Mitä ei perinteisiä ruokia syötte jouluna
Mä syön jouluaattona
Risottoa
Naudan sisäfilettä
Graavilohta
Lohta lehtitaikinassa
piparia sinihomejuustolla
Suklaa fondue hedelmillä
Kommentit (42)
Graavilohi myös, ja tuo lohi lehtitaikinassa. Suklaafondue oli muodissa 80-90-luvuilla, siitä ei ehkä tullut klassikkoa kuitenkaan?
Ei muuta kuin kinkkua ja itse tehtyä lanttulaatikkoa. Ja kinkku pitää olla Tapolan ylikypsää kinkkua joka on maailman parasta kinkkua. Savulohta ja salaatteja juustotarjottineen missä eri juustoja.
Kinkkua, maksalaatikkoa, imelletettyä perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, rosollia, lihapullakastiketta, punaleimaista emmental-juustoa, sinihomejuustoa, suolakurkkuja, joululimppua, voita ja maitoa.
Monesti olen tehnyt pizzan jouluaattona. Syön perinteisiäkin jouluruokia jos olen jossain vierailulla, mutta en itse sellaisia ala tekemään.
Kun lapset olivat pieniä, olen tehnyt perinteisten ruokien lisäksi heidän toivomustensa mukaan joulupöytään jauhelihakeittoa ja liha-makaronilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin kinkkua ja itse tehtyä lanttulaatikkoa. Ja kinkku pitää olla Tapolan ylikypsää kinkkua joka on maailman parasta kinkkua. Savulohta ja salaatteja juustotarjottineen missä eri juustoja.
No kylläpä todellakin ovat yllättäviä, ei-perinteisiä jouluruokia.
Kinkku on varmaan se perinteisin. Ja rosollia on pöydässä, vaikka minä en sitä syökään.
Vierailija kirjoitti:
Kinkkua, maksalaatikkoa, imelletettyä perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, rosollia, lihapullakastiketta, punaleimaista emmental-juustoa, sinihomejuustoa, suolakurkkuja, joululimppua, voita ja maitoa.
Ja erittäin ei-perinteisiä jouluruokia syödään näköjään tässäkin pöydässä.
No meillä ei syödä jouluruuista kuin ehkä ( nämäkin valmiina kaupasta) porkkana-ja lanttulaatikkoa ja suolasieniä & kylmäsavulohta. Kinkkua ei todellakaan paistella. Katsotaan nyt tehdäänkö pizzaa vai pidetäänkö tortillajoulu, tai ehkä vaihteeksi mennään currylla ja tofulla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö pipari sinihomejuustolla ole ihan klassikko?
ennemminkin pipari ilman kumia.
Mansikkakakku!
Pari vuotta sitten hoksasin, että nyt saa tuontimansikoita ympäri vuoden, joten joulunakin voi syödä kesäistä mansikkakermakakkua.
Esimerkiksi bataattilaatikkoa ja juustokakkua sekä joka vuosi kokeillaan joku uusi juttu, jota ei ole aiemmin nähtykään.
Meillä ei ole kinkkua vaikka toinen on lihansyöjä (saa tarpeekseen kinkusta jo ennen joulua lounailla).
Laatikoiden kanssa on sienimuhennosta suppilovahveroista tai sitten uunissa tehty tofupata. En tiedä onko tuo sienimuhennos tai -kastike perinteistä, mutta meidän kummankaan kotona sitä ei ole tarjottu jouluisin. Oli kyllä sienisalaattia suolasienistä.
Vierailija kirjoitti:
Sieniruukkua; suolasieniä, pekonia ja smetanaa
Onko tähän tarkempaa ohjetta? Kuulostaa niin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieniruukkua; suolasieniä, pekonia ja smetanaa
Onko tähän tarkempaa ohjetta? Kuulostaa niin hyvältä.
Kuulostaa smetanasn tehdyltä sienisalaatilta mihin on lisätty pekonia. Normi jouluruoka monessa paikassa.
Eikö pipari sinihomejuustolla ole ihan klassikko?