Rautatabletit ja oireet
Minkälaisia oireita teillä ollut? Voiko oireet pahentua kuurin aikana? Kyseessä raudanpuute ilman anemiaa. Ferritiini oli 20, nyt syön Ferrodania. Tuntuu, että väsymys vain pahentunut ja sykkeet kovemmat kuin aiemmin. Kävellessä syke 150. Pari kuukautta syönyt vähitellen mahaa toteuttaen joka tai joka toinen päivä. Alkaa olemaan vaan niin ahdistunut olo oireiden kanssa. Jos johtuisi raudanpuutteesta, niin eikö pitäisi helpottaa ..
Kommentit (6)
Syö rautaista ruokaa: maksalaatikkoa, verilettuja, maksamakkaraa, lihaa, parsaa, c-vitamiinia aina lisäksi ja myös B12-vitamiinia, niin ruuan rauta imeytyy. Kahvi ja maitotuotteet pois pari tuntia ennen ja jälkeen rautaruuan tai -tabletin. Näin mulla nousi parissa kuukaudessa ferritiini 20 yksikköä. (oli 11, nousi 32:een) Edelleen syön rautaruokia lähes joka päivä ja samalla rautalisää. Loppuelämän.
Ferritiini 20? Hehheh mulla oli 4.9 pari kk sitten. On raudanpuuteanemia ja syön rautatabletteja. Ens kuussa verikokeeseen, onkohan parantunu arvot... Mä oon ollu tosi väsyny mut en nyt tiiä oonko enemmän kuin ennen. Tmi... uloste on tablettien aloituksesta asti ollu melkein mustaa. :O
En tykännyt rautatablettien haittavaikutuksista, vaikkei nekään ainakaan Ferrodania syödessä järin pahoja ollut. Lähinnä ilmavaivoja. Vaihdoin Nordic Healthin vahvaan rautasuihkeeseen, niin mitään haittoja ei ole ilmennyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko raudanpuutteen syy tiedossa ja hoidettu? Imeytyykö rauta? Jos ei imeydy, niin ei olokaan parane. Pari kuukautta on vielä lyhyt aika, että ferritiini kerkiäisi oleellisesti nousta.
Ei oo varmuutta, mutta runsaat kuukautiset yksi syy ainakin. Hormonikierukan poiston jälkeen tippui 30>20 puolen vuoden aikana kun menkat tuli käytännössä takaisin (oli niukat kierukan aikaan). Mistä imeytymisen tietää ? Jos ferritiini nousee, niin tarkoittaako että imeytyy? Kontrollilabrat tulossa ennen joulua. ap
Vierailija kirjoitti:
Syö rautaista ruokaa: maksalaatikkoa, verilettuja, maksamakkaraa, lihaa, parsaa, c-vitamiinia aina lisäksi ja myös B12-vitamiinia, niin ruuan rauta imeytyy. Kahvi ja maitotuotteet pois pari tuntia ennen ja jälkeen rautaruuan tai -tabletin. Näin mulla nousi parissa kuukaudessa ferritiini 20 yksikköä. (oli 11, nousi 32:een) Edelleen syön rautaruokia lähes joka päivä ja samalla rautalisää. Loppuelämän.
Hyvin noussut sinulla kyllä! Ja kiitos vinkeistä :) tuo on kyllä totta, että pitäisi panostaa myös rautapitoisiin ruokiin. ap
Onko raudanpuutteen syy tiedossa ja hoidettu? Imeytyykö rauta? Jos ei imeydy, niin ei olokaan parane. Pari kuukautta on vielä lyhyt aika, että ferritiini kerkiäisi oleellisesti nousta.