Miksi nenäsumutetta ei saa käyttää raskaana?
Tietääkö joku? Olen karmeassa flunssassa ja illalla menee nenä ihan tukkoon. Olisi ollut lasten nasolinia mutta näyttää lukevan että ei raskaana oleville. Miksihän ei?
Kommentit (9)
Perusperiaate on se, että jos lääkeainetta voi imeytyä verenkiertoon JA se on haitallista sikiölle, niin silloin ei. Mutta itse käytin vahingossa yhden annoksen raskausaikana kun en tajunnut nenäsumutteenkin olevan ehkä kielletty eikä käynyt kuinkaan... Aina voi kysyä asiaa apteekista, esim. yliopiston apteekki saattaa palvella 24/7? Siis puhelinpalvelu. Siellä on tietokantoja, joista näkee, miten kiellettyä se oikeasti on. (Niissä on eri luokituksia vaikka lääkepakkauksesa sanottaisiinkin, että kysy lääkäriltä). A-tason luokituksella voi käyttää ainakin lyhyen aikaa ja jos on pakko.
Kiitos tiedoista! Haen huomenna jotain turvallisempaa lääkettä. ap
Lähes mitään nenäsumutteita ei saa käyttää raskauden aikana.
Jos kysyt ammattitaitoiselta lääkäriltä joka on perehtynyt lääkkeisiin niin varmasti antaisi luvan käyttää. Myös monia muita lääkkeitä jotka on kielletty "paperilla" voi ottaa. Ne vaan sanoo että kun ne on kaupallisessa jakelussa ilman reseptiä niin kaikis lukee se keskusteltava lääkärin kanssa ennen käyttöä mut oikeesti niitä voi käyttää tietenki vain pakon edessä. Tietenkin pitää arvioida hyödyt ja haitat, kovasti kipeytynyt äiti kun myös vaikuttaa sikiön kehitykseen...
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 00:26"]
Lähes mitään nenäsumutteita ei saa käyttää raskauden aikana.
[/quote]
Joitakin saa. Käytin koko ensimmäisen raskauteni ajan kortikosteroidia sisältävää nenäsumutetta. Nenäoireistakin kärsivällä astmaatikolla se kuului ihan perushoitoon joka päivä. Toisessa raskaudessa oli nenä välillä niin tukkoinen, ettei syöminen eikä varsinkaan nukkuminen onnistuneet oikein mitenkään. Oli pakko hengittää pelkästään suun kautta, koska nenän kautta ei henki pihissyt pahimmillaan yhtään. Ei tietoa mistä se johtui, Tutkittiin kyllä, mutta syy ei selvinnyt. Käytin kausittain Nasolinia tai Otrivinia, jotka ovat nenää avaavia suihkeita. Niistä on sanottu, että riski raskaana käytettäessä on hyvin teoreettinen, koska niiden vaikutus on vain paikallinen. Ei ollut haittaa ja normaali täysin terve lapsi syntyi ajallaan.
Juu. Periaatteessa nuo kortisoninenäsuihkeet taitaa olla vieläpä turvallisempia kuin flunssanenäsuihkeet, että silleen... Mutta aina pitää varmistaa asia! Ihmisillä on yksilöllisiä tilanteita, se mikä sopi kaverille ei aina sovi muille.
Minulla oli pitkittynyt flunssa raskauden loppupuolella, joka aina vain paheni, ja lopulta en enää saanut nukuttua, kun heräsin vähän väliä viiltävään kipuun kurkussa. Laskettu aika lähestyi ja olin jo paniikissa, pelkäsin, etten näin sairaana ja uupuneena jaksa synnyttää - miten perkeleessä siinä edes voisi hengittää jos tiehyet ovat tukossa? Menin terveyskeskukseen, ei sieltä mitään apua saanut eikä edes myötätuntoa. Silloin menin elämäni ensimmäistä kertaa yksityiselle, joka kirjoitti Otrivin-nimistä nenäsuihketta. En ollut tiennyt tuollaisten olemassa olostakaan, mutta ah sitä helpotusta kun nenä vihdon aukesi. Aloin parantua ja elpyä, ihan täysin kuntoon en ehtinyt ennen synnytystä, mutta sen verran kuitenkin, että synnytys onnistui. Ja ihan terve, virkeä lapsi tuli. Olen varma, että ilman sitä nenäsuihketta olisin joutunut vähintään sektioon tai jotain vielä paljon pahempaa.
Se supistaa verisuonia. Voi vaikuttaa myös istukkaan mahdollisesti. Kyllä lääkärit voivat silti antaa luvan sen käyttöön, mutta eihän mitkään lääkkeet suositeltavia ole. Koita vaikka keittosuolaa, saa apteekista :)