50/2. Jos laskisi vaikkapa 35 prosenttia kertomalla kaksi kertaa 70%:lla, niin pieleen menisi koska lopputulos olisi 49 prosenttia. Ei vihjeen kirjoittaja varmasti näin tarkoittanut toimia, mutta tuon voisi helposti ymmärtää väärin.
--
No niin. Kannattaa selvittää itselleen, että mitä "prosentti" oikeastaan tarkoittaa. Se on varmasti käsitteenä vähän hämmentävä. Uskon että monet, jotka tämän asian kanssa tuskailevat, osaisivat laskea ihan eri tavalla, jos prosenttimerkin tilalle vaihdettaisiin luku 1/100.
Eli jos meillä on vaikka luku a, josta otetaan 32 prosenttia, niin sehän on 32 % a:sta. Hämmentävää. Ihan ekaksi, joku prosentti jostakin luvusta on sen luvun kerroin. Eli lisätäänpä kertomerkki:
32% * a
Sitten, koska % = 1/100, ja koska 32 prosenttia on sama kuin kertolasku 32 * 1 prosentti, voidaan kirjoittaa
32 * 1/100 * a
ja edelleen
32/100 * a.
Näistä sadasosista on tässäkin viestiketjussa puhuttu, ja niistä ei todella kannata hämmentyä, koska prosentti todellakin on sadasosa, ei mikään mystinen taikaolio. Se on vain kiva ja helppo kirjoittaa.
Noh, kaikkihan osaavat jakaa sadalla koska siinä vain pilkku siirtyy kaksi kertaa vasemmalle. 32/100 = 0,32. Eli voidaan halutessa kirjoittaa 0,32 * a.
--
Alennusmyynnit on aina kivoja ja -15% saattaa houkutella jo ostamaan. Mutta mitähän tuo vaate todella maksaa? Sillä on joku HINTA, ja 15 % siitä on, kuten äsken opimme, 15/100 * HINTA eli 0,15 * HINTA.
Alennettu hinta on tietenkin alkuperäinen hinta miinus alennus. Ja alennus on 0,15 * HINTA.
Siis alennettu hinta on HINTA - 0,15 * HINTA. Sen voi laskea jo ihan tällä tavalla. Jos vielä ottaa HINTA yhteiseksi tekijäksi, saa laskun HINTA (1 - 0,15) = HINTA * 0,85. Vaihtoehtoinen tapa lähestyä asiaa on tehdä vähennyslasku 100% - 15% = 85 % ja päätyä tätä kautta laskuun HINTA*0,85.
--
Suklaalevyssä on 36 palaa ja herkkuhimoinen AV-mamma on pistellyt niistä 21. Kuinka monta prosenttia suklaasta on syöty?
Tehdään normaali jakolasku 21/36 = 0,583333... eikä ollut vaikeaa. Mutta ne prosentit? Kerrotaan tulos luvulla 100 % joka on sama kuin 1, koska, kuten muistamme, 1 % = 1/100. Eli 0,58 * 100% = 58 %.
--
Asuntolainasta on 14 prosenttia jäljellä, ja summana se on 18 200 euroa. Paljonko lainaa oli alun perin? Teemme yhtälön, jossa muuttujana on kysytty asia eli alkuperäinen laina.
14 % * LAINA = 18200
eli
0,14 * LAINA = 18200
jaetaan molemmat puolet samalla luvulla eli 0,14:lla
LAINA = 18200/0,14 = 130 000.
Esimerkki, kuinka minä lasken aina prosentit esim. jonkun tuotteen hinnasta 20 % alennuksen, niin jos tuotteen alkuperäinen hinta on ennen tuota 20 prossan alennusta vaikkapa 159 €:a ja siitä saa alennusta ton 20 % eli lasken näin, jolloin saan suoraan alennuksen sisältämän hinnan, ja teen näin eli mielessäni vähennän 100 %:sta ton 20 %, jolloin jäljelle jää 80, ja tuolla 80:llä kerron tuon alkuperäisen hinnan eli 159 €:a ja hinnaksi jää 127,20 €:a, kun siirrän vain lopputuloksessa pilkkua kaksi pykälää. Alennus on euroissa siis 31,80 € eli toisin sanoen se 20 %:a 159 €:sta.
Kokeileppa! t: kauppaopiston nainen
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:03"]
Et oikeasti tarvitse siihen mitään kaavaa. Yksinkertaisimmillaan voit harjoitella prosenttilaskuja aloittamalla todella helpoista. Riittää, kun muistat, että prosentti on yksi sadasosa: yksi prosentti sadasta on yksi, viisi prosentti sadasta on viisi. Kahdesta sadasta prosentti on kaksi, viisi prosenttia on kymmenen. Yksi kymmenestä on kymmenen prosenttia jne.
totuttele käyttämään matematiikkaa arkipäivässä (ajatuksen tasolla), jolloin matikkamörkö menettää otteensa sinuun. Perunoita kuorisessa on aikaa miettiä, montako prosenttia on jo tehty tai paljonko on jäljellä. Kun et pelkää ja turhaudu, se sujuu. Älä välttämättä pyri heti aluksi tarkkoihin lukuihin: jos 145€ kengistä on 15% alennus, saat ihan hyvän hinta-arvion itsellesi laskemalla alen 150 hinnan mukaan: satasesta ale on 15€, 50€:sta 7,5€. Kokonaisale 22,50€, hintaa siis jää 127,5.
[/quote] Minä laskisin 15 %:n alennuksen 145 ekun kengistä näin, eli kertoisin 85 x 145 = 123,25 €. Pilkkun siirron jälkeen tulee kätevästi alennettu hinta suoraan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:49"]
Noihin teidän kaavoihin sanoisin, että turhaan yritätte :D en millään muista niitä ulkoa, enkä ymmärrä sitä logiikkaa joten en voi päättelemälläkään laskea.
[/quote]
Selitä nyt vähän MITÄ sä et siinä ymmärrä! Mikä logiikka sulle ei aukea? Että 20% on viidesosa tai 10% kymmenesosa, siis jaettuna kymmenellä? Musta tuntuu että sä et haluakaan ymmärtää, hoet vaan jotain joskus oppimaasi entajuaentajuaentajua-mantraa.
[/quote]
No joo, oikeastaan just tuo, että 20% on viidesosa jne. En muista noita koskaan ulkoa. Matikassa on muuten ihan hirveästi muistettavaa! Olet varmaan jossain määrin oikeassa siinä, etten haluakaan enää ymmärtää. Siitä vain tulee niin tyhmä olo, ettei millään ymmärrä muille yksinkertaista asiaa. Ja aina kun on yrittänyt ymmärtää ja keskittynyt, niin siltikään ei saa asioihin mitään järkeä. Sitten turhautuu ja antaa vain olla.
Sain muuten peruskoulun päätteeksi jopa hyvän numeron matikasta ja tämäkin sen takia, että tein aina läksyt ja kuuntelin hiljaa tunneilla. Täytin myös vihkon kauniilla käsialalla :)