Onko puolisoni siivellä eläjä?
Asutaan aviomieheni kanssa minun omistamassa talossa. Sopimusten mukaan miehellä ei ole oikeutta taloon eron sattuessa. Jos kuolen, mies perii talon. Ennen liittoa (oikeastaan koko suhteen ajan) mies lupasi, että ostaa talosta puolet. Tätä olen nyt odottanut useamman vuoden. Mies ei osallistu talon kuluihin (ei halua kartuttaa minun omaisuutta). Ennen yhteenmuuttoa maksoi vuokraa 750e/kk. Asumiskulut (sähkö, jäte) maksetaan puoliksi.
Alkaa tuntua, että mies kerryttää kivoja säästöjä puoli-ilmaiseksi asuessaan eikä aiokkaan ostaa osuutta. Kyrsii.
Tähän päälle vielä se, että oma talouteni on minusta johtumattomista syistä ollut todella tiukilla yli vuoden. Mies tienaa yli 3000e/kk (itsellä palkka 1600e/kk, jos sitä saisin).
Viilataanko minua linssiin?!
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon, ettei mies halua osallistua kuluihin, kun ei omistakaan. Mutta kyllä hänen sitten pitäisi ryhtyä myös omistajaksi. Usein on niin päin, että se joka omistaa talon, ei tahdo puolisolleen myydä osuutta. En ymmärrä mikä näitä ihmisiä vaivaa. Tympeäähän se on asua talossa, jota ei omista olenkaan ja jossa kokee, että on jonkun toisen kodissa.
Jos ap:n rahatilanne on tiukka, niin olisiko siitä talosta mahdollista vuokrata huone jollekin ulkopuoliselle? Ehkä tämä havahduttaisi miehen kantamaan kortensa kekoon. Jos siellä on tilaa harrastaa, niin ehkä harrastetilankin vuokraus voisi olla mahdollisuus.
Ideasi on hyvä, mutta ei oikein mahdollinen toteuttaa. En haluaisi ketään vierasta saman katon alle asumaan ja lisäksi talon toinen makuuhuone on miehen lapsen käytössä.
Olen useasti ehdottanut, että laitan talon vuokralle/myyn pois ja hankitaan tilalle jotain yhdessä. Mies ei tätä halua, koska tykkää tästä paikasta. Mieluummin itsekkin asuisin täällä, kun olen isolla työllä (ja rahalla) laittanut paikkoja kuntoon. Ap
Jahas. Kustannat siis miehen ohella hänen lapsensakin asumisen.
Mies siinä petaa kersalleen hyvää perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Mites teidän ruoka- ja muut kulut? Minä asun mieheni talossa enkä maksa mitään asumiskustannuksia, mutta maksan ruuat ja muut arkikulut. Se tekee kuitenkin kolmilapsisessa perheessä ison summan. Mies tienaa yli 100000 ja minä vain 25000.
Lopputuloksena mulle menee ainakin kaikki rahat. En saisi edes lainaa näin pienillä tuloilla.
Tämän kirjoittaja on malliesimerkki siitä miten EI pitäisi kustannuksia jakaa. Eron tullen miehellä on edelleen se talo ja kirjoittaja saa lähteä tyhjin käsin taipaleelle. Jos ette ole naimisissa ilman avioehtoa niin kannattaa pikimiten alkaa säästää itselle pahanpäivän varalle. Saat edes vuokravakuuden maksettua, jos joudut lähtemään.
Ymmärrän kyllä miestä. Ei hänellä ole mitään kiirettä pankkiin, koska saa itselleen ja kersalleen nukavan kodin pelkkien juoksevien kulujen hinnalla. Pientä natinaa kuuluu, mutta taloudellinen hyöty on niin suuri, että mies on valmis sitä kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä miestä. Ei hänellä ole mitään kiirettä pankkiin, koska saa itselleen ja kersalleen nukavan kodin pelkkien juoksevien kulujen hinnalla. Pientä natinaa kuuluu, mutta taloudellinen hyöty on niin suuri, että mies on valmis sitä kuuntelemaan.
Pelkään, että tästä nimenomaan on kysymys. Ap
Tämäntyyppisiin aloituksiin, missä pohdiskellaan miehen käytöstä, sopii kaikkiin sama vastaus kuin klassikkokysymykseen "miksi koirat nuolevat pallejaan? Koska ne voi.
Jos haluat muutosta, sinun pitää tehdä muutos itse.
En ole koskaan omistanut miesteni kanssa yhteistä asuntoa enkä tule omistamaankaan. Molemmilla on ollut omat, joita kumpikin tahollaan maksaa, asutaan toisen asunnossa ja tehdään sinne koti. Toisen asunto on sitten joko vuokrattuna, Airbnb:ssä, satunnaiskäytössä tai tyhjillään. Lähtökohtaisesti kumpikin maksaa oman asuntonsa kulut mutta jos toinen selvästi pienituloisempi niin on esim. puolitettu sen asunnon sähköä, lämpöä tms. missä asutaan. Ei ole ollut riitoja vaan ihan asiallisia keskusteluja. Mulla toinen kaksio kohta maksettu, ensimmäisen myyntihinta nykyisen käsiraha lukuunottamatta osakkeisiin sijoitettuna. Ostan seuraavaksi omakotitalon kunhan myyn tämän nykyisen ja miehen kohta velaton kolmio, jossa asumme kahden lapsen kanssa, jää hänellä vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites teidän ruoka- ja muut kulut? Minä asun mieheni talossa enkä maksa mitään asumiskustannuksia, mutta maksan ruuat ja muut arkikulut. Se tekee kuitenkin kolmilapsisessa perheessä ison summan. Mies tienaa yli 100000 ja minä vain 25000.
Lopputuloksena mulle menee ainakin kaikki rahat. En saisi edes lainaa näin pienillä tuloilla.Tämän kirjoittaja on malliesimerkki siitä miten EI pitäisi kustannuksia jakaa. Eron tullen miehellä on edelleen se talo ja kirjoittaja saa lähteä tyhjin käsin taipaleelle. Jos ette ole naimisissa ilman avioehtoa niin kannattaa pikimiten alkaa säästää itselle pahanpäivän varalle. Saat edes vuokravakuuden maksettua, jos joudut lähtemään.
No meidän tilanteessa minulla on omaa omaisuutta, mitä vain ei ole rahaksi muutettu kun ei ole ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopputuloksena mulle menee ainakin kaikki rahat. En saisi edes lainaa näin pienillä tuloilla.Tämän kirjoittaja on malliesimerkki siitä miten EI pitäisi kustannuksia jakaa. Eron tullen miehellä on edelleen se talo ja kirjoittaja saa lähteä tyhjin käsin taipaleelle. Jos ette ole naimisissa ilman avioehtoa niin kannattaa pikimiten alkaa säästää itselle pahanpäivän varalle. Saat edes vuokravakuuden maksettua, jos joudut lähtemään.
se talo on ap:n
Jyvittäkää yhteiset menot (asumiskustannukset, ruoka, sähkö, vesi, vakuutukset, yhteiset matkat jne) tulojen mukaisesti. Niin tekee, jos on järkeä.
Jos esimerkiksi miehen tulot ovat kaksinkertaiset sinun tuloihisi nähden, hän maksaa 2/3 yhteisistä menoista, sinä maksat 1/3. Esim. jos kiinteät asumismenot ovat (maksetussa OKT:ssa) 300€/kk, hän maksaa niistä 200€. Jos ruoka- ja muut talouskulut ovat 600€, hän maksaa 400€.
Ei mitään vuokrien maksamista tai sen kummempaa laskeskelua, maksatte yhteisistä menoista omien tulojenne mukaisesti.
Mies on kuse**anut sinua, koska alunperin on luvannut ostaa puolikkaan asunnosta, mutta ei ole sitä tehnyt.
Heitä äijä kakaransa kanssa pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässä unohdetaan se että toinen on saanut porskuttaa vuosia ilman asumiskustannuksia. Kyllä on sillon henkilössä itsessään vikaa, jos saa asua vuosia ilmaiseksi eikä palkasta (vaikka olisikin pieni) jää MITÄÄN säästöön.
Kyllä näistä on keskusteltu, paljon. Ennen yhteenmuuttoa ja sen jälkeenkin. Minä olisin tyytyväinen siihen, että yhteiset kulut menisi puoliksi ja molemmat hoitaisin omat laskunsa itse (auto, puhelin, harrastukset jne). Ja näin tämä asia on sovittu. En koe, että miehen pitäisi korkeamman palkan vuoksi maksaa enemmän - puolet riittäisi. Nyt hän vaan ei pidä kiinni lupauksestaan ostaa talon puolikasta ja näin ollen kustannukset ei jakaudun tasapuolisesti. Koska hän ei osallistu talon kuluihin, kun ei omistakkaan siitä mitää. Ap