Suomessa viljeltäviä hedelmiä?
Mitä muita hedelmiä Suomessa viljellään kuin omenoita ja tomaatteja?
Kommentit (33)
Omenoita, päärynöitä, luumuja ja kirsikoita kasvaa puissa.
Talvikylmässä muovihuoneessa harrastajat kasvattavat eräitä aprikoosi- ja persikkalajikkeita, ja saavat jonkinverran satoakin.
Kirsikkaluumu on pieni pyöreä luumu, itselläni on tosi hyvänmakuinenkin vielä, lajike tuntematon.
Minikiivejä olen syönyt, sellaisia parisenttisiä, maistuvat ihan oikealta mutta pintakarvat kutittavat hiukan kurkussa. Kasvavat köynnöksenä pitkin mäntyjä. Tulisikohan muuta mieleen. No, rypäleitä.
Tarkoitan siis ruokakaupassa myytäviä hedelmiä. En harrastelijakasvatusta tai omaan käyttöön viljelyä. -ap
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 01:06"]
Tarkoitan siis ruokakaupassa myytäviä hedelmiä. En harrastelijakasvatusta tai omaan käyttöön viljelyä. -ap
[/quote]
Taisit jo saada hyvät vastaukset. Tyydy niihin äläkä siellä mitään täsmentele.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 01:08"]
[/quote]
[/quote]
No oottelen lisää vastauksia. Näitähän on vasta aika vähän. Älä ala määräilemään mua anonyymillä keskustelupastalla :D -ap
No jopas vapaustaistelija löytyi. Ja minä kun menin aikaa haaskaamaan sinuun. Nolottaa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 01:08"]
[/quote]
[/quote]
No oottelen lisää vastauksia. Näitähän on vasta aika vähän. Älä ala määräilemään mua anonyymillä keskustelupastalla :D -ap
[/quote]
Niinpä. Vituttaa tollaset määräilijät :D
Käy ap jossain kauppahallissa tai jos asut Hgissä niin vaikkapa Anton&Antonissa kyselemässä mitä hedelmiä heille tulee suomalaisilta viljelijöiltä. Ja voihan sitä kysyä myös esim. Stockan herkusta sekä k- ja s-ryhmän kauppiailtakin. Normiruokakaupoissa muistan nähneeni vain kotimaisia omenoita, ehkä päärynöitä ja luumuja myös. Vihanneksia ja marjoja on enemmän kotimaista laatua.
Nosta tämä ketju ylös huomenna (tänään) päivällä, iltapäivällä tai illalla, jolloin on enemmän palstailijoita paikalla. Ehkä saat vastauksen joltain viljelijältä, kauppiaalta tai tavarantoimittajalta itseltään. :)
Päärynä, luumu, kirsikka ja omena. Vain omena on noists taloudellisesti merkittävä.
Ap, miksi asia kiinnostelee?
Mä kasvattelen parvekkeellani banaaneja, kookospähkinöitä, mangoja ja papaijoita.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 04:16"]Mä kasvattelen parvekkeellani banaaneja, kookospähkinöitä, mangoja ja papaijoita.
[/quote]
Ihan oikeesti? Vau!
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 04:13"]
http://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokaketju-ruuan-matka-pellolta-poytaan/keittio/ruuan-raaka-aineet/hedelmat-ja-marjat Päärynä, luumu, kirsikka ja omena. Vain omena on noists taloudellisesti merkittävä. Ap, miksi asia kiinnostelee?
[/quote]
Ap:llä on varmaan joku läksy jota hän ei jaksa itse tehdä. Täältä kun kysyy, niin saa varmaan hyviä ja paikkansapitäviä vastauksia, mutta oppiiko sillä metodilla mitään, se on toinen juttu. ;)
Mä opin tästä ketjusta sen, että kirsikka on (tietysti) hedelmä. Olen aina ajatellut sitä marjana, silly me.
Oikeat vastaukset on jo tullut tässä ketjussa, eli omena, luumu, kirsikka ja päärynä.
Ap täällä taas. Kiitos kun laitoitte lisää vastauksia. Ihan sen takia tarkentelin, koska ei tavallinen ihminen voi niitä itseviljeltyjä kiivejä sun muita syödä. Odottelin vielä lisää vastauksia, jos joku tietävä osaisi sanoa vielä jonkun. Ilmeisesti suomalaiset hedelmät on siis hyvin vähissä. Ihan vaan lähiruoan puolesta kyselin. Noita pääsen vaan popsimaan, jos haluan suomalaisia hedelmiä syödä. Mistä vihamielisyys minua kohtaan? Joskus tän palstan logiikka on naurettavaa. -ap
Meidän pihassa kasvaa omena- ja luumupuita, en tosin tiedä voiko sitä nyt varsinaisesti viljelyksi sanoa.