Suomessa viljeltäviä hedelmiä?
Mitä muita hedelmiä Suomessa viljellään kuin omenoita ja tomaatteja?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:00"]
Mistä vihamielisyys minua kohtaan? Joskus tän palstan logiikka on naurettavaa. -ap
[/quote]
Peukut eivät valehtele. Koeta ottaa opiksi seuraavaa kertaa ajatellen.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:00"]
Mistä vihamielisyys minua kohtaan? Joskus tän palstan logiikka on naurettavaa. -ap
[/quote]
Peukut eivät valehtele. Koeta ottaa opiksi seuraavaa kertaa ajatellen.
[/quote]
Joo kyllä mä sen näen, mutta MIKSI olette vihamielisiä mua kohtaan? En missään vaiheessa ole sanonut mitään loukkaavaa, vaan pitänyt ketjun asiallisena. -ap
Joka kaupassa ei myydä, mutta jos kelpaa suoramyynnit ja lähituotekaupat niin valikoima laajenee: omena, päärynä, luumu (ja kriikuna), kirsikka (joka ei ole vieläkään marja, vaikka onkin luumarja, mutta se taas on hedelmätyyppi), marjoja on paljon enemmän mansikasta tyrniin ja luonnonvaraiset marjat vielä siihen päälle.
Ei ole mikään huippuluokan valikoima, jos aiot pelkillä kotimaisilla hedelmillä pärjätä, kun näistäkin suurin osa on vain osan vuodesta myynnissä. Nyt löytyy vielä jonkun verran kotimaista omenaa, mutta sekin on loppumassa.
Suurin osa kaupoissa myytävistä suomalaisista omenoista tulee Ahvenanmaalta. Miten on palstarasistit, voidaanko näitä pitää oikeasti kotimaisina?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:00"]
Ap täällä taas. Kiitos kun laitoitte lisää vastauksia. Ihan sen takia tarkentelin, koska ei tavallinen ihminen voi niitä itseviljeltyjä kiivejä sun muita syödä. Odottelin vielä lisää vastauksia, jos joku tietävä osaisi sanoa vielä jonkun. Ilmeisesti suomalaiset hedelmät on siis hyvin vähissä. Ihan vaan lähiruoan puolesta kyselin. Noita pääsen vaan popsimaan, jos haluan suomalaisia hedelmiä syödä. Mistä vihamielisyys minua kohtaan? Joskus tän palstan logiikka on naurettavaa. -ap
[/quote]
Jos haluat paneutua hyvään, monipuoliseen ruokaan, niin sinun kannattaa kyllä selvittää millaisissa ilmasto-olosuhteissa mitäkin kasveja viljellään tai kasvaa. Suomen olosuhteissa menestyvät juurekset paremmin kuin hedelmät. Suomessa ei ole riittävästi valoa ja lämpöä sitruksille, persikoille, viikunoille jne. Kesäisin saamme kerättyä runsaasti meillä viihtyviä marjoja, mansikoista karpaloihin. Tuoretta, kotimaista lähiruokaa saa myös, kun kerää keväisin nokkosia, hyödyntää nuoria voikukanlehtiä, syö retiiseistä ja punajuurista naatitkin.
Suomi on kylmä, pohjoinen maa. Talvisin on pakko turvautua hedelmien tuontiin. Sitrukset, taatelit, banaanien ja avokadojen hivenaineet jne ...
Kotimaiset talvitomaatit ja -kurkut kasvatetaan yleensä Pohjanmaalla kasvihuoneissa. Lämpö ja valo tuotetaan kasvihuoneisiin kalliilla energialla. Espanjalaisia tomaatteja taas kasvattavat laittomat maahanmuuttajat orjatyönä. Kuluttajan on valittava.
Olin ehkä sinun mielestäsi vihamielinen sinua kohtaan, ap, kun mainitsin läksyt. Kysymyksesi oli todella niukasti muotoiltu, ei mikään keskustelunavaus. Oli myös vaikea kuvitella, että joku vaikka vain peruskoulun käynyt on niin tietämätön Suomen ilmastosta ja täällä menestyvien kasvien suhteen.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:00"] Mistä vihamielisyys minua kohtaan? Joskus tän palstan logiikka on naurettavaa. -ap [/quote] Peukut eivät valehtele. Koeta ottaa opiksi seuraavaa kertaa ajatellen. [/quote] Joo kyllä mä sen näen, mutta MIKSI olette vihamielisiä mua kohtaan? En missään vaiheessa ole sanonut mitään loukkaavaa, vaan pitänyt ketjun asiallisena. -ap
[/quote] Luin ketjun läpi selvittääkseni mistä kohtelusi johtuu. Minulle ainakin tuli sellainen vaikutelma viestistäsi #6, että saamasi vastaukset eivät sinulle kelvanneet ja vaadit erilaisia. Palstalaiset olivat siihen mennessä jo koettaneet sinua auttaa ja antoivat hyviä vastauksia. Sinä vaikutit viestissä #6 sellaiselta pikkulapselta, joka koettaa aina määräillä miten muut leikkivät. Veikkaan, että alapeukkuryöppy johtui siitä. Ensi kerralla vähemmän päsmäystä vaikka sinun avauksestasi olikin kyse.
Siis mitä ihmettä? Jos mä uteliaisuudesta haluan tietää, mitä kotimaisia hedelmiä suomalainen voi ostaa, on todella väärin kysyä sitä? Anteeksi hemmetisti, kun en heti aloituksessa tajunnut tarkentaa, että juuri ruokakaupassa myytävät hedelmät. Olette kamalan vaativia. Halusin vain luoda keskustelua. Tiedän, ettei Suomessa voi viljellä juuri mitään hedelmiä, ja siksi kysyinkin, että mitä hedelmiä viljellään. Jos en olisi sitä tiennyt, en olisi tätä aloitusta rehnyt. Äly hoi. -ap
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 10:53"]
Suurin osa kaupoissa myytävistä suomalaisista omenoista tulee Ahvenanmaalta. Miten on palstarasistit, voidaanko näitä pitää oikeasti kotimaisina?
[/quote]
Meillä ainakin myydään ihan oman maakunnan omenantuottajien omenoita.
Ap, älä välitä. Av-mammat on outoa sakkia. Minua ei kysymyksesi häirinnyt ja vastasin mielestäni asiallisesti kahden viestin verran klo yöneljän paikkeilla (mm. se linkki). En tiedä miksi osa närkästyi, mutta se ei kyllä ole uutta tällä palstalla. :)
tomaatti on vihannes ja kirsikka on marja.