Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko puolisoni siivellä eläjä?

Vierailija
25.11.2021 |

Asutaan aviomieheni kanssa minun omistamassa talossa. Sopimusten mukaan miehellä ei ole oikeutta taloon eron sattuessa. Jos kuolen, mies perii talon. Ennen liittoa (oikeastaan koko suhteen ajan) mies lupasi, että ostaa talosta puolet. Tätä olen nyt odottanut useamman vuoden. Mies ei osallistu talon kuluihin (ei halua kartuttaa minun omaisuutta). Ennen yhteenmuuttoa maksoi vuokraa 750e/kk. Asumiskulut (sähkö, jäte) maksetaan puoliksi.
Alkaa tuntua, että mies kerryttää kivoja säästöjä puoli-ilmaiseksi asuessaan eikä aiokkaan ostaa osuutta. Kyrsii.
Tähän päälle vielä se, että oma talouteni on minusta johtumattomista syistä ollut todella tiukilla yli vuoden. Mies tienaa yli 3000e/kk (itsellä palkka 1600e/kk, jos sitä saisin).

Viilataanko minua linssiin?!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ukko tietenkään halua ostaa talon puolikasta, jos kerta tottunut siihen, että saa asua ilmaiseksi. Jos lapselle annetaan ensin tikkari, tulee haloo siinä vaiheessa, kun se viedään pois

Vierailija
22/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempien pitäisi osallistua elatukseen kykyjensä mukaan. Miehesi ei sitä tee. Mitä, jos ehdottaisit, että laitatte talosi vuokralle ja vuokraatte yhteisen kodin 50/50.

Ehdotin tätä, mutta ei käy miehelle. Tykkää kuulemma niin paljon kodistamme ettei halua muuttaa. Täällä on tilaa hänen harrastuksille. Ap

No lokille ei yleensä sovi se että pitäisi maksaa omasta elämisestään ja asumisestaan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aapeen pitäis keskustella ukkonsa kanssa noista raha-asioista. Ihan silleen asiapohjalta, nätisti. Että mikä on oikea tapa jakaa kustannukset ottaen molempien tulot huomioon.

Tietysti tämä olisi pitänyt keskustella jo ennen yhteen muuttoa, mutta vielä ehtii.

Puhukaa mammat puolisoidenne kanssa.

Vierailija
24/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päivää ilman asumiskuluketjua. Tämä menetti uskottavuutensa siinä kohtaa, kun mies ei muka maksanut yhtään mitään.

Vierailija
25/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on reilua miettiä yhteenmuutossa miten asumiskulut muuttuvat kummallakin. Eli kun mies muutti luoksesi niin sinulla asumiskulut pieneni puolen jätemaksut ja noin neljäsosa sähkölaskun verran? Olettaisin siis että sähkölasku kasvoi miehen muutettua luoksesi?

Mies maksoi entisessäkin asunnossa sähkön ilmeisesti ja vuokran ? Eli miehen asumiskulut pienenivät noin 700€ kuukaudessa?

Kysyppä mieheltä onko reilua että toisen kulut pieneni esim 50€ ja toisen 700€ Yhteen muutossa ja sitten mies ei osta osuutta talosta vaikka on niin luvannut? Mitenkäs ruokakulut maksatteko puoliksi? Jos näin niin syökö mies kovin paljon enemmän kuin sinä? Entäpä esim ehkäisy kumpi maksaa sen?

Koetan vain ymmärtää yrittääkö mies lykätä kaikki mahdolliset kulut sinulle ? Eli onko pihi tai koettaako vain lokkeilla. Voi olla että miehellä ei ole yksinkertaisesti rahaa ostaa puolikasta talostasi. Ehkä hänellä vanhoja velkoja tai pelaa rahansa. Toisaalta miksi ihmeessä ottaisi lainaa että saisi ostettua puolet talosta? Sen jälkeen joutuisi osallistumaan talon kunnossapitokuluihinkin ja lyhentämään lainaa. Nyt saa kaikki samat edut ilmaiseksi.

Jos mies on luvannut 10 kertaa jo käydä pankissa mutta ei ole sitä tehnyt niin eiköhän hänellä ole jotain muuta mielessä kuin ostaa osuutta talosta. Minulla laskisi jo arvostus miestä kohtaan tuollaisesta käytöksestä. Siis lupaa mutta ei toteuta. Ottaa mutta ei anna. Sitäpaitsi usein parempituloinen maksaa isomman osan yhteisistä kuluista eikä oelkästään puolet…

Vierailija
26/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan tolkutonta menoa. Selkä seinää vasten asiasta välittömästi, jos ei synny tasa-arvoista yhteisymmärrystä niin siipeilijä ulos etsimään itselleen yhtä edullista asumismuotoa. Itseäni on monet siipeilevät lokit nokkineet ulosottoon asti ja vieläkin häiritsee ajatella miten sallin moisen jatkua niin pitkään ja niin monen eri ihmisen tiimoilta! Kaduttaa ja hävettää. Mitä pidempään annat jatkua, sitä enemmän asia tulee sinua myöhemmin elämässä kaduttamaan. Vielä härskimmäksi tilanteen tekee teidän tuloerot! Todella hävytöntä, puolusta itseäsi. Lokit harvoin muuttaa käytöstään, niin kauan kun touhu heille mahdollistetaan. Voipi eron tullessa etsiä uuden elätin, mutta se ei ole sinun ongelmasi enää siinä vaiheessa.

Vierailija
27/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon, ettei mies halua osallistua kuluihin, kun ei omistakaan. Mutta kyllä hänen sitten pitäisi ryhtyä myös omistajaksi. Usein on niin päin, että se joka omistaa talon, ei tahdo puolisolleen myydä osuutta. En ymmärrä mikä näitä ihmisiä vaivaa. Tympeäähän se on asua talossa, jota ei omista olenkaan ja jossa kokee, että on jonkun toisen kodissa. 

Jos ap:n rahatilanne on tiukka, niin olisiko siitä talosta mahdollista vuokrata huone jollekin ulkopuoliselle? Ehkä tämä havahduttaisi miehen kantamaan kortensa kekoon. Jos siellä on tilaa harrastaa, niin ehkä harrastetilankin vuokraus voisi olla mahdollisuus. 

Vierailija
28/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy se talosi ja osta kaksio. Näet sitten sen rakkauden määrän.

Toteat, ettei sinulla ole yksin kiinnostusta ylläpitää taloa.

Vierailija
29/53 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se talon lämmitys maksetaan? Entä vesilasku? Vakuutukset?

Vierailija
30/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se talon lämmitys maksetaan? Entä vesilasku? Vakuutukset?

Talo lämpeää sähköllä (maksetaan puoliksi) sekä puilla (olen tehny itse omalta tontilta), vesilaskua ei ole (putkimiehet yms huolto/korjauskulut maksan kokonaan), irtaimistovakuutuksesta mies maksaa puolet ja minä maksan yksin kiinteistövakuutukset. Ap

Vierailija
31/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Otappa yhteys asianajajaan, joka tarkistaa sopimiksenne. Siihen voisi lisätä osion yhteisten elinkustannusten jakamisesta.

Vierailija
32/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko naimisissa? Jos ette, ymmärrän aloituksen. Jos olette, en ymmärrä.

Vierailija
33/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Otappa yhteys asianajajaan, joka tarkistaa sopimiksenne. Siihen voisi lisätä osion yhteisten elinkustannusten jakamisesta.

Naimisissa ilman avioehtoa= kaikki on yhteistä.

Vierailija
34/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sinulle hyvä, että talo on vain sinun. Jos ero tulee, sinun ei tarvitse maksaa miestä ulos.

Toivottavasti nuo ap:n sopimukset ovat luokkaa virallinen avioehto. Muuten mies hankkiutuu varattomaksi ja jollain tasinkomenettelyllä kuitenkin hamuaa puolet talosta mukaansa erotilanteessa.

Vierailija
35/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites teidän ruoka- ja muut kulut? Minä asun mieheni talossa enkä maksa mitään asumiskustannuksia, mutta maksan ruuat ja muut arkikulut. Se tekee kuitenkin kolmilapsisessa perheessä ison summan. Mies tienaa yli 100000 ja minä vain 25000.

Lopputuloksena mulle menee ainakin kaikki rahat. En saisi edes lainaa näin pienillä tuloilla.

Vierailija
36/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon, ettei mies halua osallistua kuluihin, kun ei omistakaan. Mutta kyllä hänen sitten pitäisi ryhtyä myös omistajaksi. Usein on niin päin, että se joka omistaa talon, ei tahdo puolisolleen myydä osuutta. En ymmärrä mikä näitä ihmisiä vaivaa. Tympeäähän se on asua talossa, jota ei omista olenkaan ja jossa kokee, että on jonkun toisen kodissa. 

Jos ap:n rahatilanne on tiukka, niin olisiko siitä talosta mahdollista vuokrata huone jollekin ulkopuoliselle? Ehkä tämä havahduttaisi miehen kantamaan kortensa kekoon. Jos siellä on tilaa harrastaa, niin ehkä harrastetilankin vuokraus voisi olla mahdollisuus. 

Ideasi on hyvä, mutta ei oikein mahdollinen toteuttaa. En haluaisi ketään vierasta saman katon alle asumaan ja lisäksi talon toinen makuuhuone on miehen lapsen käytössä.

Olen useasti ehdottanut, että laitan talon vuokralle/myyn pois ja hankitaan tilalle jotain yhdessä. Mies ei tätä halua, koska tykkää tästä paikasta. Mieluummin itsekkin asuisin täällä, kun olen isolla työllä (ja rahalla) laittanut paikkoja kuntoon. Ap

Vierailija
37/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi saattaa olla tasa-arvon kannattaja ja toimii, kuten nainenkin toimisi samassa tilanteessa.

Vierailija
38/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta sinulle hyvä, että talo on vain sinun. Jos ero tulee, sinun ei tarvitse maksaa miestä ulos.

Toivottavasti nuo ap:n sopimukset ovat luokkaa virallinen avioehto. Muuten mies hankkiutuu varattomaksi ja jollain tasinkomenettelyllä kuitenkin hamuaa puolet talosta mukaansa erotilanteessa.

Kyllä löytyy viralliset asianajajan kanssa tehdyt sopimukset. Ap

Vierailija
39/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites teidän ruoka- ja muut kulut? Minä asun mieheni talossa enkä maksa mitään asumiskustannuksia, mutta maksan ruuat ja muut arkikulut. Se tekee kuitenkin kolmilapsisessa perheessä ison summan. Mies tienaa yli 100000 ja minä vain 25000.

Lopputuloksena mulle menee ainakin kaikki rahat. En saisi edes lainaa näin pienillä tuloilla.

Meidän perheessä on minä ja minun koira sekä mieheni ja miehen lapsi.

Puoliksi maksetaan irtaimistovakuutus, sähkö, jätemaksu, ruokakulut. Mies maksaa itse oman puhelinlaskunsa, autonsa kulut jne. Kuten minäkin maksan itse omieni kulut sekä kokonaan koirani kulut sekä kaikki taloon liittyvät (lainat, huolto- ja korjauskulut, vakuutukset..).

Miehen vuositulot on tuplat omiini verrattuna ja kuluneen vuoden aikana tuloero on vielä suurempi, koska en saa palkkatuloja. Ap

Vierailija
40/53 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, kun kerran olet tarjonnut hänelle mahdollisuutta ostaa puolet ja hänellä on siihen taloudelliset edellytykset

Eri asia sitten se, jos toinen ei suostu myymään osuuttaan. Silloin musta on ymmärrettävää, että ihminen, joka haluaisi omistaa osan kodistaan, ei panosta taloon.